Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
LCHF är svaret.BAKGRUND
Jag är 40+. Jag behöver motivera mig för att gå ned i vikt. Jag har bl.a. en allvarlig förslitningsskada i ena knät och därför har ortopeden strängt förmanat mig att tappa vikt. Jag älskar det goda livet med god mat och god dryck. Jag arbetar förhållandevis mycket (snittar mellan 50-60 timmar förutom under sommarperioden och övriga storhelger osv.) och det gör att jag ibland prioriterar bort träning. Även om jag har en bra grundkondition och periodvis tidigare tränat väldigt mycket, så har de senaste åren varit dåliga vad gäller leverne. Jag behöver motivation, som sagt!
Jag tror det är mycket individuellt. Att gå ned till 72 kg kommer nog göra mig "mager" om jag inte samtidig bygger lite muskler. Jag har mätt kroppsfett (i höstas) och även den bekräftade att 72 kg är en inte alltför låg vikt för mig. Jag skulle nog kunna väga ännu mindre och bygga lite muskler och ha en sund kropp. Men som sagt, mycket individuellt. Kul att du kommer att följa med i tråden!Jag är 175 cm och väger 82 kg. Jag kommer att bevaka denna tråden.
En sak jag undrar är ju dock vad min matchvikt ska vara? Det måste väl variera med kroppstyp?
Jag är 30+ och har styrketränat till och från sen tonåren. Måste man mäta kroppsfettsnivåer för att veta om man är osund? (Ölmagen kunde vara mindre såklart men är jag osund?)
Det är inte omöjligt att det blir någon form av LCHF för mig. Jag kommer dock inte följa någon särskild diet slaviskt. Som flera skrivit så handlar det om att äta något sundare och mer balanserat kombinerat med träning, främst kardio men även lättare styrketräning.LCHF är svaret.
Då kan du äta gott, slippa räkna kalorier och träningen behöver inte fokuseras på viktnedgång.
Då är vi två om det där med resandet. Det är ju en del av utamningen i detta. Kul att du ska matcha mig. Ska framöver lägga ut bild på matchvikten vecka för vecka. Bra tänkt!Väger in mig klockan 10:00 och kan tänka mig att försöka matcha dina 72 kg. Tänkte köra lite styrketräning också så vill väl inte rasa helt i vikt. 172 cm och 45 år.Reser en del i jobbet och det blir en del hotellnätter med lite öl och dålig mat.
Precis. Man måste hitta något som funkar i vardagen, resten av livet.Själv har jag kört 5:2 nu i 4år och det började som viktnedgång men har sedan fortsatt med det som livsstil. Kan åka till folk på middag utan att behöva tacka nej till mat pga. saker man inte äter (LCHF, vegetariskt, etc).
Funkar toppen för mig men är kanske inte för alla. Det viktiga är att släppa diet-tänket och ändra vanan till något du kan fortsätta med livet ut. Så snart du slutar kommer du lägga på dig kilona igen.
5:2 funkar utmärkt även till träning så länge du inte tränar på dagarna du fastar. Själv gymmar jag 6h i veckan utan problem.
Konditionsträning ger väldigt liten kaloriförbrukning och skapar hunger. För många blir det ett nollsummespel.Det är inte omöjligt att det blir någon form av LCHF för mig. Jag kommer dock inte följa någon särskild diet slaviskt. Som flera skrivit så handlar det om att äta något sundare och mer balanserat kombinerat med träning, främst kardio men även lättare styrketräning.
Konditionsträning ger väldigt liten kaloriförbrukning och skapar hunger. För många blir det ett nollsummespel.
Det är bra att träna men kosten är mycket viktigare. Myten om kalorier in och ut är tyvärr stark.
Myten om att en kalori är en kalori oavsett energityp och att kroppen behandlar dem lika, I dag vet vi att protein, fett och kolhydrater påverkar olika "system" i kroppen vilket ger olika resultat trots att energivärdet är detsamma.Hur menar du myt?
Personligen hade släppt alla dieter även om det är motiverande att se snabba resultat (när exempelvis avtten försvinner från kroppen). Jag hade gjort följande för att inte bara komma igång med träningen och få rutiner utan för att också få något som innebär att du inte behöver rucka på allt.
Kost:
Skaffa dig koll på kaloriintaget.
Lägg dig på ett nettointag om ca 1400.
Bort med godis och alkohol och försök att få i dig minst 1,5 gram protein per kroppskilo.
Använd my fitness pal för hjälp.
Drick mycket vatten.
Träning:
Lägg tre pass med löpning ca 5km per tillfälle i veckan. Använd runmeter eller runkeeper som hjälp. Bättre kondition kommer öka på din förbränning.
Promenera mer i vardagen.
Tre pass med gym där du kör ett pass med bröst, triceps och axlar.
Ett med rygg och biceps.
Ett med mage och lättare ben.
Mer muskelmassa kommer addera till förbränningen ytterligare och du får lite roligare figur väl fettet börjar rinna av.
Livet:
Se till att ha bra sovvanor.
Ha en dag i veckan där du unnar dig allt du vill.
Följ ovan och jag kan garantera att dina tio kg är borta innan deadline.
Edit:
Och innan det kommer pekpinnar på att ingen har tid att göra allt detta så är det som med allt annat en fråga om prioriteringar. Minska tv-tiden, mängden inlägg på klocksnack eller allt annat som inte är viktigare än att tappa dina kilon.
Vig söndagen till att planera mat och fixa lunchlådor med rätt kost.
Det där låter generellt som ett riktigt bra upplägg men du tycker inte 1400 kcal om dagen är lite lågt? Tänker främst om han även ska träna 6 ggr i veckan.
Jaha ok, då hänger jag med!Jag tänker att han kan äta 2000+ men att nettointaget efter träning ligger runt 1400-1500.
Myten om att en kalori är en kalori oavsett energityp och att kroppen behandlar dem lika, I dag vet vi att protein, fett och kolhydrater påverkar olika "system" i kroppen vilket ger olika resultat trots att energivärdet är detsamma.
Ska inte kapa tråden men sen fettskräcken fick fäste i västvärlden för ca 40 år sedan har vi bara blivit fetare och sjukare. Anledningen är enkel: Man tog bort det hälsosamma fettet och ersatte med kolhydrater (maten smakar skit annars). Kolhydraterna höjer blodsockret som drar igång det fettinlagrande hormonet Insulin som samtidigt blockerar Leptin (fettcellernas kommunikation med hjärnan som används för att signalera att vi är mätta).
Tänker inte besvara dina påstående ovan då de kommer från Jacob som genom åren gjort sig känd för att vara en ytterst osympatiskt person som med härskarteknik försöker förlöjliga dem som ifrågasätter hans påståenden. Han var en av dem som hävdade att en kalori var en kalori tills han blev överbevisad och då snabbt ändrade sig. Att han dessutom är/har varit sponsrad av livsmedelsindustrin tar ner förtroendet ännu mer.Du började bra för att tappa det helt.
Det stämmer att olika makros påverkar kroppen olika och att därför är KCAL-vanskligt (Källa: http://ankisundin.se/ar-en-kalori-alltid-en-kalori/).
Men sen går det rakt utför.
Vi börjar med vad insulin är (och inte är):
https://traningslara.se/insulinets-roll-i-din-kropp/
Och följer upp med varför "påståendet om att insulin gör dig fet är en lögn"
https://traningslara.se/pastaendet-att-insulin-gor-dig-fet-ar-en-stor-fet-logn/
Och för att toppa det hela lite:
https://traningslara.se/da-har-kolhydrat-insulin-hypotesen-dott-igen/
Summa summarum:
Äter du mindre energi än du stoppar i dig kommer du gå ner i vikt. Går det att stirra sig blind på bara kalorier och helt skita i makro-fördelning? Knappast i praktiken. Är LCHF en fet bluff? Svar ja.
För tydlighetens skull, mitt inlägg var inte riktat mot dig specifikt. Tack för lyckönskningar! Har en hälsosam vikt redan så jag tänker fortsätta äta glass och pasta, inte räkna kalorier, och bojkotta McDonalds. Kan hålla med dig om Gudiols dryghet. Minns en gång när jag hade mage att i en av hans Facebooktrådar presentera en försynt liten invändning mot hans killgissningar om varför folk blir feta. Han blev så kränkt att han till nästa dag letade upp en otroligt dålig amerikansk kroppsaktivist-"studie" och gjorde ett eget inlägg om varför jag hade fel och han rätt, och blåljög om vad den där studien han hänvisade till som någon form av bevisföring handlat om. Tycker han skriver betydligt mer nyanserat nuförtiden än då när det bara handlade om att sälja den där boken han skrivit om "skitmat". Hans gigantiska ego verkar dock oförändrat.Tänker inte besvara dina påstående ovan då de kommer från Jacob som genom åren gjort sig känd för att vara en ytterst osympatiskt person som med härskarteknik försöker förlöjliga dem som ifrågasätter hans påståenden. Han var en av dem som hävdade att en kalori var en kalori tills han blev överbevisad och då snabbt ändrade sig. Att han dessutom är/har varit sponsrad av livsmedelsindustrin tar ner förtroendet ännu mer.
Har du, som @Harmon Rabb, testat ketos någon gång? Det han upplevde är enligt dig (och Jacob gissar jag) bara placebo?
Att jag själv gick ner 15 kilo på 7 månader genom att äta fet mat och undvika kolhydrater var antagligen heller inte sant.
Men jag lämnar den här diskussionen nu och önskar @Highvalley lycka till
Har du, som @Harmon Rabb, testat ketos någon gång? Det han upplevde är enligt dig (och Jacob gissar jag) bara placebo?
Att jag själv gick ner 15 kilo på 7 månader genom att äta fet mat och undvika kolhydrater var antagligen heller inte sant.
Men jag lämnar den här diskussionen nu och önskar @Highvalley lycka till
Personligen hade släppt alla dieter även om det är motiverande att se snabba resultat (när exempelvis avtten försvinner från kroppen). Jag hade gjort följande för att inte bara komma igång med träningen och få rutiner utan för att också få något som innebär att du inte behöver rucka på allt.
Kost:
Skaffa dig koll på kaloriintaget.
Lägg dig på ett nettointag om ca 1400.
Bort med godis och alkohol och försök att få i dig minst 1,5 gram protein per kroppskilo.
Använd my fitness pal för hjälp.
Drick mycket vatten.
Träning:
Lägg tre pass med löpning ca 5km per tillfälle i veckan. Använd runmeter eller runkeeper som hjälp. Bättre kondition kommer öka på din förbränning.
Promenera mer i vardagen.
Tre pass med gym där du kör ett pass med bröst, triceps och axlar.
Ett med rygg och biceps.
Ett med mage och lättare ben.
Mer muskelmassa kommer addera till förbränningen ytterligare och du får lite roligare figur väl fettet börjar rinna av.
Livet:
Se till att ha bra sovvanor.
Ha en dag i veckan där du unnar dig allt du vill.
Följ ovan och jag kan garantera att dina tio kg är borta innan deadline.
Edit:
Och innan det kommer pekpinnar på att ingen har tid att göra allt detta så är det som med allt annat en fråga om prioriteringar. Minska tv-tiden, mängden inlägg på klocksnack eller allt annat som inte är viktigare än att tappa dina kilon.
Vig söndagen till att planera mat och fixa lunchlådor med rätt kost.
Önskar dig lycka till!Jag tror det är mycket individuellt. Att gå ned till 72 kg kommer nog göra mig "mager" om jag inte samtidig bygger lite muskler. Jag har mätt kroppsfett (i höstas) och även den bekräftade att 72 kg är en inte alltför låg vikt för mig. Jag skulle nog kunna väga ännu mindre och bygga lite muskler och ha en sund kropp. Men som sagt, mycket individuellt. Kul att du kommer att följa med i tråden!
Tack. Bra tips!Önskar dig lycka till!
Missa inte att styrketräna och käka iallafall 2g protein/ kg kroppsvikt. Trist att tappa muskler istället för fett och bli smalfet.
2g/kg kommer inte behövas om inte man pratar bodybuilding.Önskar dig lycka till!
Missa inte att styrketräna och käka iallafall 2g protein/ kg kroppsvikt. Trist att tappa muskler istället för fett och bli smalfet.
Tack. Bra tips!
Vid viktnedgång brukar det rekommenderas ett ännu högre proteinintag för att motverka det negativa i proteinsyntesen från kcal-underskottet. Får man i sig så mycket och styrketränar ett par gånger i veckan förlorar man nog mest fett och möjligtvis lägger man till och med på sig lite muskler om man är nybörjare.2g/kg kommer inte behövas om inte man pratar bodybuilding.
Ja, klok synpunkt som jag har med mig sedan tidigare men viktigt att inte glömma.Men kom ihåg att din viktnedgång kommer påverkas av styrketräning. Alltid lite vanskligt att kolla på vågen, bättre att kolla midjemått eller köra fettmätningar.