• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

FlipSwede

Rolex
Det är väl mer eller mindre uttalat? Jag har hört AD säga rakt ut att det prioriterar kunder i närområdet före andra kunder eller turister.
(om du inte kommer in och köper annat för 3 mille först så klart)

Sen har väl AP verkligen dragit detta till det yttersta nu för tiden vad jag förstår.
Väntade själv på en 15450 som jag skulle fått inom 6 månader. Efter två år har jag inte fått någon klocka utan blev erbjuden något annat istället.

Jag menar pa att det ar mycket lattare for butikspersonal att saga 'Tyvarr inga klockor alls" till en ointressant besokare an att ha dessa (klockor alltsa) framme,eller ens ge sig in i samtal nar svaret anda kommer bli "DU far inte kopa nagot".
Att man da missar nagon enhorning som faktiskt letar efter den iskalla dammhogen som legat i ett horn de sista tre aren uppvager inte extrajobbet med att tjata med barn som inte ger sig efter ett nej.

Rolex ar likadana har. Ingenting alls finns framme. Fragar du sa ar svaret Tyvarr.
Far du inte ett samtal forst sa finns det ingenting for dig att kopa. Inte ens en strosslad damklocka langre....

Sedan sa far jag saga grattis till att du iallfall blev erbjuden nagot. Sedan om det var nagot du ville ha eller ej ar en annan sak...
 

HebbeM3

Omega
Jag menar pa att det ar mycket lattare for butikspersonal att saga 'Tyvarr inga klockor alls" till en ointressant besokare an att ha dessa (klockor alltsa) framme,eller ens ge sig in i samtal nar svaret anda kommer bli "DU far inte kopa nagot".
Att man da missar nagon enhorning som faktiskt letar efter den iskalla dammhogen som legat i ett horn de sista tre aren uppvager inte extrajobbet med att tjata med barn som inte ger sig efter ett nej.

Rolex ar likadana har. Ingenting alls finns framme. Fragar du sa ar svaret Tyvarr.
Far du inte ett samtal forst sa finns det ingenting for dig att kopa. Inte ens en strosslad damklocka langre....

Sedan sa far jag saga grattis till att du iallfall blev erbjuden nagot. Sedan om det var nagot du ville ha eller ej ar en annan sak...
Ja precis, vi tänker nog i samma banor här. Bara jag som uttryckte mig lite vagt kanske.

Nja, ville ha och ville ha, för att förtydliga så blev jag erbjuden att köa på något annat. D.v.s. min kö-plats på 15450 verkade gå upp i rök när jag efter ett år stämde av hur det såg ut med tilldelning då vi passerat utlovad tid med 6 månader. Tyvärr får jag väl säga då det var en klocka som jag verkligen verkligen såg fram emot.
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
For kunder?
For du tror val inte pa allvar butiken inte har klockor att salja? For det har de,men inte till dig.

Jag far mer och mer intrycket att ar du inte lokalt boende/detta ar din narmaste AF sa ar du inte intressant som kund. Direktiv uppifran? Kanske.
Nu syftar jag inte på alla heta modeller och ska tro att dem skulle ha en inne. Nu var det soprent. Står alltså 3 säljare ensama i en tom butik. Dem andra klockbutikerna kan man gå in och iaf se minst 10tal klockor. Här var det inte en enda. Det är första gången jag ser en hel tom butik!

Var här 2020 dec. Då var den inte tom!
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
Jag lyssnade på HODINKEE radio när de pratar om APs nyheter och tydligen har rätt inbitna AP-fans blivit nekade så den verkar bli svår att få tag på för en annan =\. Hoppas verkligen du får tag i en som faktiskt står uppskriven någonstans iaf😊
Jag har fått info om att ex 16202 i samtliga versioner är extremt limiterade i produktion för 2022 (med anniversary rotor)

Hör lite olika med allt från 100-300 ex per referens. Om det stämmer så är det snabbt uträknat hur extremt få % av redan befintliga goda kunder som får en allokering.
 

FlipSwede

Rolex
Nu syftar jag inte på alla heta modeller och ska tro att dem skulle ha en inne. Nu var det soprent. Står alltså 3 säljare ensama i en tom butik. Dem andra klockbutikerna kan man gå in och iaf se minst 10tal klockor. Här var det inte en enda. Det är första gången jag ser en hel tom butik!

Var här 2020 dec. Då var den inte tom!
Numer ar aven kalla modeller heta...
Ju mer omojligt det ar att fa tag pa desto battre ,och desto lattare salja in iden om att forst kopa det kalla for att fa en chans pa det heta....

Du ar valkommen hit om du vill se fler heltomma butiker Lyxbutiker som har varor att salja till vemsomhelst.....tror jag vi kommer se mindre och mindre av
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Jag har fått info om att ex 16202 i samtliga versioner är extremt limiterade i produktion för 2022 (med anniversary rotor)

Hör lite olika med allt från 100-300 ex per referens. Om det stämmer så är det snabbt uträknat hur extremt få % av redan befintliga goda kunder som får en allokering.
Sjukt liten produktion men 15550 kommer ju produceras över längre tid även om det inte är med den rotorn om jag förstått rätt och det är den jag och pjz diskuterar :). 16202 tror jag är körd oavsett jubileumsrotor eller inte för alla vanligt dödliga 😂
 
  • Like
Reactions: PJZ

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Typsnittet! Varför?!
1644617180520.jpeg

Royal Oak
1644617219002.jpeg

Royal Oak
images

Ricky Bobby
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Sparkar säkert in en öppen dörr nu och det har antagligen diskuterats tidigare...

Men vad är det som händer med 15500 med blå tavlan? :eek:
Över 1 mille på C24 nu och jag som tyckte att över 500 var larvigt...
 
  • Like
Reactions: PJZ

Kjellhoften

Cartier
2-Faktor
Sparkar säkert in en öppen dörr nu och det har antagligen diskuterats tidigare...

Men vad är det som händer med 15500 med blå tavlan? :eek:
Över 1 mille på C24 nu och jag som tyckte att över 500 var larvigt...
Ja det är sjukt, och som nämnt tidigare i tråden så når även silver/grå/svart för 15500 ett snitt på ca 800k just nu. Sett vissa svarta läggas ut för millen också...

Hittar en silvrig i Sverige för 816k begagnad(!): https://www.chrono24.se/audemarspiguet/audemars-piguet-royal-oak-selfwinding--id22632165.htm
 

FlipSwede

Rolex
Sparkar säkert in en öppen dörr nu och det har antagligen diskuterats tidigare...

Men vad är det som händer med 15500 med blå tavlan? :eek:
Över 1 mille på C24 nu och jag som tyckte att över 500 var larvigt...
Bara du som har for lite pengar;)
Finns ju ingenting att kopa hos AF for listpris,och vad ska man med pengar till om de inte kan anvandas pa nagot man vill ha?
Larvigt idag. Billigt imorgon. Den som lever far se hur det slutar
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Förlåt för OT men köper Chrono själva klockor nu? :)

Yes, hittade funktionen förra veckan. Först värdera som sker automatiskt, sen kan man begära offert från chrono, ej bindande. De tar inte alla klockor men det skadar ju inte och se vad de offererar.


Har ni mer frågor så har jag som sagt precis genomfört affär.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Word!

Det är f-n helt puckat. Tyvärr. Svårt att säga vart det tar vägen men helt klart ett tecken på att något inte är sunt i världsekonomin.
IMG_20220216_133155.jpg

Är det så absurt egentligen? Efter alla stimulanspaket, stödköp, en börs som ökat i flera år och numer inte levererar? Snarare rätt naturligt att man kollar på andra investeringar.

Om jag hade sagt ”guld” hade rätt få reagerat lika hårt. Det anses vara en reell investering trots att ganska lite används till annat än smycken. Dess underliggande värde är lyxkonsumtion och dess attraktion. Egentligen ganska likt lyxklockor.
 

oystercase

Cartier
Är det så absurt egentligen? Efter alla stimulanspaket, stödköp, en börs som ökat i flera år och numer inte levererar? Snarare rätt naturligt att man kollar på andra investeringar.

Om jag hade sagt ”guld” hade rätt få reagerat lika hårt. Det anses vara en reell investering trots att ganska lite används till annat än smycken. Dess underliggande värde är lyxkonsumtion och dess attraktion. Egentligen ganska likt lyxklockor.
Man kan så klart diskutera guld som värdebärare, men rätt få länder som har rolex och ap staplade i Fort Nox...

Övervärde på lyxklockor är mer att likna samlarkort på fotbollsspelare.
 

FlipSwede

Rolex
Det sjuka är förhållandet till listpris. Det är ju ofta flera hundra procent mer.
Det ar ju listpriset som ar helt fel i forhallande till dagens marknadsvarde.
Marknaden har alltid ratt vad galler dagspris pa tillgangar.

Diskussionen borde vara
Varfor tillvarkarna valjer att underprisa (heter det sa pa svenska?) vissa av sina varor?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Man kan så klart diskutera guld som värdebärare, men rätt få länder som har rolex och ap staplade i Fort Nox...

Övervärde på lyxklockor är mer att likna samlarkort på fotbollsspelare.

Det är inget land som har AP och Rolex staplade (?), i synnerhet i Fort Knox. Vore väl jävligt konstigt om något annat land än USA hade tillgång till Fort Knox till att börja med, än mindre vad de andra länderna skulle peta in där.

Förstår vad du försöker få fram även om du kanske borde skrivit att "det är rätt få länder som har sina tillgångar i valv i form av klockor likt USA har guld i Fort Knox.

Rätt få länder har sina tillgångar på börsen också, mig veterligen bara ett (Singapore). Det innebär inte att börsen inte anses vara en reell investering.
Här är Watches of Switzerlands börsutveckling över de senaste 5 åren:

ixwyz04.jpg


Det är inte bara jag som tycker klockor verkar vara en hyfsat bra investering. Finns tydligen fler.
 
Topp