189 cm. Hm får bli en långkörare denna processHur lång är du?
Tycker 41 sitter riktigt bra på dig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
189 cm. Hm får bli en långkörare denna processHur lång är du?
Tycker 41 sitter riktigt bra på dig!
189 cm. Hm får bli en långkörare denna process
Ok tack för input. Jag nosar på 100 kg klubben också så kan nog komma undan med större.Vid den längden funkar absolut 41. Jag testade 15300 och 15400 vid nåt tillfälle (En på vardera arm) och när jag kollade på armen var jag nog säker på att jag föredrog 15300. Men när jag kollade i spegeln och såg "helheten" så tyckte jag absolut att 15400 satt betydligt bättre.
Aldrig förstått den där logiken. Förmodar det blir svårt att hitta bilder som skulle kunna beskriva detta fenomen? Att klockan ser mindre ut i spegeln än när man tittar på handleden är däremot en sanning men har inget med övriga kroppen att göra.Vid den längden funkar absolut 41. Jag testade 15300 och 15400 vid nåt tillfälle (En på vardera arm) och när jag kollade på armen var jag nog säker på att jag föredrog 15300. Men när jag kollade i spegeln och såg "helheten" så tyckte jag absolut att 15400 satt betydligt bättre.
Nej, den är smal och sprödÄr det bara jag som tycker att länken på 37 och 38 ser för smal ut för att matcha boetten?
Hur smal är den?Är det bara jag som tycker att länken på 37 och 38 ser för smal ut för att matcha boetten?
Aldrig förstått den där logiken. Förmodar det blir svårt att hitta bilder som skulle kunna beskriva detta fenomen? Att klockan ser mindre ut i spegeln än när man tittar på handleden är däremot en sanning men har inget med övriga kroppen att göra.
Fast som klädstorlekar är det väl inte? Eller menar du att en vid krage ser större ut om man har små händer? Har aldrig upplevt att en klockas storlek skulle påverkas av annat än handledens form och kanske handens. Det är ju dock inget konstigt med att tycka olika, har bara aldrig sett något detta fenomen någon gång.Det jag menar är hur klockan sitter på dig argumentativt har med proportionerna mot resten av dig att göra.
En stor klocka på en liten person ser väldigt stor ut. En stor klocka på en stor person ser balanserat ut. Jämför med klädstorlekar - samma princip.
Den har åkt med i kölvattnet av andra stålsportklockor som stuckit pga spekulation eller tillgång/efterfrågan.Vad har ni att säga om de ”prisökningar” som skett senaste året på bla 15400? Är det så att eftersom 15500 kommit och 15400 upphört så ökar den?
Vad ska man säga?Vad har ni att säga om de ”prisökningar” som skett senaste året på bla 15400? Är det så att eftersom 15500 kommit och 15400 upphört så ökar den?
Provade lite olika storlekar idag. Gillade själv mest 37 mm. Som väntat inget rent stål inne. Vad säger ni?
41:
37:
38:
Fast som klädstorlekar är det väl inte? Eller menar du att en vid krage ser större ut om man har små händer? Har aldrig upplevt att en klockas storlek skulle påverkas av annat än handledens form och kanske handens. Det är ju dock inget konstigt med att tycka olika, har bara aldrig sett något detta fenomen någon gång.
Tack för info, du behöver ju inte vara med och diskutera om du inte känner för det såklart!Vad ska man säga?
Dom har gått upp i pris ja.
Och där va det slut diskuterat typ.
Vad har ni att säga om de ”prisökningar” som skett senaste året på bla 15400? Är det så att eftersom 15500 kommit och 15400 upphört så ökar den?
Ja det kändes som om det hände något under våren, var en del i N.Y och på 47:e gatan kunde man nästan följa uppgången vecka för vecka...Tror den ökar av flera skäl. Dels sätter priset på 15500 nivån för "vad en royal oak" ska kosta (Vilket är högre än vad 15400 kostade). Dels så har hypen med exklusiva stålklockor bidragit. Dels så var de nere på sub 150 för inte så många år sedan och då blir prisökningen/värdeökningen mer markant.
Sist men inte minst finns det de som argumenterar för att 15400 anses mer attraktiv estetiskt än 15500 vilket också bidrar till ökade priset.
Att den är discontinued lär ha rätt lite med saken att göra. 15300 var ju nere på 80-90k när den var discontinued och drogs inte med uppåt förrän nu. Och nu kostar de lika mycket som en 15400.
Jag kunde få en svart 15400 för 175k i början av detta år. Samma handlare (Som är soft med priser) vill ha 20k € idag. (215 ungefär).
Ja det kändes som om det hände något under våren, var en del i N.Y och på 47:e gatan kunde man nästan följa uppgången vecka för vecka...
Om överkroppen behöver xl så ser ju inte det udda ut, men jag förmodar du inte menar passform? Tycker du drar det hela minst ett led för långt. Närmsta referens för skorna är benen. Ser skorna för stora ut om du har ”rätt” längd på benen? Personligen tycker jag handleden är ca 95% och resten hand. Vad skulle du uppskatta din procentsats är angående val av storlek på klocka?Nej jag menar att en skjorta i storlek X-large ser märklig ut om du är 165 cm. Likaväl som ett par skor i storlek 46 ser extremt stora ut om du är 170 cm men betydligt mer proportionerliga om du, likt mig är 195cm. Jag ser till helheten i estetiken vad avser klockors storlek. Alltså utgår jag från hur hela jag ser ut med klockan på, inte bara hur den ser ut när jag tittar ner på armen.
Då får du ju fakta på bordet att kunna slå till nästa resaJag var i NyC förra våren och kollade på en svart 15300 för motsv. 150k. Min fru vägrade tyvärr annars hade det varit happy days
Det här var väldigt konstigt resonerat. 2-3mm gör givetvis ingen skillnad beroende på om du är 190cm eller 170cm, däremot gör det väldigt stor skillnad beroende på om du har 19mm eller 17mm handled (och det är ju inte nödvändigtvis relativt till din längd..).Nej jag menar att en skjorta i storlek X-large ser märklig ut om du är 165 cm. Likaväl som ett par skor i storlek 46 ser extremt stora ut om du är 170 cm men betydligt mer proportionerliga om du, likt mig är 195cm. Jag ser till helheten i estetiken vad avser klockors storlek. Alltså utgår jag från hur hela jag ser ut med klockan på, inte bara hur den ser ut när jag tittar ner på armen.
Det här var väldigt konstigt resonerat. 2-3mm gör givetvis ingen skillnad beroende på om du är 190cm eller 170cm, däremot gör det väldigt stor skillnad beroende på om du har 19mm eller 17mm handled (och det är ju inte nödvändigtvis relativt till din längd..).
Tyvärr omöjligt att avgöra på den vinkeln. Hur stora handleder har herrarna? Säker på att de är lika breda?Vi kan nog bara endas om att tycka olika. En större klocka (tycker jag) ser mer proportionerlig ut på en större person (längre framförallt).
Extremt exempel och dessutom är fotovinklarna lite olika men:
Arnold med 60mm Panerai big egiziano: (Arnie är 188cm lång)
Sylvester Stallone med samma klocka (177 cm)
Håller iof med om ditt resonemang om att större klockor generellt passar personer med större kroppsbyggnader men jag tycker den där Pannan ser lika risig ut på båda två...Vi kan nog bara endas om att tycka olika. En större klocka (tycker jag) ser mer proportionerlig ut på en större person (längre framförallt).
Extremt exempel och dessutom är fotovinklarna lite olika men:
Arnold med 60mm Panerai big egiziano: (Arnie är 188cm lång)
Sylvester Stallone med samma klocka (177 cm)
Håller iof med om ditt resonemang om att större klockor generellt passar personer med större kroppsbyggnader men jag tycker den där Pannan ser lika risig ut på båda två...
Riktigt fin, den är helt rätt. En RO i helguld är oundvikligen blingig. 200 exemplar, så rätt ovanlig...Fick klämma på denna lite idag.
Riktigt cool men lite för mkt