• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Hej!
någon som har koll på hur läget är med Royal Oak 15500 (helst grå eller vit uttavla)? Att det är väntelistor har jag förstått men är de öppna, dvs möjliga att få sätta upp sitt namn på? Någon som vet?
Det beror val helt och hallet pa vem DU ar.
Vad ar din relation till butiken,vad har du kopt etc. Da det ar premium pa den modellen sa skulle jag saga att utan en mycket god relation med butiken sa ar din chans noll att fa kopa en "over disk"
Men da det enbart finns en AF is Sverige sa ar det val inte svarare an att plocka upp telefonen och ringa. @SWC kan sakert ge klart besked om hur det ligger till

IMG_20210207_093746.jpg

Audemars Piguet Royal Oak "Jumbo" Extra-Thin ref 15202st på handleden idag. :)

E6CA5E16-D928-46F9-A7DE-2A0B3D68DB3A.JPG

Lite snabb info om modellen till den som tycker att det kan vara roligt.

AP släppte 15202 i det första utförandet år 2000. Samma proportioner på caset och samma urverk (cal 2121) som originalet (ref 5402) som släpptes år 1972.

IMG_0244.JPG

På Baselworld 2012 för att fira att det då var 40 år sedan man släppte originalet (ref 5402) valde man att släppa 15202 med en uppdaterad urtavla som skulle var mer lik originalet.

Här ses 5402 (A-serie) vs "nya" 15202.

IMG_0243.JPG

Behöver lite råd angående hur man ska värdera bytt urverk i en 4100.
Är intresserad av en där kvittot visar att den är uttagen bara dagar innan mig så att säga. Dock har den någon gång under sitt liv fått urverket bytt till ett 2325 vilket väl för med sig både för- och nackdelar.
Fördelen är väl att det är ett modernare verk med förmodligen bra tillgång till delar. Nackdelen är väl att den lär vara mer svårsåld och med ett sämre andrahandsvärde.
Är det värt den risken? Tanken är väl dock att ha kvar den länge så det kanske spelar mindre roll.

EDIT: laddade upp 2 bilder, men kollade inte noga, och på andra bilden så var det en 15300 & 15500, tack! @aleks, för att du sa det, måste kolla mer noggrant nästa gång, hehe - så igen; edit för jag tog bort bilden som visade/var fel.

Kanske inte borde vara här, men skriver ändå, admin får ta bort om det är helt fel.

Vill också "hänga" här och kunna dela med mig av min AP här.

Nu söker jag en AP Royal Oak (blå), men saken är att jag inte vet om jag ska skaffa en 15400 eller 15500, vad säger ni? kanske tips, råd, vad har du/ni att säga? Vilken rekommenderar du/ni?
Små ändringar t.ex. timme- och minutvisarna utvidgats något, datumet har "flyttats", "automatic" har tagits bort

Har haft en AP Royal Oak Offshore 26020ST.OO.D001IN.01, sen bytte jag ut klockor några gånger, men nu vill jag tillbaka till att ha en AP.

Tacksam hjälp/svar!

ap_ro_04.jpg

Senast ändrad:
Kanske inte borde vara här, men skriver ändå, admin får ta bort om det är helt fel.

Nu söker jag en AP Royal Oak (blå), men saken är att jag inte vet om jag ska skaffa en 15400 eller 15500, vad säger ni? kanske tips, råd, vad har du/ni att säga? Vilken rekommenderar du/ni?
Små ändringar t.ex. timme- och minutvisarna utvidgats något, datumet har "flyttats", "automatic" har tagits bort

Har haft en AP Royal Oak Offshore 26020ST.OO.D001IN.01, sen bytte jag ut klockor några gånger, men nu vill jag tillbaka till att ha en AP.

Tacksam hjälp/svar!

ap_ro_04.jpg

Vill bara förtydliga att den till vänster på bild två är en 15300

EDIT: laddade upp 2 bilder, men kollade inte noga, och på andra bilden så var det en 15300 & 15500, tack! @aleks, för att du sa det, måste kolla mer noggrant nästa gång, hehe - så igen; edit för jag tog bort bilden som visade/var fel.

Tacksam hjälp/svar!

ap_ro_04.jpg
Jag personligen hade varit okej med båda och tagit den jag fick tag på till ett "vettigt" pris, det är ju inte direkt ett överflöd av någon av dessa.
Hade en 15400 tidigare och älskar verkligen den modellen, har kikat på 15500 i en butik och tyckte nog lika bra om den.

Tacksam hjälp/svar!

ap_ro_04.jpg
Hej!

Svår fråga och många med delade åsikter här tror jag.

Jag personligen föredrar allt med 15400 förutom urverket som är uppdaterat i 15500. Nytt, mer pålitligt/tåligt och större vilket gör att det passar klockan. 15400 verket ser på tok för litet ut (samma som i 37mm 15450).

Utseendet skiljer ju marginellt, gå på magkänsla där. ”Automatic” mest debatterat...

Obs att 15500 bärs större. Den är högre (även om det kan låta marginellt märks det) Jag anser även att tavlan upplevs mycket större.

Hej!

Svår fråga och många med delade åsikter här tror jag.

Jag personligen föredrar allt med 15400 förutom urverket som är uppdaterat i 15500. Nytt, mer pålitligt/tåligt och större vilket gör att det passar klockan. 15400 verket ser på tok för litet ut (samma som i 37mm 15450).

Utseendet skiljer ju marginellt, gå på magkänsla där. ”Automatic” mest debatterat...

Obs att 15500 bärs större. Den är högre (även om det kan låta marginellt märks det) Jag anser även att tavlan upplevs mycket större.

Samma här. Hade en 15400 tidigare och jämförde med min väns 15500. I känsla ligger 15500 närmare en ROC IMHO.

Men samtidigt är det precis som du säger ett annat urverk som dessutom passar klockan betydligt bättre. Inte helt lätt detta!

Tillbaka
Topp