• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Nuså. 38mm känns klockrent för den modellen. Ser fram emot att testa den. Boetten är ju jättebra hur man än vrider och vänder

IMG_3594.jpeg
Med risk för att häda så vill jag påstå att de senare Code 11.59 faktist är rätt fina. Inte som de första som kom...
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Förvånansvärt snabba eller var det enligt estimatet?

När jag skickade nöten tog det 15v!
Deras estimat stämde rätt bra. Divern tog egentligen bara 4 veckor. Kronon kunde tagit +8 veckor men jag gick med på att byta urverket vilket snabbade upp allt.
Allt detta är direkt via AP, gissar att om jag gått via AD hade det tillkommit några veckor.
 
Deras estimat stämde rätt bra. Divern tog egentligen bara 4 veckor. Kronon kunde tagit +8 veckor men jag gick med på att byta urverket vilket snabbade upp allt.
Allt detta är direkt via AP, gissar att om jag gått via AD hade det tillkommit några veckor.
Pinsamt dåliga urverk har de helt klart… Byta urverket är ju hyfsat drastiskt :D

Själv lämnade jag in min 2017 ROO för att den bara slutade fungera. Alltså den gick inte mer än några min på fullt uppdrag(!)

Svaret blev att den går inte att laga, måste byta ut urverket. Dessutom till ett nytt urverk/annan caliber…

Googlade runt lite och det är tydligen vanligt :O Sjukt att en klocka för några hundra tusen inte håller längre än några år innan den inte ens går att laga…
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Pinsamt dåliga urverk har de helt klart… Byta urverket är ju hyfsat drastiskt :D

Själv lämnade jag in min 2017 ROO för att den bara slutade fungera. Alltså den gick inte mer än några min på fullt uppdrag(!)

Svaret blev att den går inte att laga, måste byta ut urverket. Dessutom till ett nytt urverk/annan caliber…

Googlade runt lite och det är tydligen vanligt :O Sjukt att en klocka för några hundra tusen inte håller längre än några år innan den inte ens går att laga…
Tråkigt att höra. Min var det inget fel på, jag lämnade in den för att det gått 9,5 år utan service. Till mig skrev de så här när jag fick kostnadsförslaget:
Regarding the service in the movement, Audemars Piguet has manufactured a much improved version of your movement calibre 3126 ; the timing performances are totally enhanced (resulting of a new movement coupled to the current module). This new 3126.02movement is externally, physically identical to the previous version.

Furthermore, your original 24kt gold rotor will be transferred to the new movement.

Therefore, in order to ensure your timepiece remains reliable for a long time to come, we propose replacing the complete movement at a regular complete service price.
 
Senast ändrad:

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Deras estimat stämde rätt bra. Divern tog egentligen bara 4 veckor. Kronon kunde tagit +8 veckor men jag gick med på att byta urverket vilket snabbade upp allt.
Allt detta är direkt via AP, gissar att om jag gått via AD hade det tillkommit några veckor.
Får man fråga vad det gick på att byta hela urverket? Är det ett normalt förfarande hos AP att göra på det sättet? Jag har blivit sugen på att testa AP men jag har läst och hört av flera klockyoutubers att deras urverk är väldigt ”känsliga” jämfört med t.ex. Rolex och Omega. Då menar de alltså från stötar typ att man råkar smälla i klockan i en dörrkarm eller liknande. Är det något du märkt av? Du verkar ju ha ett gäng rätt schyssta AP klockor!😁 Känns ju sådär bra att köpa en sportklocka för några hundratusen och så klarar inte klockan normalt användande.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Får man fråga vad det gick på att byta hela urverket? Är det ett normalt förfarande hos AP att göra på det sättet? Jag har blivit sugen på att testa AP men jag har läst och hört av flera klockyoutubers att deras urverk är väldigt ”känsliga” jämfört med t.ex. Rolex och Omega. Då menar de alltså från stötar typ att man råkar smälla i klockan i en dörrkarm eller liknande. Är det något du märkt av? Du verkar ju ha ett gäng rätt schyssta AP klockor!😁 Känns ju sådär bra att köpa en sportklocka för några hundratusen och så klarar inte klockan normalt användande.
Står ju i mailet att kostanden är en vanlig helservice.

”Therefore, in order to ensure your timepiece remains reliable for a long time to come, we propose replacing the complete movement at a regular complete service price.”
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Får man fråga vad det gick på att byta hela urverket? Är det ett normalt förfarande hos AP att göra på det sättet? Jag har blivit sugen på att testa AP men jag har läst och hört av flera klockyoutubers att deras urverk är väldigt ”känsliga” jämfört med t.ex. Rolex och Omega. Då menar de alltså från stötar typ att man råkar smälla i klockan i en dörrkarm eller liknande. Är det något du märkt av? Du verkar ju ha ett gäng rätt schyssta AP klockor!😁 Känns ju sådär bra att köpa en sportklocka för några hundratusen och så klarar inte klockan normalt användande.
Byta urverket kostade ungefär 15 000kr.
Min erfarenhet är bättre än Rolex, inte behövt lämna in någon av mina APs pga problem. Över förväntan hur tåliga de varit, mest min 15400 som agerat semesterklocka många gånger. Aldrig behövt oroa mig för att följa med in i en bastu, simma i havet eller studsa runt på handleden under stötiga elscooterfärder.
 
Hej,
Jag är lite sugen på en Royal Oak då det alltid varit en graal. Vet någon hur kötiden och tillgången ser ut för 67650? Då det är en quartz och i en mindre storlek, så kanske tillgången är bättre?
 

oystercase

Cartier
Hej,
Jag är lite sugen på en Royal Oak då det alltid varit en graal. Vet någon hur kötiden och tillgången ser ut för 67650? Då det är en quartz och i en mindre storlek, så kanske tillgången är bättre?
Man ska nog tänka efter både 1 o 2 ggr innan man går ner så mycket i storlek på en RO. 36mm fine men mindre än det...

Om du inte tvunget ska ha länk går ju 14800ST i 36mm att hitta billigare än så. Även om man kan tänka sig delguld hittar man 36mm billigare än en ny 33mm kvartsare. Är priset helt rätt så kan man ju dessutom räkna in en helservice hos AP och i princip få en ny klocka
 

oystercase

Cartier
... är perfekt. Tunna 33 mm är riktigt fin och smäcker. Snarare så att för många väljer för stora RO än för små. Enligt mig såklart.
Ja du gillar ju små vintageklockor så är det det man vill ha är ju allt grönt. Men då finns det mängder med äldre 33mm kvartsare att välja bland till helt andra priser.

Har ju själv 2st 39mm och tycker det är en perfekt size. Inte glad i de i 42mm. Den bärs ju dessutom något större än vad måttet skvallrar om. Men 33mm är liitet. 36mm förstår jag många gillar även om jag tycker den är lite för liten för min smak, o då kör jag gäna både 36mm DD och 40mm sub.
 
Ja du gillar ju små vintageklockor så är det det man vill ha är ju allt grönt. Men då finns det mängder med äldre 33mm kvartsare att välja bland till helt andra priser.

Har ju själv 2st 39mm och tycker det är en perfekt size. Inte glad i de i 42mm. Den bärs ju dessutom något större än vad måttet skvallrar om. Men 33mm är liitet. 36mm förstår jag många gillar även om jag tycker den är lite för liten för min smak, o då kör jag gäna både 36mm DD och 40mm sub.

Tack för inputen! Om jag ska spana in äldre kvartsare, har du lust att peka mig i rätt riktning då?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja du gillar ju små vintageklockor så är det det man vill ha är ju allt grönt. Men då finns det mängder med äldre 33mm kvartsare att välja bland till helt andra priser.

Har ju själv 2st 39mm och tycker det är en perfekt size. Inte glad i de i 42mm. Den bärs ju dessutom något större än vad måttet skvallrar om. Men 33mm är liitet. 36mm förstår jag många gillar även om jag tycker den är lite för liten för min smak, o då kör jag gäna både 36mm DD och 40mm sub.
Jag gillar klockor i många kategorier och tidsåldrar. Ser man till hur boetten är designad mot länken bär många för stora RO. Känns som fler har tänkt efter idag och uppskattar de mindre om man jämför med förr.

Gillar man DD 36 mm ligger man ungefär mittemellan RO 33 och 36 mm.
 

oystercase

Cartier
Jag gillar klockor i många kategorier och tidsåldrar. Ser man till hur boetten är designad mot länken bär många för stora RO. Känns som fler har tänkt efter idag och uppskattar de mindre om man jämför med förr.

Gillar man DD 36 mm ligger man ungefär mittemellan RO 33 och 36 mm.
Få andra klockor som funkar för mig i 36mm förrutom DD.
 

oystercase

Cartier
Topp