• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Hutti

Cartier
Bara jag som får panik på att Amex inte funkar på speciellt många ställen? Aldrig problem med master card men sedan jag skaffade amex så blir man bara frustrerad.
Och konstigt nog funkar nästan aldrig med touch pay eller vad det heter.

Att blippa är en funktion som inte fungerar någonstans förutom på vissa butiker som tillhör ICA-koncernen, exempelvis apoteket hjärtat ifall jag minns rätt. Jag fick det förklarat av kundtjänst att det krävs en uppdatering på kortmaskinerna för att AMEX blippfunktion skall funka.
 

joca

Patek
2-Faktor
Bara jag som får panik på att Amex inte funkar på speciellt många ställen? Aldrig problem med master card men sedan jag skaffade amex så blir man bara frustrerad.
Och konstigt nog funkar nästan aldrig med touch pay eller vad det heter.
Nej jag tycker Amex fungerar på de flesta ställen :)

En butiksägare sa att Amex tar ut en väldigt hög avgift för deras "blipp" eller "touch pay" och därför hade de flesta butiker inte detta "aktiverat" :)
 

alfons

Cartier
I samband med diskussioner gällande värde för poäng kommer här en mycket bra bild från Chatflights! Vill ni ha hjälp att hitta bonusresor så kan ni använda deras app (jag har inget med Chatflights att göra)...!

Chatflight.jpg
 

Veratio

Cartier
Det absolut bästa med SAS-poängen är att man kan flyga från Malmö, mellanlandning i Stockholm, upp till Luleå för 10 000 poäng per person tur och retur. Resan kostar över 2 000 kr i vanliga fall, flyger upp ca 3 gånger per år på poäng. Sen har de ju ofta rabatter på poängresor, så jag brukar passa på att boka/boka om till dessa. Fått för 5 000 poäng och för 7 000 poäng flera gånger.

Det använder jag mina poäng till, bara där är det ju värt att ha ett Amex-kort. I år blev det också USA i september. Får se var vi tar 2-4-1 nästa år.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
En fundering - om man blir värvad till SAS Amex Elite och får 22 500 poäng, vad hindrar att man därefter säger upp kortet innan månadsavgiften?
 

Lolle

Panerai
En fundering - om man blir värvad till SAS Amex Elite och får 22 500 poäng, vad hindrar att man därefter säger upp kortet innan månadsavgiften?
Tror du måste ha en spend á 15 000 de första 90 dagarna eller något liknande villkor för att få ut poängen. Den som bjuder in får poängen direkt däremot men om detta missbrukas så har de rätt att återta poängen.
 
Senast ändrad:

alfons

Cartier
En fundering - om man blir värvad till SAS Amex Elite och får 22 500 poäng, vad hindrar att man därefter säger upp kortet innan månadsavgiften?
Tror du måste ha en spend á 15 000 de första 90 dagarna eller något liknande villkor för att få ut poängen. Den som bjuder in får poängen direkt däremot men om detta missbrukas så har de rädd att återta poängen.

Stämmer! Sen är det fritt att avsluta om man vill det
 

BOTL

Panerai
En fundering - om man blir värvad till SAS Amex Elite och får 22 500 poäng, vad hindrar att man därefter säger upp kortet innan månadsavgiften?
Det är inte helt ovanligt att vissa värvar sin partner har kortet i 3 mån, säger upp det och efter 6 mån kan du värva igen med nytt bonus. alltså en gång per år utan att det är missbruk.
 

alfons

Cartier
Det är inte helt ovanligt att vissa värvar sin partner har kortet i 3 mån, säger upp det och efter 6 mån kan du värva igen med nytt bonus. alltså en gång per år utan att det är missbruk.

Är du säker på att det inte är missbruk? Jag har inte läst det finstilta men spontant tror jag att det strider gentemot det avtal man ingår m Amex. Jag skulle inte rekommendera att sätta det i system.
 

BOTL

Panerai
Är du säker på att det inte är missbruk? Jag har inte läst det finstilta men spontant tror jag att det strider gentemot det avtal man ingår m Amex. Jag skulle inte rekommendera att sätta det i system.

Det verka fungera för flera och har gjort det i flera år. Vet inte om det svarar på din fråga.
 

tossefar

Cartier
Hörni, tycker ni inte att det är dags att sluta med alla värvningar och diskussioner om värvningar i tråden? Det börjar kännas ganska tattigt när vartannat inlägg i tråden är av samma människor som uppenbart har egenintresse i frågan.
 

alfons

Cartier
Hörni, tycker ni inte att det är dags att sluta med alla värvningar och diskussioner om värvningar i tråden? Det börjar kännas ganska tattigt när vartannat inlägg i tråden är av samma människor som uppenbart har egenintresse i frågan.

Läs inte tråden? Det är ganska mycket mer matnyttigt här än ”tattiga värvningsförsök”. Jag försöker förse med relevant information och det gör många andra också. Har vid tillfälle försökt skapa en Eurobonus-tråd men folk hamnar här.

#mereurobonustillfolket
 

tossefar

Cartier
Läs inte tråden? Det är ganska mycket mer matnyttigt här än ”tattiga värvningsförsök”. Jag försöker förse med relevant information och det gör många andra också. Har vid tillfälle försökt skapa en Eurobonus-tråd men folk hamnar här.

#mereurobonustillfolket
Men jag VILL ju faktiskt diskutera ämnet. Kanske bara är jag som är trött på ditt nasarbeteende och då får jag väl helt enkelt blockera.
 

alfons

Cartier
Men jag VILL ju faktiskt diskutera ämnet. Kanske bara är jag som är trött på ditt nasarbeteende och då får jag väl helt enkelt blockera.

Jag ber om ursäkt om jag provocerat dig och jag välkomnar diskussion, delta gärna!

Är det så att mina inlägg anses trycka på värvningar så ska jag absolut ta med mig det. Det är inte min intention utan jag vill bara dela med mig av det jag hittar i eurobonus-träsket.

Självklart har jag en räv bakom örat, det sticker jag inte under stolen, men det tar jag i PM. Men jag tar till mig av din feedback och ska fundera ett steg till framöver :)
 

Hans Beck

Cartier
Hoppar in i tråden och tipsar om Billhop.
En sida där du kan betala räkningar med Amex och andra kreditkort. Kostar avgift, men går du med via invite-länken får du 5 000 kr att betala räkningar för utan avgift. (Och jag med! ;))
Pm för invite-länk.
Tillsammans hand i hand mot 2-4-1 gratisresorna :D
 

Hutti

Cartier
Hoppar in i tråden och lämnar en invite-länk till Billhop.
En sida där du kan betala räkningar med Amex och andra kreditkort. Kostar avgift, men går du med via invite-länken får du 5 000 kr att betala räkningar för utan avgift.
PM för invite-länk.
Tillsammans hand i hand mot 2-4-1 gratisresorna :D

Det är lite emot praxis i tråden att slänga in en länk på värvning i tråden. Det vanligaste är att någon frågar efter invite och får det via PM.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hoppar in i tråden och tipsar om Billhop.
En sida där du kan betala räkningar med Amex och andra kreditkort. Kostar avgift, men går du med via invite-länken får du 5 000 kr att betala räkningar för utan avgift. (Och jag med! ;))
Pm för invite-länk.
Tillsammans hand i hand mot 2-4-1 gratisresorna :D
"På Billhop tar vi inte ut några fasta avgifter du betalar endast 2,5% av transaktionsbeloppet. " :banghead:
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ja, det rekommenderas bara att använda sådana tjänster om du är nära någon gräns, exempelvis 2-4-1.

Fast egentligen så är det ok att få en 2-4-1 biljett för 3750kr.
Har man skrapat ihop 190k poäng (vet att dom höjde) så kan man ta en extra person i F för 3750kr. Det är överkomligt.

Nu behöver man med stor sannolikhet inte blåsa allt via billhop, så det är nog ganska förmånligt om man har poäng på kontot
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Fast egentligen så är det ok att få en 2-4-1 biljett för 3750kr.
Har man skrapat ihop 190k poäng (vet att dom höjde) så kan man ta en extra person i F för 3750kr. Det är överkomligt.

Nu behöver man med stor sannolikhet inte blåsa allt via billhop, så det är nog ganska förmånligt om man har poäng på kontot

Har du skrapat ihop 190k poäng har du förmodligen inga problem med att bränna 150k på ett år.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Jag har haft en bit över 600k poäng.
Hur rik är jag och vad har jag för lön?

Eh?
Hur menar du?

Så du behöver vara rik för omsätta 150k/år på ett kreditkort? Om du (enligt konsumentverkets uträkning) handlar endast det nödvändiga så blir det runt 90k/år.

Ska du upp i 190k poäng så måste du samla ihop 38k/år. Om du inte är en jävel på att värva folk så lär du behöva handla en hel del på kreditkortet för att komma upp i de summorna. Alternativt flyga väldigt mycket. Och flyger du så pass mycket att du tjänar in dessa summor, så lär det inte heller vara några konstigheter att omsätta 150k/år.
 
Topp