• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

En stor hiss, ja typ en varuhiss, till Sven-Arne Jansson och hans urmakeri med det superba namnet Urbra :D! (Alla Göteborgare måste lämna in sina ur här ;)) Ligger bokstavlig talat vid vägs ände där han har ett litet charmigt urmakeri på sin gård utanför Röstånga i Skåne. Oerhört trevlig och kunnig. Han reparerar allt oavsett fabrikat och typ av ur. Kontaktuppgifter: Mail: [email protected] Mobil: 0702-631458 Se dock till att kolla öppettider om du bara tänker slinka in. Bäst är att ringa och komma överens om en tid.

http://www.urbra.se/urmakeri/urhem100524.html#.XwQTW8gzaUl

Jag läste om tidigare erfarenheter i denna tråden om Nymans Ur i Sthlm och instämmer helt med vad som tidigare sagts. Ville prova en Cartier Santos och säljaren kändes minst sagt besvärad av mitt ärende i en annars helt tom butik. Jag ville höra vad hen tyckte om passformen och fick ett nonchalant "ser bra ut" tillbaka. Det gjordes inga försök att visa andra storlekar eller andra modeller för att ge mig lite olika perspektiv. Kände mig inte välkommen helt enkelt...
På Krons däremot möttes jag av en ung och mycket trevlig säljare som avslappnat och med genuint intresse visade olika modeller av Tudor utan att jag fick be honom om det. Bra där!

Jag läste om tidigare erfarenheter i denna tråden om Nymans Ur i Sthlm och instämmer helt med vad som tidigare sagts. Ville prova en Cartier Santos och säljaren kändes minst sagt besvärad av mitt ärende i en annars helt tom butik. Jag ville höra vad hen tyckte om passformen och fick ett nonchalant "ser bra ut" tillbaka. Det gjordes inga försök att visa andra storlekar eller andra modeller för att ge mig lite olika perspektiv. Kände mig inte välkommen helt enkelt...
På Krons däremot möttes jag av en ung och mycket trevlig säljare som avslappnat och med genuint intresse visade olika modeller av Tudor utan att jag fick be honom om det. Bra där!
Gud va tråkig upplevelse gällande nymans, räknar med tjo&tjimm när jag besöker AD, annars kan de va så.

Gällade Erikssons håller jag med, har dock endast tjötat i telefon men det räckte gott för fånga mitt intresse.

Gud va tråkig upplevelse gällande nymans, räknar med tjo&tjimm när jag besöker AD, annars kan de va så.

Gällade Erikssons håller jag med, har dock endast tjötat i telefon men det räckte gott för fånga mitt intresse.
Verkar variera, som jag nämnt tidigare i tråden är min upplevelse den motsatta (KRONS/Nymans). När jag handlade där senast var servicen riktigt bra. Ett tips generellt sett oavsett butik är att besöka en lugnare tisdagseftermiddag än en stressig fredag. Sedan kan man givetvis resonera att pengar är pengar. ;)

Verkar variera, som jag nämnt tidigare i tråden är min upplevelse den motsatta (KRONS/Nymans). När jag handlade där senast var servicen riktigt bra. Ett tips generellt sett oavsett butik är att besöka en lugnare tisdagseftermiddag än en stressig fredag. Sedan kan man givetvis resonera att pengar är pengar. ;)

Jag var på Nymans (Biblioteksgatan) en måndag förmiddag i en tom butik, fick ändå ett drygt bemötande :(

Jag är nyfiken på om det här nonchalanta beteendet som en del butikspersonal uppvisar är en del av affärskonceptet eller om det är så att en del personer bara är trött och borde byta jobb ?

Det är få saker som irriterar mig så mycket som snobbigt och arrogant beteende.
Jag tänker på det här programmet undercover boss när chefer kollat hur sina anställda sköter sig på arbetsplatsen. Skulle butiksägarna tycka att det vore ok att butiken får ett dåligt rykte eller säljer dom så pass bra ändå så dom skiter i det ?

Jag sätter inte min fot i en butik igen om personalen är arrogant. Då finns det andra butiker tänker jag.

Jag är nyfiken på om det här nonchalanta beteendet som en del butikspersonal uppvisar är en del av affärskonceptet eller om det är så att en del personer bara är trött och borde byta jobb ?

Det är få saker som irriterar mig så mycket som snobbigt och arrogant beteende.
Jag tänker på det här programmet undercover boss när chefer kollat hur sina anställda sköter sig på arbetsplatsen. Skulle butiksägarna tycka att det vore ok att butiken får ett dåligt rykte eller säljer dom så pass bra ändå så dom skiter i det ?

Jag sätter inte min fot i en butik igen om personalen är arrogant. Då finns det andra butiker tänker jag.
Nymans/Krons är aktiva i forumet i alla fall så de känner säkert till kritiken. Huruvida de tar åt sig av det och anpassar sig är en annan fråga. ;)

Nymans/Krons är aktiva i forumet i alla fall så de känner säkert till kritiken. Huruvida de tar åt sig av det och anpassar sig är en annan fråga. ;)
Då borde de ta åt sig.

Jag har alltid fått bra bemötande på Krons. Och även fina rabatter när kag handlat lite mer.
Även Nymans har alltid varit trevliga att ha att göra med, både i Stockholm och Västerås. Dock tkr jag nog att jag har fått vänta liite för länge på en klocka hos båda. ☝️

Rob däremot tänker jag aldrig sätta min fot hos igen. Blev fruktansvärt nonchalant och rent ohövligt bemött när jag frågade ungefär vad jag skulle kunna få för % vid köp av ett gäng klockor (6 st tror jag), varav en Daydate..
Kah fick räkna upp klockorna en andra gång och fick då en jäkla SUCK(!?) till svar och han slog stönande ut med händerna och sa:
-"jag vet inte, fem procent kanske, om du köper allihop på samma gång.."

Helt ointresserad och sätt och pillade med mobilen.
Så gick därifrån och har inte gått dit efter det.

Hissar Klockmaster Globen. Min 40 år gamla och i praktiken värdelösa Seiko hade fått sin kronstav(?) bruten. Jag var beredd att betala en hel del då den är speciell för mig. Deras service kunde inte göra något men när jag lyfte att jag hade en zombie-seiko som man kanske kunde ta delar av tog den trevliga urmakaren i butiken till ett försök. Var där med min dotter i vagn så han bad mig ta en runda på 20 min, när jag återvände hade han lagat klockan och vägrade ta emot betalning. Nästa affär som jag kan göra på Klockmaster kommer definitivt ske där.

Rob däremot tänker jag aldrig sätta min fot hos igen. Blev fruktansvärt nonchalant och rent ohövligt bemött när jag frågade ungefär vad jag skulle kunna få för % vid köp av ett gäng klockor (6 st tror jag), varav en Daydate..
Kah fick räkna upp klockorna en andra gång och fick då en jäkla SUCK(!?) till svar och han slog stönande ut med händerna och sa:

Rob E har levt på andra affärer så att säga. Blir nog ett helt annat bemötande framöver :D

(Delar för övrigt kritiken av Rob E. Fullständigt ointresserad och dessutom okunnig kinestjej bakom disken. Urmakaren var dock bra och vettig.)

Då borde de ta åt sig.

Jag har alltid fått bra bemötande på Krons. Och även fina rabatter när kag handlat lite mer.
Även Nymans har alltid varit trevliga att ha att göra med, både i Stockholm och Västerås. Dock tkr jag nog att jag har fått vänta liite för länge på en klocka hos båda. ☝️

Det ar sant att dalig service sprider sig fort likaval som bra. Herr Tavla tipsade mig om Krons for nagra ar sedan och samma har. Mycket gott intryck av den person jag diskuterade med.
Att de sedan inte kunde leverera vad jag ville ha ar nagot annat da det var forbehallet flaggskeppsbutiken. Aven dar har jag fatt forstklassig service och rekommenderar Nymans/Krons varmt.
Rob gav ett sa trakigt intryck redan pa telefon att jag aldrig bemodade mig med ett personligt besok.

Tank sa mycket lite trevlighet,ett leende,ett Hej kan gora.
Inte bara tappar man mig som kund (vilket butiken kanske kan klara sig utan)Man tappar formodligen aven alla personer jag kommer i kontakt med som fragar om rad da jag avrader dem fran att besoka en butik jag fatt dalig service i och rekommenderar den som gett forstklassig sadan.

Senast ändrad:
Rob E har levt på andra affärer så att säga. Blir nog ett helt annat bemötande framöver :D

(Delar för övrigt kritiken av Rob E. Fullständigt ointresserad och dessutom okunnig kinestjej bakom disken. Urmakaren var dock bra och vettig.)
Jag är kanske känslig, men är inte uttrycket "kinestjej", väldigt gubbigt/unket på gränsen till rasistiskt?
Personens ursprung, har väl dessutom inget med saken att göra?

Jag är kanske känslig, men är inte uttrycket "kinestjej", väldigt gubbigt/unket på gränsen till rasistiskt?
Det var ett klumpigt uttryck. Men om du hängt med i de senaste turerna om Rob E så förstår du att de har riktat sig mot andra köpgrupper än "vanliga" kunder på senare tid. Det har påverkat den övriga servicen. Man känner sig helt ointressant som kund därinne och servicen är bedrövlig. Gäller ej själva urmakeriet lyckligtvis.

Du har helt rätt, ivanliga fall, och det är bra att säga till. Men som @alfgren skriver så finns det just i det här fallet en kontext där den antydda nationaliteten spelar roll. Leta trådar om Rob, så förstår du.

Väldigt irrelevant vad säljaren eller kunden har för nationalitet eller kön. Dags att lyfta tråden ett snäpp känns det som.

Väldigt irrelevant vad säljaren eller kunden har för nationalitet eller kön. Dags att lyfta tråden ett snäpp känns det som.
Inte helt irrelevant om man vill rikta in sig på att sälja till kinesiska turister vilket jag uppfattar det som att han syftar på. Även om jag förstår att det kan tolkas i negativ mening då två adjektiv med negativ laddning nämns i samband en etnicitet. Men den diskussionen är bortom denna tråd.

För att vara on-topic så vill jag hissa @ERIKSON URHANDEL, alltid toppenservice, supertrevliga, lyhörda och kommer alltid vända mig dit i första hand när det gäller dom märkena dom erbjuder, alltid känt mig välkommen där oavsett om det gäller nyköp som att justera en länk efter köp. Har inte fått en lika bra köpupplevelse någonstans och jag rekommenderar alla som är intresserade av något av märken dom erbjuder att gå dit. Skickar även ut signerade gratulationskort vid födelsedagar. Känslan och servicen dom förmedlar vid köp är anledningen till att jag (som t.o.m jobbar med utveckling av mjukvara/teknik) föredrar att gå in i deras butik framför att t.ex köpa något online. :)

Det har betydelse för vilka grupper ADn anser är kunder värda att satsa på. De övriga ger de dålig service. Har varit där såpass mycket att bilden är tydlig.
Faktiskt inte! Det är ju ett antagande från din sida att personen är anställd för att kunna bemöta en viss kundkrets. Men eftersom denna nu likväl kan vara anställd av andra anledningar blir antagandet och genereliseringen konstig.

Faktiskt inte! Det är ju ett antagande från din sida att personen är anställd för att kunna bemöta en viss kundkrets. Men eftersom denna nu likväl kan vara anställd av andra anledningar blir antagandet och genereliseringen konstig.
Hon är anställd för att ge sämre service än när man köper korv på 7-eleven? För det är vad hon gör. Nädu, det finns goda skäl varför det ser ut som det gör där inne.

Var på Hours, Emporia i veckan. Ett under att tjejen kunde hålla sig vaken.
Kunden före tittade på DW klockor och ville så gärna höra vad hon
tyckte om de två som han valde mellan. Men inte minsta intresse gick att få ut av henne. Hennes förslag var att han skulle gå hem och titta på hemsidan.
När det blev min tur, skulle hämta två klockor efter batteribyte så hade jag tänkt köpa en rem/ länk till den ena men det slog jag ur hågen fort. Vill inte tvinga folk att sälja till mig

Snart kommer ditt inlägg försvinna :)

Varför skulle det försvinna? Det här är väl absolut rätt tråd att uppmärksamma det i, och det borde vara lika relevant information som utifall man känt sig väl bemött eller inte. Däremot är det fel tråd att ta en diskussion i, utan det räcker med ett konstaterande. Möjligt att andra är av en annan åsikt, men att det ska gömmas undan med anledning att det är en före detta forumsponsor har jag väldigt svårt att se ledningen göra.

Det har betydelse för vilka grupper ADn anser är kunder värda att satsa på. De övriga ger de dålig service. Har varit där såpass mycket att bilden är tydlig.
Håller med om att det inte är en hemlighet att det finns en särskild kundkrets som butikerna längs Drottninggatan riktar sig in på. Det är som sagt ingen hemlighet och är känt i branschen sedan länge. Däremot var det lite klumpigt uttryckt, vi vet ju inte varifrån hon kommer och det spelar inte heller någon roll..

Tillbaka
Topp