• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Nån gammal räv som vet vad denna sorts högtalaranslutning kallas, och vad för adapter/kontakt jag behöver för att kunna ansluta vanliga högtalarkablar.
Sitter på en 60/70-tals Pioneer förstärkare.
IMG_20201030_231752.jpg
Googla "akai allied" så hittar du passande kontakter. Jag minns knappt vad jag gjorde förra veckan men tidigt 2000 jobbade jag i hemelektronikbutik och en person var på jakt efter samma kontakt och helt random kom jag ihåg namnet när jag såg din post. Hoppas det hjälper :)

//Martin

Någon som har tips på enkelt program för att redigera foto.
Jag har en bild på en husfasad där jag vill "plocka bort" en dörr och lägga till ett skjutglasparti.
Hur gör man som totalt amatör i frågan?

Någon som har tips på enkelt program för att redigera foto.
Jag har en bild på en husfasad där jag vill "plocka bort" en dörr och lägga till ett skjutglasparti.
Hur gör man som totalt amatör i frågan?
För en nybörjare är det relativt avancerat, men bildredigeringsprogrammet Gimp är gratis och här är en tutorial som kan hjälpa dig på rätt väg:
Ett enklare sätt är att du länkar de två bilderna här så fixar jag det åt dig - jobbar dagligen i Photoshop och kan fixa det snabbt.

Vänligen,
Martin

För en nybörjare är det relativt avancerat, men bildredigeringsprogrammet Gimp är gratis och här är en tutorial som kan hjälpa dig på rätt väg:
Ett enklare sätt är att du länkar de två bilderna här så fixar jag det åt dig - jobbar dagligen i Photoshop och kan fixa det snabbt.

Vänligen,
Martin

Tackar för tipset.
Så snällt av dig att erbjuda hjälp.
Skickar PM

Har en fråga angående GIF-bilder. Jag använder Google Chrome som webbläsare i min iphone. Men när jag spar GIF-bilden så är den inte rörlig, det konstiga är att om jag gör samma procedur i Safari så funkar det. HJÄLP mig, jag behöver stilla min nyfikenhet varför det inte funkar med Google Chrome.

Sparad i safari .

30988006-23DE-4099-ABFD-10797FCB55F7.gif

Sparad i Google Chrome.

B07714FD-18ED-4385-AA70-33AD81D23297.gif

Senast ändrad:
Har en fråga angående GIF-bilder. Jag använder Google Chrome som webbläsare i min iphone. Men när jag spar GIF-bilden så är den inte rörlig, det konstiga är att om jag gör samma procedur i Safari så funkar det. HJÄLP mig, jag behöver stilla min nyfikenhet varför det inte funkar med Google Chrome.

Sparad i safari .

30988006-23DE-4099-ABFD-10797FCB55F7.gif

Sparad i Google Chrome.

B07714FD-18ED-4385-AA70-33AD81D23297.gif
Du är inte ensam:

Min Chrome vill hellre på sistone spara i webp format när jag använder google bild-sök. Irriterande.

Du är inte ensam:

Min Chrome vill hellre på sistone spara i webp format när jag använder google bild-sök. Irriterande.

TACK för svar, men då måste det bero på vilken IOS version man har i telefonen, Los Tantos har en äldre iphone än min, kan vara 6an eller 7an med google chrome, i den så går det att ladda hem GIF-bilder. Så med andra ord så är det bara att gilla läget, tills dom fixar det, om dom nu gör det vill säga.

Är Youtube uppdelat Asien Europa? Tycker mig inte kunna hitta så mycket material WIS mässigt tex från Japan

Är Youtube uppdelat Asien Europa? Tycker mig inte kunna hitta så mycket material WIS mässigt tex från Japan
Jag killgissar bara men jag antar att träffarna åtminstone till viss del är filtrerade efter region för att ge mer relevanta sökningar. Däremot kan man säkert få fram andra resultat genom att t.ex. söka på Kanji vilket förmodligen triggar helt andra algoritmer.

Slänger in den här frågan här istället för i hemmabio-tråden eller vinyl-tråden eftersom risken är att den kanske är för korkad...

Jag ska köpa ny skivspelare (med platt kontakt eller vad det heter) i och med att jag bara har skivspelare som har jordade kontakter och vardagsrummet är ojordat. Jag behöver ändå köpa nya högtalare så det blir väl högtalare+skivspelare jag siktar på.

Skivspelaren skall ju genom en jordkabel från jordskruven jordas och gå till receiver/förstärkare eller högtalare om jag kör med högtalare som inte kräver någon separat receiver.

Har den jordningen med jordskruv mellan skivspelare och recevier något att göra med om eluttagen är jordade eller inte? Behöver jag lik förbannat jordade eluttag? Eller har jordningen med jordskruv bara med ljudsignalen att göra för att undvika brus/humm etc?

Jag postar 100% klockor på Instagram. Ger likes till 99,98% klockor.

Ändå får jag exceptionellt många bilposter i mitt flöde efter det att de jag följer är färdigscrollade. Dessutom verkar det vara så att ju mer jag klickar på ”Inte intresserad” desto fler nya poster med bilar dyker det upp. Nu var det bisarrt med 20-30 poster bilar, motorcyklar och flygplan innan det kom en ny klocka. Samtliga poster från bilfirmor anmälar jag som ”Inte intresserad”.

Så...hur i h-vete kan Instagrams algoritmer få för sig att jag har det minsta intresse att titta på diverse pimpade sportbilar?

Och nej, jag har inte letat bil, surfat bil, Youtubat bil eller ens tänkt på bil på ett sådant sätt att det vore rimligt med att bli spammad med inlägg om bilar.

Har likat enskilda inlägg om någon jag följer postat bild på någon gammal vintage-Porsche eller när @Denke kände gemenskap men den manliga delen av grannskapet när det lyssnades på V8. Men vi pratar 2 i relation till 1000 så knappast anledning att ana ett djupare intresse.

Jag har inte hittat några inställngar som jag kan gå in och ända på. Men är det någon som har några tips eller tricks? Vill inte se en bil till i flödet :)

Vad är standarden på broars höjd tex vid motorväg? Hur funkar de i världen är alla lastbilar en viss maxhöjd? Ibland ser de ut som lastbilarna ska slicka bron med släpet.

Ändå får jag exceptionellt många bilposter i mitt flöde efter det att de jag följer är färdigscrollade. Dessutom verkar det vara så att ju mer jag klickar på ”Inte intresserad” desto fler nya poster med bilar dyker det upp. Nu var det bisarrt med 20-30 poster bilar, motorcyklar och flygplan innan det kom en ny klocka. Samtliga poster från bilfirmor anmälar jag som ”Inte intresserad”.

Så...hur i h-vete kan Instagrams algoritmer få för sig att jag har det minsta intresse att titta på diverse pimpade sportbilar?

Och nej, jag har inte letat bil, surfat bil, Youtubat bil eller ens tänkt på bil på ett sådant sätt att det vore rimligt med att bli spammad med inlägg om bilar.

Har likat enskilda inlägg om någon jag följer postat bild på någon gammal vintage-Porsche eller när @Denke kände gemenskap men den manliga delen av grannskapet när det lyssnades på V8. Men vi pratar 2 i relation till 1000 så knappast anledning att ana ett djupare intresse.

Jag har inte hittat några inställngar som jag kan gå in och ända på. Men är det någon som har några tips eller tricks? Vill inte se en bil till i flödet :)
Otroligt segt att bli tvångsmatad så där.
Misstänker tyvärr att Insta tycker att klockor och bilar hör ihop, typ "manlig lifestyle".
Pröva att söka lite på nått annat mjukare intresse (typ, natur, mat, djur), för att bryta av algoritmerna kanske?
Nu har du för övrigt skrivit "bil" så många gånger att det lär komma Google ads för bilar i ett år framöver 😑

Vad är standarden på broars höjd tex vid motorväg? Hur funkar de i världen är alla lastbilar en viss maxhöjd? Ibland ser de ut som lastbilarna ska slicka bron med släpet.
4.5m fri höjd är det som gäller i Sverige (om inget annat anges så klart) och lastbilarna är anpassade efter det för att maximera lastkapaciteten. Om du kikar på broarna nästa gång du är ute och åker så kommer du förmodligen att se att en hel del av dem är skadade i nederkant och det beror bl.a. på att skrotcontainers kan vara överlastade vilket gör att även om lastbilen och containern i sig tar sig under så kan diverse bråte ändå slå i.

Delar du någon gång ip-adress med någon som gillar bilar? Instagram och reklamcookies/trackers gör ingen skillnad på vem bakom ett IP som surfat på något.

Hmm, de du följer kanske like:ar bilder på bilar?

Hmm, de du följer kanske like:ar bilder på bilar?

Troligtvis så det hänger ihop. Klockor och bilar går ju hand i hand på många punkter. Ta bara alla kronografmodeller, märkeskopplingar, reklam osv, det finns ett stort överlapp. Den filterbubbla du hamnar i är en mix av vad de personer du följer gillar och delar.

Flickvännens högra AirPod har börjar låta sjukt mycket lägre än den vänstra.

De enda tipsen som går att hitta på nätet är att rengöra dem och återställa/re-connecta dem. Inget av de gjorde någon skillnad.

Är det någon som varit med om det tidigare och löst det?
Eller måste man köpa en ny höger lur..

Flickvännens högra AirPod har börjar låta sjukt mycket lägre än den vänstra.

De enda tipsen som går att hitta på nätet är att rengöra dem och återställa/re-connecta dem. Inget av de gjorde någon skillnad.

Är det någon som varit med om det tidigare och löst det?
Eller måste man köpa en ny höger lur..
Jag antar att du redan kollat detta men under Inställningar->Hjälpmedel->Ljud/Bild->Balans kan man ställa in volymbalansen mellan höger/vanster hörlur.

//Martin

Vad är skillnaden på Tilllbyggnad vs Utbyggnad på en tex en villa?

Det är nog bara semantik, det borde vara i princip samma sak, dvs avdragsgilla ROT-arbeten i direkt anslutning till befintlig konstruktion eller inuti. Man skulle väl kunna argumentera för att en tillbyggnad är ett ord som används när man adderar något nytt till villan, t ex en altan, medan en utbyggnad kanske är ett ord man snarare väljer när man förlänger / förstorar något, t ex slår ut en vägg och bygger ut.

Tillbaka
Topp