• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alpina tråden - bräda, skidor el annat nedför backen

3426961E-9D74-45C8-802B-1ED127B0ED43.jpeg

Plötsligt blev inte liftköerna i fjällen så skamfyllda när dårarna som är kvar i stan går bananas under parollen Louis Pasteur var ett skämt! Funderar allvarligt på att stanna en vecka till.
 
Eftersom rubriken säger ”skidor nedför”, så tänker jag att ”skidor uppför” måste ingå. Fått ihop ca 650 höjdmeter idag. Såväl uppför som nedför. Igår 26 m/s i byarna. Idag närapå stilla.

986E6418-3475-4355-AD94-43A50E88A5C0.jpeg
CBB329AF-7909-42A3-8144-73D87BD1A2F8.jpeg


Turskidor med stålkant, så bra tillfälle att träna det som i teorin bör påminna om telemarksväng utför. Men jag är verkligen inte duktig... det handlar snarare om att ploga mer eller mindre åt ena eller andra hållet. Men väldigt kul utför. Och jobbigt uppför. Fantastiskt väder!
 
Eftersom rubriken säger ”skidor nedför”, så tänker jag att ”skidor uppför” måste ingå. Fått ihop ca 650 höjdmeter idag. Såväl uppför som nedför. Igår 26 m/s i byarna. Idag närapå stilla.

986E6418-3475-4355-AD94-43A50E88A5C0.jpeg
CBB329AF-7909-42A3-8144-73D87BD1A2F8.jpeg


Turskidor med stålkant, så bra tillfälle att träna det som i teorin bör påminna om telemarksväng utför. Men jag är verkligen inte duktig... det handlar snarare om att ploga mer eller mindre åt ena eller andra hållet. Men väldigt kul utför. Och jobbigt uppför. Fantastiskt väder!
Turskidor är precis som du säger svårt och jobbigt men jäkligt skoj. Vackert landskap, var är du någonstans?
 
Hardcore. Kör med gamla lagg. Riktigt trötta.... men lämnade in idag på riktig slip så får vi se vad som händer i morgon. Trötta som risig lack eller dags för nya? :)

Gillar att fixa till grejer så det är bra kittat till nästa säsong. Ny slip el nya, bra reor just nu.

Är dock inte sugen att hosta upp stora pengar.

Något ni själva åker idag o gillar o passar för piståkning? Kör nu med 16m radie. Fisher rc.
 
Antar att det är säsongsavslut för oss den här helgen. En lift går, men för klubb och träning.

476CF055-761A-4CC5-8306-B4E85FEA5313.jpeg


Vi roade oss med längdisar, men fick ta av skidorna en handfull passager.

Kanske ändå blir till att ta utförskidorna på axeln uppför, bara för ett sista åk i helgen. Pistmaskinen gick igår. Eller snacka sig till en lifttur med klubben.

Underbart ändå, att få lite mer snö under fötterna (pjäxorna) i mitten av maj.
 
Antar att det är säsongsavslut för oss den här helgen. En lift går, men för klubb och träning.

476CF055-761A-4CC5-8306-B4E85FEA5313.jpeg


Vi roade oss med längdisar, men fick ta av skidorna en handfull passager.

Kanske ändå blir till att ta utförskidorna på axeln uppför, bara för ett sista åk i helgen. Pistmaskinen gick igår. Eller snacka sig till en lifttur med klubben.

Underbart ändå, att få lite mer snö under fötterna (pjäxorna) i mitten av maj.
Bokade just Ischgl 2022……nu slipper man harva runt i dyngfjällen längre…..
 
Att bumpa Alpina tråden en solig augustidag känns väl inte super attraktivt.

Behöver ny snowboard efter ett uppehåll på 15 år när familjen äntligen vill åka. Hyrde bräda förra året men var ruggigt besviken.

Har egentligen noll koll nu för tiden och söker därför om råd ifall det finns någon kunnig här?

Jag vill kunna åka i pisten och offpist, gärna fort och stabilt. Åker inge park.
Googlat som en dåre och hittat massor, främst på burtons hemsida som har en bra text om de olika utformningarna på snowboards idag.

Hittade av en slump denna för halva priset, men har aldrig hört talas om märket innan och blir ödmjuk feg när den är för avanceradade åkare.


Vad tror expertna, något att ha eller ska man slå till på något annat?

Tacksam för råd, allt gott!
 
Att bumpa Alpina tråden en solig augustidag känns väl inte super attraktivt.

Behöver ny snowboard efter ett uppehåll på 15 år när familjen äntligen vill åka. Hyrde bräda förra året men var ruggigt besviken.

Har egentligen noll koll nu för tiden och söker därför om råd ifall det finns någon kunnig här?

Jag vill kunna åka i pisten och offpist, gärna fort och stabilt. Åker inge park.
Googlat som en dåre och hittat massor, främst på burtons hemsida som har en bra text om de olika utformningarna på snowboards idag.

Hittade av en slump denna för halva priset, men har aldrig hört talas om märket innan och blir ödmjuk feg när den är för avanceradade åkare.


Vad tror expertna, något att ha eller ska man slå till på något annat?

Tacksam för råd, allt gott!
Kolla in standtall.se Bra butik som finns i Gbg. Kunnigt folk som åker mycket snowboard själva som driver det.
Jag har åkt snowboard länge och i takt med att man åkte mindre och mindre park så skaffade jag mig en Nitro Quiver Fusion. Fruktansvärt rolig bräda som rekommenderas starkt, och bör passa det som du är ute efter. Finns nog någon bild på den längre bak i tråden. Denna är det iallafall: https://nitrosnowboards.com/snowboards/fusion
 
Att bumpa Alpina tråden en solig augustidag känns väl inte super attraktivt.

Behöver ny snowboard efter ett uppehåll på 15 år när familjen äntligen vill åka. Hyrde bräda förra året men var ruggigt besviken.

Har egentligen noll koll nu för tiden och söker därför om råd ifall det finns någon kunnig här?

Jag vill kunna åka i pisten och offpist, gärna fort och stabilt. Åker inge park.
Googlat som en dåre och hittat massor, främst på burtons hemsida som har en bra text om de olika utformningarna på snowboards idag.

Hittade av en slump denna för halva priset, men har aldrig hört talas om märket innan och blir ödmjuk feg när den är för avanceradade åkare.


Vad tror expertna, något att ha eller ska man slå till på något annat?

Tacksam för råd, allt gott!
Det där är väl Shaun Palmers gamla märke. Kommer dock främst ihåg honom från Sims tiden, men det är väl någonstans kring mitten på 90-talet. Personligen och bara baserat på känsla så hade jag valt något annat från Burton, Libtech, Gnu eller Nitro.

Dock så får jag nog ödmjukt säga att jag inte heller åker så mycket nu för tiden som jag en gång gjorde, så min åsikt går nog att frågadätta en del.
Håller mig också från Parken och kör på en Nitro Pantera som jag är väldigt nöjd med.
 
Det där är väl Shaun Palmers gamla märke. Kommer dock främst ihåg honom från Sims tiden, men det är väl någonstans kring mitten på 90-talet. Personligen och bara baserat på känsla så hade jag valt något annat från Burton, Libtech, Gnu eller Nitro.

Dock så får jag nog ödmjukt säga att jag inte heller åker så mycket nu för tiden som jag en gång gjorde, så min åsikt går nog att frågadätta en del.
Håller mig också från Parken och kör på en Nitro Pantera som jag är väldigt nöjd med.
Åh 1996-97 hade jag en Palmer (mad scientist?)bräda stenhård och baseless bindningar😍 Fan det var tider det, nu blev jag nostalgisk😂
 
Baseless, vilken nostalgi! Var så avundsjuk på polarna som åkte Sims och Ride brädor med baseless.
Ja det var helt klart fränt, hyfsat ovanligt också. En kompis hade en Atlantis Ingmar Backman den suktade jag efter. Nuförtiden har jag en Ride mjuk och skön och en lång Burton bräda lite hårdare skön i djup snö. Inte åkt på 3 år dock men nu börjar jr bli större så till vintern tänkte vi testa lite. Dålig bild på alpingrejerna men de finns där bakom.
89937174-9DC5-475B-8F88-3843BB6C7748.png
 
Att bumpa Alpina tråden en solig augustidag känns väl inte super attraktivt.

Behöver ny snowboard efter ett uppehåll på 15 år när familjen äntligen vill åka. Hyrde bräda förra året men var ruggigt besviken.

Har egentligen noll koll nu för tiden och söker därför om råd ifall det finns någon kunnig här?

Jag vill kunna åka i pisten och offpist, gärna fort och stabilt. Åker inge park.
Googlat som en dåre och hittat massor, främst på burtons hemsida som har en bra text om de olika utformningarna på snowboards idag.

Hittade av en slump denna för halva priset, men har aldrig hört talas om märket innan och blir ödmjuk feg när den är för avanceradade åkare.


Vad tror expertna, något att ha eller ska man slå till på något annat?

Tacksam för råd, allt gott!

Ett säkert kort är Burton Custom Camber. Sjukt bra allroundbräda.
 
Jag
Baseless, vilken nostalgi! Var så avundsjuk på polarna som åkte Sims och Ride brädor med baseless.

Jag hade Ride baseless i aluminium.
Min första bräda var dock en Crazy Banana runt 1991. Den hade inga bak-kappor på bindningarna och vi körde med Graningekängor. Köpte stora kängor så man fick plats med varma sockor och tejpade dom med silvertejp för stabilitet.
 
Jag

Jag hade Ride baseless i aluminium.
Min första bräda var dock en Crazy Banana runt 1991. Den hade inga bak-kappor på bindningarna och vi körde med Graningekängor. Köpte stora kängor så man fick plats med varma sockor och tejpade dom med silvertejp för stabilitet.
Så mycket nostalgi, lite roligt då jag också startade karriären i Graningekängor. Men lagom till säsong två så blev det ett par Vortex kängor från stadium. Vill minnas att det var deras eget inhouse märke före Warp..
 
Kolla in standtall.se Bra butik som finns i Gbg. Kunnigt folk som åker mycket snowboard själva som driver det.
Jag har åkt snowboard länge och i takt med att man åkte mindre och mindre park så skaffade jag mig en Nitro Quiver Fusion. Fruktansvärt rolig bräda som rekommenderas starkt, och bör passa det som du är ute efter. Finns nog någon bild på den längre bak i tråden. Denna är det iallafall: https://nitrosnowboards.com/snowboards/fusion

Tack, ska kolla in både bräda och hemsida 😊


Det där är väl Shaun Palmers gamla märke. Kommer dock främst ihåg honom från Sims tiden, men det är väl någonstans kring mitten på 90-talet. Personligen och bara baserat på känsla så hade jag valt något annat från Burton, Libtech, Gnu eller Nitro.


Dock så får jag nog ödmjukt säga att jag inte heller åker så mycket nu för tiden som jag en gång gjorde, så min åsikt går nog att frågadätta en del.
Håller mig också från Parken och kör på en Nitro Pantera som jag är väldigt nöjd med.

Hm, ok. Säger mig tyvärr inte så mycket tyvärr 😅. Ska titta lite mera på Burton och Nitro 👍

Ett säkert kort är Burton Custom Camber. Sjukt bra allroundbräda.

Tack, ska kika mer på Burton antar jag, men är rädd för att den blir för mjuk?
 
Så mycket nostalgi, lite roligt då jag också startade karriären i Graningekängor. Men lagom till säsong två så blev det ett par Vortex kängor från stadium. Vill minnas att det var deras eget inhouse märke före Warp..
Sjuk nostalgi, hade en vortex bräda, tung som ett as men den hade träkärna. Typ den ultimata USP:en som jag minns det
 
Att bumpa Alpina tråden en solig augustidag känns väl inte super attraktivt.

Behöver ny snowboard efter ett uppehåll på 15 år när familjen äntligen vill åka. Hyrde bräda förra året men var ruggigt besviken.

Har egentligen noll koll nu för tiden och söker därför om råd ifall det finns någon kunnig här?

Jag vill kunna åka i pisten och offpist, gärna fort och stabilt. Åker inge park.
Googlat som en dåre och hittat massor, främst på burtons hemsida som har en bra text om de olika utformningarna på snowboards idag.

Hittade av en slump denna för halva priset, men har aldrig hört talas om märket innan och blir ödmjuk feg när den är för avanceradade åkare.


Vad tror expertna, något att ha eller ska man slå till på något annat?

Tacksam för råd, allt gott!

Jag plockade upp åkningen i vintras som jag slutade med för 25 år sedan. Hyrde också första gången och blev sjukt besviken på brädan och resten jag hyrde.
Så jag läste på lita och hittade Capita D.O.A som väldigt många skrev var den bästa allround-brädan sedan flera år tillbaka.
Jag köpte den och ett par Union-bindningar som rekommenderas som en bra kombo.

Jag var riktigt nöjd efter åkningen i år. Den var stabil, klarade höga hastigheter och kändes väldigt premium. Rejäl popp var det i den också vilket var roligt.

Årets modell:

Du lär kunna hitta 2021 års modell för runt 3000:- nu.
 
Tillbaka
Topp