• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Arbetsintervju - Klocka eller inte?

Klocka på arbetsintervju

• Ja

• Nej

• Enklare klocka ok

Resultatet är endast synligt efter enkät.
Jag har fått uppleva oerhört mycket dåligt på grund av mitt bilintresse. Hade inte vågat chansa när det gäller klocka på en arbetsintervju. Hälsningar fegis i mellanmjölkland.
Kör du runt med en fast and the furious-stylad skyline med neonljus som arbetsgivaren skulle skämmas över ha parkerad utanför? ;)

Det viktigaste är att du känner dig bekväm med valet; ska du sitta och tänka på det under intervjun så kommer du inte att göra bra ifrån dig.

Tror inte din ev anställning eller avsaknaden av den beror på vilken klocka du har på dig. Förhoppningsvis är det annat som styr om du får jobbet eller ej

Det viktigaste är väl att du inte kör vintage som sackar så du kommer försent till intervjun i övrigt tror jag det är lugnt :)

Så en casio f91w är nog att föredra ändå...

Jag skulle inte ha en klocka som det finns mycket kopior av. Är intervjuaren lite sådär halvintresserad och ser att det är typ en sub kan den ju lätt tänka att det är en kopia.

Något obskyrt, som en nörd känner igen, skulle jag ha.

Ett prydligt yttre har förstås betydelse men om man har en klocka, och vad det i så fall råkar vara för något, saknar förstås all relevans. Jag är en klocknörd och deltar, i egenskap av facklig företrädare, i anställningsintervjuer nästan varje månad och det existerar förstås inte på världskartan att jag eller min arbetsgivare skulle låta något sådant väga in överhuvudtaget; kom igen, det är liksom mer en fråga om utbildning, arbetslivserfarenhet och framförallt personliga egenskaper som är i fokus. Men visst, antar att det på smyckesforum finns trådar om "vågar jag bära klackring under anställningsintervjun" och på skoforum "vågar jag använda mina simpla skor från Deichmann under anställningsintervjun".

Vänligen
Forumets undersköterska

Kul att jag fick syn på den här tråden. Nästa måndag ska jag själv på intervju och har tänkt precis samma tanke. Tack för all feedback!

Hade denna på senaste intervjun. Fick jobbet.
TAxjy4F.jpg

På måndagen strosade jag in med denna på handleden.
lyhvAea.jpg

Jag har gått på några intervjuer de senaste veckorna. Självklart har jag en klocka, men för min del handlar det mer om att välja en som känns bra än att försöka göra intryck. Väl på intervjun så spejar man in motpartens klocka och hoppas att det ska vara något spännande som man kan ta upp som icebreaker. Jag har dock aldrig haft den turen utan det är antingen ingen klocka, en Appleklocka eller något tråkigt. Mitt val av intervjuklocka har varit min Speedmaster, jag tänker att förutom att den är läcker så är den förhållandevis vanlig. Maximal icebreaker-effekt om man har samma klocka som intervjuaren.
Men jag tror att man ska lägga max 1% av sitt fokus på klocktänk och 99% på saker som att googla företaget och tänka igenom vilka frågor som kan komma och vilka frågor man själv vill ställa.

Beror helt på vilken bransch jag skulle på intervjun i. Jag menar inte att en dyr klocka är positivt - endast potentiellt negativt.

Personligen skulle jag inte bry mig, men min fd chef har t.ex uttryckt att han undviker att anställa bemedlade juniorer. Är du 25 och dyker upp i en helgulds-Rolle kan någon antagligen få det intrycket.

Hans skäl var erfarenhet - han menade att människor som vuxit upp i bemedlade områden har han upplevt som mindre benägna att kriga.

Sen ska man inte underskatta jante. Träffat enormt många människor - gärna på mellan-chefsnivå med komplex för allt möjligt.

Beror helt på vilken bransch jag skulle på intervjun i. Jag menar inte att en dyr klocka är positivt - endast potentiellt negativt.

Personligen skulle jag inte bry mig, men min fd chef har t.ex uttryckt att han undviker att anställa bemedlade juniorer. Är du 25 och dyker upp i en helgulds-Rolle kan någon antagligen få det intrycket.

Hans skäl var erfarenhet - han menade att människor som vuxit upp i bemedlade områden har han upplevt som mindre benägna att kriga.

Sen ska man inte underskatta jante. Träffat enormt många människor - gärna på mellan-chefsnivå med komplex för allt möjligt.
Din fd chef låter som en idiot. :)

Reverson, perfekt i jobbsammanhang. Stilig, diskret men sticker ändå ut som ett medvetet val. Mer som att personen har koll på klockor samt smak och stil. Ingen vräkig modell eller märke som får jante att se rött. Inget illa om ex en sub men den känner även "amatörerna" till.

I övrigt är fråga om klocka och model lite som om kostym eller jeans är lämpligast - det beror på.

Din fd chef låter som en idiot. :)

Inte alls. Enormt kompetent. Och eftersom jag nu tillhör den kategorin han undviker att anställa måste jag ge honom delvis rätt. Väldigt få av mina vänner som gått privatskolor är de som krigar hårdast. De jag känner som jobbar som djur är samtliga från mindre bemedlade områden. Undantag finns såklart.

Däremot hade jag inte varit så svepande i min analys möjligen. Men visst fan skulle jag undvika att anställa en brat.

Min erfarenhet av finansbranschen är delvis samma, men ibland kan det även vara en fördel. En vän till mig kom på intervju till associate-nivå position i Savile Row kostym och chefen som intervjuade honom påpekade det, varpå de diskuterade kostymer ett tag innan han fick jobbet. Detta var då i London, men vet att liknande saker har hänt även i Stockholm.

Det där låter som en riktigt rutten arbetsplats, om det viktigaste kravet är att "kriga".
Work smarter, not harder.

Lite beroende på vilken typ av jobb man nu söker kan jag tycka. Sedan är ju frågan hur många som har koll på att det är en dyr klocka. Brukar dock välja mina tillfällen innan 5711 åker på.

Min erfarenhet av finansbranschen är delvis samma, men ibland kan det även vara en fördel. En vän till mig kom på intervju till associate-nivå position i Savile Row kostym och chefen som intervjuade honom påpekade det, varpå de diskuterade kostymer ett tag innan han fick jobbet. Detta var då i London, men vet att liknande saker har hänt även i Stockholm.

Lite samma princip.

Det där låter som en riktigt rutten arbetsplats, om det viktigaste kravet är att "kriga".
Work smarter, not harder.

Det är inte det viktigaste kravet? Rätt utbildning, kunskap och personlighet är viktigast. Detta faller dock in i det sista. Driv och ambition värderas också högt. Men du skulle helt enkelt inte passa in om du är en schteeek:are.

Din sista klyscha är bara för härlig. Jobbar med några av Sveriges skickligaste konsulter. Men jag antar att du har en revolutionerande approach som helt omkullkastar allt vad alla mina kollegor kan. Trots hög utbildning och 15-20 års erfarenhet. I vissa branscher i allmänhet - och vissa bolag i synnerhet är det högt tempo och allas förväntas dra sitt strå till stacken.

Men om du kan klara din/denna arbetsbörda på 5 timmar om dagen så hade ingen på det bolaget haft den minsta synpunkt på det.

Jag säger Köööööööör för Faen! Har aldrig brytt mig om vad jag har haft för klocka på handleden vid en intervju, och det oavsett va det gäller/gällde för jobb. Om det berodde på att jag fick jobbet eller inte fick det för att jag hade en Rolex eller Bratte på handleden vid tillfället kan jag dessvärre inte svara på...

Klassisk kommentar, dock utgår man då från att man då jobbar fel - annars blir det svårt att jobba smartare.
Det jag ville få fram var att en arbetsgivare som dömer så snabbt att man "inte krigar" och som verkar ha det som viktigaste ståndpunkt inte är nån jag vill jobba för... framförallt det där att döma folk så snabbt. Riktigt risigt.

image.jpeg

Svart Swatch, inget annat.
Alt 2 om du misstänker att HR hänger på K-S;
Rolex Air-King, det definitiva tecknet på finnes.
Annars: Swatch.

Jag tänker att det är lite likadant som när man träffar kunder. Vet jag att jag ska ut på landet och träffa bönder då brukar jag hänga av mig kavajen och kanske inte ta en så vräkig klocka. Dock bör de inte spela nån roll och som flera sagt så tror jag inte majoriteten av människor ens reflekterar på vad man har på sig.

Tillbaka
Topp