• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Sag pa Sharktank och mindes detta mirakelmedel. Hoppas det gar att fa tag pa i Sverige (eller att nagot liknande finns)

Unshrinkit - helt otroligt. 😅 Tack för tipset, det verkar finnas något för allt.

Sag pa Sharktank och mindes detta mirakelmedel. Hoppas det gar att fa tag pa i Sverige (eller att nagot liknande finns)

Funkar det bara på kläder? Frågar åt en kompis...

krhhamm-i-was-in-the-pool.gif

Korspostar lite i hopp om svar:
Är snart klar med min köksrenovering men behöver under cabinet lights (köksbänksbelysning?) som är 3/4 tum (1,9cm) eller tunnare. Direct wire och LED, gärna 18 och 36 tum i längd. Någon som har koll? Hittar verkligen inget under 1" / 2.5cm. Förslag?

Korspostar lite i hopp om svar:
Är snart klar med min köksrenovering men behöver under cabinet lights (köksbänksbelysning?) som är 3/4 tum (1,9cm) eller tunnare. Direct wire och LED, gärna 18 och 36 tum i längd. Någon som har koll? Hittar verkligen inget under 1" / 2.5cm. Förslag?
Hidealite har mängder utav olika sorters LED-strips

Hidealite har mängder utav olika sorters LED-strips

Tack för tipset men är ej draget för LED-strips utan endast vanlig LED-belysning. Fick gott om tips i renoveringstråden och tror mig ha hittat en som funkar. Tack ändå!

1637828860473.png

Nyinflyttad och nu har vi "stopp" i köksvasken.
Jag kan skruva av där det står OK i blått och rensa, men tyvärr hjälpte inte det.
Misstänker att det är stopp där jag har ritat den röda pilen.
Mitt problem är att det inte går att skruva på på den delen med blå pil och jag vågar inte dra ( för det känns inte rätt ).

Har någon en ide hur jag tar loss ett vattenlås som detta eller på annat sätt rensar ett stopp?

1637828860473.png

Jag kan skruva av där det står OK i blått och rensa, men tyvärr hjälpte inte det.
Mitt problem är att det inte går att skruva på på den delen med blå pil och jag vågar inte dra ( för det känns inte rätt ).

Har någon en ide hur jag tar loss ett vattenlås som detta eller på annat sätt rensar ett stopp?
Spola upp vatten i vasken och använd en helt vanlig avloppsrensare. Jucka upp och ner en bra stund så borde det släppa.

1637829214237.png

1637828860473.png

Vattenlås/avlopp är ett skit (ha-ha). Mitt tips då man flyttar in, och någon gång per år också, är att ta loss vattenlås och hela klabbet och spola ur med vattenslang, eller ännu hellre högtryckstvätt. Hur noga man än är så samlas det en massa äckel. Avlopp är rätt så lättmekat.

1637828860473.png

Det ser ut som att det ”borde” gå att skruva. Det kan mycket väl vara så att det har göttat till sig i den räfflade slangen. Går det att ta loss den? I badrummet behöver jag rensa där minst en gång om året.

Det ser ut som att det ”borde” gå att skruva. Det kan mycket väl vara så att det har göttat till sig i den räfflade slangen. Går det att ta loss den? I badrummet behöver jag rensa där minst en gång om året.
Med vaskrensaren, satsa kraften på uppdraget, det ger mest effekt. Spola med varmvatten om du skruvat isär plastdelarna så blir dom mjuka så att du kan dra åt dom.

1637828860473.png

Vad du än gör använd inte starka propplösare. Gjorde detta en gång på toavasken och kemikalierna förstörde slangen som sprack.
Man borde kunna vrida på den delen med blåa pilen.

Vad du än gör använd inte starka propplösare. Gjorde detta en gång på toavasken och kemikalierna förstörde slangen som sprack.
Man borde kunna vrida på den delen med blåa pilen.

Jag känner också att det borde gå att skruva, men fan heller att det gick igår.
Får väl våga lite mer ikväll när jag tittar på den igen, men först vaskrensaren.
Tror jag hittade tillverkaren, men tyvärr står där inget hur man tar loss den "blåa pilen"

Senast ändrad:
Jag känner också att det borde gå att skruva, men fan heller att det gick igår.
Får väl våga lite mer ikväll när jag tittar på den igen, men först vaskrensaren.
Tror jag hittade tillverkaren, men tyvärr står där inget hur man tar loss den "blåa pilen"
Vid den blåa pilen är det bara en led så att du rörmokaren kan vrida delarna i rätt läge tror jag.
33 år sedan jag var röris...

Vid den blåa pilen är det bara en led så att du rörmokaren kan vrida delarna i rätt läge tror jag.
33 år sedan jag var röris...
Ikea Atlant heter visst vattenlåset.
Jag tror att slangen är fast och precis som du skriver UNO att "blå pilen" är till för att vrida i läge.
1637851541231.png

Fan, mitt hopp står till vaskrensaren eller en sån där piprensare ( har fan kan jag inte ha en sådan redan ) för det verkar vara omöjligt att rensa på annat sätt vilket är mycket konstigt i mitt tycke.

Någon som vet varför Instagram säger så? Växlar mellan två konton, det gamla funkar klockrent men det nya går inte att uppdatera så att man ser vilka som gillat, kommenterat eller följer.

99E66E40-5D30-4981-8FDB-662ED65B78EC.png

Ikea Atlant heter visst vattenlåset.
Jag tror att slangen är fast och precis som du skriver UNO att "blå pilen" är till för att vrida i läge.
1637851541231.png

Fan, mitt hopp står till vaskrensaren eller en sån där piprensare ( har fan kan jag inte ha en sådan redan ) för det verkar vara omöjligt att rensa på annat sätt vilket är mycket konstigt i mitt tycke.

Om någon skulle ha användning i framtiden så kommer här en uppdatering.
Det fungerade med vaskrensaren, köttade på i tio minuter och nu rinner vattnet igen.
Om jag ska rensa manuellt så måste jag lyfta ur slangen och gå in "det hållet" med något att rensa med.

Om någon skulle ha användning i framtiden så kommer här en uppdatering.
Det fungerade med vaskrensaren, köttade på i tio minuter och nu rinner vattnet igen.
Om jag ska rensa manuellt så måste jag lyfta ur slangen och gå in "det hållet" med något att rensa med.
Det finns rensband/rensvajer som är korta och lite smalare som kan vara bra att ha för just rör under vaskar, handfat, badkar o.dyl. Finns ofta på VVS-butiker, som Bauhaus t.ex.

Någon som har erfarenhet av att fixa denna typ av skador? Handfat. Porslin.

Kikade på detta kit, tror att det är något liknande jag borde köra på

CCC35E01-933A-4CDA-9BD5-7234CDCE84FD.jpeg

Finns det andra bra jeansmärken som liknar Nudie Grim Tim?
Nudies utbud är så tunn just nu. Deras Grim Tim Black Skies verkar t ex vara nån jobbig blandning mellan svart och blått.

Ok, thanx. Lean Dean verkar ha lite mer lårutrymme men i övrigt likadan som Grim Tim?
Mer avsmalnande från knäna & ned, Lean dean är ett snäpp mer slim dvs. Om du vill vidare så finns Gritty Jackson som är ett snäpp vidare, överlag. Det bästa med Nudie är att du har livstidsgaranti, alltid bara lämna in till Nudie för fria reparationer eller panta in mot nya jeans.

Från Nudies hemsida.
Lean Dean fits slim, has a mid-waist and a zip fly. It tapers from the thigh all the way down to a slim leg opening. It's made with stretch denim and is available in dry denim, dry selvage, black denim, and a wide range of washed denim options.

Grim Tim has a mid-waist, button fly, and slim straight leg from the hip to the leg opening. It's made with stretch denim and is available in several dry and selvage denim options, as well as black and a wide variety of washed options.

Thin Finn. The long-loved slim fit that's been with us almost since we started. Thin Finn has a mid-waist, zip fly, and fits slim from the hip down to the ankle. It has an extra low back yoke, making the back pockets fit lower.

Gritty Jackson is a regular straight fit with a mid-waist and zip fly. Its well-balanced legroom gives the fit a neat silhouette while also offering great comfort. This is our modern take on what we consider to be the most classic and versatile jeans fit ever. Made exclusively with rigid denim.

Tillbaka
Topp