• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

Jag hade lyckats skapa ett par stycken abonnemang och under abonnemang under de 4 veckor som det tog för Telenor att lösa det hela. De var jag tvungen att ta bort sÄ jag bara hade ett abonnemang. Jag var uppenbarligen lite vÀl ivrig efter att Telenors tekniker inte verkade att ta problemet pÄ allvar.

Enligt en tjej pÄ supporten sÄ uppskattade hon att drygt hÀlften av alla med AWU hade samma problem. Men för tekniken som jag pratade med sÄ var det helt nytt för honom. I det hÀr fallet sÄ tror jag mer pÄ supporten dÄ jag har tre bekanta som hade samma problem som mig med Telenor!
Tack, fÄr helt enekelt försöka med Telenor igen. Har bara ett abonnemang men fÄr det inte att fungera. Tog tidigare bort alla och lade till ett nytt.

Köpte en Apple Watch pÄ forumet, och skaffade armbands-adapter.
Men kan inte bestÀmma mig, tycker det rÀtt fattigt ut med det hÀr.
Tips pÄ andra snygga band? Antingen till Apple Watch eller 22mm som matchar klockan?
EF49B5D7-51B2-4524-8E0F-9AC291473121.jpeg

jag Àr tillbaka och vÀnstrar lite!

Hade 13 Pro 512, har fram till ikvÀll kör en S22 Ultra 256 och nu har jag köpt en 14 Pro 256 fÄr se hur lÀnge jag orkar Iphone den hÀr gÄngen :D
Jag som i veckan köpte en Galaxy watch 5 pro :D, tur att jag inte har öppnat kartongen....

Hej,

Jag har precis köpt en iPhone 14 pro, vart lite sugen pÄ att testa efter att ha kört Android lÀnge. Bytte frÄn en S22 och har kört Samsung mest hela tiden innan.

Nu skulle jag vilja höra om nÄgon annan gjort bytet ifrÄn Android till iPhone och vad det Àr jag "borde" se? För hittills Àr vÀl mitt intryck att nja, det var ingen större skillnad och tycker den nya Àr lite bökig att navigera. Android finns alltid bakÄtknappen lÀngst ner pÄ samma stÀlle, nu ska man ibland hitta ett kryss, ibland trycka pÄ en bakÄtknapp i övre vÀnstra hörnet, ibland ska man svepa Ät ett hÄll beroende pÄ vilken app man Àr i.

Tangentbordet Àr ocksÄ en nedgradering, körde swiftkey tidigare men IOS versionen Àr mycket sÀmre. Finns det nÄgot bÀttre IOS alternativ?

AnvÀnder ni Safari eller Àr det nÄgon annan app som gÀller?

Tar gĂ€rna emot tips pĂ„ vad som Ă€r sĂ„ bra sĂ„ jag kan testa lite. Är inte helt sĂ„ld hittills om jag ska vara Ă€rlig, sĂ„ jag funderar pĂ„ att kanske ger bort den till tjejen, men jag vill ge det en Ă€rlig chans innan jag bestĂ€mmer mig.

Ska köpa en ny dator och vÀljer mellan Macbook Air M1 och M2 i standardutförande, nÄgon som testat bÄda?
Skiljer 4k i pris pÄ dem men verkar ocksÄ vara en del uppdateringar som motiverar prisskillnaden till M2.

Och visst ska man inte förvÀnta sig att det blir nÄgon mellandagsrea eller liknande pÄ dessa?

Ska köpa en ny dator och vÀljer mellan Macbook Air M1 och M2 i standardutförande, nÄgon som testat bÄda?
Skiljer 4k i pris pÄ dem men verkar ocksÄ vara en del uppdateringar som motiverar prisskillnaden till M2.

Och visst ska man inte förvÀnta sig att det blir nÄgon mellandagsrea eller liknande pÄ dessa?
Ibland kan teknikkedjorna ha lite rea pÄ dem och det Àr ju oftast i standardutförande.

GÀllande prestandan Àr det beroende pÄ vad du ska anvÀnda den till. Men jag skulle nog köra pÄ en M2. Men desto viktigare brukar RAM vara. Mitt tips Àr att uppgradera direkt till 16mb. Enklast Àr direkt via apple.

Ibland kan teknikkedjorna ha lite rea pÄ dem och det Àr ju oftast i standardutförande.

GÀllande prestandan Àr det beroende pÄ vad du ska anvÀnda den till. Men jag skulle nog köra pÄ en M2. Men desto viktigare brukar RAM vara. Mitt tips Àr att uppgradera direkt till 16mb. Enklast Àr direkt via apple.
Köp M2 sÄklart.
Har en MacBook 16” Pro, totalt maxad avseende processor, RAM, grafik mm
Köpte i vÄras sÄ dÄ fanns bara M1.
Galet nöjd!
Skittung men enda datorn som hÄller en hel dag, och jag har anvÀnt allt.
Min tidigare Pro 13” höll vid samma last fram till 13-14 tiden (som referens pĂ„ belastningen)

jag Àr tillbaka och vÀnstrar lite!

Hade 13 Pro 512, har fram till ikvÀll kör en S22 Ultra 256 och nu har jag köpt en 14 Pro 256 fÄr se hur lÀnge jag orkar Iphone den hÀr gÄngen :D
Jag som i veckan köpte en Galaxy watch 5 pro :D, tur att jag inte har öppnat kartongen....
Har en 13 Pro, stor skillnad upp till 14 Pro?
Eller skulle du rekommendera att vÀnta till 15

Är ju dock inte bara uppdateringar. M2 har vĂ€sentligt lĂ„ngsammare SSD samt blir varmare Ă€n M1, vilket kanske kan mĂ€rkas extra pĂ„ just Air’en eftersom den inte har nĂ„gon aktiv kylning.

Jag hade kört pÄ M1, Mediamarkt har bra pris pÄ en sÄn just nu!
SvÄrt att hitta en bÀttre dator för 11k :)

Har en 13 Pro, stor skillnad upp till 14 Pro?
Eller skulle du rekommendera att vÀnta till 15

Bytte sjÀlv frÄn 13 Pro till 14 Pro och blev en merkostnad pÄ exakt 6495kr efter jag sÄlde min 13 Pro.

Är kameran det viktigaste sĂ„ kör. Att ta bilder i ProRAW Ă€r magi. Om kameran inte Ă€r det viktigaste sĂ„ kan du lika gĂ€rna vĂ€nta till 15 Pro :cigar:.

Dra pĂ„ trissor, gĂ€ller det 16” Pro med?
DĂ„lig koll pĂ„ 16” varianten men som jag förstĂ„tt det gĂ€ller det bĂ„de air och pro 13” i det fall dĂ€r du vĂ€ljer basutförande pĂ„ lagringsutrymme dvs 256gb.

Det finns 2 slots i macbooken(13” varianten,ingen koll pĂ„ 16” som sagt) för ssd, M1 anvĂ€nder 2st 128gb för att fylla ut dessa medans m2 anvĂ€nder 1st 256gb.
Tydligen steppas lÀs- och skrivhastigheten upp vÀsentligt nÀr du fyller ut bÄda slots och kör dubbla ssd.
SÄ vill man gÄ runt problemet pÄ M2 ska man gÄ upp ett steg i lagringsutrymme till 512gb sÄ bÄda slotsen anvÀnds :)

Hej,

Jag har precis köpt en iPhone 14 pro, vart lite sugen pÄ att testa efter att ha kört Android lÀnge. Bytte frÄn en S22 och har kört Samsung mest hela tiden innan.

Nu skulle jag vilja höra om nÄgon annan gjort bytet ifrÄn Android till iPhone och vad det Àr jag "borde" se? För hittills Àr vÀl mitt intryck att nja, det var ingen större skillnad och tycker den nya Àr lite bökig att navigera. Android finns alltid bakÄtknappen lÀngst ner pÄ samma stÀlle, nu ska man ibland hitta ett kryss, ibland trycka pÄ en bakÄtknapp i övre vÀnstra hörnet, ibland ska man svepa Ät ett hÄll beroende pÄ vilken app man Àr i.

Tangentbordet Àr ocksÄ en nedgradering, körde swiftkey tidigare men IOS versionen Àr mycket sÀmre. Finns det nÄgot bÀttre IOS alternativ?

Tar gĂ€rna emot tips pĂ„ vad som Ă€r sĂ„ bra sĂ„ jag kan testa lite. Är inte helt sĂ„ld hittills om jag ska vara Ă€rlig, sĂ„ jag funderar pĂ„ att kanske ger bort den till tjejen, men jag vill ge det en Ă€rlig chans innan jag bestĂ€mmer mig.
Gjorde nyss motsatta bytet, och Àr mer Àn nöjd!

Är ju dock inte bara uppdateringar. M2 har vĂ€sentligt lĂ„ngsammare SSD samt blir varmare Ă€n M1, vilket kanske kan mĂ€rkas extra pĂ„ just Air’en eftersom den inte har nĂ„gon aktiv kylning.

Jag hade kört pÄ M1, Mediamarkt har bra pris pÄ en sÄn just nu!
SvÄrt att hitta en bÀttre dator för 11k :)
InstÀmmer med @Richie, precis sÄ jag resonerade nÀr jag bestÀllde en Air M1 pÄ just Mediamart hÀromdagen. :)

Jag tÀnkte liknande men bestÀmde mig för en 14" pro:
TÀnker att den ska hÄlla lÀngre Àn en Air samt att det mesta Àr bÀttre pÄ den. Kostar lite mer men hÄller destro lÀngre.
Jag Àr vÀldigt nöjd. Enda jag kan klaga pÄ Àr att den Àr lite tyngre Àn vad jag Àr van vid.

Hej,

Du fÄr kolla lite videos för nybörjare.
Att gÄ tillbaka sÄ drar du bara vÀnster till höger frÄn vÀnster sida av skÀrmen.
Vad Àr det för fel pÄ tangentbordet? Jag sveper alltid nÀr jag skriver och det funkar bra. Har lagt till engelskt tangentbord och smileys sÄ klarar jag mig lÄngt.
Googles tangentbord Àr ganska bra ocksÄ, lite snabbare kanske tom. DÀremot sÄ lirar det inte helt 100 med Iphone och det vanliga tangentbordet blir ibland förvalt.
Jag anvÀnder bara Safari, har inte nÄgot jag saknar i telefonen. Jag har dÀremot börjat anvÀnda Chrome pÄ min Mac för jag tycker det Àr lite smidigare.

Jag följer denna kille som brukar beskriva vilka instÀllningar man "ska" göra:

Tack för input @Richie @Deskdiversthlm @MrJL, har tittat pÄ m1 i basutförande pÄ mediamarkt för 11k samt uppdaterat 16gb ram för 13.5k hos netonnet alternativt en m2 för 15k cirka.

Behöver vÀl egentligen inte 16gb ram eller de andra uppdateringarna men det kan vara trevligt och förhoppningsvis blir datorn gÄngbar lÀngre tid med bÀttre hÄrdvara vilket kanske vÀger upp nÄgra tusenlappar extra nu :)

Tack för input @Richie @Deskdiversthlm @MrJL, har tittat pÄ m1 i basutförande pÄ mediamarkt för 11k samt uppdaterat 16gb ram för 13.5k hos netonnet alternativt en m2 för 15k cirka.

Behöver vÀl egentligen inte 16gb ram eller de andra uppdateringarna men det kan vara trevligt och förhoppningsvis blir datorn gÄngbar lÀngre tid med bÀttre hÄrdvara vilket kanske vÀger upp nÄgra tusenlappar extra nu :)
Som jag resonerade nÀr jag hade en MBP (kör helt pÄ Ipad pro nu) men Àven nÀr jag köpte frugans tvÄ senaste (MBA) var att dra i tillrÀckligt med ram och dugllig hÄrddisk för att de skulle kunna rÀcka ett tag. Min MBP hade jag i ca 7Är, frugans första MBA hade hon i 8. Men det hela beror ju pÄ vad du ska anvÀnda den till. Om du tÀnkt köra tex photshop och lightroom sÄ blir det ganska tunga att köra efter nÄgot Är.

För oss som Ă€r sugna pĂ„ Homepod av första generation (den som Apple slutat att tillverka) - Ă€r det bara begagnatmarknaden som gĂ€ller? Ingen som rĂ„kar veta om nĂ„gon ÅF (helst inom EU) sitter pĂ„ nĂ„got gammalt lager?

Efter att jag kikat pÄ lite recensioner och klÀmt pÄ bÄda köpte jag en Air m1 igÄr, var inte imponerad över uppgraderingarna pÄ m2 mer Àn skÀrmen och magsafe.
Tack för allas input!

Lite kul att jag betalade lika mycket för min förra dator för 9Är sedan. DÄ en Macbook pro med SSD och uppdaterad processor och RAM :D
Det Àr ocksÄ lite kul, beroende pÄ hur man ser pÄ det förstÄs, att en M1 Air kostar mindre Àn en iPhone 14.
Givetvis Ă€r det olika anvĂ€ndningsomrĂ„den sĂ„ blir lite att jĂ€mföra Ă€pplen med pĂ€ron men jag kan Ă€ndĂ„ tycka det kĂ€nns lite skevt😅

Tillbaka
Topp