• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Kom att tänka på den här tekniken också. Inte riktigt vad som efterfrågades men det tangerar väl frågeställningen åtminstone. Någon har haft ett öra på armen och en annan en näsa i pannan.
 

Pumba

Cartier
2-Faktor
Viktiga doktors-grejer:
1) kan man växa ihop fel? Typ om man har en avkapad fingertopp och fixerar den emot ett sår någon annanstans på kroppen. Kommer det växa ihop?
2) kan två olika personer växa ihop? Om man har en liknande situation som ovan?
3) Kan man transplantera ”yttre” delar, eller bara invändiga? Öra? Fot?
Är inte doktor men relativt gedigen utbilldning som jag kan killgissa med

1) Teoretiskt borde det kunna fungera att såret ska växa ihop så länge det är ett ”hud mot hud”-sår. Däremot tror jag problemet kommer bli att få rätt kärltillväxt till fingertoppen så att den ska kunna överleva, risken är överhängande att det blir nekros på grund av näringsbrist. Om den mot förmodan överlever kommer den sitta där som en stor finne utan funktion och förmodligen utan känsel då det inte kommer finnas relevanta nerver i området som kan skapa rätt kontakter med hjärnan.

2) Problemet med transplantationer i stort är att få värdkroppen att acceptera donatorn på grund av att det är just olika människor. Detta brukar man lösa med olika typer av läkemedel men i många fall fungerar det ändå inte. Tänker mig att scenario ovan skulle bli svårt på grund av detta.

3) Enligt punkt 1 & 2 går det rimligtvis att transplantera alla kroppsdelar i teorin bara kroppen accepterar vävnaden. Det stora problemet med skador på och transplantationer av yttre delar som exempelvis extremiteter (fötter, händer, etc) är att få nerver och kärl att växa tillbaka. Det är oftast det största problemet med stora skador i det muskuloskeletala systemet och brukar gäcka människor som ”bara” fått problem med sina egna kroppsdelar. Jag tänker mig att det skulle bli ett jätteproblem om man vill transplantera på en annan människas fot.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor

Rullplanka

Omega
2-Faktor
Har ett brunnslock på uppfarten som sticker upp rätt mycket, går det att ”sänka ner” själv eller hur skall man gå till väga?
IMG_1123.jpeg


IMG_1124.jpeg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Har en del frågor kring dödsbo.

Det är en del pappersexercis som ska göras och undrar om nån/ni har erfarenheter kring detta.

1) Ombud - jag har förstått det som att de närmast efterlevande inte automatiskt blir ombud för dödsboet utan man måste ansöka om detta hos skatteverket.
Jag antar att man måste ansöka om detta innan man gör en bouppteckning?
Jag vet iaf att man måste ansöka om att bli ombud för att t ex få åtkomst till den bortgångnes skattekonto, deklarationsuppgifter mm.

2) Förrättningsmän x 2 personer - kan bouppgivaren utse vem som helst ; t ex min fru, min systerson som då skriver under och godkänner bouppteckningen?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag har fått kontaktlim på en ytterjacka som har stelnat, hur får man lättast bort det? Har testat skrapa men det verkar sitta hårt så får knappt bort något, har också testat blötlägga. Ska man gå på starkare medel? Aceton?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Har en del frågor kring dödsbo.

Det är en del pappersexercis som ska göras och undrar om nån/ni har erfarenheter kring detta.

1) Ombud - jag har förstått det som att de närmast efterlevande inte automatiskt blir ombud för dödsboet utan man måste ansöka om detta hos skatteverket.
Jag antar att man måste ansöka om detta innan man gör en bouppteckning?
Jag vet iaf att man måste ansöka om att bli ombud för att t ex få åtkomst till den bortgångnes skattekonto, deklarationsuppgifter mm.

2) Förrättningsmän x 2 personer - kan bouppgivaren utse vem som helst ; t ex min fru, min systerson som då skriver under och godkänner bouppteckningen?

Hittade lite svar.
I princip får vem som helst utses som förrättningsmän så länge de inte är efterarvingar osv.


Ombud - närmaste anhöriga blir automatiskt dödsbodelägare, men måste ansöka att bli ombud för att man ansöka om att bli deklarationsombud för dödsboet.

 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Har en del frågor kring dödsbo.

Det är en del pappersexercis som ska göras och undrar om nån/ni har erfarenheter kring detta.

1) Ombud - jag har förstått det som att de närmast efterlevande inte automatiskt blir ombud för dödsboet utan man måste ansöka om detta hos skatteverket.
Jag antar att man måste ansöka om detta innan man gör en bouppteckning?
Jag vet iaf att man måste ansöka om att bli ombud för att t ex få åtkomst till den bortgångnes skattekonto, deklarationsuppgifter mm.

2) Förrättningsmän x 2 personer - kan bouppgivaren utse vem som helst ; t ex min fru, min systerson som då skriver under och godkänner bouppteckningen?
Det är mycket kring dödsfall man inte har koll på...
Om du som delägare i dödsbo exempelvis ärver en fastighet, och det finns en delägare som inte är i dödsboet, så måste dödsboet ansöka om lagfart för att kunna sälja fastigheten. Syrran och jag är snart klara efter farsans bortgång. Han hade en sambo som inte ärver honom, men som givetvis är delägare i massa tillgångar.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det är mycket kring dödsfall man inte har koll på...
Om du som delägare i dödsbo exempelvis ärver en fastighet, och det finns en delägare som inte är i dödsboet, så måste dödsboet ansöka om lagfart för att kunna sälja fastigheten. Syrran och jag är snart klara efter farsans bortgång. Han hade en sambo som inte ärver honom, men som givetvis är delägare i massa tillgångar.

Ja det känns lite överväldigande men börjar få lite koll efter några dagars plugg. I ditt fall låter det mer komplext, löser ni det själva eller tar ni hjälp av jurist?
 

FlipSwede

Audemars
Hoppas hitta någon med lite keyboard/piano intresse.

Står Roland KR3000 digitalpiano. Fullt fungerande och i stort sett oanvänt nyskick.
Ungefär 35år gammalt.

Bara kasta på tippen eller finns här ett värde?
Vem/var vänder man sig vid en ev försäljning?
Var oförskämt dyrt när det engång köptes.

1000000489.jpg
1000000490.jpg
 
Senast ändrad:

FlipSwede

Audemars
Hoppas hitta någon med lite kunskap om vad som är eftersökt bland gamla datorer.

ATARI 1040ST med monitor och skrivare.
Fullt fungerande och gissningsvis ca 35år gammal.
Bara kasta,eller har den något värde?
1000000488.jpg
 

Endusima

Cartier
2-Faktor
Ja det känns lite överväldigande men börjar få lite koll efter några dagars plugg. I ditt fall låter det mer komplext, löser ni det själva eller tar ni hjälp av jurist?
Är du ensam att ärva eller är det flera? Är man själv så är det väldigt enkelt att lösa det mesta. Bouppteckning skall signeras av två oberoende som inte är delägare i dödsboet. Du kan ta vem som helst, jag tog två arbetskollegor. Är ni flera ägare i dödsboet kan ni utse en representant som då kan sköta det mesta.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hoppas hitta någon med lite keyboard/piano intresse.

Står Roland KR3000 digitalpiano. Fullt fungerande och i stort sett oanvänt nyskick.
Ungefär 35år gammalt.

Bara kasta på tippen eller finns här ett värde?
Vem/var vänder man sig vid en ev försäljning?
Var oförskämt dyrt när det engång köptes.

1000000489.jpg
1000000490.jpg
Jag kan inte påstå att jag vet så mycket om så gamla digitalpianon (men jag har lite erfarenhet av betydlig nyare)...

Men min gissning är att man sannolikt inte får något för det. Det har hänt VÄLDIGT mycket på den fronten sedan dess, både tekniskt och prismässig. Möjligen finns det någon retroentusiast som vill ha det, men jag tvivlar på att man får speciellt mycket för det.

Men det går ju alltid att lägga ut det på auktion på Tradera (med ett symboliskt utgångspris, och krav på att man får hämta det själv), och se om någon nappar.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hoppas hitta någon med lite kunskap om vad som är eftersökt bland gamla datorer.

ATARI 1040ST med monitor och skrivare.
Fullt fungerande och gissningsvis ca 35år gammal.
Bara kasta,eller har den något värde?
1000000488.jpg
Här finns det lite mer hopp om att någon faktiskt vill ha de. Det är ju närmast ett museiföremål.
;)

Finns säkert någon gammal datanörd som blir alldeles nostalgisk över sånt där. (Såna som jag, men jag hade aldrig Atari, så jag står över just den här.)

Men får man pengar för det? Svårt att säga.

Som vanligt när det gäller saker med väldigt svårbedömt värde så rekommenderar jag att marknaden får bestämma: Auktion på Tradera.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag kan inte påstå att jag vet så mycket om så gamla digitalpianon (men jag har lite erfarenhet av betydlig nyare)...

Men min gissning är att man sannolikt inte får något för det. Det har hänt VÄLDIGT mycket på den fronten sedan dess, både tekniskt och prismässig.
Så kan det vara för digitalpianon. Men hittar någon en gammal analog-synth på vinden så är det som att hitta en gammal Submariner.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Är du ensam att ärva eller är det flera? Är man själv så är det väldigt enkelt att lösa det mesta. Bouppteckning skall signeras av två oberoende som inte är delägare i dödsboet. Du kan ta vem som helst, jag tog två arbetskollegor. Är ni flera ägare i dödsboet kan ni utse en representant som då kan sköta det mesta.

Min mamma gick bort och pappa är ensam dödsbodelägare.
Vi barn är efterarvingar. Min fru och systerson ska agera förrättningsmän så det problemet är löst.

Angående dödsbo, lagfarter osv är du insatt i nedan?

1) Måste dödsbolagfart ansökas? Min far ska ju ta över hela fastigheten/villan med lån och vad det innebär. Antar då att mammas 1/2 måste skrivas över till honom. Fastigheten ska inte säljas.
Men jag förstår det som att så länge 1/2 fastigheten står i mammas namn kommer dödsboet inte avvecklas.

2) Bodelning - jag har förstått det som att bodelning inte behöver göras eftersom min pappa ärver allt.

3) Fastighetsskatt ska tydligen betalas med dödsboets medel, måste läsa mig på hur det fungerar. Men man betalar alltså fastighetsskatt och andra avgifter för det året mamma gick bort?

Blir lite invecklat, trodde att bouppteckningen var det enda man behövde ordna.
 

Endusima

Cartier
2-Faktor
Min mamma gick bort och pappa är ensam dödsbodelägare.
Vi barn är efterarvingar. Min fru och systerson ska agera förrättningsmän så det problemet är löst.

Angående dödsbo, lagfarter osv är du insatt i nedan?

1) Måste dödsbolagfart ansökas? Min far ska ju ta över hela fastigheten/villan med lån och vad det innebär. Antar då att mammas 1/2 måste skrivas över till honom. Fastigheten ska inte säljas.
Men jag förstår det som att så länge 1/2 fastigheten står i mammas namn kommer dödsboet inte avvecklas.

2) Bodelning - jag har förstått det som att bodelning inte behöver göras eftersom min pappa ärver allt.

3) Fastighetsskatt ska tydligen betalas med dödsboets medel, måste läsa mig på hur det fungerar. Men man betalar alltså fastighetsskatt och andra avgifter för det året mamma gick bort?

Blir lite invecklat, trodde att bouppteckningen var det enda man behövde ordna.
Det blir krångligare när det gäller fastigheter /land, det har jag tyvärr ingen koll på.

Bodelning behövs ej eftersom din far är ensam ägare av dödsboet.

Alla innestående skulder och skatter skall regleras av dödsboets medel. Enda undantag är om dödsboets skulder överstiger medel, då kommer begravningskostnader först av praxis.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Min mamma gick bort och pappa är ensam dödsbodelägare.
Vi barn är efterarvingar. Min fru och systerson ska agera förrättningsmän så det problemet är löst.

Angående dödsbo, lagfarter osv är du insatt i nedan?

1) Måste dödsbolagfart ansökas? Min far ska ju ta över hela fastigheten/villan med lån och vad det innebär. Antar då att mammas 1/2 måste skrivas över till honom. Fastigheten ska inte säljas.
Men jag förstår det som att så länge 1/2 fastigheten står i mammas namn kommer dödsboet inte avvecklas.

2) Bodelning - jag har förstått det som att bodelning inte behöver göras eftersom min pappa ärver allt.

3) Fastighetsskatt ska tydligen betalas med dödsboets medel, måste läsa mig på hur det fungerar. Men man betalar alltså fastighetsskatt och andra avgifter för det året mamma gick bort?

Blir lite invecklat, trodde att bouppteckningen var det enda man behövde ordna.
Enkelt kan man säga att din pappa ärver allt. Både tillgångar och skulder. Om inte din mamma hade personliga skulder så är det inte så mycket som händer utöver att allt måste tas över av din pappa.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tackar för svar.
Kan lätt bli rörigt när lantmäteriet skriver att om ett hus ärvs måste lagfart skickas in. De förtydligar inte om det även gäller 1/2 ägandeskap. Men det kanske är banken som ordnar detta.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Tackar för svar.
Kan lätt bli rörigt när lantmäteriet skriver att om ett hus ärvs måste lagfart skickas in. De förtydligar inte om det även gäller 1/2 ägandeskap. Men det kanske är banken som ordnar detta.
Vid en försäljning måste det finnas, så förr eller senare, ja. Vi var tvungna att söka för dödsboet nu, men tror inte min pappa var tvungen då min mamma gick bort… Vi tog hjälp av en kompis till syrran. Lavendla på sveavägen. Tror de flesta begravningsbyråer har juridiskt kunnig hjälp att få (betala för 😬 ).
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Hoppas hitta någon med lite keyboard/piano intresse.

Står Roland KR3000 digitalpiano. Fullt fungerande och i stort sett oanvänt nyskick.
Ungefär 35år gammalt.

Bara kasta på tippen eller finns här ett värde?
Vem/var vänder man sig vid en ev försäljning?
Var oförskämt dyrt när det engång köptes.

1000000489.jpg
1000000490.jpg

Tycker absolut att du ska behålla den. 80 talare har ett speciellt ljud.
 
Topp