• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Tack för varningen. Nu vet jag att jag ställer frågan "hur långt är ett snöre?", men vad kan en worst-case service gå på en 4100ST?

Alltså inte köper som säljer, utan pantbanken. Köparen lämnade tillbaks den enligt anledning att han inte gillade den så mycket som han trott.
Bra fråga. Det kan nog bli så in i helvete dyrt. 20k kanske.

Haha gillar ordvalet krigskassa, passar bra med blodbadet som blir i plånboken efter lite AP-service och reparation:D
Hehe, men det är farligt att tänka "jag har typ max 50k att lägga, så jag plockar den här gamla APn för 40".

Det kan springa iväg rejält, så jag tycker att man isåfall skall tänka "den här klockan vill jag verkligen ha, det får kosta".
Sen finns det ju gränser för allt såklart, och samtidigt som en klocka kan vara tillräckligt billig för att det ska vara värt chansningen.

Bra fråga. Det kan nog bli så in i helvete dyrt. 20k kanske.
Hehe, men det är farligt att tänka "jag har typ max 50k att lägga, så jag plockar den här gamla APn för 40".

Det kan springa iväg rejält, så jag tycker att man isåfall skall tänka "den här klockan vill jag verkligen ha, det får kosta".
Sen finns det ju gränser för allt såklart, och samtidigt som en klocka kan vara tillräckligt billig för att det ska vara värt chansningen.

Stämmer ganska bra in på min tankegång, just att den är så pass billig att det är värt en chansning men samtidigt har jag dryga 10k att lägga på service om det skulle behövas. Blir det dyrare än så får det vänta lite. Men jag vill såklart att 40k+20k fortfarande ska vara ett acceptabelt pris för en isf nyservad RO 4100ST.

Såvida den inte är defekt och nya delar behövs så kan jag rekommendera Robert Harlin, oberoende urmakare (Tidlösa ur, i Uppsala)
https://klocksnack.se/threads/officiella-audemars-piguet-tråden.55456/page-75

Ringde faktiskt och pratade med honom för en liten stund sedan, mycket trevlig och jag blev en aning lugnare.
Plockar jag klockan får den gå till han för åtgärd av skruvarna och service, Men precis som du skrev tidigare i tråden kan han inte få tag på delar som behövs bytas ut.

Stämmer ganska bra in på min tankegång, just att den är så pass billig att det är värt en chansning men samtidigt har jag dryga 10k att lägga på service om det skulle behövas. Blir det dyrare än så får det vänta lite. Men jag vill såklart att 40k+20k fortfarande ska vara ett acceptabelt pris för en isf nyservad RO 4100ST.

Under 10k kommer det tyvärr aldrig att kosta.
Bara batteribyte på en AP Quartz ligger på 5400kr.

Fick ett lägre kostnadsförlag av Robert, men som sagt då bytes ingenting utan tvättas & oljas om jag förstod saken rätt.

Låter bra det. Men glöm aldrig, AP är dyrt. Det är snuskigt dyrt. Speciellt om delar behöver bytas.

Tror bezeln till en AP ROO gick på nå 15 tusen kronor om jag inte minns fel, jämför med en bezeln till en Rolex som kostar några tusenlappar, kan inte exakt pris.

Tänk att skicka in klockan på service, 10k+ och ett bezeln byte på det för 15k. Sen kanske urverksdelar behöver bytas?
Det blir snabbt 30k+.

Min poäng är bara att var beredd på att det är dyrt.
Därför sålde jag gav upp med AP själv, har ägt 2 stycken. Jag har helt enkelt inte råd. Det är en liga över mig som jag inte kan spela i.

Låter bra det. Men glöm aldrig, AP är dyrt. Det är snuskigt dyrt. Speciellt om delar behöver bytas.

Tror bezeln till en AP ROO gick på nå 15 tusen kronor om jag inte minns fel, jämför med en bezeln till en Rolex som kostar några tusenlappar, kan inte exakt pris.

Tänk att skicka in klockan på service, 10k+ och ett bezeln byte på det för 15k. Sen kanske urverksdelar behöver bytas?
Det blir snabbt 30k+.

Min poäng är bara att var beredd på att det är dyrt.
Därför sålde jag gav upp med AP själv, har ägt 2 stycken. Jag har helt enkelt inte råd. Det är en liga över mig som jag inte kan spela i.

Kloka ord!

Ont i magen som tusan för detta, hade egentligen inte tänkt att införskaffa en RO nu men när denna dök upp så kom såklart suget. Att ha en Royal Oak är såklart lite av en dröm, dock något jag inte hade tänk förverkliga i närtid just pga kostnaderna.

Vill igen tacka för all hjälp och svar jag fått,det uppskattas!
Ska sätta mig i bilen strax för att åka och titta på denna, vet dock fortfarande inte om jag kommer hem med den eller ej men behöver se den annars kommer jag ångra mig en lång tid framöver.

Kloka ord!

Ont i magen som tusan för detta, hade egentligen inte tänkt att införskaffa en RO nu men när denna dök upp så kom såklart suget. Att ha en Royal Oak är såklart lite av en dröm, dock något jag inte hade tänk förverkliga i närtid just pga kostnaderna.

Vill igen tacka för all hjälp och svar jag fått,det uppskattas!
Ska sätta mig i bilen strax för att åka och titta på denna, vet dock fortfarande inte om jag kommer hem med den eller ej men behöver se den annars kommer jag ångra mig en lång tid framöver.

En AP behöver inte nödvändigtvis vara dyrt, se vad @Rozzy gjort med sin.
Men det är bra att ha det som utgångspunkt.

Det är aldrig fel att ta en titt! Hoppas den är fin :)

Så, nu har jag vart och kollat. Sitter på en parkering halvvägs hem och behöver skriva av mig lite :p

Åker inte hem med en AP idag men efter jag beskrivit mina farvågor kom vi fram till en bra lösning: Klockan ska till urmakare för att få ett service utlåtande och korrigera de skruvar som sitter fel. Efter det ska vi höras imorgon.

The good: tavlan var fantastisk, den har blivit fint brunaktig och var i fint skick!
Boetten var skarp och endast någon liten ding, men i bra skick för en så gammal klocka. Den tickade på fint och drog igång direkt när jag lyfte upp den, datum byttes kl 24 prick och gick att ställa utan problem.

The bad: Länken var relativt bra, de var tre länkar i sämre skick runt låset. Två behöver nog tas bort för att passa mig.
Kl 8 index är lite mörkare och mattare än de andra, syns inte i vissa ljus men tydligt i andra.
Skruven kl4 är aningen högre än bezeln, sitter kanske lite fel? Resterande skruvar är flush.
När jag ställer tiden och vrider kronan lite fram och tillbaks precis innan de tar så hoppar både minut och timvisaren till. Ska de vara så?

Överlag så gillade jag den verkligen och hoppas på ett positivt samtal imorgon :)

Pics
IMG_20171005_165057.jpg
IMG_20171005_170607.jpg
IMG_20171005_165005.jpg
IMG_20171005_165041.jpg
IMG_20171005_170553.jpg
IMG_20171005_170555.jpg
IMG_20171005_165041.jpg

IMG_20171005_165057.jpg

Så, nu har jag vart och kollat. Sitter på en parkering halvvägs hem och behöver skriva av mig lite :p

Åker inte hem med en AP idag men efter jag beskrivit mina farvågor kom vi fram till en bra lösning: Klockan ska till urmakare för att få ett service utlåtande och korrigera de skruvar som sitter fel. Efter det ska vi höras imorgon.

The good: tavlan var fantastisk, den har blivit fint brunaktig och var i fint skick!
Boetten var skarp och endast någon liten ding, men i bra skick för en så gammal klocka. Den tickade på fint och drog igång direkt när jag lyfte upp den, datum byttes kl 24 prick och gick att ställa utan problem.

The bad: Länken var relativt bra, de var tre länkar i sämre skick runt låset. Två behöver nog tas bort för att passa mig.
Kl 8 index är lite mörkare och mattare än de andra, syns inte i vissa ljus men tydligt i andra.
Skruven kl4 är aningen högre än bezeln, sitter kanske lite fel? Resterande skruvar är flush.
När jag ställer tiden och vrider kronan lite fram och tillbaks precis innan de tar så hoppar både minut och timvisaren till. Ska de vara så?

Överlag så gillade jag den verkligen och hoppas på ett positivt samtal imorgon :)

Pics
IMG_20171005_165057.jpg
IMG_20171005_170607.jpg
IMG_20171005_165005.jpg
IMG_20171005_165041.jpg
IMG_20171005_170553.jpg
IMG_20171005_170555.jpg
IMG_20171005_165041.jpg

IMG_20171005_165057.jpg
God Damn så slut den länken är.

Hade hoppat

Senast ändrad:
Yes, riktigt dålig i några bitar. Tyckte dock den var bättre högra upp och minst 2 ska bort för att passa.
Som ni säger, länken är ju halva klockan här så det går helt klart in i beräkningen. Tror ni Young som renoverar rolex länkar även fixar AP -mest nyfiken
Tycker helt ärligt att du bör hoppa. Frågade honom för något år sedan om han ville ge sig på en PP 3800-länk och det ville/kunde han ej.

Tillbaka
Topp