• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Du kan bara använda vouchern för resor, så andra relaterade kan bli svårt :).

Är du lat så använd Chatflights annars följande länkar kan hjälp dig att hitta tillgängliga bonusresor:
https://travelhacks.azurewebsites.n...vqjZEyDQWzkAAfFDT-uppT79RgARQ3m509MYuinCcThHQ
https://awardfares.com/browse/#/origin[]=airport:MUC&cabin=first&minAvailability=2
https://www.sas.se/eurobonus/star-alliance-award-trips/

Att den bara går att nyttja till resor är jag med på :) Men dina länkar är ju "andra voucherrelaterade tips" så det blev ju rätt ändå ;) Tack!
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Sidan jag kommer in på därefter saknar alternativ för att överföra poäng...
Screenshot 2018-12-01 at 08.40.06.png
 

alfons

Cartier

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Ett tips är att om man ska boka tillsammans med någon som man är folkbokförd med så kan man boka med poäng från bådas konton. Krävs dock att man ringer SAS och jag tror det är Tallin som gäller då!
Det var mer att morsan har poäng som hon inte kommer använda så vi tänkte lika väl förs över till mitt konto men verkar inte fungera via hemsidan för oss, får ringa supporten
 
Den här tråden, och ämnet i sig, är uppenbarligen lite av ett råttbo. :)

Jag är helt rudis på ämnet i sig och har i princip noll koll på hur systemen fungerar, även efter att ha försökt läsa i tråden i någon timma. Har liksom inte kommit över tröskeln än. Min förväntan är att utan för mycket strul, givet nedan, få tillbaka lite i form av kanske förmånliga reseerbjudanden, försäkringar, eller bara någon bra bonus som kan användas smart. Jag är inte alls säker på vilket jag mest uppskattar, rabatter, resor osv.
Idag finns enbart ett betalkort hos SHB, jag känner mig aningen "skör" med det det blir stökigt om/när det försvinner eller tappas bort.

Finns det någon som kan guida en stackare i frågan vilket kort eller lösning överlag som är bäst för mig och min familj, beskriver flyktigt inköpsmönster/ställen och kostnadsvanor nedan? Nu blir man ju såklart mörkrädd för hur spenderarbyxorna sitter men det är annan femma...

I nöje och shopping ligger säkert 120 000 kr i resor.

IMG_4122.jpg


Tack på förhand. :)
 

Bilagor

  • image1.jpeg
    image1.jpeg
    46.9 KB · Visningar: 1
Ok, vad är det som skiljer Amex Premium jämfört ett vanligt MC som är kopplat till tex SAS Eurobonus?

Är det denna 2-4-1 grejern eller är det liksom mer bonus överlag på det som handlas?

Tack!
 

alfons

Cartier
Ok, vad är det som skiljer Amex Premium jämfört ett vanligt MC som är kopplat till tex SAS Eurobonus?

Är det denna 2-4-1 grejern eller är det liksom mer bonus överlag på det som handlas?

Tack!

Den stora skillnaden är 2-4-1 samt att du får en bonus när du blir inbjuden till ett Amex. Det får du inte om du skaffar MC, däremot en längre välkomstbonus.

Det bästa är ju att köra båda. Då får man en bra start.
 

Veratio

Cartier
Den här tråden, och ämnet i sig, är uppenbarligen lite av ett råttbo. :)

Jag är helt rudis på ämnet i sig och har i princip noll koll på hur systemen fungerar, även efter att ha försökt läsa i tråden i någon timma. Har liksom inte kommit över tröskeln än. Min förväntan är att utan för mycket strul, givet nedan, få tillbaka lite i form av kanske förmånliga reseerbjudanden, försäkringar, eller bara någon bra bonus som kan användas smart. Jag är inte alls säker på vilket jag mest uppskattar, rabatter, resor osv.
Idag finns enbart ett betalkort hos SHB, jag känner mig aningen "skör" med det det blir stökigt om/när det försvinner eller tappas bort.

Finns det någon som kan guida en stackare i frågan vilket kort eller lösning överlag som är bäst för mig och min familj, beskriver flyktigt inköpsmönster/ställen och kostnadsvanor nedan? Nu blir man ju såklart mörkrädd för hur spenderarbyxorna sitter men det är annan femma...

I nöje och shopping ligger säkert 120 000 kr i resor.

IMG_4122.jpg


Tack på förhand. :)

Jag har ingen koll, älskar Amex SAS, men det är ju jag.

Men billig transport-kolumn. Imponerande!!
 
En specifik fråga ang SAS EB Amex Premium som jag förstår att man kan ha 2 kort kopplade till:

Kan man med appen (eller hur man nu ser vad man köper) på ett enkelt sätt se de både kortens respetive samlade inköp? Alltså går det att separera detta utan att behöva exportera och ha sig till Excel? Jag vill alltså se "mitt" korts samlade köp icke ihopblandat med det andra kortet som frugan flänger med.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
En specifik fråga ang SAS EB Amex Premium som jag förstår att man kan ha 2 kort kopplade till:

Kan man med appen (eller hur man nu ser vad man köper) på ett enkelt sätt se de både kortens respetive samlade inköp? Alltså går det att separera detta utan att behöva exportera och ha sig till Excel? Jag vill alltså se "mitt" korts samlade köp icke ihopblandat med det andra kortet som frugan flänger med.
Ja absolut, inga problem i appen.
Får nog halv-backa på det förresten, för fakturor kan man se totalt per kort i appen, men på nuvarande period kan man bara filtrera fram varje individs köp, men då visas inte totalen. (i sas mastercard appen kan man det där i mot)
 
Senast ändrad:

alfons

Cartier
En specifik fråga ang SAS EB Amex Premium som jag förstår att man kan ha 2 kort kopplade till:

Kan man med appen (eller hur man nu ser vad man köper) på ett enkelt sätt se de både kortens respetive samlade inköp? Alltså går det att separera detta utan att behöva exportera och ha sig till Excel? Jag vill alltså se "mitt" korts samlade köp icke ihopblandat med det andra kortet som frugan flänger med.

Du får det också specat på fakturan med en bilaga per person, så det är mycket enkelt. Går att se löpande i appen eller på Amex.se.
 
Ok, om man nu kör upplägget med 2 kort, ett Amex och ett vanligt SAS EB MC för inköpen som inte kör med Amex, vilket kort är att föredra då?
Då finns det alltså vanliga SAS EB MC 200 kr/år och så SAS EB MC Premium som kostar 1 495 kr/år. Både kan man ha ett sekundärt kort till för att samla poäng när de 2 Amexkorten inte funkar. Känns om Premium varianten ger bättre överföring på poäng för köpt krona så att säga och att välkomstbonus och någon sorts månadsbonus på 1 000 poäng borde väga upp priset?

Funkar det på samma sätt med SAS EB MC, kan man separera de 2 korten (vanliga och PointEarner) i någon app? Jag är inte betjänt av att det är separerat på fakturan, då är det för sent...
 

alfons

Cartier
Ok, om man nu kör upplägget med 2 kort, ett Amex och ett vanligt SAS EB MC för inköpen som inte kör med Amex, vilket kort är att föredra då?
Då finns det alltså vanliga SAS EB MC 200 kr/år och så SAS EB MC Premium som kostar 1 495 kr/år. Både kan man ha ett sekundärt kort till för att samla poäng när de 2 Amexkorten inte funkar. Känns om Premium varianten ger bättre överföring på poäng för köpt krona så att säga och att välkomstbonus och någon sorts månadsbonus på 1 000 poäng borde väga upp priset?

Funkar det på samma sätt med SAS EB MC, kan man separera de 2 korten (vanliga och PointEarner) i någon app? Jag är inte betjänt av att det är separerat på fakturan, då är det för sent...

Mastercard har en förmån som heter FlyPremium som går att läsa om på hemsidan. Den stora fördelen är att när man fått in 200 000EB (hur man än lyckas via värvning, resor eller spenderingar) under ett år så kan man boka (för poäng) ekonomi och får business till samma summa. Har man därför inte samlar in 200K under 12 månader finns det ingen direkt anledning till premium. Sen absolut får man lite fler poäng per spendering och 1K poäng i månaden extra.

I övrigt har korten samma funktioner för att se separata köp osv.
 

joca

Patek
2-Faktor
Hrm, jag ser huvudkortet med transaktioner från samtliga kort under det (har ett additional och ett extra).
Klicka på "fakturor" nere i mitten på skärmen. Klicka sedan på "transaktioner och fakturor". Välj den faktura du vill se så alla transaktioner kommer upp. Klicka sedan på höger högst upp till höger. Skrolla längst ner till "kortmedlemmar" och välj vems köp du vill filtrera fram :)
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Klicka på "fakturor" nere i mitten på skärmen. Klicka sedan på "transaktioner och fakturor". Välj den faktura du vill se så alla transaktioner kommer upp. Klicka sedan på höger högst upp till höger. Skrolla längst ner till "kortmedlemmar" och välj vems köp du vill filtrera fram :)
Ah där var det en gruppering, tack!
 
Topp