Apples "hype" ligger inte så mycket idag, i smart marknadsföring eller värden som Apple själv bara justerar efter behov. Företaget har till skillnad från många andra företag, miljoner oavlönade ambassadörer, som aldrig skulle försitta en chans att promota sitt favoritvarumärke. Helt gratis dessutom! Det är det som ger varumärket Apple så stark pull-effekt, om vi nu går in på mitt favoritområde, – marknadsföring.
Ingen kan säga någonting egentligen (oavsett vad det gäller) till 100% säkerhet och visst är det så, att de flesta nya produkter går åt helvete, redan innan de når nästa steg i produktlivcykeln. MEN, när såg du senast en floppad produkt hos Apple? Jag har sett två; det ena var Apples försök på 90-talet att försöka ge sig in i dataspelsvärlden (konsol) och den andra var Newton, som var apples försök att göra sig ett namn på PDA-marknaden
Tittar vi historiskt, så säger min spåkula för 2015, att Apple inte lägger miljoner i utvecklingskostnader, för en produkt som snart lär försvinna, inte en chans. Att behovet av en riktigt bra smart watch finns, det vet marknaden. Att göra så att den fungerar så som konsumenterna vill, och dessutom för en av de viktigaste plattformarna, är ett behov som man nu på allvar kommer att möta.
Att hänga upp sig på att en smart watch behöver laddas, vore i mina ögon det samma som att dödsdömma den ikoniska Omega Speedmaster, eller flera av JLC:s modeller för att de måste dras upp för hand. Jag tror inte att det resonemanget stämmer. I synnerhet inte i det här fallet, då Apples produkter gärna skall kännas unika, men ändå produceras och tillgängliggörs för en betydligt större målgrupp, än t ex en blygsam skara klockentusiaster.
Så för att sammanfatta: att Apple "har så mycket hype att de hade kunnat släppa i princip vad som helst och folk hade köpt det" är inte förenligt med Apples hittills i huvudsak lyckade marknadsstrategi, eller det faktum att företaget har oavlönade ambassadörer som genom sin egen sektliknande tillvaro, hjälper till att göra Apple till vad det är.
Den dagen Apple börjar släppa "skit" och försöker rida på sitt varumärke, den dagen kan de packa ihop. Det alla företag måste göra, men i synnerhet Apple, det är att möta sina kunders behov på ett raffinerat sätt, och gärna (absolut i Apples fall) skapa några helt nya behov, som konkurrensen inte klarat möta tidigare.
Två ledord är signum med Apple historiskt, innovation och marknadsföring. Jobs två starkaste käpphästar, som alla efter honom, nu sliter häcken av sig för att lyckas leva upp till.