• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Någon kylskåps/frys expert på forumet som kan upplysa mig lite grann? Vi tänkte skaffa en extra kyl/frys att ha ute i förrådet. Det håller runt 10 grader där med hjälp av ett element.

Vad jag förstår så behöver kompressor och köldmedia i skåpet ha en viss temperatur i omgivningen för att funka och att äldre skåp är bättre vid lägre temperaturer än nyare. Är det korrekt och vad ska jag isf leta efter för skåp att ha i förrådet?
 

Owaysis

Cartier
Har en fråga kring hyresavtal. Det här är rent hypotetiskt men säg att jag idag skriver på ett hyresavtal där jag ska flytta in 1:a feb 2021 och sedan så ångrar jag mig i december och inte längre vill flytta in. Har jag då 3 månaders uppsägningstid vilket gör att jag får betala hyran för februari trots att jag inte flyttat in?
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Har en fråga kring hyresavtal. Det här är rent hypotetiskt men säg att jag idag skriver på ett hyresavtal där jag ska flytta in 1:a feb 2021 och sedan så ångrar jag mig i december och inte längre vill flytta in. Har jag då 3 månaders uppsägningstid vilket gör att jag får betala hyran för februari trots att jag inte flyttat in?
Du skriver vanligtvis på kontraktet vid tillträdesdagen så du kan låta bli att skriva på helt enkelt. Om du nu av någon anledning redan skrivit på avtalet innan tillträdesdagen så är det 3 månaders uppsägningstid från 1 februari och du får även hålla i visningen av lägenheten under uppsägningstiden. Egentligen så påbörjas dessutom uppsägningstiden från kommande månadsskifte så i praktiken är kontraktet giltigt till sista maj.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
B3B0513B-535E-453D-9845-B70B8B9F6249.jpeg

Vad innebär utropstecknet nere i höger hörn? Ser detta i min kamerarulle på iphone.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
B3B0513B-535E-453D-9845-B70B8B9F6249.jpeg

Vad innebär utropstecknet nere i höger hörn? Ser detta i min kamerarulle på iphone.
Jag gissar att du har bilderna i iCloud? Det kan betyda att de finns där, men inte på telefonen just nu, så för att se mer än bara tumnageln behöver du vara inloggad där för att den ska få ner dem. Det kan även betyda att det är fullt på iCloud, så i så fall behöver du rensa eller utöka utrymmet där.
 

E.Z.

Panerai
Hej,

Har ofta ”business skjorta” tex Eton, Stenströms med vanlig krage (cutaway, semi-cutaway, osv). Med kavaj eller rundhalsad tröja så ”kläms” kragen fast och fladdrar inte. Men utan kavaj och utan slips så tycker jag att kragarna fladdrar iväg för mycket. Finns det någon metod för att ”fästa” kragarna vid skjortan? Kan man sy fast dem? Går det att fästa någon knapp?

Den långsiktiga lösningen heter ju button-down eller under collar button....
 

Psykel

Patek
Hej,

Har ofta ”business skjorta” tex Eton, Stenströms med vanlig krage (cutaway, semi-cutaway, osv). Med kavaj eller rundhalsad tröja så ”kläms” kragen fast och fladdrar inte. Men utan kavaj och utan slips så tycker jag att kragarna fladdrar iväg för mycket. Finns det någon metod för att ”fästa” kragarna vid skjortan? Kan man sy fast dem? Går det att fästa någon knapp?

Den långsiktiga lösningen heter ju button-down eller under collar button....
Kraglattor, kanske? I ett lite tyngre material än plast. Stål eller silver.
Edit: Dom här kanske kan funka. Tre par i olika storlekar i stål för 129 kr.
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej,

Har ofta ”business skjorta” tex Eton, Stenströms med vanlig krage (cutaway, semi-cutaway, osv). Med kavaj eller rundhalsad tröja så ”kläms” kragen fast och fladdrar inte. Men utan kavaj och utan slips så tycker jag att kragarna fladdrar iväg för mycket. Finns det någon metod för att ”fästa” kragarna vid skjortan? Kan man sy fast dem? Går det att fästa någon knapp?

Den långsiktiga lösningen heter ju button-down eller under collar button....
Skjortnål.

Screenshot_20201027-080045-01.jpeg
 

E.Z.

Panerai
Kraglattor, kanske? I ett lite tyngre material än plast. Stål eller silver.
Edit: Dom här kanske kan funka. Tre par i olika storlekar i stål för 129 kr.


tack för tipsen!
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
CRM systemet Dynamics - kan det anses som det sämsts CRM ? Är det typ som Alpha klocka vs en Rolex?
Jag vet inget om Alpha-klockor, men om de visar tiden och inte faller i bitar när man skruvar på kronan så är de bättre än Dynamics.
CRM Dynamics trotsar all beskrivning, Jag började försöka beskriva hur jag upplever det, men insåg att orden inte räcker till.
Jag har sett en del andra sälj- och support-stödsystem genom åren som varit rätt usla och omoderna, men Dynamics... ofattbart. :eek:
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag vet inget om Alpha-klockor, men om de visar tiden och inte faller i bitar när man skruvar på kronan så är de bättre än Dynamics.
CRM Dynamics trotsar all beskrivning, Jag började försöka beskriva hur jag upplever det, men insåg att orden inte räcker till.
Jag har sett en del andra sälj- och support-stödsystem genom åren som varit rätt usla och omoderna, men Dynamics... ofattbart. :eek:
:hilarious: Spot on!
”Opportunities” funktionen tvingar mig knapra
9421FD0A-C20C-4AF4-ABF5-B10A77969FEF.jpeg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
:hilarious: Spot on!
”Opportunities” funktionen tvingar mig knapra
Kanske ska tillägga att jag bara sett Dynamics försöka vara "support-system" (som utvecklare). Det misslyckas kapitalt med det. Men hela designen är ju grotesk så jag föreställer mig att det är lika uselt i alla andra funktioner också...
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag kan bekräfta detta. De flesta av mina vänner har finfina trä- eller laminatgolv. Själv fick jag gå på stenhård betong en lång tid innan jag började fråga runt och förstod hur det holändska systemet "fungerade".
 

Owaysis

Cartier
Vad gäller vid den här bilden om man har parkering på innergård 100m in på den gatan?

När det är gågata så får man ju köra in om man ska transportera boenden så det hade ju varit lugnt.
Men i det här fallet så finns det ytterligare en skylt där det specifikt står att motorfordonstrafik är förbjuden 11-05. Får man inte ens köra in till sin bostad under den tiden då?

Länk till regler kring gågata:


EDIT: Kontaktade kommunen och fick svar att i det fallet så får man trots skylten köra in om man ska ta sig till sin parkering.
 

Bilagor

  • 567B2772-F73D-470F-A08C-976E8DC1D125.jpeg
    567B2772-F73D-470F-A08C-976E8DC1D125.jpeg
    430.5 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Vi har väl en tråd där man kan hissa eller dissa klockhandlare? Försökt hitta men ej hittat.

 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kan ett filter till en spisfläkt ha någon annan magisk egenskap annat än att fånga upp stekos i ena riktningen och se till att det inte trillar ner saker på spisen i den andra?

Storstädar och filtret smulades sönder när jag skulel göra rent det, och jag tvivlar på att jag får tag på ett nytt innan måndag. Så kan vilken skumgummi som helst göra jobbet, eller har det med kemikalier eller annat att göra också? Har inredning till Clas Ohlson/Pelicase som jag kan skära till.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Kan ett filter till en spisfläkt ha någon annan magisk egenskap annat än att fånga upp stekos i ena riktningen och se till att det inte trillar ner saker på spisen i den andra?

Storstädar och filtret smulades sönder när jag skulel göra rent det, och jag tvivlar på att jag får tag på ett nytt innan måndag. Så kan vilken skumgummi som helst göra jobbet, eller har det med kemikalier eller annat att göra också? Har inredning till Clas Ohlson/Pelicase som jag kan skära till.
Tror inte det har någon magisk egenskap utom att det möjligen ska vara värmetåligt och inte brandfarligt. Så att peta dit godtyckligt skumgummi kan vara en dålig idé.

Jag bytte på min asgamla fläkt och då gick det förstås inte att hitta något som passade exakt, men jag hittade fläktfilter i större bitar som man klipper till själv i önskad storlek. Tror det var på Media Markt, eller möjligen ElGiganten.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tror inte det har någon magisk egenskap utom att det möjligen ska vara värmetåligt och inte brandfarligt. Så att peta dit godtyckligt skumgummi kan vara en dålig idé.

Jag bytte på min asgamla fläkt och då gick det förstås inte att hitta något som passade exakt, men jag hittade fläktfilter i större bitar som man klipper till själv i önskad storlek. Tror det var på Media Markt, eller möjligen ElGiganten.

Tack för svar. Det här är också är rätt så gammal fläkt, men jag lyckades precis något överrasaknde hitta med exakt rätt mått på Kjell&Co. Var helt säker på att jag skulle behöva jaga ikapp vår vaktmästare vilket intt är det enklaste och sen att han skulle vara tvungen att beställa vilket aldrig är det snabbaste :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Tack för svar. Det här är också är rätt så gammal fläkt, men jag lyckades precis något överrasaknde hitta med exakt rätt mått på Kjell&Co. Var helt säker på att jag skulle behöva jaga ikapp vår vaktmästare vilket intt är det enklaste och sen att han skulle vara tvungen att beställa vilket aldrig är det snabbaste :)

Vet inte vilken typ av fläkt/filter du har men jag bytte ut original mot ett i stål som går utmärkt att köra i diskmaskin, typ det här:

 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vet inte vilken typ av fläkt/filter du har men jag bytte ut original mot ett i stål som går utmärkt att köra i diskmaskin, typ det här:


Exakt rätt mått! Toppen, blir en sådan...supertips :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kan ett filter till en spisfläkt ha någon annan magisk egenskap annat än att fånga upp stekos i ena riktningen och se till att det inte trillar ner saker på spisen i den andra?

Storstädar och filtret smulades sönder när jag skulel göra rent det, och jag tvivlar på att jag får tag på ett nytt innan måndag. Så kan vilken skumgummi som helst göra jobbet, eller har det med kemikalier eller annat att göra också? Har inredning till Clas Ohlson/Pelicase som jag kan skära till.
Jag är rätt säker på att det är stor skillnad i luftgenomströmning mellan ett nytt fläktfilter och skumgummi. Jag tror du kväver fläktens förmåga att transportera bort fet luft. Å andra sidan tror jag inte att det orsakar så stor skada att laga mat utan filter någon dag.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Nån gammal räv som vet vad denna sorts högtalaranslutning kallas, och vad för adapter/kontakt jag behöver för att kunna ansluta vanliga högtalarkablar.
Sitter på en 60/70-tals Pioneer förstärkare.
IMG_20201030_231752.jpg
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Jag har täljt några smörknivar och funderar på hur dessa skall behandlas.
Sitter någon inne med ett bra svar så tjoa.
 
Topp