• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
E79C667B-714A-455F-B8CA-3AB2D7841F90.png
Beror lite på vad du ska ha den till och om du gillar bankrånastilen?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hahah bankrånarstilen, nej men vill ha en klocka som man kan ha till det mesta. Har haft klockor i stål tidigare men med 5 atm vilket gör den lite känslig
Tycker inte den klossen passar till annat än ledig klädsel, men det är ju personligt. Ser helst max 36 mm för de flesta handleder om vi ser till den vanliga RO. 5 atm är ju inget problem i någon situation jag kan föreställa mig själv i.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja det är ju en smaksak, tycker 36 är way off. Passar speciellt inte på en AP.
Låter som du är inne på nuvarande oversizehype, aka bankrånarstilen. Då säger jag kör på, det är en tuff klocka. Hade dock helst sett att man går all in och kör den i guld ist då.

Själv landade jag i att den supertunna batteridrivna 33 mm är perfekt för min handled.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Låter som du är inne på nuvarande oversizehype, aka bankrånarstilen. Då säger jag kör på, det är en tuff klocka. Hade dock helst sett att man går all in och kör den i guld ist då.

Själv landade jag i att den supertunna batteridrivna 33 mm är perfekt för min handled.
I ena ringhörnan ”bankrånarstilen” i den andra ”undernärd hipster”.
Jag lutar mig tillbaka med en skål 🍿
 

Anders1980

Breitling
Ge honom respekt istället så kan du nog få lite stiltips. Svårt att snacka storlek på klocka utan att snacka modell. Själv kör jag 29mm som dressur och det funkar utmärkt.
Det var ju bara ett skämt, Man får ha vilken storlek man vill och det är helt ok oavsett vad. Men on topic, tar gärna emot tips från någon som haft denna klocka eller motsvarande! Lite osäker på om jag ska gå på denna eller tillbaka till chrono 39mm i stål.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ge honom respekt istället så kan du nog få lite stiltips.
Helt korrekt att respekt är ett av de viktiga ledorden på KS. Nu var det iofs som nämnts ett skämt (vilket åtminstone för mig var uppenbart), och hänvisar man oaktat andras preferenser till det mesta över 40mm som "bankrånarstilen" får man räkna med gliringar tillbaka om man själv har det som vissa betecknar som damstorlekar som preferens.

Men utöver att vara kunnig är aurum helt medveten om ovanstående och säkert i viss mån van vid lite vänligt storlekskäbbel ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Helt korrekt att respekt är ett av de viktiga ledorden på KS. Nu var det iofs som nämnts ett skämt (vilket åtminstone för mig var uppenbart), och hänvisar man oaktat andras preferenser till det mesta över 40mm som "bankrånarstilen" får man räkna med gliringar tillbaka om man själv har det som vissa betecknar som damstorlekar som preferens.

Men utöver att vara kunnig är aurum helt medveten om ovanstående och säkert i viss mån van vid lite vänligt storlekskäbbel ;)
Hehe, sällan jag tar åt mig av vad okända skriver på ett onlineforum. Tyckte dock att det var en kommentar för mycket om mig.

I detta fall tyckte jag dock min ståndpunkt var rätt tydlig och rimlig, söktes en vulgär klocka som sticker ut i form och storlek var det ett bra val. Tänker man sig något lite bekvämare och mer klassiskt var det helt fel. Iaf om man skall använda den till bla kostym.

Delade min personliga åsikt, bara en bland många.
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
Det var ju bara ett skämt, Man får ha vilken storlek man vill och det är helt ok oavsett vad. Men on topic, tar gärna emot tips från någon som haft denna klocka eller motsvarande! Lite osäker på om jag ska gå på denna eller tillbaka till chrono 39mm i stål.
Den Offshore du tittar på, 26480 TI är en trevlig klocka. Ganska egen i Offshore 42 familjen, enda med stängd baksida pga klassiska F Piguet-verket. Men detta gör klockan mkt tunnare än de andra 42mm Offshores också. Vikten på klockan är också otroligt lätt, 1gram lättare än 15202 Jumbo :cool: och väldigt mkt lättare än övriga i stål.

Skulle det vara min enda klocka skulle jag kanske dock fundera pga gummi/storlek och sportigare look, men i en mix eller samling skulle denna vara klockren för mig. Sen är alla åsikter olika här.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Greven78

Cartier
Mycket tjöt om bankrånarklocka nu. Jag fick höra någon gång för ett par år sedan att ROO var bankrånarklockan. Vad gäller?
 

VallMacks

Cartier
Ögonstenen 😍 Den har vart med i många sammanhang där den kanske inte skulle ha varit det. Därav diverse krigsskador.
Fast klockor är väl till för att användas? Alltså är det är inget att böla för. Används inte lika flitigt numera, men man njuter desto mer när det väl händer.

Jag har en romantisk föreställning om att detta är klockan man ska bli gammal med.

Vi får väl se. Någon som skulle våga sig på en chansning om hur stor chansen är att det inträffar? 😎

image.jpg
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ögonstenen 😍 Den har vart med i många sammanhang där den kanske inte skulle ha varit det. Därav diverse krigsskador.
Fast klockor är väl till för att användas? Alltså är det är inget att böla för. Används inte lika flitigt numera, men man njuter desto mer när det väl händer.

Jag har en romantisk föreställning om att detta är klockan man ska bli gammal med.

Vi får väl se. Någon som skulle våga sig på en chansning om hur stor chansen är att det inträffar? 😎

image.jpg
Guldklockor blir vackrare efter användande. Gummi är helt rätt, jag kastade läderbandet till min 26470or nästan direkt. Vad är det för år på din?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Mycket tjöt om bankrånarklocka nu. Jag fick höra någon gång för ett par år sedan att ROO var bankrånarklockan. Vad gäller?

A) Finns knappt några bankrånare längre. När läste du om ett värdetransportrån senast?
B) Om vi pratar om grabbarna i orten är det: Rolex, AP, Hublot och i viss mån Patek som gäller. Allt som visar att du har massa pengar.
 
Topp