• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

41mm perfektion! (16,5cm handled)

image.jpg

Sitter som en smäck!

Beslut taget och objekt funnet. Skulle dock uppskatta oerhört ifall någon som sett ett par RO i sina dagar ville bekräfta att det ser bra ut?

Bilagor

• 74DCAC41-9628-4411-BBA4-2586688D1C24.jpeg
    74DCAC41-9628-4411-BBA4-2586688D1C24.jpeg
    92.8 KB · Visningar: 2
  • E0809527-538D-412A-9D07-BB127D5C77A4.jpeg
    E0809527-538D-412A-9D07-BB127D5C77A4.jpeg
    116.8 KB · Visningar: 2
  • 2289B684-66B9-4604-8045-B75E48D67EA4.jpeg
    2289B684-66B9-4604-8045-B75E48D67EA4.jpeg
    81.6 KB · Visningar: 2
  • 82491F17-2A6D-40D9-9F44-05C45A744F80.jpeg
    82491F17-2A6D-40D9-9F44-05C45A744F80.jpeg
    81.9 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Länge varit förtjust i AP RO och kommer i veckan förmodligen att köpa min första. Har hittills lutat åt att välja en 15400ST eller en 15300ST. Innan jag tar mitt beslut till tänkte jag bara flika in här och fråga vad er inställning är till 15500ST. Förutsatt att storleksbeslutet landar i 41mm, skulle ni personligen lägga på 30' - 40' för en 15500ST över 15400ST. Isåfall, varför eller varför inte? Tacksam för er input :)
Tycker 15500 är bättre än 15400 men båda är så klart snygga på sitt sätt. Den stora grejen för mig är att "Automatic" togs bort och att datumet ersatte indexet kl 3.

Återgå till ämnet nu?
Ok!

RO gjordes medvetet stor av Genta, för att göra ett statement, och jag tycker att den gjordes för stor.

..och jag tycker tvärtom. Som jag uppfattar det finns det en mycket stor rådande koncensus kring att Jumbon gjordes i en väldigt uppskattad storlek, åtminstone efter att den första förvåningen hade lagt sig.. Samma status råder vad gäller dagens 15202 som ju av så väldigt många (inklusive jag själv som ju som du känner till springer runt med Panerai-dasslock på handleden) anses vara mer eller mindre perfekt i storlek. Få klockor sitter i mitt tycke lika bra både känslomässigt och visuellt som en AP Jumbo.

Kan du inte bara glida tillbaka till någon vintage-tråd och dräggla över 34 mm? Eller ska jag hoppa in där och kommentera varje klocka med att de ser ut som dammodeller? :)
Höj nivån lite? Jag var endast ute efter att ge en potentiell RO-ägare lite storleksfeedback och den kommunikationen gick snabbt och smidig. Hittar du en lämplig tråd i vintage där en köpare har flera storlekar att välja mellan inför ett köp får du gärna komma med konstruktiv kritik. Det är inget konstigt, lite kanske, att vilja ha en för stor eller för liten klocka. Så länge det är ett genomtänkt beslut då dvs. Vi pratar om dyra inköp här så man kan offra lite tid och tanke på storleken.

Ok!

..och jag tycker tvärtom. Som jag uppfattar det finns det en mycket stor rådande koncensus kring att Jumbon gjordes i en väldigt uppskattad storlek, åtminstone efter att den första förvåningen hade lagt sig.. Samma status råder vad gäller dagens 15202 som ju av så väldigt många (inklusive jag själv som ju som du känner till springer runt med Panerai-dasslock på handleden) anses vara mer eller mindre perfekt i storlek. Få klockor sitter i mitt tycke lika bra både känslomässigt och visuellt som en AP Jumbo.
Det är Gentas egna ord att den gjordes medvetet stor. Ser man till hur den sitter på de flestas handleder och till hur stora de övriga liknande klockor var under denna tid så ser man att det stämmer. Den gjordes ovanligt stor. Helt ok för dig att tycka annorlunda än mig.

Höj nivån lite? Jag var endast ute efter att ge en potentiell RO-ägare lite storleksfeedback och den kommunikationen gick snabbt och smidig. Hittar du en lämplig tråd i vintage där en köpare har flera storlekar att välja mellan inför ett köp får du gärna komma med konstruktiv kritik. Det är inget konstigt, lite kanske, att vilja ha en för stor eller för liten klocka. Så länge det är ett genomtänkt beslut då dvs. Vi pratar om dyra inköp här så man kan offra lite tid och tanke på storleken.
Du ifrågasatte en annan medlems uttalande om att det var den perfekta stål-sportisen genom att kommentera storleken.
Bilden var dessutom som jag tolkade det från en annan person som köpt sig en nya klocka.
Men visst, jag kan ju klanka ner på dina val när du stolt lägger upp en bild på din nästa klocka.
Ibland, har jag lärt mig så här på ålderns höst, är det bättre att vara tyst och låta folk glädjas.

Det är Gentas egna ord att den gjordes medvetet stor. Ser man till hur den sitter på de flestas handleder och till hur stora de övriga liknande klockor var under denna tid så ser man att det stämmer. Den gjordes ovanligt stor. Helt ok för dig att tycka annorlunda.
Absolut! Under då rådande omständigheter ansågs det mycket riktigt vara en stor klocka. Det som hände är att folk efter tidigare nämnda initiala förvåning och säkert i ganska stor omfattning skepsis, kom att älska klockan och även storleken. Sedan dess har förstås idealen/modet förskjutits ytterligare och 39mm är minst sagt normaliserat idag.
Är väl egentligen det som är pudelns kärna gällande hur våra preferenser kring storlekar skiljer oss åt; du tycker att det var bättre förr ;)

Du ifrågasatte en annan medlems uttalande om att det var den perfekta stål-sportisen genom att kommentera storleken.
Bilden var dessutom som jag tolkade det från en annan person som köpt sig en nya klocka.
Men visst, jag kan ju klanka ner på dina val när du stolt lägger upp en bild på din nästa klocka.
Ibland, har jag lärt mig så här på ålderns höst, är det bättre att vara tyst och låta folk glädjas.
Då citerade du fel inlägg. Istället för att klaga kan du föra en saklig dialog som en vuxen? Just storleken på RO är intressant, av flera olika anledningar. Tycker du inte det kan du bara avstå från att kommentera?

Du får gärna kommentera mina klockar när du vill, lite därför jag spenderar tid på ett klockforum för att diskutera klockor. Jag klankar aldrig ner på folks klockval men ibland kommenterar jag folks påståenden eller klockor.

Ok!

Det är Gentas egna ord att den gjordes medvetet stor. Ser man till hur den sitter på de flestas handleder och till hur stora de övriga liknande klockor var under denna tid så ser man att det stämmer. Den gjordes ovanligt stor. Helt ok för dig att tycka annorlunda än mig.
Den bärs stort, det gör den, men samtidigt är det lite av grejen med Jumbon. Platt och stor. Måste redan 1972 ha stuckit ut i mängden och lite av effekten Genta ville åt skulle jag tro. Det skulle ju vara något nytt och fräscht med nya konceptet. Jumbo var ju dessutom ett smeknamn som inte kom från Audemars Piguet utan som en reaktion på storleken och härkommer från samtida Boeing 747 som fått smeknamnet Jumbo jet.
Jag gillar kombon av storleken och plattheten. Jag skulle dock ha svårt att de att den vore ännu större, iså fall måste det i mitt tycke vara en kronograf. Min handled är 18 cm.
2749B1C9-304C-46AE-A431-77D19896601D.jpeg

Då citerade du fel inlägg. Istället för att klaga kan du föra en saklig dialog som en vuxen? Just storleken på RO är intressant, av flera olika anledningar. Tycker du inte det kan du bara avstå från att kommentera?

Du får gärna kommentera mina klockar när du vill, lite därför jag spenderar tid på ett klockforum för att diskutera klockor. Jag klankar aldrig ner på folks klockval men ibland kommenterar jag folks påståenden eller klockor.
Du hade skrivit så många inlägg om i princip samma sak så jag tog bara ett av dem. Trodde du skulle koppla men det var tydligen dumt av mig.

RO och ROO finns i massor av storlekar av en anledning.

Jag tycker personligen att RO ska sitta stort och originalet var ju helt klart en stor klocka för sin tid. Men hur den sitter beror ju helt på handledens storlek, på vissa passar ju 41mm jättebra och på andra inte alls. 15202 sitter helt klart brutalt stort på min handled som mäter 16cm. Har ägt flera 36-37mm RO och de sitter perfekt enligt mig, fortfarande en relativt stor klocka :)

Tillbaka
Topp