• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Antingen nå målvikt eller sälja av samtliga nyinköpta klockor

Vid viktnedgång brukar det rekommenderas ett ännu högre proteinintag för att motverka det negativa i proteinsyntesen från kcal-underskottet. Får man i sig så mycket och styrketränar ett par gånger i veckan förlorar man nog mest fett och möjligtvis lägger man till och med på sig lite muskler om man är nybörjare.
Säg att du väger 90kg, vilket då innebär 180g protein per dag. Det motsvarar 667g kyckling per dag (1593kcal). Blir lite torrt med bara ren kyckling så lägg till lite sås och sallad så är du uppe på i alla fall 2000kcal per dag. Blir ju rätt långsam viktnedgång då?

Säg att du väger 90kg, vilket då innebär 180g protein per dag. Det motsvarar 667g kyckling per dag (1593kcal). Blir lite torrt med bara ren kyckling så lägg till lite sås och sallad så är du uppe på i alla fall 2000kcal per dag. Blir ju rätt långsam viktnedgång då?
Ja, annars är ett bra sätt att få i sig protein vassle, speciellt om man skall hålla kcal nere. 180 g protein blir väl strax över 700 kcal i mitt whey isolate.

Det funkar garanterat med lite mindre protein men jag tror att risken att tappa muskler blir större. Sedan brukar man räkna per kg fettfri massa med har jag för mig.

byt till kycklingfilé så har du sparar 600kcal per dag. Och dessutom tas inte alla kcal från protein upp som energi. (Se länken jag postade nån sida bak).

Avrapportering veckan som gått
Jag har inte påbörjat någon diet och jag tror inte att jag kommer att göra det heller. Att helt ändra kostvanor blir också svårt då jag har familj (fru och två döttrar i tonåren) och att äta helt olika eller att ”tvinga med dem” på ändrad kost ligger inte för mig.

Jag tror att jag är så enkel att det blir att hålla sig till mindre portioner, minska vitt bröd, helt ta bort godis och snacks (förutom en dag i veckan, kanske) och minska alkoholintag. Och som jag redan varit inne på, mer motion. Och använda Liefesum! Räkna kalorier än nog ”the thing”.

Veckan började bra med flera motionspass. Mindre mat (minskade portioner) och lite bättre mat. Slutet av veckan blev ett bakslag pga. att fokus abrubt flyttades till annat av personliga skäl. Men nu har jag flyttat tillbaka mitt fokus till att nå mitt mål. Ja, ja, hursomhelst en halvdan första vecka.

Har bestämt mig för att avstå alkohol helt och hållet från och med idag och mars månad ut. Ska bli intressant att se hur det kommer att påverka.

Statistik
Jag inser att min trådstart kunde ha innehållit lite mer strukturerad grundinformation. Så här kommer den nu istället.

Jag är ca 175 cm lång.

1/1-20 var läget:

Vikt: 83,9 kg

Midjemått: Inget mått togs

17/2-20:

Vikt: 82,7 kg

Midjemått: Inget mått togs.

24/2-20:

Vikt: 82 kg

Midjemått: 97 cm

Nu fortsätter jag vägen till målet!

3391462D-BF70-449A-9592-4F8176EAB464.jpeg

Nu håller jag med dig om att 2 gram protein per kroppskilo är mycket men vanligen när man talar om proteinintaget vid träning sker det väl i samband med lean body mass. Så lek med tanken på att han då väger 90 kg men LBM kanske är 70kg så blir det ju viss skillnad.

Nu håller jag med dig om att 2 gram protein per kroppskilo är mycket men vanligen när man talar om proteinintaget vid träning sker det väl i samband med lean body mass. Så lek med tanken på att han då väger 90 kg men LBM kanske är 70kg så blir det ju viss skillnad.
Då låter det ju vettigare förstås. Men svårt att veta vad ens LBM är tänker jag?

Ät mycket protein, det mättar bra.
Om du kan skippa brödet. Om du inte kan det håll koll på mängden socker. Bör vara under 5g socker per 100g.
Havregrynsgröt eller naturell yoghurt/kvarg och müsli kan vara en bra frukost. Håll koll på mängden socker i Müslin
Mer grönsaker mindre pasta och potatis till lunch och middag.
Va inte rädd för fett.
Som någon annan skrev, unna dig 1 ätardag i veckan.
0,5 till 1kg i veckan är rimligt att gå ner. Mer än det och man förlorar oftast bara vätska.

Lycka till! :)

82,3 kg, dvs. upp något jämfört med förra veckan :( Lätt obegripligt då jag levt så jag borde gått ned något...

Midjemått 96 cm, dvs. tappat en cm.

Nästintill - med en dags marginal - exakt fyra månader kvar. 10,3 kg kvar. :nailbiting:

82,3 kg, dvs. upp något jämfört med förra veckan :( Lätt obegripligt då jag levt så jag borde gått ned något...

Nästintill - med en dags marginal - exakt fyra månader kvar. 10,3 kg kvar. :nailbiting:

Äsch, det kan lika gärna vara att du har en större mängd vätska i kroppen just vid invägningstillfället jämfört med förra gången.

Väg dig innan frukost varje gång så minimerar du risken för sånt.
Noterar också att du skriver inlägg efter 02 på natten. Hur har du det med sömn och generell återhämtning?

När jag körde som striktast så vägde jag mig varje dag, samma tid (direkt på morgonen). Inte för att det är nödvändigt, en gång i veckan räcker, men det är lättare för mig att få in en daglig rutin än att komma ihåg något jag ska göra en gång i veckan. Det gjorde dessutom att man kunde notera hur mycket vikten kan variera dag från dag. Det kan utan vidare skilja ett halvkilo, ibland upp till ett kilo! Så det är inte förrän man får en tydlig trend på flera mätningar med minst ett kilos skillnad som man vet hur det egentligen går.

Äsch, det kan lika gärna vara att du har en större mängd vätska i kroppen just vid invägningstillfället jämfört med förra gången.

Väg dig innan frukost varje gång så minimerar du risken för sånt.
Noterar också att du skriver inlägg efter 02 på natten. Hur har du det med sömn och generell återhämtning?

Tack, du har förstås rätt. Det är så jag gör, väger mig innan frukost, nu var det dock på en udda tid. Och mina sovvanor är normalt bra men blev lite sent just söndagskvällen.

När jag körde som striktast så vägde jag mig varje dag, samma tid (direkt på morgonen). Inte för att det är nödvändigt, en gång i veckan räcker, men det är lättare för mig att få in en daglig rutin än att komma ihåg något jag ska göra en gång i veckan. Det gjorde dessutom att man kunde notera hur mycket vikten kan variera dag från dag. Det kan utan vidare skilja ett halvkilo, ibland upp till ett kilo! Så det är inte förrän man får en tydlig trend på flera mätningar med minst ett kilos skillnad som man vet hur det egentligen går.
Tar till mig detta. Jag har försökt att undvika att väga mig dagligen just av det skälet att det kan variera så men samtidigt har du nog rätt i att det blir en rutin som kanske också hjälper till att upprätthålla och underlätta bibehållandet av justerade matvanor osv.

Skit i vikten mer än över tid. Beroende på vad du har i magsäcken, vätskebalans, tid på dygn etc etc så kan det variera över 1 kg (vilket inte har med din ”viktnedgång”/fettnedgång att göra alls).

Bra krigat! Forsätt så!

Tack! Behöver höra det där! Ärligt talat vet jag inte vad jag ska förvänta mig i midjemåttsändring, eller rättare sagt vad en halv eller en cm bör ta inrid att minska.
Förstår att det kan upplevas lite motigt om man bara kollar på vikten. Men är inte alltför ovanligt att nå en platå. Gäller att hänga i och inte tröttna. Antar att du ändå kan se en tydlig skillnad?

Go go go! Hoppas det går bra för dig. Gäller att hitta en strategi som passar en själv. Jag behöver aldrig pilla så mycket med maten utan lägger istället till en häftig mängd promenader och joggingrundor. Droppade 19 kg mellan maj-september förra året. Hade siktet inställt på 15 kg men fick inte stopp på det. Första månaden hände typ ingenting utan det tog ett tag innan jag fick upp förbränningen men sedan var det en jäkla fart. :)

Det kan alltid vara lattjo att göra ett enkelt inbody score-test.
Få lite koll på vad muskler sitter, fettmassa osv. Sedan kör du hårt ett par månader och följer upp utvecklingen med ytterligare ett.
EAD43FAB-FB85-421F-8BEF-C69082F91B0A.jpeg

Tillbaka
Topp