• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alpina tråden - bräda, skidor el annat nedför backen

Kan också varmt rekommendera UCPA. Har åkt åtskilliga gånger med dem.

Man tilldelas de skidor som man behöver för den skidåkning man ska köra. Ibland kan man få testskidor från Dynastar/Rossignol, men de har bara så många och i vissa längder. Det är inget fel på utrustningen man får. Jag hade med egen utrustning, men åkte på deras i huvudsak. Numera lämnar jag skidorna hemma och tar bara med pjäxorna på UCPA resorna.
 
Ska upp till Lindvallen en vecka i februari. Åkt skidor nu några år i rad vilket jag känner jag behärskar rätt bra nu. Och tänkte nu ge mig i kast med snowboard under främst kvällsåkningen (passar bra göra i de gröna backarna). Någon som har bra tips? Videos etc att titta på, likaså finns det skydd man bör man satsa på förutom hjälm? Det kommer bli lugn åkning är tanken :)
 
Ska upp till Lindvallen en vecka i februari. Åkt skidor nu några år i rad vilket jag känner jag behärskar rätt bra nu. Och tänkte nu ge mig i kast med snowboard under främst kvällsåkningen (passar bra göra i de gröna backarna). Någon som har bra tips? Videos etc att titta på, likaså finns det skydd man bör man satsa på förutom hjälm? Det kommer bli lugn åkning är tanken :)
Sjuttonåriga dottern låter hälsa: handledsskydd, ryggskena och svanskotsskydd (hade inte en aning om att hon handlat det, men visade upp nyss när vi var i Idre). Hjälm, givetvis. Inte för flacka backar och gärna överdriva svängarna.

Åker själv inte bräda, men hon är ganska hängiven, så jag har knappt en aning om vad jag svarar på... men hon hängde med i svart pist senast, så ner kommer hon hyfsat kontrollerat. (Lite imponerad att hon plockat upp det... med lite hjälp av några lektioner då och då, förstås).
 
Sjuttonåriga dottern låter hälsa: handledsskydd, ryggskena och svanskotsskydd (hade inte en aning om att hon handlat det, men visade upp nyss när vi var i Idre). Hjälm, givetvis. Inte för flacka backar och gärna överdriva svängarna.

Åker själv inte bräda, men hon är ganska hängiven, så jag har knappt en aning om vad jag svarar på... men hon hängde med i svart pist senast, så ner kommer hon hyfsat kontrollerat. (Lite imponerad att hon plockat upp det... med lite hjälp av några lektioner då och då, förstås).

Tack! Lånar ihop allt så får beställa det, skydden brukar ju inte vara så blodig extraavgift :)

Näe det blir endast barnbacken, skidor åker jag i alla backar men snowboard har jag noll koll på så då får det gärna gå långsamt...
 
Tack! Lånar ihop allt så får beställa det, skydden brukar ju inte vara så blodig extraavgift :)

Näe det blir endast barnbacken, skidor åker jag i alla backar men snowboard har jag noll koll på så då får det gärna gå långsamt...
Tror en av hennes poänger är, att lite mer lutning, gör det enklare, än en för flack backe. ... men vad vet jag, som bara kör skidor i pist. (Och på flacken, men då är det ju andra sorters skidor).
 
Sjuttonåriga dottern låter hälsa: handledsskydd, ryggskena och svanskotsskydd (hade inte en aning om att hon handlat det, men visade upp nyss när vi var i Idre). Hjälm, givetvis. Inte för flacka backar och gärna överdriva svängarna.

Åker själv inte bräda, men hon är ganska hängiven, så jag har knappt en aning om vad jag svarar på... men hon hängde med i svart pist senast, så ner kommer hon hyfsat kontrollerat. (Lite imponerad att hon plockat upp det... med lite hjälp av några lektioner då och då, förstås).
Skönt att det verkar vara mode på att ha så mycket skydd som möjligt.
Har inte åkt skidor sedan jag fick barn (första för 11 år sedan) och har därmed inte hängt med i hjälmmodet. Har varit i Kläppen sedan i söndags och räknade inte med att jag skulle vara den sista idioten utan hjälm men det är inte långt ifrån. Har bara sett 3-4st utöver mig själv utan hjälm på nästan en hel vecka!
 
Skönt att det verkar vara mode på att ha så mycket skydd som möjligt.
Har inte åkt skidor sedan jag fick barn (första för 11 år sedan) och har därmed inte hängt med i hjälmmodet. Har varit i Kläppen sedan i söndags och räknade inte med att jag skulle vara den sista idioten utan hjälm men det är inte långt ifrån. Har bara sett 3-4st utöver mig själv utan hjälm på nästan en hel vecka!

En mkt trevlig utveckling. Åkte med sambons kusin för några år sedan, jag är ändå över medel och hon nybörjare. Gissa vem som hade hjälm? :bag:

Skydda skallen :)
 
Taggar er istället för att citera varje gång.
@Rozzy har faktiskt varit i valdi, Serre, Tignes och en rad andra orter i alperna. Chamonix är undantaget och en kollega nämnde att vill du åka offpist är Chamonix stället, lite därför man blev sugen på Chamonix nu, gör en att vilja åka dit ännu mer när du skriver "Chamonix är Alpernas huvudstad och i mitt tycke paradiset på jorden".
@oystercase Kul att höra, ännu en gång är problemet är att man inte har några kompisar som är skidgalningar som mig. Får en att fundera varför man blev vän med dom från första början.
@Depp-Erik Skidor spelar mindre roll för en, har bara dom senaste två säsonger åkt på Soul 7 och med tanke på att det är Rossignol UCPA kör med lär jag bli nöjd oavsett, bra att i å tanke dock!
@Zingo Just singelveckan tog jag då det passar bra in på jobbet för mig, men jag är flexibel med en vecka hit o dit. Tänker eventuellt bara vänta o se ifall det dyker på en sista minuten-resa mellan vecka 6-9 eller vänta o se hur snöprognosen kommer bli. Är inte så kinkig med maten, är en sådan person som äter chili con carne i matlåda i ett år utan att tröttna(gammal hardcore-gymmare som åt broccoli, kyckling o ris varje dag i två år...), att kaffe bara ingår till frukost är dock något drygt kanske:( Transferbuss är skönt att läsa, hört att distansen kan vara lite dryga, som du skriver. Tack för dina reflektioner, uppskattas!:)
 
En mkt trevlig utveckling. Åkte med sambons kusin för några år sedan, jag är ändå över medel och hon nybörjare. Gissa vem som hade hjälm? :bag:

Skydda skallen :)
Tycker helt klart det är bra att så många använder det men det måste trots det vara någon typ av modegrej? Risken för allvarliga skallskador bör vara betydligt högre vid daglig cykling till/från jobbet/pendelstationen än en vecka i fjällen på skidor. Inte fasen är det lika många som har hjälm när de cyklar som när de kör skidor i fjällen? Kanske i storstaden men inte i den småstad jag bor i.
 
Tycker helt klart det är bra att så många använder det men det måste trots det vara någon typ av modegrej? Risken för allvarliga skallskador bör vara betydligt högre vid daglig cykling till/från jobbet/pendelstationen än en vecka i fjällen på skidor. Inte fasen är det lika många som har hjälm när de cyklar som när de kör skidor i fjällen? Kanske i storstaden men inte i den småstad jag bor i.

Kanske men känns större risk bli påkörd av en annan åkare än vurpa på cykeln. Oavsett borde man ha hjälm vid båda (jag har det inte vid cykling, egentligen idiotiskt) :)
 
Kanske men känns större risk bli påkörd av en annan åkare än vurpa på cykeln. Oavsett borde man ha hjälm vid båda (jag har det inte vid cykling, egentligen idiotiskt) :)
Kanske...
Farsan krossade en nackkota när han cyklade in i en bom/cykelfålla för några månader sedan, gått med krage sedan dess. Han är motsatsen till atletisk så jag kan tänka mig att jag tillbringat lika många timmar i skidbacken som han cyklat i hela sitt liv :)

Nåja, vi är i alla fall helt överens om att det är högst lämpligt att ha hjälm både vid cykling och skidåkning!
 
Michael Shumachers olycka i alperna fick mig att köpa en hjälm.

Risken för huvudskador kan man inte förringa i skidbacken. Även en erfaren åkare kan inte skydda sig mot otur och andra skidåkare som har dålig kontroll. Det är gott om dem i skidbacken. Både oerfarna och erfarna som kör över sin förmåga.

Se som Michael Shumacher som visserligen hade hjälm vid olyckstillfället eller liam neeson's fru som avled efter en huvudskada i skidbacken. Vet inte om den senare hade hjälm.

Idag åker jag inte utan hjälm. Tycker t om att den är bekvämare än en toppluva.
 
Kul tråd! Jag har väl åkt nedför sedan barnsben och tar mig iallafall ner i alla pister inom Sveriges gränser. Jag har tyvärr inte varit i Alperna, men med många lovord så blir det nog snart ett besök :)

Slog till på ett par Salomon QST 99 inför denna säsongen. Fått för mig att jag vill hålla till utanför pisten en del, men samtidigt lösa pistade backar utan problem. Någon som har erfarenheter eller input? Annars återkommer jag med rapport efter i mars ;)

Tips på nya pjäxor tas tacksamt emot. Bred läst och föredrar lite mjukare pjäxor.

Hjälm är en självklarhet, även om jag knappt trillat något hårdare i en pist sedan tonåren :)
 
Ska upp till Lindvallen en vecka i februari. Åkt skidor nu några år i rad vilket jag känner jag behärskar rätt bra nu. Och tänkte nu ge mig i kast med snowboard under främst kvällsåkningen (passar bra göra i de gröna backarna). Någon som har bra tips? Videos etc att titta på, likaså finns det skydd man bör man satsa på förutom hjälm? Det kommer bli lugn åkning är tanken :)
Gäller att slappna av och låta brädan göra jobbet...dvs inga raka, stela "styrande" ben och armar i fram o bakvikt som man tyvärr ser allt för ofta. Får man bara upp den centrerade balanskänslan så kommer resten gratis, tänk låg tyngdpunkt slapp som en hösäck typ.
Ha kul är ändå det viktigaste, tänk inte för mycket för så jäkla komplicerat är det inte.

Har själv åkt sen tidigt 90-tal, har tre söner varav två åker bräda (5 och 7) kan dom så kan du :p
 
Michael Shumachers olycka i alperna fick mig att köpa en hjälm.

Risken för huvudskador kan man inte förringa i skidbacken. Även en erfaren åkare kan inte skydda sig mot otur och andra skidåkare som har dålig kontroll. Det är gott om dem i skidbacken. Både oerfarna och erfarna som kör över sin förmåga.

Se som Michael Shumacher som visserligen hade hjälm vid olyckstillfället eller liam neeson's fru som avled efter en huvudskada i skidbacken. Vet inte om den senare hade hjälm.

Idag åker jag inte utan hjälm. Tycker t om att den är bekvämare än en toppluva.
Hjälm är ju lysande. Att det slagit igenom så brett i skidåkning kan vi nog tacka new school kidsen för. När de började göra fetare o fetare big air trick så insåg de att man behövde både hjälm och ryggskydd. De var ju de coolaste skidåkarna i allmänhetens ögon så därför blev det på modet med hjälm.

Största risken är nog att bli påkörd bakifrån av idioter utan koll som kör "störtlopp". Man förvånar sig att inte mer händer.

Åker man mer extremt så är det väl även stenar/träd offpist.
Jag låter kidsen köra med hjälm + ryggskydd. Själv alltid hjälm och rygga med spade i så man har rätt bra skydd från på åkning bakifrån.

Dock har hjälmen räddat mig några gånger i släpliftar från att få en rejäl smäll av liften. Lätt hänt när man har barn med sig som man måste ha lite koll på.

En polares lillasyster körde ihjäl sig mot ett träd när de var på klassresa...
 
Ska upp till Lindvallen en vecka i februari. Åkt skidor nu några år i rad vilket jag känner jag behärskar rätt bra nu. Och tänkte nu ge mig i kast med snowboard under främst kvällsåkningen (passar bra göra i de gröna backarna). Någon som har bra tips? Videos etc att titta på, likaså finns det skydd man bör man satsa på förutom hjälm? Det kommer bli lugn åkning är tanken :)
Jag jobbade som skid- o snowboardlärare under ett antal år på 90-talet och har nog haft ett par hundra nybörjare på snowboard. På den tiden lät vi alltid snowboard-eleverna använda stavar första lektionen eftersom alla fallen som uppstår i början både tröttar ut och ibland ”skadar” eleverna. Att helt plötsligt stå med båda fötterna fastlåsta brett isär på ett halt underlag utan att kunna ta kliv åt sidan/framåt/bakåt för att parera och helt utan stöd är självklart helt onaturligt för alla. Minsta lilla obalans gör att man faller (jämför med om du tex skulle prova att stå på ett par skridskor för första gången och då ha armarna fastbundna intill kroppen). När eleverna fick ha stavar första timman så kunde de vänja sig vid att fötterna är ”fastlåsta” och vilka rörelser som funkar eller ej för att hålla balansen utan att varje gång trilla omkull och behöva kravla upp. Stavarna var också utmärkta hjälpmedel när eleverna efter att ha gått upp ca 50 m i lätt BLÅ backe fick kasa rakt ner med brädan tvärs mot fallinjen, stående med ryggen mot backen och sedan med ansiktet in mot backen för att få en känsla för att reglera kantningen både på tåsidan och hälsidan.
Först efter att ha gjort det några gånger började vi låta brädan glida tvärs över backen och eleverna fick testa att svänga......
Med denna metoden (kanske inte supertydligt beskriven!) lärde sig ca 80-90% av eleverna att ta sig ned för en blå/grön backe svängande på ca 1,5 Tim. Och de flesta av den hade med hjälp av stavarna undvikit kanske 30-50 fall som bara hade tröttar ut dem och fördröjt inlärningen (tror i alla fall jag!).
Efter den första lektionen på 1,5 timma användes stavarna bara i undantagsfall. Eleverna hade ju då fått en bra känsla för balans och kantning och hade ute behov av stavar för balansen och fick då även lära sig hur svårt det är att ta sig fram på bräda på platta ytor..... Jag lärde även min då 60-åriga pappa åka bräda sväng i sväng i blåa backar på detta sätt på en dryg timma. (Jag hade dock tvingat på honom ett par knäskydd under skidbyxorna, men hjälm använde man ju inte på den tiden....!!)
Varför man inte använder stavar första timman eller två när man lär ut att åka snowboard nu för tiden har jag ingen aning om, och jag är fortfarande övertygad om att det var och fortfarande är en mycket bra metod......
Lycka till framöver med ditt snowboardåkandet och var inte rädd att använda stavar första gången!!! ;)
 
Hjälm är ju lysande. Att det slagit igenom så brett i skidåkning kan vi nog tacka new school kidsen för. När de började göra fetare o fetare big air trick så insåg de att man behövde både hjälm och ryggskydd. De var ju de coolaste skidåkarna i allmänhetens ögon så därför blev det på modet med hjälm.

Största risken är nog att bli påkörd bakifrån av idioter utan koll som kör "störtlopp". Man förvånar sig att inte mer händer.

Åker man mer extremt så är det väl även stenar/träd offpist.
Jag låter kidsen köra med hjälm + ryggskydd. Själv alltid hjälm och rygga med spade i så man har rätt bra skydd från på åkning bakifrån.

Dock har hjälmen räddat mig några gånger i släpliftar från att få en rejäl smäll av liften. Lätt hänt när man har barn med sig som man måste ha lite koll på.

En polares lillasyster körde ihjäl sig mot ett träd när de var på klassresa...

Håller med. Man kan nästan dra paralleller till bilkörning på Nürburgring eftersom det är så stor blandning av färdigheter mellan åkarna i pisten och att många ha allt för stora egon för sitt och andras bästa. Har sett en del incidenter genom åren som lyckligtvis har slutat med hetsiga och högljudda verbala bråk. Just påkörning har jag stor repekt för där man kanske inte kan uppmärksamma det eftersom de kommer utanför ens synfält.

i offpist är det ofta sten under snön. I lägre terräng har man träden också. Jag har en lavinryggsäck som jag har med mig men den är inte alltid armerad. Beror lie på hur snöförhållandena är och vilken typ av åkning och terräng.

Fjäll och Alperna är en ogästvänlig miljö. Vore det inte för all infrastruktur som man har byggt upp i skidsystemen så hade det inte varit någon lämplig miljö för rekreationsskidåkarna. Man kan inte skydda sig mot allt dock. Hjälm tycker jag hör till standardutrustning idag. Ingen borde åka utan.
 
Tycker helt klart det är bra att så många använder det men det måste trots det vara någon typ av modegrej? Risken för allvarliga skallskador bör vara betydligt högre vid daglig cykling till/från jobbet/pendelstationen än en vecka i fjällen på skidor. Inte fasen är det lika många som har hjälm när de cyklar som när de kör skidor i fjällen? Kanske i storstaden men inte i den småstad jag bor i.
Inte nog med att det skyddar, vid tio minus och tio sekundmeter, är hjälm svårslaget. Givetvis med jacka som har hjälmkompatibel luva. Har haft hjälm och ryggskena på såväl oss vuxna som barnen i alla år... eller nåja, kanske bara hjälm när de åkte rullbanden vid två års ålder... Två i familjen är dessutom ryttare, så även där kommer skyddsväst och hjälm med. De nyare mjuka skyddsvästarna är ju inte något hinder, till skillnad mot de äldre stela skenorna. Och hjälmen håller som sagt värmen och mildrar vindeffekten. Enda nackdelen är väl att de tar mycket plats när de ska med i väskan på flyget.

Men, liksom många andra hade jag själv ingen hjälm innan barnen föddes... korkat, så här i efterhand. Har givetvis hjälm när jag cyklar också.

Det som saknas i skidbacken är skydd mot whiplash, om man t ex blir påkörd bakifrån.
 
Ny bräda! Nitro fusion, provåkte den lite under förra säsongen och slog till inför denna. Blir premiär imorgon!

E4124D0E-BA19-4FDD-8D05-6B2FD3B2BFBF.jpeg
 
Åkte en kortvecka till Val d'Isere. Fick tre riktigt bra skiddagar. Bra uppvärmning inför våren. Kortvecka var rätt bra koncept. Inte provat det tidigare. Man får sin fix. Kanske transfer i längsta laget när man väljer Val d'Isere eller Val Thorens. Ca 3+ timmar när man landat.
 
Kan lämna en rapport från Vemdalen. Åkte nu senast i tisdags och fick 13 raka dagar på skidor (varav ena bara i längdspåret). Gott om snö men blev lite hårdare på slutet efter lite plusgrader och mycket vind. Hela familjen är numera lika skidgalna som jag och min fru, även yngsta dottern. Fick dra dem från liften då vi skulle hem. Jag har varit rätt kritisk mot Skistar och deras "monopol" med skenande liftkortspriser, men börjar tina på den fronten (numera förträngt inköpskostnaden av familjens säsongskort). Skistar appen som visar var familjemedlemmarna befinner sig, väder och liftförhållanden, spårförhållanden, pistkartor med mera är riktigt bra men framför allt har den fungerat som en riktig motivator för barnen då de fått fram åkstatestik (antal åk, listar etc) med framför allt åkta fallhöjdsmetrar och en massa belöningar (virtuella pins) för olika delmål, som åkt alla liftar, antal fallhöjdsmetrar på viss tid etc. Det finns visst en tävlingsdjävul även i barnen :D

Jag är normalt mest en friåkare med offpist och topptur/randonneturer som intresse. Detta går ju naturligtvis inte ihop då hela familjen åker skidor ihop (än). Så jag förverkligade en tanke och införskaffade ett par pistracers för att ha kul och utvecklas i backen. En schyst kille inne i skidshoppen på Skalet sålde mig ett par fjolårsskidor billigt som blev en riktig hit, ett par Head Supershape i-Magnumn med 14 meters svängradie. En avancerad skida som tittat mycket på racingskidor men gått medelvägen mellan slalom och GS. Lättåkta men bra grepp och riktigt fartstabila. MYCKET roligt.
FA591ACF-A309-44C3-AEC0-2E719C93821E.jpeg


@acce1999 , jag har ett par Salomon som fungerar bra på mina fötter. Köpte dock ett par toppturs/friåkningspjäxor av märket Dalbello som är mycket sköna efter uppvärmning/formning. Deras innerskor formar sig tydligen bäst och är snäppet närmast formsprutade. Då kan man anpassa hur mycket space tårna ska få. Kolla upp dem!
C50F9613-6970-4764-BC26-AEA4ADEA5A58.jpeg


12485B44-1412-4D84-8344-2348DF910EFE.jpeg
CCD6BEF6-3C7C-4F9E-AD72-A0C8DD056A54.jpeg
FC77D9E7-AB3D-4C4D-96A4-BD995B7A1E82.jpeg
165BAB6B-D8FB-433D-A179-A3D048524129.jpeg
57F6AD21-3E5F-41DE-894F-12D7A0B5BD6A.jpeg
96852BA0-C6A5-4C31-8615-ADFE1715DDBA.jpeg
Håller helt med om Skistars app.....motiverar och trots att erbjudandena blivit lite sämre ( i Trysil iaf) så uppmuntrar dom till måmga fallhöjdsmeter för både barn och vuxna!
Kör på samma skidor....riktigt roliga:)
Pärlemomoln!
 
Så var det vår tur:

E0EE4A26-E355-4F8E-A736-9B523646CFB8.jpeg

För den som minns min tidigare fråga om pjäxor, så behöll jag de jag hade, gick till handlaren för en ny inpassning. Fick kommentaren: ”De är ju rätt för din fot, komplettera med värmestrumpa om du fryser.” Så det gjorde jag. Och lade pengarna på nya pjäxor till en av döttrarna.

Andorra, för den som undrar. Pyrenéerna alltså. Inte ”alpin” åkning. Eller nåja... Vårvärme med ljumma vindar, och underlag därefter. Helt snöfritt nere i samhällena. Bra pister på skuggsidan och på högre höjd. Sorbet längre ner.
 
Så var det vår tur:

E0EE4A26-E355-4F8E-A736-9B523646CFB8.jpeg

För den som minns min tidigare fråga om pjäxor, så behöll jag de jag hade, gick till handlaren för en ny inpassning. Fick kommentaren: ”De är ju rätt för din fot, komplettera med värmestrumpa om du fryser.” Så det gjorde jag. Och lade pengarna på nya pjäxor till en av döttrarna.

Andorra, för den som undrar. Pyrenéerna alltså. Inte ”alpin” åkning. Eller nåja... Vårvärme med ljumma vindar, och underlag därefter. Helt snöfritt nere i samhällena. Bra pister på skuggsidan och på högre höjd. Sorbet längre ner.
”After ski”, när hustrun och den av döttrarna som är med hämtade andan:
341F0046-3281-4523-BFBF-E21F59E2782F.jpeg
F714C114-08C7-4CD7-98F9-7A46CD962E3B.jpeg

Lite galet egentligen: Alpin åkning till sen eftermiddag. Sedan alpin trail-löpning i ljummet väder. Det bästa av två världar, om jag får välja. Fast snöläget är knappast sådant att man tar sig utanför pisten..

Med detta sagt, så gavs det alldeles nyss utrymme för lite ”riktig” eller ”traditionell” after ski med uteplats i nedgående sol. :)
 
Tillbaka
Topp