• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Allmän fråga. Varför är PostNord så värdelösa?

Andra gången på några veckor som en hemleverans till mig försvinner. Efter femtio minuters telefonkö fick jag veta att paketet kanske kommer imorgon eller ”nästa vecka nångång”.
756B71A4-BBA2-4B14-87F3-D779372B72F2.jpeg

Andra gången på några veckor som en hemleverans till mig försvinner. Efter femtio minuters telefonkö fick jag veta att paketet kanske kommer imorgon eller ”nästa vecka nångång”.
Mitt förtroende för Postnord och hemleverans är = 0. Ber alltid om att få det levererat till ombud om jag ska ha något med Postnord att göra. De gånger jag köpt något skrymmande, typ tvättstugeinredning så har jag försäkrat mig om att de inte använder Postnord som speditör innan jag beställt något.

Absurt dåliga är dom när något väl går snett. Jag har haft ett paket på vift nu i 1 mån och dom kan bara inte skicka det rätt. Jag har lagt ner 3h i telefonköer och gjort 2 reklamationer nu.

Men jag har ändå skickat ca 10000 paket lr mer och måste säga att det sker rätt sällan. Men det blir sämre och sämre för varje år tyvärr.

Jag pysslar med en pfd i förhandsvisningen på min mac. Ska lägga till några kommentars-rutor.
När jag för det så tjongar dokumentet iväg till ett helt annat atälle än där jag är. Sjukt störigt.
Kan jag göra något åt det?

Det där är inte en tekniska termer som jag är bekant med. ;)

Du får nog vara tydligare... vad är det som "tjongar iväg" vart? Fönstret? Filen? På skärmen? På disken? Till en annan planet?
Såhär:
Jag markerar ett ställe i texten, och trycker infoga anteckning.
7AAFAA86-45D4-45B3-8D1C-0B4038F93636.jpeg

Plötsligt är jag på den plats i dockumentet där jag senast la in en anteckning.
539FC204-D090-426B-BF6C-54E62573AA3A.jpeg

Och måste skcolla tillbaka. Och då ligger anteckningen ish där jag ville.
3DDD2E8B-9DFA-4C25-8710-A87CC68FE8FA.jpeg

Blir extremt mycket scrollande. Och irritation.

Såhär:

Sökte snabbt på Apple forum, och du är inte ensam med denna bugg. I en tråd hittade jag en "lösning" från en användare.
https://discussions.apple.com/thread/252889071

Har du senaste MacOS? De trådar jag hittar är alla fram till 2021. Kanske är fixat i macOS Montery.

Såhär:

Beter sig inte så för mig. Textrutan dyker upp mitt i fönstret (oavsett var man ev. har markerat text). Sedan kan man flytta det dit man vill ha det.
Det är i Preview 11.0 på Mac OS X 12.5.1.

Hej! Kan man kolla om ett företag har kollektivavtal? Företaget är verksamt inom godis/konfektyr men ej produktion av godis.

Hej! Kan man kolla om ett företag har kollektivavtal? Företaget är verksamt inom godis/konfektyr men ej produktion av godis.
Vet du vilken union eller avtal de eventuellt skulle vara med i? Om ja, ring och fråga.
Om nej, då får du ringa typ alla.

Om du inte frågar företaget eller någon som jobbar där.

Hur fungerar det med bilförsäkringar i länder med hög olycksfrekvens? Har alla bara en svindyr grundläggande trafikförsäkring för att slippa bli ruinerade om/när det smäller eller är det kanske vanligt att folk struntar i att försäkra och gör upp privat istället?

Vi har detta:
playstation 4
392B1B8F-DE91-4352-861D-5160F376D46E.jpeg

+ fotboll spel

F3A95506-76F6-4E85-844D-FA60176ABFD1.jpeg

+ extra handkontroll

74E0416E-041F-4ED3-9983-496661F21BFF.jpeg

Hur går man tillväga för att spela 2 personer med samma enhet? Vi vill spela en hederlig 2 player match. Rörigt värre

Det är det första alternativet i huvudmenyn så jag vet inte riktigt vad det är du letar efter. 🙈

Screenshot_20220904_225752.jpg
jag är långt ifrån expert på PS4 (och är nog kass på att förklara) men när jag kört FIFA21 på sonens PS4 så har vi haft använt flera konton i startläget av PS, ett för respektive handkontroll. Huvudkontot har startat FIFA och sen har man kunnat få in de andra spelarna i FIFA genom de andra playstation kontona/profilerna vi har uppsatta.

Hur får man igång avisering när någon tex. skriver ett meddelande i "konversation"
Fick detta tidigare men nu har det försvunnit.
hopplöst när man har en klocka ute och inte jag svara på 24h

Japp du har säkert räknat ut att jag verkligen är i framkant när det gäller teknik ;)

Har flyttat till UK och är lite frustrerad över att HBO Max är regionspärrat här. Problem 1: kan inte ladda ned VPN på jobbdatorn, och undviker helst köpa en egen bara för det.

Problem 2: har skaffat Proton VPN till min Androidtelefon, så då funkar det att streama på telefonen. Men jag vill så klart ha det på TV:n. Den har stöd för screen mirroring, men det funkar inte när VPN är igång på telefonen.

Problem 3 var när jag testade dela nätuppkopplingen från telefonen till datorn, och kopplade datorn till TV:n med HDMI. Men då fattade inte browsern på datorn att VPN var igång.

Finns det någon lösning jag inte tänkt på?

När du kör mot telefonen med en "hot spot" så kopplas datorn direkt mot nätverket så att säga och struntar i att själva mobilen använder VPN. Du kan läsa mer om det här:

Vad har du för router hemma? Rätt många routers har stöd för VPN och då får alla dina devices det "automatiskt".

Hoppas någon som är kung på tujor kan svara på detta. Planterade tujor 2015 och den har växt fint men nu sista veckorna har den börjat gulna inuti, vad är det som har hänt? Vad kan jag göra åt det?

Har flyttat till UK och är lite frustrerad över att HBO Max är regionspärrat här. Problem 1: kan inte ladda ned VPN på jobbdatorn, och undviker helst köpa en egen bara för det.

Problem 2: har skaffat Proton VPN till min Androidtelefon, så då funkar det att streama på telefonen. Men jag vill så klart ha det på TV:n. Den har stöd för screen mirroring, men det funkar inte när VPN är igång på telefonen.

Problem 3 var när jag testade dela nätuppkopplingen från telefonen till datorn, och kopplade datorn till TV:n med HDMI. Men då fattade inte browsern på datorn att VPN var igång.

Finns det någon lösning jag inte tänkt på?

Har inte testat Proton VPN själv men borde väl finnas någon inställning som tillåter access till ditt lokala nätverk. Ett svar i en reddit-tråd om ett liknande problem.
Did you allow LAN connections in the VPN app Settings?

Har ett par läderhandskar som är lite för tighta, vet att de töjer sig lite med tiden men går det att "snabbtöja" dem på något sätt?

Har ett par läderhandskar som är lite för tighta, vet att de töjer sig lite med tiden men går det att "snabbtöja" dem på något sätt?
Kör inte på blint efter mitt tips nu utan googla och fråga runt lite så jag inte får ”skulden” om det går åt helvete med handskarna. Men du borde rimligtvis kunna blöta ned dessa rejält med varmvatten och ta på dig dem. Då töjs lädret. Sen sätta dem på tork och köra en riktigt ordentlig och rejäl fettning när de är torra

Kör inte på blint efter mitt tips nu utan googla och fråga runt lite så jag inte får ”skulden” om det går åt helvete med handskarna. Men du borde rimligtvis kunna blöta ned dessa rejält med varmvatten och ta på dig dem. Då töjs lädret. Sen sätta dem på tork och köra en riktigt ordentlig och rejäl fettning när de är torra
Jag väntar nog på svar från någon som testat själv med gott resultat, men det var så jag tänkte också att man borde kunna göra :)

En annan sak som jag undrar är varför mjölk är billigare per liter att köpa 1 liters förpackning jämfört med 1.5 liters förpacnking?
Vill inte minnas att det varit så tidigare och är väl ingen annan produkt liter/kilopriset är billigare på mindre storlek?

Har noterad det båda på ica och willys och på båda deras egna märken och tex Arla.

Tillbaka
Topp