• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa burgarna i STHLM

Klockers

Cartier
Franky's
Då var det äntligen dags att prova Franky's. Detta gatukök som förstått att de är bra att sticka ut och servera kvalitet. Ett tänkt besök häromdagen ställdes in då kön var mycket längre än tiden som fanns att tillgå. Nytt försök idag. Stänger vid 21 så vi samlades vid 20, lagom sent för att slippa kö. Men, bara ett MEN... Det var lite för sent, de hade sålt slut så det fanns inga fler burgare ikväll! :eek:
Så det blev ingen mat från detta gatukök... :rage:
image.jpeg

(Stulen bild från nätet)

Blev att tröst äta en dubbel Burgler på Flippin, den är än bättre än dubbel cheese. En i sällskapet som åt där för tredje gången denna vecka (tydligen farligt att bo för nära) konstaterade att den var grym men att de är lite ojämna i kvalitet vad gäller stekningsgrad, små marginaler som gör stor skillnad. Men det blev fem :rolex: även denna gång.

Slutet gott, allting gott.
Får hoppas de går bättre för dom än tidigare hyresgäster. Har väl varit typ 8 olika business i den lokalen senaste 5 åren...
 

Stein

Cartier
Bästa burgarna i Stockholm gör jag själv ;)
Hopplöst stulna idéer men vad gör det?
Har alltid 2 cl whiskey i köttet per person, prova det!

Burgare ett: Briochebröd, tryffelmajonäs(egenslungad såklart!), karameliserad lök, rostad lök, pepperjack cheese och tunnskivad ättikgurka.
_20160520_210742.JPG
_20160520_210815.JPG


Burgare två:
Surdegsbröd, cheddarost, lök och gul senap och hamburgerdressing
_20160506_231550.JPG
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Bästa burgarna i Stockholm gör jag själv ;)
Hopplöst stulna idéer men vad gör det?
Har alltid 2 cl whiskey i köttet per person, prova det!

Burgare ett: Briochebröd, tryffelmajonäs(egenslungad såklart!), karameliserad lök, rostad lök, pepperjack cheese och tunnskivad ättikgurka.
_20160520_210742.JPG
_20160520_210815.JPG


Burgare två:
Surdegsbröd, cheddarost, lök och gul senap och hamburgerdressing
_20160506_231550.JPG

Ser magiskt ut. Var köper du pepperjackosten?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Bästa burgarna i Stockholm gör jag själv ;)
Hopplöst stulna idéer men vad gör det?
Har alltid 2 cl whiskey i köttet per person, prova det!

Burgare ett: Briochebröd, tryffelmajonäs(egenslungad såklart!), karameliserad lök, rostad lök, pepperjack cheese och tunnskivad ättikgurka.
_20160520_210742.JPG
_20160520_210815.JPG


Burgare två:
Surdegsbröd, cheddarost, lök och gul senap och hamburgerdressing
_20160506_231550.JPG

Tryffelolja i mayon? Hur mycket, blir väldigt lätt för mkt...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Bästa burgarna i Stockholm gör jag själv ;)
Hopplöst stulna idéer men vad gör det?
Har alltid 2 cl whiskey i köttet per person, prova det!

Burgare ett: Briochebröd, tryffelmajonäs(egenslungad såklart!), karameliserad lök, rostad lök, pepperjack cheese och tunnskivad ättikgurka.
_20160520_210742.JPG
_20160520_210815.JPG


Burgare två:
Surdegsbröd, cheddarost, lök och gul senap och hamburgerdressing
_20160506_231550.JPG

Ok det blir egna hamburgare nästq vecka iaf! Ser sjukt gott ut :)
 

MrPlow

Rolex
image.jpeg

Lilla strand, Vaxholm.

Riktigt bra! 4,5 av 5. Tjock bacon och ost som smält helt. Inlagd rödlök och krispsallad. Pattyn perfekt saftigt på högrev, höll ihop bra, stekt till medium well. Toasted bun NY-style. Pommes fritten kunde gått en liten stund till för att blivit helt perfekt. En cole slaw och dipp hade krönt det hela, men det saknades. 190 spänn. En ship full of IPA på det :)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Dags för ett litet miniprojekt och inviga min köttkvarn!
image.png

Mald högrev, lite tråkigt utan mer köttstycken med finess men som första test var det bra :)
image.jpeg

Mätte upp burgare på 150g st på min digitala våg, lät köttet vila i två timmar och brassade sen på det i en torr panna. Sen i en påse och sous viden på 62 grader i 15 min
image.jpeg

Sen avsluta med rostad brioche, och klassiska tillbehör
image.jpeg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Dags för ett litet miniprojekt och inviga min köttkvarn!
image.png

Mald högrev, lite tråkigt utan mer köttstycken med finess men som första test var det bra :)
image.jpeg

Mätte upp burgare på 150g st på min digitala våg, lät köttet vila i två timmar och brassade sen på det i en torr panna. Sen i en påse och sous viden på 62 grader i 15 min
image.jpeg

Sen avsluta med rostad brioche, och klassiska tillbehör
image.jpeg

Kul, men jag tycker nog kokandet tar lite själen ur burgaren. Visst det är lättare att få bra resultat. Men spänningen är ju den perfekta hettan i stekpannan och tiden.
 

Stein

Cartier
Dags för ett litet miniprojekt och inviga min köttkvarn!
image.png

Mald högrev, lite tråkigt utan mer köttstycken med finess men som första test var det bra :)
image.jpeg

Mätte upp burgare på 150g st på min digitala våg, lät köttet vila i två timmar och brassade sen på det i en torr panna. Sen i en påse och sous viden på 62 grader i 15 min
image.jpeg

Sen avsluta med rostad brioche, och klassiska tillbehör
image.jpeg
Kul med folk som tar det här med mat på allvar :) Såg grymt god ut!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Kul, men jag tycker nog kokandet tar lite själen ur burgaren. Visst det är lättare att få bra resultat. Men spänningen är ju den perfekta hettan i stekpannan och tiden.
Jag håller helt med i att mycket av charmen sitter i den klassiska matlagningen, att jämföra att steka en köttbit i en stor mängd brynt smör i en gjutjärnspanna är ju bra mycket roligare än att koka det. Men samtidigt är jag tungt inspirerad av denna generations superkockar som inte hävdar att detta kan ersätta den matlagningnstypen utan istället ska ge en annorlunda upplevelse eftersom man rent faktiskt inte kan få en burgare så saftig genom att steka. Detta eftersom den intensiva värmen tvingar ihop proteinerna för mycket, gör att maten tillagas utanför pannan etc :) Så istället för att ersätta vill jag göra båda och njuta av dem för deras olika fördelar!
Mat är livet :D
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag håller helt med i att mycket av charmen sitter i den klassiska matlagningen, att jämföra att steka en köttbit i en stor mängd brynt smör i en gjutjärnspanna är ju bra mycket roligare än att koka det. Men samtidigt är jag tungt inspirerad av denna generations superkockar som inte hävdar att detta kan ersätta den matlagningnstypen utan istället ska ge en annorlunda upplevelse eftersom man rent faktiskt inte kan få en burgare så saftig genom att steka. Detta eftersom den intensiva värmen tvingar ihop proteinerna för mycket, gör att maten tillagas utanför pannan etc :) Så istället för att ersätta vill jag göra båda och njuta av dem för deras olika fördelar!
Mat är livet :D

Jag är nog bara för gammal, har alltid tyckt att kockar på krogen fuskar när de kör Sous. När det kom så var köttet osv färdigförpackat åt krogen så allt de gjorde var att värma. För det fick man betala dyra pengar fast det var halvfabrikat.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag är nog bara för gammal, har alltid tyckt att kockar på krogen fuskar när de kör Sous. När det kom så var köttet osv färdigförpackat åt krogen så allt de gjorde var att värma. För det fick man betala dyra pengar fast det var halvfabrikat.
Det är ju sjukt beige, jag ser sous vide som den ultimata smakbyggaren i och med att man kan vakuumpacka (köpte min maskin igår och den kommer snart..) och köra i många dagar, samt eliminera de svåra momenten vid en vanlig servering. Att använda det som fusk att värma mat är motsatsen till vad jag tycker den ska användas för, även om det är praktiskt i vardagen
 

Amund

Omega
Jag har fastnat för Tweeds Kahuna Burger med trippelfriterade fries och picklad chipotlemayo.. Helt klart på min topp 3 lista över bästa burgarna i Stockholm
Svårt att ta en aptitretande bild i det dunkla ljuset med nallen men jag försökte ändå :)
2016-05-26 19.54.39.jpg
 

POO

Panerai
Jag har fastnat för Tweeds Kahuna Burger med trippelfriterade fries och picklad chipotlemayo.. Helt klart på min topp 3 lista över bästa burgarna i Stockholm
Svårt att ta en aptitretande bild i det dunkla ljuset med nallen men jag försökte ändå :)
2016-05-26 19.54.39.jpg
Hur picklar man mayo? Två vidriga ord btw.

Halvrelaterat så kunde jag inte låta bli att småle när denne jureskog blev kränkt över kritik av burgaren på mcdonalds med samma namn. Varpå han skanderade att den typ inte hade något att göra med honom och han minsann är Sveriges bästa kock. Flumigt men sant. Han passade också på att tillägga att mcdonalds håller sjuuuuukt bra kvalité!
 

pjmb

Cartier
20160528_213050.jpg

Orkade inte med härvan i hornstull, så blev hem till en polare och malde högrev och gjorde egna burgare.. Sallad, tomat, dressing på egen majjo, wästerbottenost och ngt köpt brioche?-bröd. Inga konstigheter och mycket bra! Hoppas alla har haft det bra på hamburgarens dag!
 
Topp