• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

Jag tÀnker att om det bara Àr sÄ lite data sÄ finns det mÄnga alternativ.

Egentligen handlar det mycket om pris, tillgÀnglighet, arbetsinsats och sÀkerhet. Vad Àr DU beredd att göra eller inte göra?

Ett budgetalternativ Àr att ha en extern HD som du backar up datan pÄ. Men dÄ krÀvs lite manuellt arbete. Eller vill du ha en NAS som sköter allt automatiskt? Har du en budget för detta lilla projekt?
Har haft min del av olika lösningar. Vissa mer avancerade andra mindre. Men med lite tid till admin etc. sÄ vill jag bara att det ska fungera. Men visst lite manuellt kan ev behövas för att kunna lösa ev. automatiseringsbegrÀnsningar.

Undrar om det Àr nÄgon hÀr i trÄden som har en bra rekommendation pÄ NAS för time machine back up för tre MacBooks. Inga större hÄrddisksanvÀndande (det mesta ligger pÄ icloud).
En tanke bara.
Jag Àr en medioker standardanvÀndare, dÀrav jag gillar Apple. Kör som nÀmnts en Time Capsule som Time Machine.

Men rent krasst, om man jobbar med sina filer i iCloud hela tiden, ”behöver” man dĂ„ ens Time Machine? TĂ€nker att man kan ju anse molntjĂ€nsten vara trygg.

Jag har en MacBook, nÄn iPad och nÄgra telefoner o AppleTV, allt ligger ju mot iCloud med tillrÀcklig lagring.

En tanke bara.
Jag Àr en medioker standardanvÀndare, dÀrav jag gillar Apple. Kör som nÀmnts en Time Capsule som Time Machine.

Men rent krasst, om man jobbar med sina filer i iCloud hela tiden, ”behöver” man dĂ„ ens Time Machine? TĂ€nker att man kan ju anse molntjĂ€nsten vara trygg.

Jag har en MacBook, nÄn iPad och nÄgra telefoner o AppleTV, allt ligger ju mot iCloud med tillrÀcklig lagring.
Det beror vÀl egentligen pÄ hur sÀker man vill vara. Det som kan vara vÀrt med en backup Àr att man enkelt kan gÄ tillbaka i tiden och slippa ransomeware pÄ ett enkelt sÀtt, men man förlorar kanske nÄgon eller nÄgra dagars jobb.
Allt handlar om hur mycket redundans man vill ha, vad det Àr vÀrt. Att ha en dator, en lagring i molnet och ytterligare en lagring pÄ annat stÀlle anses nog vara sÀkert, för de flesta anvÀndare. Fördelen med en backup pÄ ex sin egna NAS Àr att man med relativt enkla medel kan ha backup med Time Machine och det inte kostar sÄ fasligt mycket. BÄde för dokument, bilder, video eller vad man nu har som anses viktigt.

Apple var innovativa sÄ lÀnge Steve Jobs var chefsideologen. Tycker inte det har hÀnt sÄ mycket sedan han lÀmnade. De har förfinat produkterna och försökt hÄlla konkurrenterna bakom sig. Jag gillar Apples grÀnssnitt och anvÀndarvÀnlighet. SÄ jag kommer med tiden uppdatera min nuvarande iPhone till en ny IPhone. Min nuvarande ser ut som en gammal vintage Rolex med patina pÄ ram och glasen pÄ fram och baksidan och batteriet har gjort sitt. FÄr ta en titt nÀr de finns i butik sÄ att man kan kÀnna pÄ dem innan beslut vad det blir. Kanske bara byter batteri pÄ den nuvarande och hoppar en generation till om inget motsvarar vad jag vill ha.

NÄgon som ska uppdatera till iphone 17? Vad tycker ni Àr mest intressant med de nya modellerna?
NĂ€stan inget Ă€r speciellt nytt, ''bĂ€ttre kamera'' och ''bĂ€ttre batteri'' Ă€r vĂ€l som varje Ă„r? resten Ă€r bara fancy words för Ă„ lĂ„ta som nĂ„got revolutionary. Jag kommer vĂ€l Ă€ndĂ„ att uppgradera, frĂ„n en iPhone 11 dock 😂

Jag köpte 16 PRO i höstas o Àr jÀvligt nöjd. Saknar en stor skÀrm ibland men Àr skönt med smidighet. Har AWU2 men AWU3 lockar. Samma med AirPods Pro 3, dÀr jag nu har gen 2. Riktigt nöjd fortfarande.

Kommer uppgradera frÄn en 12 PRO till en orange 17PRO Max, min favorit fÀrg för övrigt.

Storleken pÄ minnet beror pÄ vilken som Àr tillgÀnglig snabbast. Har ÀndÄ vÀl tilltaget minne pÄ iCloud sÄ telefonen funkar vilken storlek som helst.

Har pÄ senare tid tyckt att den maximala ljusstyrkan pÄ min gamla 12:a dalat kraftigt sÄ telefonen blir i princip oanvÀndbar utomhus det behöver inte ens va direkt solljus.

Ska Àven passa pÄ att köpa ett par AirPods PRO3 dÄ jag vill ha nÄgot litet smidigt alternativ för resor som synkar bra med telefonen. Har ett par Sony snÀckor nu som jag tröttnat rejÀlt pÄ.

Kommer uppgradera frÄn en 12 PRO till en orange 17PRO Max, min favorit fÀrg för övrigt.

Storleken pÄ minnet beror pÄ vilken som Àr tillgÀnglig snabbast. Har ÀndÄ vÀl tilltaget minne pÄ iCloud sÄ telefonen funkar vilken storlek som helst.

Har pÄ senare tid tyckt att den maximala ljusstyrkan pÄ min gamla 12:a dalat kraftigt sÄ telefonen blir i princip oanvÀndbar utomhus det behöver inte ens va direkt solljus.

Ska Àven passa pÄ att köpa ett par AirPods PRO3 dÄ jag vill ha nÄgot litet smidigt alternativ för resor som synkar bra med telefonen. Har ett par Sony snÀckor nu som jag tröttnat rejÀlt pÄ.
Har du fÄtt byta batteri under tiden med din 12a?

Jag har en trevlig gammal HiFi anlÀggning dit jag vill kunna streama musik frÄn iPhone via airplay.

Jag har en gammal AirPort Express ansluten till förstĂ€rkaren och kör 3,5mm uttaget pĂ„ den kopplat till förstĂ€rkaren. NĂ€r det funkar sĂ„ funkar det riktigt bra. Men av oklar anledning sĂ„ försvinner denna enheten vÀÀÀÀldigt ofta frĂ„n systemet, och dĂ„ mĂ„ste man dra ur kontakten och starta om den. Har tvĂ„ sĂ„na liggande, och testat Ă€ven med den andra, men den beter sig likadant. Varför dĂ„??? Är det bara för att det Ă€r gamla enheter som inte har fĂ„tt nĂ„n uppdaterad mjukvara pĂ„ lĂ€nge??

Och följdfrÄgan blir ju dÄ. Om jag inte fÄr dessa att funka rimligt, vad Àr enklaste sÀttet att köra AirPlay till befintlig anlÀggning? Kommer inte vilja byta ut förstÀrkaren. ;)

Jag har en trevlig gammal HiFi anlÀggning dit jag vill kunna streama musik frÄn iPhone via airplay.

Jag har en gammal AirPort Express ansluten till förstĂ€rkaren och kör 3,5mm uttaget pĂ„ den kopplat till förstĂ€rkaren. NĂ€r det funkar sĂ„ funkar det riktigt bra. Men av oklar anledning sĂ„ försvinner denna enheten vÀÀÀÀldigt ofta frĂ„n systemet, och dĂ„ mĂ„ste man dra ur kontakten och starta om den. Har tvĂ„ sĂ„na liggande, och testat Ă€ven med den andra, men den beter sig likadant. Varför dĂ„??? Är det bara för att det Ă€r gamla enheter som inte har fĂ„tt nĂ„n uppdaterad mjukvara pĂ„ lĂ€nge??

Och följdfrÄgan blir ju dÄ. Om jag inte fÄr dessa att funka rimligt, vad Àr enklaste sÀttet att köra AirPlay till befintlig anlÀggning? Kommer inte vilja byta ut förstÀrkaren. ;)
Troligtvis handlar det om att AirPort Express Àr som du sÀger gammal (EOL 2018) och inte alltid funkar helt stabilt ihop med nyare routrar/WiFi-standarder.
Ett tips, som jag sjÀlv provat och funkar klockrent, Àr WiiM Mini som ör ett smidigt alternativ med AirPlay 2 och fler funktioner: https://wiimhome.com/wiimmini/overview

PÄ tal om nya iPhones Àr jag otroligt sugen att uppgradera och det enbart pga. ProRes RAW vid video. VÀntar in ett par tester sen blir det nog köp.

Troligtvis handlar det om att AirPort Express Àr som du sÀger gammal (EOL 2018) och inte alltid funkar helt stabilt ihop med nyare routrar/WiFi-standarder.
Ett tips, som jag sjÀlv provat och funkar klockrent, Àr WiiM Mini som ör ett smidigt alternativ med AirPlay 2 och fler funktioner: https://wiimhome.com/wiimmini/overview

PÄ tal om nya iPhones Àr jag otroligt sugen att uppgradera och det enbart pga. ProRes RAW vid video. VÀntar in ett par tester sen blir det nog köp.
Ja det sĂ„g ju eventuellt ut som en fin lösning. 👍
Som jag förstÄr det sÄ behöver man en app till dÄ, men sen sÄ funkar den som vilken airplay enhet som helst, sÄ man t.ex. via Spotify kan streama till WiiM Mini samtidigt som t.ex. en Apple HomePod? Kan ju tycka att 1100:- Àr rÀtt mycket för att fÄ Airplay kompatibilitet, men kanske Àr vÀrt det om det Àr en stabil lösning.

Ja det sĂ„g ju eventuellt ut som en fin lösning. 👍
Som jag förstÄr det sÄ behöver man en app till dÄ, men sen sÄ funkar den som vilken airplay enhet som helst, sÄ man t.ex. via Spotify kan streama till WiiM Mini samtidigt som t.ex. en Apple HomePod? Kan ju tycka att 1100:- Àr rÀtt mycket för att fÄ Airplay kompatibilitet, men kanske Àr vÀrt det om det Àr en stabil lösning.
Det Àr ju en DAC, dÄ brukar det kosta lite om ok kvalitet.

Kanske rÀcker att skaffa en nyare om du nu har den Àldre? Finns att hitta billigt begagnat.

Tror det Ă€r en sĂ„n jag har. Är iaf det formatet, och uppdaterad med senast tillgĂ€ngliga mjukvara. đŸ€·đŸ»â€â™‚ïž

Hur gör andra? Eller har alla lÀmnat audiofil trÀsket och kör olika bluetooth högtalare?
Sorry, dÄ gÄr jag bet. Kör sjÀlv Sonos och har en Connect som gör att jag kan köra vanlig förstÀrkare & högtalare ocksÄ.

Beroende pÄ hifi amitionen sÄ begrÀnsas Airplay till 256kbit/s nÀr du strömmar ljud. Har dock enheten du planerar att köpa stöd för inbyggd tjÀnst som du anvÀnder (Spotify, Tidal osv) gÄr det att strömma i ursprungs bitrate. Vilken tjÀnst/teknik anvÀnder du mest att strömma ljud frÄn pÄ telefonen?

Jag kör sjÀlv en wiim mini och anvÀnder Apple Music, men Àr dÄ begrÀnsad till just 256kbit/s via Airplay dÄ vÀldigt fÄ eller ens nÄgra streamingenheter har stöd för Apple Music, sÄ fÄr se hur jag gör dÀr. Just Wiim mini Àr jag vÀldigt nöjd med, har aldrig varit nÄgot strul och den bara fungerar.

Haha blir sĂ„ sjukt trött pĂ„ mig sjĂ€lv bestĂ€llde en nu och sĂ„g nĂ€r jag fick bekrĂ€ftelsen att det var en vanlig PRO och inte en MAX som jag tĂ€nkt
 men men det funkar nog det ocksĂ„

Beroende pÄ hifi amitionen sÄ begrÀnsas Airplay till 256kbit/s nÀr du strömmar ljud. Har dock enheten du planerar att köpa stöd för inbyggd tjÀnst som du anvÀnder (Spotify, Tidal osv) gÄr det att strömma i ursprungs bitrate. Vilken tjÀnst/teknik anvÀnder du mest att strömma ljud frÄn pÄ telefonen?

Jag kör sjÀlv en wiim mini och anvÀnder Apple Music, men Àr dÄ begrÀnsad till just 256kbit/s via Airplay dÄ vÀldigt fÄ eller ens nÄgra streamingenheter har stöd för Apple Music, sÄ fÄr se hur jag gör dÀr. Just Wiim mini Àr jag vÀldigt nöjd med, har aldrig varit nÄgot strul och den bara fungerar.
Jag brukar normalt köra Spotify.
Behöver man köra det via Wiim Mini appen pÄ nÄt sÀtt dÄ för att fÄ maximal ljudkvalitet? För som jag har det nu nÀr det funkar, via Airport Express, sÄ Àr inte kvalitén nÄt att hurra för faktiskt.

BestÀllde ett par AirPods Pro3 nu ocksÄ.

Blir första hörlurarna frÄn Apple om man inte rÀknar de med sladd som följde med till Àldre iPhones.

NĂ„gon som har koll pĂ„ om man kan köpa andra bra ”proppar” till dessa? Ogillar silikon proppar i öronen för vid lĂ€ngre tĂ„g och flygresor blir det svettigt och klĂ„da i öronen som följd.

Enligt Apples hemsida Àr det lite skillnad mellan propparna pÄ Pro2 och Pro3 och alla aftermarket proppar jag hittar Àr för Pro2. Kanske fÄr vÀnta tills de funnits ett tag pÄ marknaden innan de slÀpps aftermarket proppar till dem?

För tidigare pĂ„ hörlurar frĂ„n andra tillverkare har jag alltid bytt ut original ”propparna” i silikon till nya i memory foam som dels andas bĂ€ttre samt Ă€r mycket mjukare och behagligare i örat.

Visst de blir Àckliga efter ett tag men har köpt flera par Ät gÄngen sÄ det Àr bara att byta sÄ har köpt vita för att enkelt se nÀr de blir för smutsiga.

Sist finns det nÄgon som kan rekommendera ett bra fodral till iPhone 17Pro? Köpte ett orginal i silikon till min iPhone 12Pro och var faktiskt inte sÄ imponerad alls gick sönder vÀldigt fort. Köpte ett i lÀder som höll bÀttre men rÀtt dÄligt för priset. Senaste jag har nu Àr ett annat i lÀder men frÄn Aliexpress och det Àr faktiskt bÀttre Àn Apples. SÄg ett frÄn Beats pÄ Apple Store men typ 1000 spÀnn, hallÄ eller? FÄr se kanske kan hitta samma typ av skal frÄn Kina till den nya telefonen med eftersom jag varit nöjd med det.

Sist finns det nÄgon som kan rekommendera ett bra fodral till iPhone 17Pro? Köpte ett orginal i silikon till min iPhone 12Pro och var faktiskt inte sÄ imponerad alls gick sönder vÀldigt fort. Köpte ett i lÀder som höll bÀttre men rÀtt dÄligt för priset. Senaste jag har nu Àr ett annat i lÀder men frÄn Aliexpress och det Àr faktiskt bÀttre Àn Apples. SÄg ett frÄn Beats pÄ Apple Store men typ 1000 spÀnn, hallÄ eller? FÄr se kanske kan hitta samma typ av skal frÄn Kina till den nya telefonen med eftersom jag varit nöjd med det.
Jag vet inte vilken typ av fodral du vill ha, men nÀr det gÀller "plÄnboksfodral" sÄ Àr Gear det bÀsta jag haft. (SÀljs pÄ Elgiganten.) Har provat andra tidigare och de har sett ut som sk*t ganska snart. Gear har hÄllit oÀndligt mycket bÀttre.

Edit: Nu verkar det som om det inte finns till 17 Àn, men det kommer nog...

Vad tror ni, Àr det vÀrt att uppgradera Airpods Pro 2 till nya Pro 3 ?

FrÀmst utifrÄn brusreducering syfte tÀnker jag

Vad tror ni, Àr det vÀrt att uppgradera Airpods Pro 2 till nya Pro 3 ?

FrÀmst utifrÄn brusreducering syfte tÀnker jag
Om man vill ha det senaste och vÀrsta, ja. Men tror inte det Àr sÄnt stort hopp. Det Àr sÄ svÄrt att ge rÄd om sÄdant. Jag Àr lite teknikgalen och vill ha det senaste :banghead:

har alltid kört PRO varianterna utan Max. IgÄr bestÀllde jag min allra första Max. Lite orolig för att jag kommer tycka att det Àr jobbigt att anvÀnda en sÄ stor telefon. Speciellt med en hand. Ni som anvÀnder de större varianterna, kÀnner ni att ni fÄr ont i handen efter ett tag eller vÀnjer man sig?
Jag gÄr frÄn 15 PRO till 17 PRO Max.

har alltid kört PRO varianterna utan Max. IgÄr bestÀllde jag min allra första Max. Lite orolig för att jag kommer tycka att det Àr jobbigt att anvÀnda en sÄ stor telefon. Speciellt med en hand. Ni som anvÀnder de större varianterna, kÀnner ni att ni fÄr ont i handen efter ett tag eller vÀnjer man sig?
Jag gÄr frÄn 15 PRO till 17 PRO Max.
Jag gick frÄn en 13 mini till 16 max förra Äret.
Var ocksÄ orolig för storleken, framförallt hur den skulle komma med i badshortsen pÄ sommaren.
Visst kan jag tycka den Àr aningen klupig ibland, men faktiskt inte varit ett problem eller nÄgot jag stört mig nÀmnvÀrt pÄ.
Edit. Jag har ganska smĂ„ hĂ€nder sĂ„ visst Ă€r den lite svĂ„rare o hantera med en hand. Men Ă„terigen inget jag stört mig nĂ€mnvĂ€rt pĂ„. Nu ser jag ju iaf bokstĂ€verna 😅
Ångrar inte bytet upp i storlek.

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp