• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Varför känns det som att sommardäck är mer spårkänsliga än vinterdäck? Beror det på att det är en mjukare gummiblandning? Det kanske bara är placebo men jag tycker mig ha upplevt samma sak på alla bilar jag har ägt.

Varför känns det som att sommardäck är mer spårkänsliga än vinterdäck? Beror det på att det är en mjukare gummiblandning? Det kanske bara är placebo men jag tycker mig ha upplevt samma sak på alla bilar jag har ägt.
Skulle nog säga att det har en del med däcksbredden att göra. Oftast kör man med smalare däck med högre profil vintertid. Dom beter sig lugnare än ett brett lågprofil på en stor fälg.

Någon som är vass på Android?
Har fått spökappar. Först en ensam som såg ut att ladda ner. Den är borta.
Nu två nya.
Längst ner i applistan men syns inte när jag kollar playstore eller i app inställningarna.
Trycker man på dom försöker playstore öppna men ger felmeddelande.
Putin, Kim Yun eller vem kan det vara?
Screenshot_20230531-210405.png

Screenshot_20230602-130556.png

Screenshot_20230602-130700.png

Någon som har testat portabel projektor (med batteri) utomhus och kan ge råd?
Tanke är att ha möjlighet att titta på tv på uteplatsen i radhuset utan att göra några större installationer.

Någon som är vass på Android?
Har fått spökappar. Först en ensam som såg ut att ladda ner. Den är borta.
Nu två nya.
Längst ner i applistan men syns inte när jag kollar playstore eller i app inställningarna.
Trycker man på dom försöker playstore öppna men ger felmeddelande.
Putin, Kim Yun eller vem kan det vara?
Screenshot_20230531-210405.png

Screenshot_20230602-130556.png

Screenshot_20230602-130700.png
Svarar mig själv, detta hänger ihop med senaste android uppdatering på vissa Xperia. Playstore appen får spel och behöver avslutas, avaktiveras och sedan aktiveras igen så försvinner dom. Telefonen drar ohemult med ström samtidigt som detta pågår.

Tappade luren i vatten. Telefonen slutade fungera. Köpte ny telefon och använde det gamla SIM-kortet. När jag ringer eller svarar på samtal avslutas samtalet automatiskt efter ca 2 sekunder. Beställde nytt SIM-kort och problemet kvarstår.

Vad kan felet vara? En inställning på telefonen? Trasig direkt ur kartong?

Har Fello som operatör och nya luren är en Google Pixel 7 om det har någon betydelse.

Tappade luren i vatten. Telefonen slutade fungera. Köpte ny telefon och använde det gamla SIM-kortet. När jag ringer eller svarar på samtal avslutas samtalet automatiskt efter ca 2 sekunder. Beställde nytt SIM-kort och problemet kvarstår.

Vad kan felet vara? En inställning på telefonen? Trasig direkt ur kartong?

Har Fello som operatör och nya luren är en Google Pixel 7 om det har någon betydelse.
Känns märkligt att samtalet kopplas ner när det har lyckats komma upp första gången. Möjligen en sk "handover" som skiter sig - typ från mobilnät till wifi eller tvärtom. Händer det både hemma och "utomhus" (dvs utanför wifi)?

Sen så skall jag säga att mina mobilnätskunskaper dog ut i och med att 2G gick i graven.. :D

Känns märkligt att samtalet kopplas ner när det har lyckats komma upp första gången. Möjligen en sk "handover" som skiter sig - typ från mobilnät till wifi eller tvärtom. Händer det både hemma och "utomhus" (dvs utanför wifi)?

Sen så skall jag säga att mina mobilnätskunskaper dog ut i och med att 2G gick i graven.. :D

Bra tanke! Skall genast kolla!

Edit. Nej, fungerade inte utan WiFi heller 😒

Här kommer en något udda fråga men man kan ju hoppas att vi har någon expert på kemi här. Förra helgen hittade vi (vad jag tror är) en lavasten stor som en knytnäve på stranden. När vi kom hem så la jag den på vår rostfria bardisk och idag när jag flyttade den så upptäckte jag att det blivit en kemisk reaktion mellan stenen och metallen. Det var helt svart och blött där stenen legat emot metallen och när jag torkade bort det så har det verkligen löst upp plåten. 😳 Luktar också extremt mycket järn för övrigt men det är ju inte så konstigt.
PSX_20230506_121754.jpg
PSX_20230506_121938.jpg
PSX_20230506_121842.jpg
Nu skriver du rostfritt stål men det enda jag kommer att tänka på som jag själv råkat ut för är att kaustiksoda/natriumhydroxid reagerar och gör kol av aluminium. Var lavastenen hal och bänken i aluminium kan det ha ett samband.

Nu skriver du rostfritt stål men det enda jag kommer att tänka på som jag själv råkat ut för är att kaustiksoda/natriumhydroxid reagerar och gör kol av aluminium. Var lavastenen hal och bänken i aluminium kan det ha ett samband.

Nu är mina kunskaper väldigt begränsade men kan man verkligen göra om ett grundämne till ett annat?

Är det knepigt att laga plisségardiner själv? Har dussintalet hemma vars linor börjar gå av efter 10 år.
Ändå bra kvalitét jämfört med andra vars linor gick av efter typ 2 år.

En butik ville ha 400 kr för lagning per gardin.

Nu är mina kunskaper väldigt begränsade men kan man verkligen göra om ett grundämne till ett annat?
Jupp. Men om det går att skapa kol kan jag inte svara på..

"Det finns många exempel på att människan ibland kan påverka naturen. Ett av dem är att vi faktiskt kan tillverka grundämnen på konstgjord väg. Genom att skjuta alfapartiklar mot kväve fås en reaktion där den nya atomkärnan omedelbart sönderfaller till syre. Detta experiment utfördes av Ernest Rutherford så tidigt som 1912."

Ups, min bildlika jämförelse togs på orden :) . Det är säkert inte kol men det ser ut så, alldeles svart och poröst. Jag var dum och tvättade motordelar i varmt vatten och kaustiksoda. Det reagerade direkt, stickande ångor steg upp i garaget. Dagen efter kunde jag skrapa bort det svarta som tidigare var aluminium. Jag jobbade då inom processindustrin där vi använde kaustiksoda och salpetersyra för rengöring av rostfritt stål. Vi hade en pärm med fördjupat kunskap om de olika kemikalierna som vi använde och där läste jag om reaktionen mellan kaustiksoda och aluminium.

Är det knepigt att laga plisségardiner själv? Har dussintalet hemma vars linor börjar gå av efter 10 år.
Ändå bra kvalitét jämfört med andra vars linor gick av efter typ 2 år.

En butik ville ha 400 kr för lagning per gardin.

Vi lagade ett par stycken i gamla lägenheten. Inga konstigheter. Var lite pill men man fick ganska fort in tekniken. Underlättar om man är två. Köpte ny lina på typ bauhaus för en hundring.

Här kommer en något udda fråga men man kan ju hoppas att vi har någon expert på kemi här. Förra helgen hittade vi (vad jag tror är) en lavasten stor som en knytnäve på stranden. När vi kom hem så la jag den på vår rostfria bardisk och idag när jag flyttade den så upptäckte jag att det blivit en kemisk reaktion mellan stenen och metallen. Det var helt svart och blött där stenen legat emot metallen och när jag torkade bort det så har det verkligen löst upp plåten. 😳 Luktar också extremt mycket järn för övrigt men det är ju inte så konstigt.
PSX_20230506_121754.jpg
PSX_20230506_121938.jpg
PSX_20230506_121842.jpg
Oj, det såg spännande ut... :oops:
Det är väl i huvudsak bara två syror som kan lösa rostfritt, salpetersyra och saltsyra. Lavastenar bör inte innehålla någon av dessa syror, så frågan är vad det är för "sten" du hittat? Inte i Sverige antar jag?

På motorcykel är det påtagligt hur spårkänsligt det blir med fetare däck, då speciellt med framdäcket. Jag har haft en Yamaha XT motard med "vanliga" gat-däck/hjul, samtidigt som en XT-R med större smalare framhjul/däck. Motarden med sitt mindre bredare däck reagerar helt olika för just spårighet.
Mao. bredden på däcken är det som gör spårkänsligheten :)

Oj, det såg spännande ut... :oops:
Det är väl i huvudsak bara två syror som kan lösa rostfritt, salpetersyra och saltsyra. Lavastenar bör inte innehålla någon av dessa syror, så frågan är vad det är för "sten" du hittat? Inte i Sverige antar jag?
Jodå, hittat på stranden i Halmstad. Har inte den kvar i huset längre i alla fall. 😅 Jag börjar fundera på om det är någon form av elektrolys som har orsakat det. 🤔 Vet inte hur det skulle kunna uppstå bara.

Köper moped till sonen. Känns hyfsat stöldbegärlig så funderade på att fästa nån form av spårsändare på den. Låter det helt off? Tips på spårsändare? Kan man köra Airtag?

Senast ändrad:
Jag behöver en ny eltandborste. Min gamla Oral-B har tackat för sig. Vad köper man idag? Ny Oral-B? Jag träffade nyligen en kompis som hade en Philips som lät mer som en tandläkarborr eller nåt. Han sa att den var bra, men har vi någon här med erfarenhet?

Jag behöver en ny eltandborste. Min gamla Oral-B har tackat för sig. Vad köper man idag? Ny Oral-B? Jag träffade nyligen en kompis som hade en Philips som lät mer som en tandläkarborr eller nåt. Han sa att den var bra, men har vi någon här med erfarenhet?
Vetefan vad som är bäst men ombyte förnöjer iaf. Körde Oral-B för länge sedan, bytte några år till Philips (Sonicare) och tyckte inte det var sämre iaf. Kör nu denna och är nöjd (långt mellan laddningarna):

Vetefan vad som är bäst men ombyte förnöjer iaf. Körde Oral-B för länge sedan, bytte några år till Philips (Sonicare) och tyckte inte det var sämre iaf. Kör nu denna och är nöjd (långt mellan laddningarna):
Ska man beställa deras grejer så är det bäst att göra det via Amazon. Sjukt mycket billigare än deras hemsida.
https://www.amazon.se/s?me=AI812FX42ZYXM&marketplaceID=A2NODRKZP88ZB9

• Like
Reactions: S.L
Har nu Oral-B med lithium- batteri. Funkar bra - nya borst finns överallt. Hade tidigare Jordan när de var bland de första med Li-batteri. Bra borste men lite svårare att hitta borst till dock.

Hej, 😊

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att få klarhet i huruvida ”Gollum” (karaktären i Sagan om Ringen) är ett varumärke?

Tillbaka
Topp