• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Så du behöver vara rik för omsätta 150k/år på ett kreditkort? Om du (enligt konsumentverkets uträkning) handlar endast det nödvändiga så blir det runt 90k/år.

Ska du upp i 190k poäng så måste du samla ihop 38k/år. Om du inte är en jävel på att värva folk så lär du behöva handla en hel del på kreditkortet för att komma upp i de summorna. Alternativt flyga väldigt mycket. Och flyger du så pass mycket att du tjänar in dessa summor, så lär det inte heller vara några konstigheter att omsätta 150k/år.

En kombination kan ta en ganska långt..? Så jobbar jag.

Så du behöver vara rik för omsätta 150k/år på ett kreditkort? Om du (enligt konsumentverkets uträkning) handlar endast det nödvändiga så blir det runt 90k/år.

Ska du upp i 190k poäng så måste du samla ihop 38k/år. Om du inte är en jävel på att värva folk så lär du behöva handla en hel del på kreditkortet för att komma upp i de summorna. Alternativt flyga väldigt mycket. Och flyger du så pass mycket att du tjänar in dessa summor, så lär det inte heller vara några konstigheter att omsätta 150k/år.

Nej, det är inga större problem att göra av med 150k kr på ett år.

Jag bara undrar hur du tänker.
Om man har 190k poäng så har man inga problem att göra av med 150k kr.
De flesta kan ju göra av med 150k kr egentligen.

Du förutsätter att man har någon form av bra lön, sparkapital eller annat, verkar det som.

Det går fort att flyga ihop dessa poäng.
För min del har jag nog dragit ihop 50/50 när man ser på Amex och flyg.
Jag har inte en enda värvning i min ”karriär”

Nåja, konstigt formulerat av dig

En kombination kan ta en ganska långt..? Så jobbar jag.

Visa mig gärna ett räkneexempel på hur du drar in 190k poäng över fem år utan att spendera 150k något av de åren.

Nej, det är inga större problem att göra av med 150k kr på ett år.

Jag bara undrar hur du tänker.
Om man har 190k poäng så har man inga problem att göra av med 150k kr.
De flesta kan ju göra av med 150k kr egentligen.

Du förutsätter att man har någon form av bra lön, sparkapital eller annat, verkar det som.

Det går fort att flyga ihop dessa poäng.
För min del har jag nog dragit ihop 50/50 när man ser på Amex och flyg.
Jag har inte en enda värvning i min ”karriär”

Nåja, konstigt formulerat av dig

Ja jag förutsätter att du har en okej inkomst om du ska dra in 190k poäng över fem år. En ToR resa i ekonomi ARN-EWR ger 6k poäng. ToR inrikes ger 500 poäng, ToR inom Europa 500-1500 poäng. Det är ganska många resor du ska upp i.

Gör du så många resor förutsätter jag att du har en ok inkomst. Antingen har du pengar att resa mycket. Eller så har du ett arbete så skickar dig på många resor. Oavsett bör inkomsten vara okej.

Visa mig gärna ett räkneexempel på hur du drar in 190k poäng över fem år utan att spendera 150k något av de åren.

Ja jag förutsätter att du har en okej inkomst om du ska dra in 190k poäng över fem år. En ToR resa i ekonomi ARN-EWR ger 6k poäng. ToR inrikes ger 500 poäng, ToR inom Europa 500-1500 poäng. Det är ganska många resor du ska upp i.

Gör du så många resor förutsätter jag att du har en ok inkomst. Antingen har du pengar att resa mycket. Eller så har du ett arbete så skickar dig på många resor. Oavsett bör inkomsten vara okej.

15 inbjudningar är en väg att gå. Jag har bjudit in många, några på forumet, vänner och bekanta. Köpa hotellnätter på Hotels.com, kläder på CareofCarl, möbler på SVensson i Lammhult, värdering av Bjurfors. Knepen är många och poängen finns där om man bara hustlar rätt. Men klart, det tar tid och energi. Orkar man inte finns Det säkert mer lämpade kort men att det skulle vara omöjligt att dra in 190K poäng på ens ett år ställer jag inte upp på. Jag har gjort det med råge.

15 inbjudningar är en väg att gå. Jag har bjudit in många, några på forumet, vänner och bekanta. Köpa hotellnätter på Hotels.com, kläder på CareofCarl, möbler på SVensson i Lammhult, värdering av Bjurfors. Knepen är många och poängen finns där om man bara hustlar rätt. Men klart, det tar tid och energi. Orkar man inte finns Det säkert mer lämpade kort men att det skulle vara omöjligt att dra in 190K poäng på ens ett år ställer jag inte upp på. Jag har gjort det med råge.

Så massa konsumtion utöver de 90k/år som det ”kostar” att leva.

-Jag har många resor i kombination med att jag köper det mesta med mitt Amex-kort.
-Mina poäng har inget utgångsdatum
-Jag har en ok inkomst, det har nog majoriteten av de som jobbar.
-Jag har tidigare haft 6 flyg per vecka. Nu har jag gått ner på flygandet

Att enbart jaga poäng genom inköp av grönsaker på den lokala ICA-butiken känns bortkastat.

Fast du förutsatte att jag hade en ok inkomst.
I tidigare inlägg så står ju vanliga basvaror för 90.000kr per år.

Nåja, jag känner till mina vanor och mina inkomster. Dessutom känner jag till poängsaldot.

Lite här och lite där, så får man ihop en massa saker. Hyr bil är det många som gjort i dagarna.
Det gäller att känna till alla knep.
Själv har jag inga ”knep” för mig. Det fungerar ändå.

15st!? Fan, jag har inte lyckats med en enda.

Men det är alltså inget krav på personerna som du bjuder in. De kan säga upp kortet mer eller mindre direkt. Det känns ju lite sådär om man bjuder in flera som sedan inte använder kortet :D

De ska bli godkänna av Amex, men visst är det så. Jag tror dem flesta, i alla fall på forumet, valt att bli inbjudna av mig för jag delar gärna med mig av tips. Och så bör man ju ha ett egenintresse för kortet.

De ska bli godkänna av Amex, men visst är det så. Jag tror dem flesta, i alla fall på forumet, valt att bli inbjudna av mig för jag delar gärna med mig av tips. Och så bör man ju ha ett egenintresse för kortet.
Ja precis. Men jag tänkte om person X bjuder in folk som kanske egentligen inte vill ha kortet men är snälla och ger person X poäng :)

Tydligen bor man inte i övriga Sverige enligt Bjurfors. Tänkte få en värdering och 5k EB-poäng, men den gubben gick inte :)
Jag försökte också fixa en värdering men kärringen som ringde upp mig sa "du köpte lägenheten för under 12 månader sedan, marknaden är densamma. Ring oss när du vill sälja så ses vi då". Bad henne dra åt helvete (fast lite snällare). Kommer absolut inte ringa när jag ska sälja..

Jag försökte också fixa en värdering men kärringen som ringde upp mig sa "du köpte lägenheten för under 12 månader sedan, marknaden är densamma. Ring oss när du vill sälja så ses vi då". Bad henne dra åt helvete (fast lite snällare). Kommer absolut inte ringa när jag ska sälja..

Verkar vara ett jäkligt begränsat erbjudandet, vilket inte direkt framgår. Kanske skulle skicka ett mail till SAS ;)

CD834F96-F712-456F-91DD-98698480534D.png

50% inrikes, ca 30% inom Europa.

Jag har ca 1,4milj poäng på mitt Coop-kort och dom kommer börja försvinna f.o.m. i sommar enl expediten på Coop, har själv inte reflekterat över poängen tidigare- är inte särskilt insatt i olika kort, bonussystem osv men förstår att det t.ex går att växla till eurobonus.
Vad är smartaste sättet att hantera mina Coop-poäng på?

Jag har ca 1,4milj poäng på mitt Coop-kort och dom kommer börja försvinna f.o.m. i sommar enl expediten på Coop, har själv inte reflekterat över poängen tidigare- är inte särskilt insatt i olika kort, bonussystem osv men förstår att det t.ex går att växla till eurobonus.
Vad är smartaste sättet att hantera mina Coop-poäng på?
Växla till EBB genom deras webshop. Du kan ev. vänta in att de har någon kampanj så du får mer EBB poäng per växlat poäng. De har det ibland, men ingen vet när det kommer.

Växlingen är linjär, du får alltså inte mer procentuellt sett om du växlar 1milj Coop-poäng än om du växlar 10 000 coop-poäng.

Jag har räknat på det och i deras webshop är det EBB som ger mest för pengarna. Mkt bättre än värdecheckar.

Tack!
Hur länge kan man spara eurobonuspoäng?
Blir inte så mkt poäng av det vi reser, har väl några tusen poäng sedan tidigare (bara eurobonus, inget betalkort) men är nog dålig på att registrera också så det kommer nog inte att öka särskilt mkt framöver.
Är det mer fördelaktigt att använda poängen till vissa resor eller är det bara att betala de flygningar man ändå ska göra?

Tack!
Hur länge kan man spara eurobonuspoäng?
Blir inte så mkt poäng av det vi reser, har väl några tusen poäng sedan tidigare (bara eurobonus, inget betalkort) men är nog dålig på att registrera också så det kommer nog inte att öka särskilt mkt framöver.
Är det mer fördelaktigt att använda poängen till vissa resor eller är det bara att betala de flygningar man ändå ska göra?
Tror fem år. om du loggar in på ditt konto hos SAS ser du.

Fick nyss hem en Amex 2-4-1 voucher för första gången. Restips? Andra voucherrelaterade tips? :)
Du kan bara använda vouchern för resor, så andra relaterade kan bli svårt :).

Är du lat så använd Chatflights annars följande länkar kan hjälp dig att hitta tillgängliga bonusresor:
https://travelhacks.azurewebsites.n...vqjZEyDQWzkAAfFDT-uppT79RgARQ3m509MYuinCcThHQ
https://awardfares.com/browse/#/origin[]=airport:MUC&cabin=first&minAvailability=2
https://www.sas.se/eurobonus/star-alliance-award-trips/

Tillbaka
Topp