• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Här kommer en något udda fråga men man kan ju hoppas att vi har någon expert på kemi här. Förra helgen hittade vi (vad jag tror är) en lavasten stor som en knytnäve på stranden. När vi kom hem så la jag den på vår rostfria bardisk och idag när jag flyttade den så upptäckte jag att det blivit en kemisk reaktion mellan stenen och metallen. Det var helt svart och blött där stenen legat emot metallen och när jag torkade bort det så har det verkligen löst upp plåten. 😳 Luktar också extremt mycket järn för övrigt men det är ju inte så konstigt.
PSX_20230506_121754.jpg
PSX_20230506_121938.jpg
PSX_20230506_121842.jpg
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Hittade en skrivmaskin på loppis för 40 kronor:happyhappy: Är det någon som kommer ihåg från förr vilket färgband som kan passa? Är det universal? Står inget modellnummer på skrivmaskinen och inget på färgbandet som sitter i.

07FE3823-EEB5-4864-BBA4-3C134DB07E5E.jpeg
E42771A9-E4F5-4C87-A3EA-7D466321D8FF.jpeg
Lite sent svar kanske men har du inte redan hittat färgband till den så heter det du söker "Spole 8". Går att hitta lite här och var fortfarande, t ex:
Bara inse att man börjar bli gammal när man ser en sån här maskin, jag har faktiskt en service-utbildning på just dessa maskiner back in the day. Då fick man plocka ner hela maskinen i minsta beståndsdel och sedan sätta ihop den igen för att bli godkänd :D Tveksamt om jag skulle lyckas med det idag.. :happyhappy:
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Lite sent svar kanske men har du inte redan hittat färgband till den så heter det du söker "Spole 8". Går att hitta lite här och var fortfarande, t ex:
Bara inse att man börjar bli gammal när man ser en sån här maskin, jag har faktiskt en service-utbildning på just dessa maskiner back in the day. Då fick man plocka ner hela maskinen i minsta beståndsdel och sedan sätta ihop den igen för att bli godkänd :D Tveksamt om jag skulle lyckas med det idag.. :happyhappy:
Tack så mycket, jag har inte beställt något ännu så det är väldigt bra information. Då får jag gratulera till åldern så du fått hamna i ett gyllene tidsspann där maskinen är till för människan och inte tvärtom:happyhappy: Den är trevlig att knappa på, bra känsla att den inte kan utföra något utan mänsklig kreativitet!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ok, här kommer en fråga om lag och rätt i USA, främst återbetalning i samband med brott / restitution.
Vet att några ex pats är bosatta i USA så kanske finns det några tips?

Lite bakgrund.
För några år sedan blev vi drabbade av av en svindlare bosatt i USA.
Hade gjort affärer med företaget många gånger innan utan problem.
Förlorade en hel del pengar och anmälde honom till diverse amerikanska myndigheter. I slutändan blev t om FBI inkopplade och svindlaren åkte fast. Amerikanska myndigheter är otroligt effektiva och pedantiska och inget läggs på en hög. En FBI agent kom t om till oss för att höra vår version av händelseförloppet.

Men tyvärr, utöver det att han fick sitta i häkte i några dagar, fick han bara en liten smäll på fingrarna och domstolen dömde honom till villkorlig dom i 3 år och att han ålades att betala tillbaka hela summan till oss. Under dessa tre år klarade han av att betala in mindre än 5% av det han hade förskringrat. Sen gick han i konkurs. Och vi fick höra att han dog i en hjärtinfarkt några år senare. Så det gick inte heller att dra honom inför en civilrättslig domstol. Och advokater är så... hungriga! Vi anlitade både amerikanska och svenska advokater och de tog t om betalt för parkeringsavgifter. :)

I USA används gammalmodiga checkar / växlar. Ingen banköverföring. Vi fick multipla checkar skickade till oss med bäst före datum på. Planen var att åka till USA för att lösa ut dem.
Sen bröt pandemin ut och checkarnas giltighetstid gick ut. Vi har frågat efter nya checkar med lång giltighetstid till kriminalvårdskontoret men de har inte återkommit med svar.

Vad är det som gäller här? Vad händer med utbetalningscheckar som inte löses ut - går de till nån allmän brottsfond eller liknande? Kan man återuppliva checkarna eller är det kört?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ok, här kommer en fråga om lag och rätt i USA, främst återbetalning i samband med brott / restitution.
Vet att några ex pats är bosatta i USA så kanske finns det några tips?

Lite bakgrund.
För några år sedan blev vi drabbade av av en svindlare bosatt i USA.
Hade gjort affärer med företaget många gånger innan utan problem.
Förlorade en hel del pengar och anmälde honom till diverse amerikanska myndigheter. I slutändan blev t om FBI inkopplade och svindlaren åkte fast. Amerikanska myndigheter är otroligt effektiva och pedantiska och inget läggs på en hög. En FBI agent kom t om till oss för att höra vår version av händelseförloppet.

Men tyvärr, utöver det att han fick sitta i häkte i några dagar, fick han bara en liten smäll på fingrarna och domstolen dömde honom till villkorlig dom i 3 år och att han ålades att betala tillbaka hela summan till oss. Under dessa tre år klarade han av att betala in mindre än 5% av det han hade förskringrat. Sen gick han i konkurs. Och vi fick höra att han dog i en hjärtinfarkt några år senare. Så det gick inte heller att dra honom inför en civilrättslig domstol. Och advokater är så... hungriga! Vi anlitade både amerikanska och svenska advokater och de tog t om betalt för parkeringsavgifter. :)

I USA används gammalmodiga checkar / växlar. Ingen banköverföring. Vi fick multipla checkar skickade till oss med bäst före datum på. Planen var att åka till USA för att lösa ut dem.
Sen bröt pandemin ut och checkarnas giltighetstid gick ut. Vi har frågat efter nya checkar med lång giltighetstid till kriminalvårdskontoret men de har inte återkommit med svar.

Vad är det som gäller här? Vad händer med utbetalningscheckar som inte löses ut - går de till nån allmän brottsfond eller liknande? Kan man återuppliva checkarna eller är det kört?
Jag vill minnas att jag har löst in en utbetalningscheck på Swedbank här i Sverige. Givetvis med avgifter. Men detta var snart 20 år sedan så minnet kan svika..
 

FlipSwede

Rolex
Ok, här kommer en fråga om lag och rätt i USA, främst återbetalning i samband med brott / restitution.
Vet att några ex pats är bosatta i USA så kanske finns det några tips?

Lite bakgrund.
För några år sedan blev vi drabbade av av en svindlare bosatt i USA.
Hade gjort affärer med företaget många gånger innan utan problem.
Förlorade en hel del pengar och anmälde honom till diverse amerikanska myndigheter. I slutändan blev t om FBI inkopplade och svindlaren åkte fast. Amerikanska myndigheter är otroligt effektiva och pedantiska och inget läggs på en hög. En FBI agent kom t om till oss för att höra vår version av händelseförloppet.

Men tyvärr, utöver det att han fick sitta i häkte i några dagar, fick han bara en liten smäll på fingrarna och domstolen dömde honom till villkorlig dom i 3 år och att han ålades att betala tillbaka hela summan till oss. Under dessa tre år klarade han av att betala in mindre än 5% av det han hade förskringrat. Sen gick han i konkurs. Och vi fick höra att han dog i en hjärtinfarkt några år senare. Så det gick inte heller att dra honom inför en civilrättslig domstol. Och advokater är så... hungriga! Vi anlitade både amerikanska och svenska advokater och de tog t om betalt för parkeringsavgifter. :)

I USA används gammalmodiga checkar / växlar. Ingen banköverföring. Vi fick multipla checkar skickade till oss med bäst före datum på. Planen var att åka till USA för att lösa ut dem.
Sen bröt pandemin ut och checkarnas giltighetstid gick ut. Vi har frågat efter nya checkar med lång giltighetstid till kriminalvårdskontoret men de har inte återkommit med svar.

Vad är det som gäller här? Vad händer med utbetalningscheckar som inte löses ut - går de till nån allmän brottsfond eller liknande? Kan man återuppliva checkarna eller är det kört?
Jag skulle kontakta utställande banks kundservice och förklara situationen.
De borde kunna lösa in sina egna checkar och,mot avgift givetvis,göra en internationell betalning till ditt svenska konto.
Hur mycket pappersarbete som krävs för att bevisa du verkligen är den rättmätige mottagaren av pengarna låter jag vara osagt.
Om de inte kan/vill göra ovanstående så bör de iallafall kunna tala om hur du skall gå till väga,förutsatt att de är villiga att "återuppliva" (re-issue) dina numer utgångna checkar.

Det är svårt/omöjligt att lösa in en US check I Sverige.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag skulle kontakta utställande banks kundservice och förklara situationen.
De borde kunna lösa in sina egna checkar och,mot avgift givetvis,göra en internationell betalning till ditt svenska konto.
Hur mycket pappersarbete som krävs för att bevisa du verkligen är den rättmätige mottagaren av pengarna låter jag vara osagt.
Om de inte kan/vill göra ovanstående så bör de iallafall kunna tala om hur du skall gå till väga,förutsatt att de är villiga att "återuppliva" (re-issue) dina numer utgångna checkar.

Det är svårt/omöjligt att lösa in en US check I Sverige.


Tack ska du ha.
Ja, det låter ju vettigt att kontakta den amerikanska banken direkt och höra vad de har att säga.
Chansen är nog stor att de kommer bolla tillbaka ärendet till probation, men ja, vi lär iaf få veta hur vi måste göra för att återuppliva checkarna. Checkar som inte löses ut kan säkert återkallas av dem, vilket komplicerar det hela.
Just det där med att kunna identifiera oss och bolaget har gnagt lite. Att ta med PRV papper lär ju inte hjälpa.
 

FlipSwede

Rolex
Tack ska du ha.
Ja, det låter ju vettigt att kontakta den amerikanska banken direkt och höra vad de har att säga.
Chansen är nog stor att de kommer bolla tillbaka ärendet till probation, men ja, vi lär iaf få veta hur vi måste göra för att återuppliva checkarna. Checkar som inte löses ut kan säkert återkallas av dem, vilket komplicerar det hela.
Just det där med att kunna identifiera oss och bolaget har gnagt lite. Att ta med PRV papper lär ju inte hjälpa.
Nej amerikanska banker kan vara väldigt stelbenta.
Tex vägra lösa on en check dragen hos dem om man inte har ett konto I sagda bank...

Men någonstans finns ju dina pengar.
De har ju inte försvunnit bara för att
"Bäst före datum" gått ut.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Nej amerikanska banker kan vara väldigt stelbenta.
Tex vägra lösa on en check dragen hos dem om man inte har ett konto I sagda bank...

Men någonstans finns ju dina pengar.
De har ju inte försvunnit bara för att
"Bäst före datum" gått ut.

Jaså, amerikanska banker är stelare än svenska banker? 😅

Vi har t om försökt få hjälp av bekanta genom att be dem agera "god man" i vårt ställe men de sa att det var omöjligt. En check kan inte överlåtas på det sättet.
Ja vi får se hur det går. Tack för alla tips. Återkommer med vad banken säger.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag trodde att jag var en google-master.
Hittade inget om detta för ett tag sedan när jag sökte om vårt specifika ärende men hittade detta nyss :


Unclaimed restitution funds are held for a period of 1 year before being sent to the U.S. Treasury.

The federal courts, as custodians of unclaimed funds, are subject to established policies and procedures for holding, safeguarding, and accounting for unclaimed funds. Under 28 U.S.C. § 2042, a party entitled to unclaimed funds may upon petition to the court and upon notice to the U.S. Attorney and full proof of the right thereto obtain an order directing payment to him/her. Proof of notice to the U.S. Attorney must be provided to the court before any request for payment is approved.



What Happens to Monies that are Not Claimed?


Per Government Code section GC 50050, all monies that have not been claimed by the rightful owner at the end of three years from the date it was first available to claim will be published in local newspaper. After which, unclaimed monies in the General Collection Trust Funds will be transferred to the County funds as allowed.





Så outlösta checkar verkar gå till kommunen eller staten och de i sin tur verkar skicka vidare pengarna till brottsofferfonden.

1 eller 3 år. Lite stort spann mellan dessa.
I vårt fall utfärdades en check sommaren 2020 med en giltighetsperiod på blygsamma 6 månader.

Måste alltså kontakta en åklagare för att återuppliva utbetalningen?
 
Har för mig två kluriga frågor! Vet ni vad de är för bord och matstolar i huset i början på hov1 videon, till låten "minns de som igår"? Plus poäng om ni vet vad de är för ytterdörr också eller nån liknande.
 

Bilagor

  • Screenshot_20230522_220058_YouTube.jpg
    Screenshot_20230522_220058_YouTube.jpg
    39.5 KB · Visningar: 10
  • Screenshot_20230522_220036_YouTube.jpg
    Screenshot_20230522_220036_YouTube.jpg
    48.8 KB · Visningar: 9

Scipio

Patek
2-Faktor
Ska flytta ca 40 mil sydväst från Stockholm. Har någon tips på bra flyttfirma i Stockholm?
Kolla appen tip tap (tror den heter så). Den används för allt från dubbelsängar till pianon inom Stockholm. Jag tror de kör 40 mil också. Jag har hört både ris och ros så det är viktigt att ta en som har goda kommentarer.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Denna fråga är säkert berörd nånstans i detta forum men med sökfunktionen hittar jag inget.
Jag ska snart sätta mig på flyget igen efter många års uppehåll och funderar över automatklockor och säkerhetskontroll.
Är det någon magnetism som kan påverka urverket negativt?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Denna fråga är säkert berörd nånstans i detta forum men med sökfunktionen hittar jag inget.
Jag ska snart sätta mig på flyget igen efter många års uppehåll och funderar över automatklockor och säkerhetskontroll.
Är det någon magnetism som kan påverka urverket negativt?
Nej.

 

Gavve

Greven
2-Faktor
Här kommer en något udda fråga men man kan ju hoppas att vi har någon expert på kemi här. Förra helgen hittade vi (vad jag tror är) en lavasten stor som en knytnäve på stranden. När vi kom hem så la jag den på vår rostfria bardisk och idag när jag flyttade den så upptäckte jag att det blivit en kemisk reaktion mellan stenen och metallen. Det var helt svart och blött där stenen legat emot metallen och när jag torkade bort det så har det verkligen löst upp plåten. 😳 Luktar också extremt mycket järn för övrigt men det är ju inte så konstigt.
PSX_20230506_121754.jpg
PSX_20230506_121938.jpg
PSX_20230506_121842.jpg
gissar att den blödde ut något mysigt vatten med massvis med sulfider som skapade pitting på bardisken
 
Topp