• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

För oss som Ă€r sugna pĂ„ Homepod av första generation (den som Apple slutat att tillverka) - Ă€r det bara begagnatmarknaden som gĂ€ller? Ingen som rĂ„kar veta om nĂ„gon ÅF (helst inom EU) sitter pĂ„ nĂ„got gammalt lager?
Jag har en i princip oanvÀnd du kan fÄ köpa om du Àr intresserad. Köpte den kring 2019 men anvÀnd vÀldigt lite.

Du fÄr kolla lite videos för nybörjare.
Att gÄ tillbaka sÄ drar du bara vÀnster till höger frÄn vÀnster sida av skÀrmen.
Vad Àr det för fel pÄ tangentbordet? Jag sveper alltid nÀr jag skriver och det funkar bra. Har lagt till engelskt tangentbord och smileys sÄ klarar jag mig lÄngt.
Googles tangentbord Àr ganska bra ocksÄ, lite snabbare kanske tom. DÀremot sÄ lirar det inte helt 100 med Iphone och det vanliga tangentbordet blir ibland förvalt.
Jag anvÀnder bara Safari, har inte nÄgot jag saknar i telefonen. Jag har dÀremot börjat anvÀnda Chrome pÄ min Mac för jag tycker det Àr lite smidigare.

Jag följer denna kille som brukar beskriva vilka instÀllningar man "ska" göra:
Tycker inte det verkar funka i alla appar att dra frÄn vÀnster till höger, men för det mesta funkar det.

Grejen med tangentbordet Àr att pÄ Android sÄ hade jag Swiftkey, och det jag inte tycker funkar lika bra pÄ iPhone Àr (har swiftkey pÄ iPhone ocksÄ):
Finns ingen dedikerad komma (,) knapp, utan man mÄste in och dra och hitta rÀtt i den dÀr menyn med punkt, utropstecken osv. pÄ Android sitter den knappen till vÀnster om space bara.
Det blir inte automatiskt ett mellanslag efter att man trycker pÄ punkt eller komma, sÄ jag mÄste hela tiden gÄ tillbaka och lÀgga in det, automatiskt pÄ Android.
PÄ Android hade jag massa tecken som man kunde komma Ät snabbt genom att lÄngtrycka pÄ bokstÀver, nu mÄste man in och rota i den dÀr tecken vyn för att infoga dessa.

Har börjat vÀnja mig lite iaf, sÄ det gÄr smidigare Àn tidigare.

Om man sammanfattar hittills sÄ:
Jag tycker kameran Àr bÀttre, men ingen stor skillnad direkt, coolt med mÀtverktyget om Àn kanske inte sÄ anvÀndbart Àn sÄ lÀnge.
Gillar magsafe riktigt mycket.

Det stora jag hittat som Àr mycket bÀttre med iPhone Àr Apple Car play vs Android Auto, hÀr var det riktigt stor skillnad till IiPhones fördel.

Tycker inte det verkar funka i alla appar att dra frÄn vÀnster till höger, men för det mesta funkar det.

Grejen med tangentbordet Àr att pÄ Android sÄ hade jag Swiftkey, och det jag inte tycker funkar lika bra pÄ iPhone Àr (har swiftkey pÄ iPhone ocksÄ):
Finns ingen dedikerad komma (,) knapp, utan man mÄste in och dra och hitta rÀtt i den dÀr menyn med punkt, utropstecken osv. pÄ Android sitter den knappen till vÀnster om space bara.
Det blir inte automatiskt ett mellanslag efter att man trycker pÄ punkt eller komma, sÄ jag mÄste hela tiden gÄ tillbaka och lÀgga in det, automatiskt pÄ Android.
PÄ Android hade jag massa tecken som man kunde komma Ät snabbt genom att lÄngtrycka pÄ bokstÀver, nu mÄste man in och rota i den dÀr tecken vyn för att infoga dessa.

Jag tyckte samma sak nÀr jag gick frÄn Android till Iphone gÀllande Swiftkey men nu kör jag bara Apples, tycker det funkar bra nu. Det var vÀrre för nÄgot Är sedan. Men nu anvÀnder jag svepfunktionen som funkar bra.

GÀllande mellanslag efter punkt sÄ kan du stÀlla in det sjÀlv tror jag.
Men dubbelklicka bara pÄ space sÄ blir det punkt och sedan mellanslag.

Det jag dÀremot saknar mycket frÄn Android Àr att man kunde skriva pÄ siffrorna sÄ hittade man kontakten:

250px-Phone_Numberblock_ITU-T_E.161.svg.png

Tex Erik = 3, 7, 4, 5

Har börjat vÀnja mig lite iaf, sÄ det gÄr smidigare Àn tidigare.

Om man sammanfattar hittills sÄ:
Jag tycker kameran Àr bÀttre, men ingen stor skillnad direkt, coolt med mÀtverktyget om Àn kanske inte sÄ anvÀndbart Àn sÄ lÀnge.
Gillar magsafe riktigt mycket.

Det stora jag hittat som Àr mycket bÀttre med iPhone Àr Apple Car play vs Android Auto, hÀr var det riktigt stor skillnad till IiPhones fördel.
Ett annat tips som mÄnga iPhone-anvÀndare Àn idag inte vet om:
Tryck och hÄll inne mellanslag sÄ kan du flytta markören!
VÀldigt smidigt nÀr man skriver lÄnga texter och ska gÄ tillbaka för att redigera nÄgot, framförallt om man har lite stora och klumpiga tummar som ofta trycker nÄn bokstav Ät fel hÄll ;)

Oklart om detta Àr nÄgot som finns pÄ Android? men jag anvÀnder det ofta pÄ min iPhone!

Är det nĂ„gon som vet hur man kopplar bort den vansinniga effekten i kameran som skapar nĂ„gon form av extremkonstrast nĂ€r man fotar.

Blir samma oavsett om jag tar kort med mjuk, varm m.m. KnÀpper bilden, klickar upp den pÄ skÀrmen och vips sÄ förvandlas den framför ögonen sÄ att en skrivbordsskiva ser ut som en mÄnkrater.

Sugen pÄ att köpa Apple Watch igen har vÀl haft alla sen dom kom men sÄlt efter ett tag.
Denna gÄng Ultra Àr sÄ nyfiken pÄ den.
Ni som har Àr ni nöjda eller hade ni gÄtt pÄ S8 pga storlek?

Sugen pÄ att köpa Apple Watch igen har vÀl haft alla sen dom kom men sÄlt efter ett tag.
Denna gÄng Ultra Àr sÄ nyfiken pÄ den.
Ni som har Àr ni nöjda eller hade ni gÄtt pÄ S8 pga storlek?
Gillar ultran skarpt, och förvÄnansvÀrt nog Àven storleken. Den Àr definitivt mer nÀrvarande Àn de mindre modellerna.
SkÀrmen Àr klart lÀttare att anvÀnda.

Den kÀnns lite mysigt retro-sci-fi och hade nog passat i nÄn Alien-film.

Den enda nackdelen Àr att jag kom Ät action-knappen precis hela tiden, varje gÄng jag vinklade handen, tex för att resa mig upp eller luta mig mot nÄgot. VÀldigt störande för mig. Med det sagt sÄ Àr jag nog mycket mer soffpotatis Àn mÄlgruppen, sÄ kan nog vara sÄ att de inte rÄkar ut för det i samma utstrÀckning. :)

Trivs mycket fint med Ultran, va till en början skeptisk med tanke pÄ storleken och min 16.5mm handled, men fÄr endÄ konstatera att den sitter bra.
Dessutom Àr den mycket snygg och vÀlarbetad.
7CF1DE2C-91F7-492B-AC1D-03FB133BDB8D.jpeg

BestÀllde Apple Watch ultra idag men slog mig ang tatueringar och problem.
Jag har haft S7 och hade inga problem.
SĂ„ dĂ„ borde vĂ€l Ultran med fungera đŸ€”
Har inte hela vÀgen ner.
2E95B265-BFEE-4888-B961-ED047CE84A48.jpeg

Blir det nÄgon handledstid för era mekaniska sen ni köpte Ultra?
Haft tvĂ„ s7 under 2022 och enda anledningen att jag sĂ„lde bĂ„da var att de Ă€r alldeles för bra

Nu börjar sĂ„klart suget efter en Ultra, det vore sĂ„ fantastiskt tillfredstĂ€llande onödigt😄

IMG_4310.jpeg

Jag köpte en AW 8 för exakt en vecka sedan och har burit den dygnet runt sedan dess.
Jag har haft lite olika trackers-armband tidigare men inte burit dessa nÄgon lÀngre tid, men tÀnkte att nu gör jag slag i saken och provar en AW.
Ska tillÀgga att jag varit vÀldigt skeptisk mot AW och andra smarta klockor fram tills nu...

Wow jag mÄste sÀga att jag Àr imponerad, det finns sÄ mÄnga smarta funktioner att nyttja :)
Sleep-tracking fungerar ju kanon och att navigera med klockan pÄ stan fungerar ju toppen (sÄ skönt att inte behöva ta upp mobilen och kika hela tiden).
Sen Àr det ju mindre grejer som att klockan lÄser upp min Mac, vÀcker en behagligt om morgnarna (lÀtt knackning pÄ handleden).

Har inte burit nÄgon av mina "vanliga klockor" alls under veckan. Nu Àr det ju sÄklart smekmÄnad och nyhetens behag, men det ska bli intressant att se vart det leder.
Jag tÀnker att jag ska prova köra lite dubbelt, alltsÄ med AW pÄ höger och analogt pÄ vÀnster, fÄr se om jag kÀnner mig bekvÀm med det ;)

IMG_4310.jpeg

Jag köpte en AW 8 för exakt en vecka sedan och har burit den dygnet runt sedan dess.
Jag har haft lite olika trackers-armband tidigare men inte burit dessa nÄgon lÀngre tid, men tÀnkte att nu gör jag slag i saken och provar en AW.
Ska tillÀgga att jag varit vÀldigt skeptisk mot AW och andra smarta klockor fram tills nu...

Wow jag mÄste sÀga att jag Àr imponerad, det finns sÄ mÄnga smarta funktioner att nyttja :)
Sleep-tracking fungerar ju kanon och att navigera med klockan pÄ stan fungerar ju toppen (sÄ skönt att inte behöva ta upp mobilen och kika hela tiden).
Sen Àr det ju mindre grejer som att klockan lÄser upp min Mac, vÀcker en behagligt om morgnarna (lÀtt knackning pÄ handleden).

Har inte burit nÄgon av mina "vanliga klockor" alls under veckan. Nu Àr det ju sÄklart smekmÄnad och nyhetens behag, men det ska bli intressant att se vart det leder.
Jag tÀnker att jag ska prova köra lite dubbelt, alltsÄ med AW pÄ höger och analogt pÄ vÀnster, fÄr se om jag kÀnner mig bekvÀm med det ;)

Cellular ?

IMG_4310.jpeg

Samma för mig dom andra klockorna har blivit liggandes den Ă€r pĂ„ dygnet runt 😃 sĂ„ bekvĂ€m med.
Jag kör Trail loop band som Àr galet skönt.

Blir det nÄgon handledstid för era mekaniska sen ni köpte Ultra?
Haft tvĂ„ s7 under 2022 och enda anledningen att jag sĂ„lde bĂ„da var att de Ă€r alldeles för bra

Nu börjar sĂ„klart suget efter en Ultra, det vore sĂ„ fantastiskt tillfredstĂ€llande onödigt😄
Varit exakt sÄ för min del dom andra blev liggandes sÄ jag sÄlde mina AW och försökt fyra ggr tidigare.
Men va sÄ nyfiken pÄ Ultran att jag ger det en chans igen.
SÄlt av lite klockor nu och ska sÀlja nÄgra till.
Kanske bara Ă€r bra att köra med AW 🙃

Tillbaka
Topp