• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

[Bobo]

Rolex
Lösningen för er som vill ha kortbyxor men som jobbar med Magdalena Ribbings spöke i lokalerna.
Enjoy!;)
IMG_20190606_133110.jpg
IMG_20200629_153603.jpg
IMG_20200626_140153.jpg
IMG_20200526_154218.jpg
IMG_20200423_134411.jpg
IMG_20190605_131840.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nu var ju frågan till "kontorsfolket", med det tänker jag (och baserade mitt svar) på folk som jobbar på ett (ofta luftkonditionerat) kontor 90% av sin tid. Även om man inte i normala fall har kundkontakt så finns man och syns på kontoret i shorts när de tyska kunderna i mörk kostym och slips kommer så är det ju inte snyggt, i bästa fall stannar det där. Men du kanske blir inkallad på ett möte med dem för att svara på en ekonomisk/teknisk/annan fråga och att då glida in där i short är inte acceptabelt, och troligtvis väljer till o med din chef ngn annan person att svara på frågan för att du inte ser representabel ut (och då missar du chansen).

I butik är det väl lite annorlunda, och mycket beroende på vad man kränger, är det en cykelbutik funkar det väl med shorts men är det en delikatess/vin/smycken/kött- butik tycker jag fortfarande det handlar om lite professionalism och respekt mot medarbetare och kunder. Sen skulle jag inte ta min shopping elsewhere enbart för att säljaren har shorts på sig om han i övrigt är hel, ren, trevlig och har det jag är ute efter till korrekt pris. Men ett visst första intryck ger det iaf.

För mig hör shorts hemma på lediga stunder, gärna på gräsmattan, stranden, altanen eller dylikt. Jag har tex ofta ett par lediga, luftiga linnebyxor på mig även på solsemestern när det är dagar i stan istället för på stranden.
Tack för utförligt svar!
Jag resonerar ungefär som du, just vad gäller respekten för kunderna och kollegorna. Har faktiskt funderat på dresscode här, men samtidigt hör vi från ”folk” att många redan är lite rädda för vår butik, att den känns för ”fiiiin”, med låst entré och lite åt det exklusiva hållet inredningsmässigt. Vi håller till i en småstad, och man vill absolut inte skrämma bort kunderna, även om man kanske skulle få några nya.
 

demondave

Rolex
Du tankar väl med symbolen för lastbil på pumpen? Den går nämligen fortare...

Tankar bara på Truckdieselanläggningar, vanliga mackar har sällan plats för våra åk och lägre listrabatter på bemannade stationer. Lastbilsanläggningarna har med lite tur en smalslang för personbil, resten är grövre slangar och högre fart. Går fort när man ska tanka lilla ärende-fiaten med 35-literstank :D
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Tack för utförligt svar!
Jag resonerar ungefär som du, just vad gäller respekten för kunderna och kollegorna. Har faktiskt funderat på dresscode här, men samtidigt hör vi från ”folk” att många redan är lite rädda för vår butik, att den känns för ”fiiiin”, med låst entré och lite åt det exklusiva hållet inredningsmässigt. Vi håller till i en småstad, och man vill absolut inte skrämma bort kunderna, även om man kanske skulle få några nya.
Förstår precis hur du menar och tycker det är helt rätt att "klä ner" en lyxbutik lite för att kanske göra det mer gemytligt och personligt för alla kunder. Även jag då, som "vägrar" shorts, tycker lätt att det blir lite väl snorkigt och stolpigt och nästan obekvämt i lyxbutiker där personalen glider omkring i mörk kostym med slips och vita handskar, så ett mellanting är väl trevligare. Jag skulle rekommendera ett par långbyxor i linne av lite ledigare slag om man nu vill signalera lite relaxad sommar utan att stå i shorts i butiken.
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Någon vänlig själ som är duktig på att göra logotyper?
Skulle behöva hjälp med en logo till min nya firma.
Det är en byggfirma, skulle vilja få in något verktyg eller liknande. En sågklinga, spik, skruv osv.
Eriksson Byggare AB är namnet. :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag jobbar på ett litet kontor (< 20 pers), där vi normalt inte har kundkontakt eller andra besökare, så i princip är det inga regler när det gäller klädkod, så en del har shorts...
Men personligen har jag det aldrig, och jag gillar egentligen inte när andra har det. Dels är det luftkonditionering (som funkar rätt bra), så det kan bli rent av lite kyligt även under en värmebölja. Men jag vill helst slippa se håriga ben, och ännu värre, bara fötter, i köket och fikarummet, eller i konferensrummet där man ofta sitter lite trångt. (Allt detta före corona förstås.) Det är helt enkelt ofräscht.
Håriga armar då, är det ok? Eller man får inte ha kortärmat heller på kontor?

Tänker att du måste ha problem med att hänga här isf då det läggs upp x antal bilder på håriga armar....
 
  • Like
Reactions: bvb

Lutte

Cartier
2-Faktor
Någon vänlig själ som är duktig på att göra logotyper?
Skulle behöva hjälp med en logo till min nya firma.
Det är en byggfirma, skulle vilja få in något verktyg eller liknande. En sågklinga, spik, skruv osv.
Eriksson Byggare AB är namnet. :)

Skriv namnet i ett typsnitt du gillar, gör om y:et till en fogsvans och en träbit. Du kan betala mig för idén genom att montera upp ett Ikeakök ;)
 

PANI

Cartier
Har sängben universala mått? Dvs, kan jag köpa sängben till min Vikingsäng var som helst.
Vet inte om du löst denna redan. "Standard" är att sängbenets bult är 8mm (M8). Är sängen köpt senaste åren kan jag garantera att det är tidigare angivna mått som gäller och då kan du exempelvis köpa sängen från samtliga varumärken som SOVA säljer (exklusive Hästens ben som är 10mm).
Återkom på PM om något är oklart :)
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Vet inte om du löst denna redan. "Standard" är att sängbenets bult är 8mm (M8). Är sängen köpt senaste åren kan jag garantera att det är tidigare angivna mått som gäller och då kan du exempelvis köpa sängen från samtliga varumärken som SOVA säljer (exklusive Hästens ben som är 10mm).
Återkom på PM om något är oklart :)

Tack för input! Jag har köpt en Viking. Men gillar inte de sängbenen som är standard.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Vet inte om jag är trög eller aldrig riktigt lärt mig hur man gör, men ”autofyllningshållaren” när man tankar. Är den konstant sönder och klickar direkt eller gör jag bara inte rätt? Jag sätter igång och trycker in hållaren sen klickar den tillbaka. har dock stött på några som funkar och har inte gjort något annorlunda än annars. Någon som har en instruktionsmanual?

Tror många mackar har tagit bort den funktionen numer av säkerhetsskäl. Kanske lättare att glömma slängen i bilen med den aktiverad. Kan lova dig att man svär när den inte funkar på lastbilspumpen och man ska ha en halv kubik..
Har för mig att många mackar plockade bort spärren efter den här och liknande incidenter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XwjdJg/pumpen-kan-bli-en-dodsfalla
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Kan man använda en vagnsbult klassad C2 utomhus?
Bygger pergola och har svårt att hitta rätt dimension. Biltema har men då är den bara klassad C2. Googlade och då hittar jag inte så mycket, men det jag hittar tolkar jag som att det ska vara C4 om det ska vara utomhus.
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Kan man använda en vagnsbult klassad C2 utomhus?
Bygger pergola och har svårt att hitta rätt dimension. Biltema har men då är den bara klassad C2. Googlade och då hittar jag inte så mycket, men det jag hittar tolkar jag som att det ska vara C4 om det ska vara utomhus.

Skulle kört på C4. Har du ingen bättre järnbutik i närheten?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Nej, det funkade tydligen inte ändå. Låtarna ligger på Spotify som finns på datorn, men inte Spotify i mobilen, inte ens om jag lägger låtarna offline (nedladdade).
Du kan inte synka egna låtar över olika plattformar genom Spotifys tjänster utan det kräver att filerna finns på den enhet som du vill spela upp ifrån. :happyhappy:
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Kanske inte underlättar men du kan även gå på rostfritt typ a2.
Kan man använda en vagnsbult klassad C2 utomhus?
Bygger pergola och har svårt att hitta rätt dimension. Biltema har men då är den bara klassad C2. Googlade och då hittar jag inte så mycket, men det jag hittar tolkar jag som att det ska vara C4 om det ska vara utomhus.
 
Topp