• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

När jag köpt en sån där inplastad 150-grams slice av parmesanost i matbutiken och öppnat den, så brukar den börja mögla efter ett tag trots att bäst-före ligger långt fram i tiden.
Vad kan man göra för att förhindra/fördröja möglet - förutom konsumtion.. ?
Parmesan lever längst om den hålls vid en ganska konstant temperatur på mellan 4-8°. Den ska kunna andas utan att utsättas för yttre fukt. Det finns parmesanpåsar som håller tätt utåt samtidigt som den kan andas. Förvara den alltså inte bredvid något som avger fukt. Om man köpt en större bit är det smart att skära av mindre bitar så nära den storlek man tänkt förbruka som möjligt, och därmed inte utsätta hela osten för temperatur och fuktförändringar varje gång den tas ur kylen. Spara de mindre bitarna för sig om det blir över och kör dom i en kvarn.
Och som nämnts, mögel på ost växer på ytan och kan enkelt skrapas bort, smakar inte alltid så kul men är inte farlig.

När jag köpt en sån där inplastad 150-grams slice av parmesanost i matbutiken och öppnat den, så brukar den börja mögla efter ett tag trots att bäst-före ligger långt fram i tiden.
Vad kan man göra för att förhindra/fördröja möglet - förutom konsumtion.. ?
Om jag köper en större bit, brukar jag dela upp den i mindre bitar och vacc packa den.

Parmesan lever längst om den hålls vid en ganska konstant temperatur på mellan 4-8°. Den ska kunna andas utan att utsättas för yttre fukt. Det finns parmesanpåsar som håller tätt utåt samtidigt som den kan andas. Förvara den alltså inte bredvid något som avger fukt. Om man köpt en större bit är det smart att skära av mindre bitar så nära den storlek man tänkt förbruka som möjligt, och därmed inte utsätta hela osten för temperatur och fuktförändringar varje gång den tas ur kylen. Spara de mindre bitarna för sig om det blir över och kör dom i en kvarn.
Och som nämnts, mögel på ost växer på ytan och kan enkelt skrapas bort, smakar inte alltid så kul men är inte farlig.
Parmesanpåse verkar ju vara en sådan produkt som man inte visste att man behövde. Tack för tipset.

Är det ok om koppartrådarna sticker ut / syns? Tror för mkt isoleringsmaterial skalats bort.
Och lampan har ingen jordkontakt - ska man vira runt de nakna koppartrådarna på jordkabeln med silvertejp?

1721809291044.jpg

Senast ändrad:
Är det ok om koppartrådarna sticker ut / syns? Tror för mkt isoleringsmaterial skalats bort.
Och lampan har ingen jordkontakt - ska man vira runt de nakna koppartrådarna på jordkabeln med silvertejp?

1721809291044.jpg
Du kan ju klippa av lite av ändarna av koppartrådarna med en avbitare för att få in isoleringen närmare kontaktdonet, om du vill få det att se snyggare ut.

1721809291044.jpg
Eftersom jag har förstått att du har respekt för el tar jag för givet att du har brutit kretsen i proppskåpet innan du rör sladdarna. Eller hur?
Teoretiskt finns det en möjlighet att din jordkabel när den ser ut så där kan komma i kontakt med kopparen på någon av de andra kablarna där kopparen syns, och därmed ge dig problem.
Jag skulle om jag vore du tejpa den synliga koppardelen på jordtråden med eltejp, så att den blir isolerad. Sen skulle jag klippa av nollan och fasen litegrann, så att hela den synliga koppardelen försvinner när du åter kopplar ihop det. Då har du inget oisolerat synligt. Risken för att något ska kunna kortsluta blir därmed eliminerad.
Jag skulle inte klippa jordkabeln som det föreslås ovan, därför att den förr eller senare riskerar att bli för kort. Då blir det onödigt jobbigt.
En elektriker som lärde mig det mesta jag kan om praktisk eldragning, sa till mig att det är lagom att man har en längden av en näve på trådarna som sticker ut ur taket. Det ser ut som du har måttet av en tämligen liten näve redan nu.

Det kommer högst sannolikt inte att vara några problem att lämna det som det ser ut på bilden nu, men det går att göra det bättre.

Senast ändrad:
Eftersom jag har förstått att du har respekt för el tar jag för givet att du har brutit kretsen i proppskåpet innan du rör sladdarna. Eller hur?
Teoretiskt finns det en möjlighet att din jordkabel när den ser ut så där kan komma i kontakt med kopparen på någon av de andra kablarna där kopparen syns, och därmed ge dig problem.
Jag skulle om jag vore du tejpa den synliga koppardelen på jordtråden med eltejp, så att den blir isolerad. Sen skulle jag klippa av nollan och fasen litegrann, så att hela den synliga koppardelen försvinner när du åter kopplar ihop det. Då har du inget oisolerat synligt. Risken för att något ska kunna kortsluta blir därmed eliminerad.
Jag skulle inte klippa jordkabeln som det föreslås ovan, därför att den förr eller senare riskerar att bli för kort. Då blir det onödigt jobbigt.
En elektriker som lärde mig det mesta jag kan om praktisk eldragning, sa till mig att det är lagom att man har en längden av en näve på trådarna som sticker ut ur taket. Det ser ut som du har måttet av en tämligen liten näve redan nu.

Det kommer högst sannolikt inte att vara några problem att lämna det som det ser ut på bilden nu, men det går att göra det bättre.

Tack för svar. Stängde inte av elen via elskåpet, bara via brytare på väggen. Om man stänger av via brytare på vägg varför måste man stänga av via elskåpet? Dum fråga kanske.
Nån säkring gick iaf men är åtgärdad.

Ska ordna jordsladden!

Tack för svar. Stängde inte av elen via elskåpet, bara via brytare på väggen. Om man stänger av via brytare på vägg varför måste man stänga av via elskåpet? Dum fråga kanske.

Ska ordna jordsladden!
I praktiken blir det samma sak, fram tills någon undrar om du är klar och knäpper på brytaren i väggen. Då har du ett, tu, tre spänning i din faskabel. Och kan få en stöt.

Jag skulle rekommendera att du när du ska meka med el som i detta fall, lämnar lampan påslagen och sen bryter grupp efter grupp i proppskåpet tills lampan slocknar. Då är du säker på vilken grupp det är och att den är spänningslös när du ska meka.

Ska ordna jordsladden!

I praktiken blir det samma sak, fram tills någon undrar om du är klar och knäpper på brytaren i väggen. Då har du ett, tu, tre spänning i din faskabel. Och kan få en stöt.

Jag skulle rekommendera att du när du ska meka med el som i detta fall, lämnar lampan påslagen och sen bryter grupp efter grupp i proppskåpet tills lampan slocknar. Då är du säker på vilken grupp det är och att den är spänningslös när du ska meka.
Det behöver inte alls vara samma sak att stänga av på knappen som i proppskåpet!

Om du gör så så förutsätter du att lampknappen bryter fasen vilket inte alls är säkert att den gör. Är det korrekt kopplat så ska fast installerad brytare bryta fas - men vill du chansa? Följ ironcastles tips och slå alltid av i skåpet så att du vet att strömmen är bruten!

Snyggt fixat med ny lampa i övrigt! Man ska ha respekt för el men med ganska begränsade kunskaper och sunt förnuft så kommer man väldigt långt!

Det behöver inte alls vara samma sak att stänga av på knappen som i proppskåpet!

Om du gör så så förutsätter du att lampknappen bryter fasen vilket inte alls är säkert att den gör. Är det korrekt kopplat så ska fast installerad brytare bryta fas - men vill du chansa? Följ ironcastles tips och slå alltid av i skåpet så att du vet att strömmen är bruten!

Snyggt fixat med ny lampa i övrigt! Man ska ha respekt för el men med ganska begränsade kunskaper och sunt förnuft så kommer man väldigt långt!
Så långt tänkte jag inte ens. Bryta nollan har jag aldrig gjort eller sett. Följer man vad som står förtryckt i brytaren så bryter man ledaren. Men med tanke på alla föreskrifter kring el, har de väl uppstått på förekommen anledningen kan man tro...

Så långt tänkte jag inte ens. Bryta nollan har jag aldrig gjort eller sett. Följer man vad som står förtryckt i brytaren så bryter man ledaren. Men med tanke på alla föreskrifter kring el, har de väl uppstått på förekommen anledningen kan man tro...
Jo det är väl så.
Det finns väl en del kreativa sätt att dra kabel och koppla så att en lampknapp fortfarande gör sitt jobb utan att vara i närheten av hur det är tänkt att det ska vara kopplat.

Jag kan bjussa på en bild från en av alla spännande eldosor jag hittat i mitt hus när jag renoverat. Bara som exempel på att aldrig lita på att alla andra som kopplat innan gjort enligt regelboken😁😂.

IMG_5319.jpeg

Jo det är väl så.
Det finns väl en del kreativa sätt att dra kabel och koppla så att en lampknapp fortfarande gör sitt jobb utan att vara i närheten av hur det är tänkt att det ska vara kopplat.

Jag kan bjussa på en bild från en av alla spännande eldosor jag hittat i mitt hus när jag renoverat. Bara som exempel på att aldrig lita på att alla andra som kopplat innan gjort enligt regelboken😁😂.

IMG_5319.jpeg
Hm. Det där var... kreativt.
Kopparen gör ju sitt jobb oavsett vilken plast färgen har på kabelns utsida. 🤫

@spammerstakeahike som sagt så ska du alltid slå av i centralen. Och har du inget att mäta med (om det fortfarande är spänning) så kan du göra som jag alltid gör för att vara säker, dutta ihop fas och nolla. Bättre att en säkring går än att pumpen stannar 😬

Tre sladdar i tak och två sladdar på ledlampan. Ska man strunta i den gukgröna?

PXL_20240720_053628498.MP.jpg
PXL_20240720_053514910.jpg
Lampan är dubbelisolerad (symbol med en liten ruta i en större), så någon jord (gul-grön) behövs inte. Sätt den i en Wago eller linda in den i eltejp och koppla sedan in blå och svart.

Förutsätter dock att det inte varit framme en hobby-elektriker som dragit ledare med fel färg…

Någon som har varit på steam hotel och spa i västerås och var det bra? frugan fyller år snart.
tack
hammars
Jag och frugan har varit där några ggr och vi älskar det. Mysig atmosfär, bra mat, schysst spa osv. Nu känner inte jag din fru men jag tror absolut hon skulle bli nöjd! En heads-up bara när du bokar rummet: Någon gång har vi fått lite ”tråkigare” utsikt och mindre fönster. Ring helst och snacka med dem så du får ett rum mot Mälaren där precis hela gavelväggen är en fönstervägg. Sjukt najs

Lampan är dubbelisolerad (symbol med en liten ruta i en större), så någon jord (gul-grön) behövs inte. Sätt den i en Wago eller linda in den i eltejp och koppla sedan in blå och svart.

Förutsätter dock att det inte varit framme en hobby-elektriker som dragit ledare med fel färg…

Huset är nybygge så... Men man ska aldrig säga aldrig. Underleverantörer kan vara slarviga har vi sett.

OK. Ska ha det i åtanke. Ingen risk för bågar som uppstår när man duttar?
Det ska ju inte hända iom att centralen är avstängd 😉 Finns säkert någon promilles chans, men förmodligen obefintlig. Däremot är det ofantligt mycket högre risk att DU får en stöt om det fortfarande är spänning och du börjar peta bland kablarna. Därav att ett duttande är en ”billig” försäkring för att säkerställa att strömmen är bruten

OK. Ska ha det i åtanke. Ingen risk för bågar som uppstår när man duttar?
Med tanke på din okunnighet så borde du anlita en elektriker/be någon vän som kan utföra installationen. Man får koppla själv om man kan göra det fackmannamässigt. Kan man inte det ska man inte göra det.

Jag själv har dålig respekt för ström, med det sagt så, stänger jag alltid av i centralen innan jag börjar peta på trådarna. Det är något alla borde göra!

Lycka till!

Någon som har varit på steam hotel och spa i västerås och var det bra? frugan fyller år snart.
tack
hammars
Jag och frugan var där på ”mini-moon” för tre år sedan. Vi hade ett rum på typ våning 16, utsikten mot vattnet var outstanding. Maten var mycket bra också. Vi provade även spaavdelningen, den var trevlig men inget speciellt tyckte vi.

Med tanke på din okunnighet så borde du anlita en elektriker/be någon vän som kan utföra installationen. Man får koppla själv om man kan göra det fackmannamässigt. Kan man inte det ska man inte göra det.

Jag själv har dålig respekt för ström, med det sagt så, stänger jag alltid av i centralen innan jag börjar peta på trådarna. Det är något alla borde göra!

Lycka till!

Har ju inte kopplat fel och fått bra tips här i tråden.

Sådana där svar som du just fick, finns det en anledning till att de kommer. Det ÄR farligt med ström, men om man förstår hur man ska göra så lär man sig hur man ska göra för att göra det säkert. Det är trots allt allt annat än raketforskning vi talar om.
Med det sagt tycker jag att vi som vet ska svara med förklaringar så att den som inte vet FÖRSTÅR varför en sak ska göras på ett visst sätt. Inte bara säga, låt bli.

Har fått precis samma svar själv i en annan situation, där det handlade om en jord som SKULLE kopplas in, men som inte hade en plats i "dosan" därför att den inte "behövdes" för den dosans skull. Men för installationen var den mycket viktig. Jag fattade inte hur jag skulle göra och ställde frågan på bygga hus-forumet. Bror Duktig kom naturligtvis fram och sa håll dig ifrån det där om du inte vet hur du ska göra.
Men sen kom en annan person fram och förklarade att den kopplas in utanför dosan m h a t ex en toppklämma. Eftersom dosan i sig inte använder den funktionen finns det heller ingen plats för jorden. Så enkelt var det. Komplicerat? Inte direkt.

Absolut. Tycker dock att det kan bli lite vanskligt att ge tips och förklaringar på ett forum. Lätt att vissa saker glöms, att mottagaren chansar lite mellan frågeställning och svar. Hade en bekant ringt mig hade jag hjälpt hen över ex. FaceTime och allt hade blivit tydligare. Och jag vill tro känts tryggare för oss båda.

Vill inte framstå som någon ”bror duktig” bara höja ett varningens finger, den här gången gällde det ”bara” en belysningsarmatur.

Bra att allt löste sig!

Tillbaka
Topp