• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Den är väl ändå inte opolerad? Kolla boettens fasning mot länken. Glasringen ser inte superskarp ut heller.
Det ser ut sådär när man vinklar länken sådär "uppåt". Övergången från boetten till länken är sällan perfekt eftersom länken görs för hand separat. De polerade fasningarnas hörn på boetten tycker jag ser orörda ut. Jag tycker även glasringen bra ut, jag tycker mig bara se naturligt slitage. Om den där nu fått en väldigt polering är den väldigt lätt och i så fall i le brassus?

Det ser ut sådär när man vinklar länken sådär "uppåt". Övergången från boetten till länken är sällan perfekt eftersom länken görs för hand separat. De polerade fasningarnas hörn på boetten tycker jag ser orörda ut. Jag tycker även glasringen bra ut, jag tycker mig bara se naturligt slitage. Om den där nu fått en väldigt polering är den väldigt lätt och i så fall i le brassus?
Osäker. Tycker nästan borstningen ser ut att vara olika på boett/länk.

Vad säger @Aurum?

Osäker. Tycker nästan borstningen ser ut att vara olika på boett/länk.

Vad säger @Aurum?
Första gången jag såg den tänkte jag opolerad. Andra gången tycker jag inte ränderna från borstningen av länken är i rätt vinkel. Så nu gissar jag på lätt borstad länk, men är osäker och skulle viljat se den irl.

Första gången jag såg den tänkte jag opolerad. Andra gången tycker jag inte ränderna från borstningen av länken är i rätt vinkel. Så nu gissar jag på lätt borstad länk, men är osäker och skulle viljat se den irl.
Jag tycker den det polerad ut, kanske 1 gång.
Titta vid infästningen av länken,på nyare AP's är avståndet lika på både över och undersidan.
Men!
Den ser ändock väldigt fin ut i övrigt tycker jag.

Fråga till samtliga! På en 15300 t.ex så säger man att den är 39mm eller hur? Generellt mäter man en klocka från 2-8 eller 10-4. Men på en ap så är ju egentligen mitten av vinkel på bezeln 1.30. Så vad är egentligen 39 mm? Är det 2-8 ändå eller 1.30-7.30?

Fråga till samtliga! På en 15300 t.ex så säger man att den är 39mm eller hur? Generellt mäter man en klocka från 2-8 eller 10-4. Men på en ap så är ju egentligen mitten av vinkel på bezeln 1.30. Så vad är egentligen 39 mm? Är det 2-8 ändå eller 1.30-7.30?
Relativt säker på att det är 3-9 minus krona. 39mm bärs ungefär som en 40mm sub. Lite different bara.

Så det är alltså mitten på vinkeln man mäter ifrån?
Som jag tolkar det. Måttet i sig är inte så mycket att jämföra med om du är intresserad av hur den bärs. Det är en hyfsat stor klocka.

Har dessvärre inte tillgång till någon just nu så att jag kan mäta åt dig.

Edit: 15300 är tydligen 49mm från topp till botten. Säger inte så himla mycket iom den har integrerad länk. Storleksmåttet är vad jag förstår bredden på bezelen mätt tvärs över.

Senast ändrad:
Som jag tolkar det. Måttet i sig är inte så mycket att jämföra med om du är intresserad av hur den bärs. Det är en hyfsat stor klocka.

Har dessvärre inte tillgång till någon just nu så att jag kan mäta åt dig.

Edit: 15300 är tydligen 49mm från topp till botten. Säger inte så himla mycket iom den har integrerad länk. Storleksmåttet är vad jag förstår bredden på bezelen mätt tvärs över.
Jag har testat den men har hamnat i en diskussion med en vän om hur AP mäter när de säger att den är 39mm. Tack för hjälpen Per :)

En klocka som specar 41mm kan se ut som ett monster jämfört med en klocka på 44mm..
Måttet jag tycker är viktigast (förutom proportioner tavla/ring/total) är bandhorn - bandhorn.

En klocka som ”sticker ut” utanför handleden ser inte klok ut.

En jämförande bild på några mer eller mindre kända referenser.

Overseas 47040 på 51mm bandhorn - bandhorn, denna bär faktiskt riktigt skönt. Specar 42mm
Jumbo 15202, 49-50mm (inte helt säker på vilket), bär helt ok, men sämre än VC’n. Specar 39mm.
Nautilus 5712, inte mätt, men betydligt mindre än ovanstående.. bär helt perfekt. Specar 40mm. (10 - 4)

61EDE59C-CF0B-4962-910F-1CA064A0DC8E.jpeg

Hur ser prutmån ut lite sådär generellt på en 15400? Funderar på om jag för första gången ska ge mig på Chrono24 eller om man ska gå in med mössa och plånbok i hand med värsta hundögonen hos AD och hoppas på prismirakel?

Hur ser prutmån ut lite sådär generellt på en 15400? Funderar på om jag för första gången ska ge mig på Chrono24 eller om man ska gå in med mössa och plånbok i hand med värsta hundögonen hos AD och hoppas på prismirakel?

Du ska inte ha en 15400, den är ett monster, 15450 satt ju klockrent på dig.

Kan inte svara på prutmånen, är nog väldigt individuellt. C24 är sällan jag lyckats pruta.. kostar inget att testa dock.

Hos AD, nymans alltså? AP har sänkt sina marginaler för ADs vilket begränsar utrymmet för rabatter. Du kommer få betala mer men du får en del förmåner om man handlar och inleder en relation där. Lägsta priset är inte alltid det bästa

Lyssna på @Chrisse, Du ska inte ha 15400.
15400 passar inte bra på någon. Och ännu sämre på dig.
15450 satt verkligen perfekt på dig enligt bilderna.

Var inne och testade både 15450 och 15400 för att jämföra storleken. 41mm funkar inte alls, speciellt inte i guld på läder där den blir sjukt topptung. 37mm och is sitter bättre på mig :D 14790 i present till mig själv kanske inte är så dumt trots allt?
IMG_20171021_134246.jpg

Var inne och testade både 15450 och 15400 för att jämföra storleken. 41mm funkar inte alls, speciellt inte i guld på läder där den blir sjukt topptung. 37mm och is sitter bättre på mig :D 14790 i present till mig själv kanske inte är så dumt trots allt?
IMG_20171021_134246.jpg
Av bilden att döma tror jag nog 39mm skulle sitta bra på dig med. Inte testat det?

Av bilden att döma tror jag nog 39mm skulle sitta bra på dig med. Inte testat det?
Tyvärr inte, svårt att hitta 15202 i butik och 15300 får jag väl springa till en gråhandlare för att hitta. Detta är ett köp som (om inte 14790) ligger en bit fram i tiden för mig. Har funderat en del på begagnat men samtidigt känner jag att prisskillnaden för en ny alt. kötid inte är avgörande om en AP nu skulle bli aktuellt. Har jag råd med 130' borde jag ha råd med 160' (siffror helt tagna ur luften ska tilläggas), annars har jag för små marginaler för mitt köp. Det skulle ju vara 15300 begagnat men nytt är alltid nytt...

Tyvärr inte, svårt att hitta 15202 i butik och 15300 får jag väl springa till en gråhandlare för att hitta. Detta är ett köp som (om inte 14790) ligger en bit fram i tiden för mig. Har funderat en del på begagnat men samtidigt känner jag att prisskillnaden för en ny alt. kötid inte är avgörande om en AP nu skulle bli aktuellt. Har jag råd med 130' borde jag ha råd med 160' (siffror helt tagna ur luften ska tilläggas), annars har jag för små marginaler för mitt köp. Det skulle ju vara 15300 begagnat men nytt är alltid nytt...
Jag föredrar också nytt så jag förstår hur du tänker. Skulle du vilka testa en 39mm finns det säkert nån på forumet med en som kan vara behjälplig.

Jag föredrar också nytt så jag förstår hur du tänker. Skulle du vilka testa en 39mm finns det säkert nån på forumet med en som kan vara behjälplig.
Relativt ny på forumet men med ett längre intresse så jag lugnar mig lite med förfrågningar om storleksprov här. Hoppas kunna ta mig till lite gtgs när jag flyttar hem till Sverige igen! Chansen dyker väl upp förr eller senare och jag har inte bråttom :) Sitter en 39mm bra så är det ju egentligen vad jag skulle vilja ha, då återstår bara att sålla bort allt annat kul i den prisklassen :banghead:

• Like
Reactions: Nic
Många frågor och funderingar kring hur stor RO bärs. Nedan är några exempel på 36, 37, 39 och 41 mm på en 16,5 cm handled.

36 mm
0D84C414-43D8-44DA-A4DF-C34609F056C7.jpeg

För liten. Saknar en bild tagen från håll, då blir det än tydligare.

37 mm
4A73F64F-4694-4B0E-B9E6-98D0CC39AD40.jpeg

Ser bra ut vid närbild. Gillar storleken.
073337C6-A7CC-4D57-83B6-FAD53A5464A1.jpeg

Tycker att den är precis lite för liten vid en utzoomad bild. Bandhornen skär förtidigt.

39 mm
4BEF08C7-AD0C-4099-BFF4-2AD10E761076.jpeg

Gillar den bäst. På bilden sitter den lite högt upp över knölen vilket får den att se lite större ut på bilden, tyvärr.
5DD65AF2-F978-4748-827F-DF8D1C44D79E.jpeg

Saknar bild på 15202, den var ännu skönare att bära och magiskt vacker.

41 mm
F2059349-2055-4C44-8E3D-15600FF60300.jpeg

Stooor! Inga problem att få en ett finger under luggen. Tavlan blir också förstor. Gillar dock skarpt den nya vit/silver tavlan, galet fint liv i den och somrig.

Slutsats, jag föredrar 39 mm följt av 37 mm. Övriga kändes mindre intressanta.

Tillbaka
Topp