• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Vid en försäljning måste det finnas, så förr eller senare, ja. Vi var tvungna att söka för dödsboet nu, men tror inte min pappa var tvungen då min mamma gick bort… Vi tog hjälp av en kompis till syrran. Lavendla på sveavägen. Tror de flesta begravningsbyråer har juridiskt kunnig hjälp att få (betala för 😬 ).

Ja det är nog så. Om man vill sälja måste man ha dödsbolagfart. Men dödsboet upplöses inte vilket kan bli lite knepigt med deklarationen.

Försöker lösa på egen hand för att slippa dra in jurister 😬

Hoppas hitta någon med lite kunskap om vad som är eftersökt bland gamla datorer.

ATARI 1040ST med monitor och skrivare.
Fullt fungerande och gissningsvis ca 35år gammal.
Bara kasta,eller har den något värde?
1000000488.jpg

Tror du får några tusenlappar din Atari och kanske en tusenlapp för pianot.

Vore hemskt synd att slänga. Som föreslagits tidigare är Tradera med 1:- utrop och upphämtning en bra väg att gå.

Någon som har erfarenhet av Husqvarnas batteridrivna motorsågar?
IMG_8004.png
Har testat den större(340i?), fungerar bättre än jag vill erkänna. Dock väldigt lätt att glömma kedjeolja då den inte behöver laddas/tankas lika ofta som en bensinsåg. Annars oerhört smidig och tyst med bra fart på kedjan!

Sommarlov och sena kvällar för kidsen, mitt i läggdags tumultet ser jag detta kastat i en hög med samlarkort… 😵

Som en gammal Upper Deck nörd under tidigt 90 tal vet jag att oskadda kanter osv var nyckeln till samlarvärde.

Vad bedömer ni skicket på detta kort vara utifrån dagens mått i samlarkretsar?

IMG_1874.jpeg
IMG_1873.jpeg
IMG_1872.jpeg

Lunch på en hotellrestaurang.
Beställer kalvstek. Får nån rostbiffliknande historia på tallriken, dvs några tråkiga, kalla och tunna skivor på en bädd av en lika tråkig sallad.

Personalen hävdade att det är kalvstek och undrade om maten inte smakade gott.

Jag kanske är enfaldig men i min värld betyder stek inte skivad rostbiff/kalv?

Beställer kalvstek. Får nån rostbiffliknande historia på tallriken, dvs några tråkiga, kalla och tunna skivor på en bädd av en lika tråkig sallad.

Detta är Kalvstek för mig
kalvstek-med-graddsas-och-gurka.jpg.webp

Låter som du fick vad du beställde.

Senast ändrad:
OK! Då vet jag.
Men så tjocka skivor var det alltså inte.
Matvärlden är full av luddiga och vagt definierade begrepp, och ibland synonyma/överlappande... Rostbiff (som är ett lån från engelskan) och stek är snarlika, och båda är förstås skivade eftersom de lagas som ett helt stycke. Som jag har uppfattat det så är rostbiff normalt inte av kalv, den är tunt skivad, och kan serveras kall. Kalvstek ska (uppenbarligen) vara kalv, men hur tunna skivorna ska vara är nog ospecificerat. Själv skulle jag nog förvänta mig att den serveras varm dock. Möjligen kan de vara olika styckdetaljer också, det vet jag inte.

Matvärlden är full av luddiga och vagt definierade begrepp, och ibland synonyma/överlappande... Rostbiff (som är ett lån från engelskan) och stek är snarlika, och båda är förstås skivade eftersom de lagas som ett helt stycke. Som jag har uppfattat det så är rostbiff normalt inte av kalv, den är tunt skivad, och kan serveras kall. Kalvstek ska (uppenbarligen) vara kalv, men hur tunna skivorna ska vara är nog ospecificerat. Själv skulle jag nog förvänta mig att den serveras varm dock. Möjligen kan de vara olika styckdetaljer också, det vet jag inte.

Det har du rätt i. Och läser man menyn stod det heller inget om chips från Estrella som de strösslade över som dekoration.
Man ska nog fråga kyparen innan hur köttet är tillagat för att vara säker.
Har aldrig beställt kalvstek innan, men ett stycke kött som har stekts i en panna var det första jag tänkte på när jag såg menyn. :D

Det har du rätt i. Och läser man menyn stod det heller inget om chips från Estrella som de strösslade över som dekoration.
Man ska nog fråga kyparen innan hur köttet är tillagat för att vara säker.
Har aldrig beställt kalvstek innan, men ett stycke kött som har stekts i en panna var det första jag tänkte på när jag såg menyn. :D
Nu är jag sedan länge ingen köttätare, men jag har lagat mycket kött genom åren.
En kalvstek ska givetvis bestå av kalvkött. En oxstek av oxkött, en renstek av ren osv.
En stek tillagas i gryta, först på spisen där man ger den en yta tillsammans med de grönsaker man vi ha som buljong (vanligen lök, morot, lagerblad, peppar), sedan går den klart i ugnen där den möras av ”ångkokningen” som uppstår. Kan även göras med gryta och lock på spisen.
Fördelen med stek är att den kan räcka till många, beroende på hur tjocka skivor man skär den i. Hur dom tänkt på det hotellet du besökt är svårt ett säga, men gissningsvis ”ekonomiskt” 😉

Nu är jag sedan länge ingen köttätare, men jag har lagat mycket kött genom åren.
En kalvstek ska givetvis bestå av kalvkött. En oxstek av oxkött, en renstek av ren osv.
En stek tillagas i gryta, först på spisen där man ger den en yta tillsammans med de grönsaker man vi ha som buljong (vanligen lök, morot, lagerblad, peppar), sedan går den klart i ugnen där den möras av ”ångkokningen” som uppstår. Kan även göras med gryta och lock på spisen.
Fördelen med stek är att den kan räcka till många, beroende på hur tjocka skivor man skär den i. Hur dom tänkt på det hotellet du besökt är svårt ett säga, men gissningsvis ”ekonomiskt” 😉

Det du beskriver låter ju gott.
Men de jag åt var smaklösa, torra och ca 3mm tjocka. Kanske 5 skivor? Inbillar mig att hotellrestauranger bara är dyra och överskattade.

När jag köpt en sån där inplastad 150-grams slice av parmesanost i matbutiken och öppnat den, så brukar den börja mögla efter ett tag trots att bäst-före ligger långt fram i tiden.
Vad kan man göra för att förhindra/fördröja möglet - förutom konsumtion.. ?

När jag köpt en sån där inplastad 150-grams slice av parmesanost i matbutiken och öppnat den, så brukar den börja mögla efter ett tag trots att bäst-före ligger långt fram i tiden.
Rena händer och verktyg.
Sen är det bara att skära bort mögel, der sprider sig inte.
Glöm inte att spara kanten till grytor/buljonger eller att bara rosta i ugnen. Det är bara torkad ost.

Öppna i den spetsiga änden, och kräng av successivt för att minimera risk att det kommer in någonting. Alternativt, skär av den bit du behöver genom plasten så att du aldrig vidrör resten av osten.

Rena händer och verktyg.
Sen är det bara att skära bort mögel, der sprider sig inte.
Glöm inte att spara kanten till grytor/buljonger eller att bara rosta i ugnen. Det är bara torkad ost.
Jo, det blir en del bortskuret. Surt med det kilopriset.. :/

Öppna i den spetsiga änden, och kräng av successivt för att minimera risk att det kommer in någonting. Alternativt, skär av den bit du behöver genom plasten så att du aldrig vidrör resten av osten.
Skära av bitar kanske är vägen framåt.

Jag brukar ta bort hela plasten och slå in i aluminiumfolie istället, tycker det fungerar mycket bättre.

Det går förhållandevis bra att frysa osten. Den blir lite lätt kornig i konsistensen när du tar fram den, men om du ändå ska riva den så kvittar det.
Då kanske du säger, ja men då är den ju frusen när jag ska ha den sen, visst om du inte tagit fram den i tid, men det kan du lätt lösa om du stoppar den i ljummet vattenbad ett litet tag.
Du har åtminstone eliminerat mögelrisken.

När jag köper en större bit skär jag den i mindre "matlagningsbitar" och fryser dem sen. Då håller de typ hur länge som helst.

Senast ändrad:
Tre sladdar i tak och två sladdar på ledlampan. Ska man strunta i den gukgröna?

PXL_20240720_053628498.MP.jpg
PXL_20240720_053514910.jpg
Jag ser en nolla och en fas samt jord i taket.
Lampor i plast (vilket inte är ledande) är så vitt jag vet aldrig jordade (eftersom plast inte leder ström) så man har bara nolla och fas att koppla in. Gör det så blir det som tänkt.
Jorden i taket kan du bara lämna som den är, d v s tom.

Jag ser en nolla och en fas samt jord i taket.
Lampor i plast (vilket inte är ledande) är så vitt jag vet aldrig jordade (eftersom plast inte leder ström) så man har bara nolla och fas att koppla in. Gör det så blir det som tänkt.
Jorden i taket kan du bara lämna som den är, d v s tom.

Tackar!
Har alltid en kanske överdrivetn respekt för el. Minns för många år sen när jag skulle byta ut fläkten på mitt nätaggregat på datorn, hade på mig gummihandskar och andra säkerhetsåtgärder, ty jag hade läst att det kan finnas kvar dödlig spänning i komponenterna i flera timmar efter att den stängts av

Tackar!
Har alltid en kanske överdrivetn respekt för el. Minns för många år sen när jag skulle byta ut fläkten på mitt nätaggregat på datorn, hade på mig gummihandskar och andra säkerhetsåtgärder, ty jag hade läst att det kan finnas kvar dödlig spänning i komponenterna i flera timmar efter att den stängts av
Men där finns det kondensatorer som kan lagra ström, som man kan råka ladda ur och därmed få sig en kyss. Så det kan vara bra att vara försiktig.

Du behöver inte hyvla bort det så du slösat med osten, det räcker med att skrapa bort det värsta ytliga. En bra sak att ha i åtanke är att farligt mögel inte förekommer på ost, det överlever inte där. Det är alltså inte någon fara om du får i dig möglet utan det är bara att det kan påverka smaken.

Mögel på spannmålsprodukter som tex bröd är dock en helt annan sak då det är kraftigt cancerframkallande.

Tillbaka
Topp