• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Sitter som en smäck efter att ha bytt ut en länkbit mot en och en halv
F3F67779-5020-4D9D-AFD5-EDCA415757B6.jpeg

nu var det ett tag sedan jag höll en vit 15300 i handen. men det är stor skillnad mot 15400 som är riktigt silvrig. jag vill minnas att 15300 är rätt lik i vithet med min 26580 chrono. den är blank vit så den får en viss pärlemoeffekt med tappiserien.
IMG_20200513_155257.jpg

nu var det ett tag sedan jag höll en vit 15300 i handen. men det är stor skillnad mot 15400 som är riktigt silvrig. jag vill minnas att 15300 är rätt lik i vithet med min 26580 chrono. den är blank vit så den får en viss pärlemoeffekt med tappiserien.
IMG_20200513_155257.jpg
Den på bilden är silverfärgad? Vit blir den först när man doppar den i färg, tyvärr.

Olika definition på vitt. När man pläterar/anodiserar metall blir det inte riktigt vitt.
fast 15400 är i princip helt "silver" i en väldigt ljus "vitaktig” ton, som riktigt silver. speglande metallisk alltså.
Min chrono är riktigt vit, skulle inte förvåna mig om den är lackad (den på min bild). att kalla chronon silver skulle vara helfel. 15400 så är nog silver det som känns mest rätt, väldigt tveksamt om man skulle kunna kalla den för vit.
e02080ee18d315e26a794f17e44432a8.png

fast 15400 är i princip helt "silver" i en väldigt ljus "vitaktig” ton, som riktigt silver . Min chrono är riktigt vit, skulle inte förvåna mig om den är lackad (den på min bild). att kalla chronon silver skulle vara helfel. 15400 så är nog silver det som känns mest rätt, väldigt tveksamt om man skulle kunna kalla den för vit.
e02080ee18d315e26a794f17e44432a8.png
Som sagt, olika definition på vitt. Bara för att den ena är mer än grå än den andra gör inte den andra vit. I de du kallar vita jobbar man mycket med ytstrukturen. Problemet är att den riktigt vita färgen kräver ett lager färg, och då förlorar man detaljer i den maskinbearbetade ytfinishen. Hade en RO med målad tavla, den var inte bra. Är ett lite intressant ämne.

Som sagt, olika definition på vitt. Bara för att den ena är mer än grå än den andra gör inte den andra vit. I de du kallar vita jobbar man mycket med ytstrukturen. Problemet är att den riktigt vita färgen kräver ett lager färg, och då förlorar man detaljer i den maskinbearbetade ytfinishen. Hade en RO med målad tavla, den var inte bra. Är ett lite intressant ämne.
jag förstår vart du vill komma, men håller inte med dig. ja, man kan elektroplättera en metall på ett sådant sätt att den uppfattas som nästan vit.

matta metallytor ger stor spridning på infallande ljus, vilket ger ett vitt utseende då det trots metallisk yta inte blir några "strål" reflektioner.

Även riktigt vita ytor (vitt pigment) reflekterar mer än man tror av omgivningen, kolla bara skillnaden i vitbalans i olika ljus. men ögat/hjärnan kompenserar för att få det vitt.

vet inte exakta metoder AP använder för att få det helvitt men man kan absolut få till det med elektroplätering. ett sätt är att lägga på ett metallager och sedan oxidera det..

15400 är väldigt tydligt silver. min chrono är i princip kritvit för ögat. jätteskillnad mot 15400.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp