• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Angående seriositet i annonser

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om du inte litar på säljaren kanske du inte ska handla alls, alternativt handla F2F?
Lita på säljare gör jag aldrig. Allt en säljare säger är lögn tills jag bevisat motsatsen. Så har jag inte blivit lurad i något sammanhang heller. ;)

För att stilla er med högafflarna redo så vill jag också tydligt betona att jag inte lurat någon köpare heller. Har faktiskt inte ens blivit kontaktad av någon i efterhand, varken i klock-, bil*- eller båtaffärer.

*Nu ljög jag lite men den köparen var så jävla dum att det inte räknas. Killen upptäcker en repa i lacken efter köpet och tyckte att jag skulle betala omlack av den eftersom han själv inte sett den. Idiot.
 
Senast ändrad:

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Skillnad på lurendrejeri och att gissa i min bok. Jag misstolkar det iaf inte som att han påstår att den faktiskt har blivit servad två gånger.
Tänker mer på annonserna i allmänhet. Tex, " Okänd servicehistorik, men bra amplitud och gångreserv, kommer inte behöva service kommande år"
En sådan mening är en gissning och i min bok lurendrejeri. Klockan kan lika gärna rasa dagen efter ett köp är klart
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tänker mer på annonserna i allmänhet. Tex, " Okänd servicehistorik, men bra amplitud och gångreserv, kommer inte behöva service kommande år"
En sådan mening är en gissning och i min bok lurendrejeri. Klockan kan lika gärna rasa dagen efter ett köp är klart
Fast kan man inte kräva någon form av rimlighetsanalys av köparen? Men jag kan hålla med dig att påstående om amplitud och gångreserv kanske är i tveksammaste laget. Det antyder ju att man "bevisar" att klockan inte behöver service.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor

Samps

Cartier
Tänker mer på annonserna i allmänhet. Tex, " Okänd servicehistorik, men bra amplitud och gångreserv, kommer inte behöva service kommande år"
En sådan mening är en gissning och i min bok lurendrejeri. Klockan kan lika gärna rasa dagen efter ett köp är klart
Just den sista meningen om att inte behöva service kan man ju lugnt stryka, tycker inte det är så ofta jag ser sånt dock. Ser en hel del "han jag pratade med hos urmakaren trodde inte att det behövdes service", alternativt "urmakarn tyckte urverket såg fint ut". :facepalm:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det inte bättre att ta synpunkter på en annons i PM? så kanske säljaren har en chans att förklara sig innan han/hon blir uthängd som en skojare..
Nej, detta är ett diskussionsforum och man bör kunna stå för sin annonsbeskrivning. Alla kan göra fel och alla måste inte ha samma åsikt, inga konstigheter.

Bild1.jpg
Jag tycker klockan är asnice, detta handlar inte om klockan.

Tolkade som en ren gissning då klockan är från -96.

"Servicehistoriken var när jag köpte den okänd. Med tanke på att klockan är från 1996 och urmakare i Malmö bedömde urverket som "håller tiden mycket väl" bör den dock ha fått service minst 2 gånger på 19 år." --> Säljaren framhåller att servicehistoriken var "OKÄND" då han/hon köpte klockan och, utifrån vad denne känner till om serviceintervaller, säger att klockan "BÖR" ha fått service minst två gånger...

Hur kan man misstolka det? Det är en lekmans uppskattning... Säljaren försöker ge en så utförlig beskrivning som möjligt.

Tycker du är jävligt skitnödig i ditt tyckande, även när folk inte tycker som du.
Det är väl onödigt att vara skitnödig mot de man håller med? :p
Vidhåller min åsikt att man inte ska gissa. Denxkan vara servad 0-20 gånger, ingen vet och ingen bör gissa.

Möjligtvis är beskrivningen inte helt korrekt i annonsen. Mitt intryck är ändå att säljaren försökte beskriva objektet så gott han kunde. Jag tycker att det är jäkligt obehagligt att hänga ut människor som försökt göra sitt bästa, även om trådskaparen tycker att "detta behövs" för att göra tråden starkare/mer meningsfull. Förtjänade han en tillrättavisning? Kanske som sagt. Denna feedback borde isåfall kunna ha skickats direkt till säljaren som kunde få chansen att uppdatera sin annons.
Som sagt, Måns annons är ett exempel och jag är ganska övertygad om att han inte har ont uppsåt.

Tänker mer på annonserna i allmänhet. Tex, " Okänd servicehistorik, men bra amplitud och gångreserv, kommer inte behöva service kommande år"
En sådan mening är en gissning och i min bok lurendrejeri. Klockan kan lika gärna rasa dagen efter ett köp är klart
Att ange tidhållning, gpngreserv och amplitud är såklart ett plus. Analys av dessa bör man vara mer försiktig på. En klocka med ETA2824 och amplitud 300, bra gångavvikelse och bra gångreserv talar dock sitt tydliga språk om att urverket med största sannolikhet är i bra skick. Enligt den urmakare jag pratade med sist angående amplituder mm på ETA är det ingen idé att ens öppna en ETA-klocka med så bra värden och gång.

Så visst 17 är sådant av värde förutsatt att man inte drar för stora slutsatser.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Nej, detta är ett diskussionsforum och man bör kunna stå för sin annonsbeskrivning. Alla kan göra fel och alla måste inte ha samma åsikt, inga konstigheter.


Jag tycker klockan är asnice, detta handlar inte om klockan.


Det är väl onödigt att vara skitnödig mot de man håller med? :p
Vidhåller min åsikt att man inte ska gissa. Denxkan vara servad 0-20 gånger, ingen vet och ingen bör gissa.


Som sagt, Måns annons är ett exempel och jag är ganska övertygad om att han inte har ont uppsåt.


Att ange tidhållning, gpngreserv och amplitud är såklart ett plus. Analys av dessa bör man vara mer försiktig på. En klocka med ETA2824 och amplitud 300, bra gångavvikelse och bra gångreserv talar dock sitt tydliga språk om att urverket med största sannolikhet är i bra skick. Enligt den urmakare jag pratade med sist angående amplituder mm på ETA är det ingen idé att ens öppna en ETA-klocka med så bra värden och gång.

Så visst 17 är sådant av värde förutsatt att man inte drar för stora slutsatser.
Att skriva värdet på amplituden är helt klart ett plus och är fakta.

Men att bara skriva bra amplitud... Säger ju inget alls. Ren tolkning vad som är bra.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Det ändrar fortfarande inte faktumet att säljaren i så fall sitter med både klockan och pengarna samtidigt. Urdåligt för köparen.

En jurist kan hitta många risker och potentiella problem som man kanske borde lösa i förväg genom en ordentlig returpolicy på fyra A4 sidor. Hur lång tid har man på sig att returnera klockan? Vad händer om det uppstår en skada under försändelsen? Vem bär ansvar för transport? När övergår andvaret? När anses varan vara "levererad"? Bla bla bla.. Dock har väldigt få här ork/intresse att syssla med dessa problem. Jag tror att returpolicy på Köp & Sälj snarare bör ses som gentlemen's agreement. Den informerar köparen om vad säljaren hade tänkt sig. Ett visst förtroende finns redan från start då de flesta har massa omdömen från tidigare affärer som man kan ta del av men det finns också en viss gemenskapskänsla bland de flesta medlemmar som gör att man väldigt gärna vill vara vänlig och tillmötesgående i affärer. Under mina många affärer här har parterna oftast varit villiga att bemöda sig mer än man borde när problem uppstod. Med detta i åtanke tycker jag att det inte är så farligt med fåordiga returpolicyn.

Sen om forumet växer extremt fort så att gemenskapskänslan förloras så kanske man bör vara mer försiktig.

Annars skulle admins kanske kunna lägga in en returpolicy-mall någonstans med kravet att denna måste inkluderas i annonser, men där säljaren kan välja olika alternativ för att utforma en egen returpolicy? Typ så som Model Agreements funkar inom internationell handel
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Hur en klocka presterar sett till gångprecisionen behöver inte säga något om servicebehovet - ett urverk kan vara spot on och uppvisa en fin amplitud men ändå ha helt torra oljor och skrika efter service. Det finns ingen på den här planeten som kan avgöra hur många gånger en 19 år gammal klocka blivit servad med utgångspunkt hur klockan presterar här och nu - det får man hoppas varenda KS'are inser. För mig är det här köpet att likställa med alla andra "nyligen servad av förra ägaren, men saknar kvitto på det". Finns ingen dokumentation på service på en 19 år gammal klocka får man helt enkelt utgå från att servicebehovet finns där och inkludera kostnaden för en sådan när man överväger köpet av klockan.

Vänligen
Forumets undersköterska
Jag håller helt med dig. Exempel från min egen samling. En gmt master från 60-talet jag hade som gick +5 sek/dygn, bra gångreserv. Lämnar in den på service i förebyggande syfte. Visar sig behöva service för 12 papp.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Jag är erkänt krattig på datorer så jag vet inget om svårighetsgraden i mitt förslag men kunde det inte vara fiffigt med ett referensur som tickar här på forumet. Exempelvis i digital form bredvid KS-loggan som vi medlemmar kan mäta våra egna ur mot och som det kan hänvisas till i annonser.

PS jag vet att det finns en längst ned på sidan men det blir tydligare och stiligare att även ha en överst på sidan DS
 
Senast ändrad:

Tärnan

Cartier
Många med sviktande beskrivningar i köp och sälj nu. Jag tar ett exempel annars blir tråden helt meningslös:
Kommentarer:
1: Hur i hela h-vete kan säljaren göra bedömningen att den troligtvis blivit servad minst två gånger? Minst TVÅ gånger! WHUT?

2: Hur kan +17 sekunder på 34 timmar vara OK? Och hur sker uppskattningen att den BORDE gå +10spd?

3: Hur vet säljaren att den inte blivit polerad? Servad två gånger tydligen men aldrig polerad.

4: Returpolicyn är ju skön med tanke på alla gissningar säljaren gör.


Så vad vill jag då med detta? Sluta gissa i annonser!

1: Yonsson, hur i hela l-vete kan man vara så genuint otrevlig?
2. Ha överseende
3. Om man nu har så mycket synpunkter på en annonsör, ta det direkt med personen och inte med hela kollektivet.
4. Pajas
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det blir lite onödigt hårt i tråden men tråden har sitt berättigande, även om andra annonser stört mig mer. Ibland har jag undrat om det inte borde startas en tråd där vi lär oss att sälja. Ibland ligger det vrak ute som beskrivs överdrivet bra, men lika ofta finns det väldigt fina objekt som inte kommer till sin rätt p.g.a. dåliga fotografier eller för lite information. Ibland är information formulerad så att den går att tolka på mer än ett sätt. Då tolkar jag in det mest negativa. Bra att tråden startade, men synd att den fick lite slagsida för andemeningen är mycket bra, anser jag.
 
Senast ändrad:

sjobbe

Cartier
Vad grundar sig gissningen på? Att klockan går alldeles för fort? Varför gissa på just två gånger? Om den varit 10 år äldre, hade han då gissat på 4 gånger?
Du missar helt poängen, säljaren skrev - återigen - att den "BÖR" ha servats minst två gånger. Detta tror jag egentligen enbart grundar sig på klockans ålder. Jag tror knappast någon tar den formuleringen som given information. I sådana fall ligger snarare problemet hos köparen skulle jag vilja påstå.

Jag kan tillstå med att gissningen/uppskattningen inte tillför något och kunde likväl ha utelämnats, men jag ser heller inga problem med att den finns med i annonsen.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det blir lite onödigt hårt i tråden men tråden har sitt berättigande, även om andra annonser stört mig mer. Ibland har jag undrat om det inte borde startas en tråd där vi lär oss att sälja. Ibland ligger det vrak ute som beskrivs överdrivet bra, men lika ofta finns det väldigt fina objekt som inte kommer till sin rätt p.g.a. dåliga fotografier eller för lite information. Ibland är information formulerad så att den går att tolka på mer än ett sätt. Då tolkar jag in det mest negativa. Bra att tråden startade, men synd att den fick lite slagsida för andemeningen är mycket bra, anser jag.
Ja, vad är grejen med folk som vill sälja klockor för 50k+, och så slänger de bara upp en bild som de har fotat genom en vaselinburk. Förstör man medvetet för sig själv, eftersom man egentligen inte vill sälja klockan? :)
 

POO

Panerai
Du missar helt poängen, säljaren skrev - återigen - att den "BÖR" ha servats minst två gånger. Detta tror jag egentligen enbart grundar sig på klockans ålder. Jag tror knappast någon tar den formuleringen som given information. I sådana fall ligger snarare problemet hos köparen skulle jag vilja påstå.

Jag kan tillstå med att gissningen/uppskattningen inte tillför något och kunde likväl ha utelämnats, men jag ser heller inga problem med att den finns med i annonsen.

Det är ett "bör" som i "jag påstår utan att egentligen vilja stå för det".

Finns rätt många annonser där man försöker snacka upp sin egen vara som den bästa i världen men avslutar med något som mest kan liknas vid ett försök till friskrivningsklausul.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du missar helt poängen, säljaren skrev - återigen - att den "BÖR" ha servats minst två gånger. Detta tror jag egentligen enbart grundar sig på klockans ålder. Jag tror knappast någon tar den formuleringen som given information. I sådana fall ligger snarare problemet hos köparen skulle jag vilja påstå.

Jag kan tillstå med att gissningen/uppskattningen inte tillför något och kunde likväl ha utelämnats, men jag ser heller inga problem med att den finns med i annonsen.
Förstår inte poängen, det är helt irrelevant. En 50 år gammal klocka bör ha servats 10 gånger. Och? Säljaren har ingen aning och även om den bara servats en gång och det skedde senaste året så räcker ju det.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det ändrar fortfarande inte faktumet att säljaren i så fall sitter med både klockan och pengarna samtidigt. Urdåligt för köparen.
En enkel fråga. Hur köper man på distans så att detta inte händer? Jag känner inte till ett enda distansfall där detta inte är det som rådit. Jag som säljare skulle inte heller skicka tillbaka några pengar till "köparen" vid en ev retur innan klockan är åter. Hur tänker du? Det är väl köparen som står med mössan i hand. Eller?
 
Topp