• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Försöker lista ut skillnaden mellan dessa AP,
26402CE.OO.A002CA.01
26405CE.OO.A002CA.01

Dom ser idententiska ut, har försökt se ifall det kan va tavlan som skiljer sig (färgen)
Men även dom ser ut och va lika.

Någon som vet vad skillnaden är?
Båda är Royal Oak offshore ceramic.
Skiljer sig även i rosé varianten med två olika ref, har med mellanboetten (för att stabilisera urverket tydligen) att göra. Samt mindre gram guld, ~6gr mindre guld totalt pga boettskillnaden. Även bezeln är lite annorlunda,
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=345698

image.jpeg

Fruktansvärt sugen :)

Sen är datumfönstret mycket snyggare på 15300, den känns ihoptryckt och lite billig på 15400 med den lilla indexmarkeringen.
Speciellt när man vet att det är samma urverk i de två modellerna. Urverket för 15400 är egentligen för litet för boetten, så de fyller ut gapet mellan datumfönstret och tavlans ytterkant med en liten index-markör... Känns billigt

• Like
Reactions: Oew

Kör en 15300/15202or, 100ggr bättre!

Ja, 15300 känns som en bättre size än 15400 faktiskt :)

Enligt Nymans hemsida så skiljer det ~50' på en 15400OR (491.800) och en 15202OR (540.300). Om man nu ändå hade tänkt att spendera de summorna så är det enligt mitt tycke lika bra att löpa linan ut och gå på 15202:an, den är ju helt fantastisk.

Sambon igår.

Hon: saknar du dina AP's?
Jag: Absolut. Jag tycker fortfarande dom är de snyggaste klockorna inom klockvärlden, men jag kände bara att jag inte hade råd med att gå med en 100k plus klocka på armen.
Hon: Jag får väl gå med på huslånet sen så du kan spara ihop och köpa dig en AP igen!

Boom!

Tjena AP-ägare!

Jag fick precis tillbaka min 15300st från service hos Nymans. Från början tyckte jag den lät lite väl mycket i uppdraget så ville få det tittat på, men passade på att köra en helservice när jag fick det rekommenderat och den ändå var inne. Nu när den är tillbaka tycker jag dock att den fortfarande låter en del, min fråga till er andra ägare av AP med 3120-verket är alltså, inte helt oväntat, hur låter/känns era i uppdraget? Vet att inhouse-verken inte är smörlena som JLC-varianterna, men är det naturligt med lite ljud/motstånd, eller bör jag be Nymans ta en andra titt på klockan?

Och såklart en kvällsbild på godingen som äntligen hittat tillbaka hem idag:

IMG_3612.JPG

Lite sent svar, men båda mina AP med både 3120 och 3121? (Det som sitter i ROO) har varit helt silkeslena. Märks knappt när man vridit upp dom.

Lite sent svar, men båda mina AP med både 3120 och 3121? (Det som sitter i ROO) har varit helt silkeslena. Märks knappt när man vridit upp dom.
Min 15300 "knittrar" ganska tydligt men annars inget motstånd eller konstiga ljud.

Det man hör är ju spärrhaken i uppdraget (som hindrar fjädern att vrida tillbaka kronan). Man kan se spärrhaken genom glasbaksidan. Man kan se hur den hoppar i takt med ljudet när man vrider kronan för att dra upp.

Tillbaka
Topp