• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

joca

Patek
2-Faktor
Nu har jag kört med mitt Amex och MC under några veckor och har väl handlat upp c:a 30 000 kr på den tiden på ICA, restauranger, julklappsköp osv.
Amex fungerar för mig oväntat bra, bara på 1 ställe (lunchrestaurang i Uppsala) där jag gått på en nit under typ 3 veckor och fick använda MC istället. Till och med min lokala fiskhandlare körde Amex, positivt.

Jag stör mig dock fortfarande på att man via appen inte kan sortera kortköpen (Amex) och få det summerat per kort. Kan inte vara direkt tekniskt utmanande.

Det här med 150 000 kr/år för 2-4-1 känns (tyvärr...) som det minsta problemet.

Jag tror begränsningen i mitt fall rör sig om att samla själva EB-poängen (via kampanjer kanske?) och användandet av dessa. Vad finns för tips och tricks där? Samt finns det någon som kan guida lite hur sedan själva användandet av EB till resor går till.
Du kan filtrera i appen och på så sätt se köp gjorda av ett visst kort. Jag har skrivit om det tidigare i tråden :)

Det kommer lite erbjudanden då och då för att samla extra poäng.. Tanka på PREEM så får du extra poäng - https://www.preem.se/privat/kort-och-formaner/sas-eurobonus/
Ibland kommer det diverse kampanjer som "byt el till Fortum, få 10000 poäng osv, bara hålla ögon och öron öppna.
Kika in på businessclass.se så finns en del att läsa :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Jo, det har jag sett men den summerar inte köpen...då faller ju hela vitsen för mig iaf. Tack för svar!
Sant.. På fakturan kommer det uppdelat, finns det någon anledning att du behöver/vill se det löpande? Om det inte är extremt många transaktioner går det kanske summera manuellt? (Lite B absolut men jag tänker att det kanske funkar?)
 
Ja, det är ingen dealbreaker för mig men otroligt irriterande. :)

Varit in på det där businessclass-forumet, var ju helt spårat. Man inser att det finns folk som är helt besatta...:woot: Jag är dock ingen storresare överlag utan samlar bara EB osv för att resa privat på semester. Känns som det är mycket folk där som reser i tjänst vilket naturligtvis hade varit ett sätt att tjäna EB men jag har inte den möjligheten normalt sett.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ja, det är ingen dealbreaker för mig men otroligt irriterande. :)

Varit in på det där businessclass-forumet, var ju helt spårat. Man inser att det finns folk som är helt besatta...:woot: Jag är dock ingen storresare överlag utan samlar bara EB osv för att resa privat på semester. Känns som det är mycket folk där som reser i tjänst vilket naturligtvis hade varit ett sätt att tjäna EB men jag har inte den möjligheten normalt sett.

Jag föreslår att du tar och fläskar på med en resa vart 5:e år....om du inte spenderar ohemult mycket, så poängen svämmar över.
Själv är jag ingen ”kampanjjagare” utan poängen kommer när dom kommer.
Flyger dock en del i tjänsten även om jag idag flyger 1/3 av vad jag gjort tidigare då det brukade bli 6 flyg/vecka.

För min del så kan jag t.o.m vänta med att blåsa 150k på Amex om jag har lite poäng eller ser att jag inte kan ta mig en semester. Nu hamnar jag som oftast över 150k ändå, då de flesta inköp görs med Amex, men det är inget som jag prioriterar inför nästa år då jag lär ha blåst av nästan 700k poäng inom 12 månader.
Då börjar det bli tomt på poäng och en 2-4-1 är onödig att sträva efter.
 
Nej jag tror EB-poängen är min svaghet.

Stämmer följande någotsånär när det kommer till hur mycket poäng man behöver för att flyga till låt säga New York eller typ Tokyo eller så? https://www.sas.se/eurobonus/poangtabeller/

Om jag fattar det hela rätt så får jag genom att bara handla som vanligt utan att tänka 15 EB för varje 100 kr. Ett överslag skulle ge vid 250 000 kr i köp på ett år c:a 35-40 000 EB. Det kommer man ju inte sådär skitlångt på.
 

joca

Patek
2-Faktor
Nej jag tror EB-poängen är min svaghet.

Stämmer följande någotsånär när det kommer till hur mycket poäng man behöver för att flyga till låt säga New York eller typ Tokyo eller så? https://www.sas.se/eurobonus/poangtabeller/

Om jag fattar det hela rätt så får jag genom att bara handla som vanligt utan att tänka 15 EB för varje 100 kr. Ett överslag skulle ge vid 250 000 kr i köp på ett år c:a 35-40 000 EB. Det kommer man ju inte sådär skitlångt på.
Stämmer.
CE27E0BA-51F4-40C3-ADFB-4642623F7B95.jpeg
 
När julhelgen har lagt sig inser jag att jag har det gamla Amex Premium-kortet som from 2019 ger lägre poäng per spenderad krona, någon som känner igen? Funderar på om det är dags att ta steget upp till Amex Elite, någon som har en bra deal och vill tjäna lite poäng på en invite?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
När julhelgen har lagt sig inser jag att jag har det gamla Amex Premium-kortet som from 2019 ger lägre poäng per spenderad krona, någon som känner igen? Funderar på om det är dags att ta steget upp till Amex Elite, någon som har en bra deal och vill tjäna lite poäng på en invite?

Behöver su 2st 2-4-1 eller 20.000 statusgrundande poäng så kan elite vara bra
 
Jag bytte nyligen bank, och sa även upp mitt kreditkort hos en annan bank.
Jag ogillar att gå runt på debit-kort, dels privat, men framförallt företagskorten.

Jag söker ett kreditkort med goda förmåner.

Lite info:

Spend på 20-50.000:-/Mån (Bränsle, hotell, resor, butiksköp, verkstadsbesök, upplevelser)
Jag reser inte med flyg alls lika mycket som tidigare. Så jag vet inte om Amex SAS Elite är någon större idé ?
Jag är redan fullförsäkrad mot allt man kan tänka sig på annat håll, men ett bonussystem som kan användas för resor m.m är aldrig dumt.

Jag behöver inget kort med avbetalningsmöjligheter eller dylikt.
Bara standard samlingsfaktura. Och gärna ett eller två extrakort till familjemedlemmar.

Vad bör jag välja?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag bytte nyligen bank, och sa även upp mitt kreditkort hos en annan bank.
Jag ogillar att gå runt på debit-kort, dels privat, men framförallt företagskorten.

Jag söker ett kreditkort med goda förmåner.

Lite info:

Spend på 20-50.000:-/Mån (Bränsle, hotell, resor, butiksköp, verkstadsbesök, upplevelser)
Jag reser inte med flyg alls lika mycket som tidigare. Så jag vet inte om Amex SAS Elite är någon större idé ?
Jag är redan fullförsäkrad mot allt man kan tänka sig på annat håll, men ett bonussystem som kan användas för resor m.m är aldrig dumt.

Jag behöver inget kort med avbetalningsmöjligheter eller dylikt.
Bara standard samlingsfaktura. Och gärna ett eller två extrakort till familjemedlemmar.

Vad bör jag välja?

Amex Premium bör väl vara ok. Behöver ju inte dra till med Elite
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag bytte nyligen bank, och sa även upp mitt kreditkort hos en annan bank.
Jag ogillar att gå runt på debit-kort, dels privat, men framförallt företagskorten.

Jag söker ett kreditkort med goda förmåner.

Lite info:

Spend på 20-50.000:-/Mån (Bränsle, hotell, resor, butiksköp, verkstadsbesök, upplevelser)
Jag reser inte med flyg alls lika mycket som tidigare. Så jag vet inte om Amex SAS Elite är någon större idé ?
Jag är redan fullförsäkrad mot allt man kan tänka sig på annat håll, men ett bonussystem som kan användas för resor m.m är aldrig dumt.

Jag behöver inget kort med avbetalningsmöjligheter eller dylikt.
Bara standard samlingsfaktura. Och gärna ett eller två extrakort till familjemedlemmar.

Vad bör jag välja?
Jag hade valt SAS AMmx Premium. Blir lite extra poäng som kan växlas till resor vilket passar mig bra.
Du kommer få mellan 36k-90k poäng/år med en spend på 20-50k/månad.
Det blir ingen business-resa varje år till exotiska platser men kanske vartannat år :)
 
Jag hade valt SAS AMmx Premium. Blir lite extra poäng som kan växlas till resor vilket passar mig bra.
Du kommer få mellan 36k-90k poäng/år med en spend på 20-50k/månad.
Det blir ingen business-resa varje år till exotiska platser men kanske vartannat år :)

Jag trodde giltlighetstiden för 2-4-1 var ett år?
Kan man alltså spara sina poäng m.m längre?

Nu vet jag inte om ADs osv tar SAS Amex, men om dom gör det så borde det inte vara några problem att hamna över 300k spend för 2-4-1 x 2?
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag trodde giltlighetstiden för 2-4-1 var ett år?
Kan man alltså spara sina poäng m.m längre?

Nu vet jag inte om ADs osv tar SAS Amex, men om dom gör det så borde det inte vara några problem att hamna över 300k spend för 2-4-1 x 2?
Poängen kan du spara i 5 år.
Om du får en kupong juli 2019 så måste du boka resa före 2020-12-31 och åka hem senast 2021-12-31 med de nya reglerna (om jag förstått korrekt?). Tidigare var du tvungen att resa hem senast 2020-12-31 nu räcker det med att ha bokat resan innan dess.

Dessutom gör det inget om du vaskar en "2-4-1" och utnyttjar varannan.
Rob och Nymans tar AMEX.

Att komma upp i två "2-4-1" gör du på 20-50k/månad (troligtvis om du inte ligger på 20 varje månad) men det "behövs inte" om du har en spend på 20-50k kommer du ändå inte ha poäng till två resor varje år (om du inte vill åka inom europa t.ex.). Däremot får du mer poäng såklart med Elite-kortet.

Jag tror inte det är värt att ha Elite om man snittar någonstans runt 30k/månad iom att du "bara" får 72k poäng/år. (20 poäng per 100kr med Elite-kortet)
 
Poängen kan du spara i 5 år.
Om du får en kupong juli 2019 så måste du boka resa före 2020-12-31 och åka hem senast 2021-12-31 med de nya reglerna (om jag förstått korrekt?). Tidigare var du tvungen att resa hem senast 2020-12-31 nu räcker det med att ha bokat resan innan dess.

Dessutom gör det inget om du vaskar en "2-4-1" och utnyttjar varannan.
Rob och Nymans tar AMEX.

Att komma upp i två "2-4-1" gör du på 20-50k/månad (troligtvis om du inte ligger på 20 varje månad) men det "behövs inte" om du har en spend på 20-50k kommer du ändå inte ha poäng till två resor varje år (om du inte vill åka inom europa t.ex.). Däremot får du mer poäng såklart med Elite-kortet.

Jag tror inte det är värt att ha Elite om man snittar någonstans runt 30k/månad iom att du "bara" får 72k poäng/år. (20 poäng per 100kr med Elite-kortet)

Ok! Tack för ett välformulerat inlägg :)
Men det är Amex jag borde fortsätta med tycker du? Har haft tidigare men sagt upp p.g.a hög årskostnad.
Är inte alls påläst om konkurrenterna (Eurocard, Mastercard osv osv)

Vilka spend-nivåer skall man upp i för att dra nytta av SAS elite?
 
Läst och skrivit en hel del på BC-forum. Och det finns ju en del medlemmar där med minst sagt kreativa ideer och lösningar.
Det fick mig att undra följande....

Om man skulle betala ett par företagsfakturor i månaden på sin privata Amex (t.e.x SAS Premium) med tjänsten Betalo.se
Betalo.se tar ju en avgift på 2,5% på beloppet för betalning med Amex.

Normalt sett så är det ju varken problem med bokföring eller lagbrott att betala något privat och bokföra det som eget utlägg.
Men hur blir det med avgiften på 2,5% (250:- på 10tsk osv) detta är nog lite av en gråzon (?)

Om man går till ett bankkontor och betalar sina fakturor så tar ju dom en avgift per bg/pg betalning.
Om man har en bokföringskonsult som sköter all ekonomi (ink betalningar) så tar ju dom en löpande timpeng för det.

Är det någon lag som säger att man inte får betala fakturor privat, bokföra som eget utlägg (Inklusive transaktionsavgiften på 2,5%) ?
 

joca

Patek
2-Faktor
Ok! Tack för ett välformulerat inlägg :)
Men det är Amex jag borde fortsätta med tycker du? Har haft tidigare men sagt upp p.g.a hög årskostnad.
Är inte alls påläst om konkurrenterna (Eurocard, Mastercard osv osv)

Vilka spend-nivåer skall man upp i för att dra nytta av SAS elite?
Det tycker jag absolut.

Beror lite på, svaret är inte alltid så enkelt men personligen tycker jag nog man ska upp i runt 50k/månad iaf.. Då får du 120k poäng/år med elite jämfört med 90k med premium. Går lite snabbare att komma upp i poäng och om din spend ligger så högt så är nog inte årsavgiften allt för dyrt :)
Finns ju andra saker man kan nyttja såklart, t.ex. hyrbilar som ger många poäng, byta elavtal till fortum, tanka på preem osv osv :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Läst och skrivit en hel del på BC-forum. Och det finns ju en del medlemmar där med minst sagt kreativa ideer och lösningar.
Det fick mig att undra följande....

Om man skulle betala ett par företagsfakturor i månaden på sin privata Amex (t.e.x SAS Premium) med tjänsten Betalo.se
Betalo.se tar ju en avgift på 2,5% på beloppet för betalning med Amex.

Normalt sett så är det ju varken problem med bokföring eller lagbrott att betala något privat och bokföra det som eget utlägg.
Men hur blir det med avgiften på 2,5% (250:- på 10tsk osv) detta är nog lite av en gråzon (?)

Om man går till ett bankkontor och betalar sina fakturor så tar ju dom en avgift per bg/pg betalning.
Om man har en bokföringskonsult som sköter all ekonomi (ink betalningar) så tar ju dom en löpande timpeng för det.

Är det någon lag som säger att man inte får betala fakturor privat, bokföra som eget utlägg (Inklusive transaktionsavgiften på 2,5%) ?

Alltså... Mycket hänger ju på ditt samvete. En skatterevision är extremt sällan bolagen råkar ut för. Om du har ett litet AB med revisor så kommer den revisorn troligtvis inte se/säga någonting. Dock betyder det inte att det är okej..

Samlar du poäng hos t.ex. SAS Eurobonus på företagets bekostnad (inköp till företaget) så ska egentligen poängen nyttjas till företagsresor och inte privat.
Vad gäller avgiften till betalo så skulle jag säga att det inte är OK mtp att det är för att du privat ska få fördelar men som sagt, samvetet :)
 
Det tycker jag absolut.

Beror lite på, svaret är inte alltid så enkelt men personligen tycker jag nog man ska upp i runt 50k/månad iaf.. Då får du 120k poäng/år med elite jämfört med 90k med premium. Går lite snabbare att komma upp i poäng och om din spend ligger så högt så är nog inte årsavgiften allt för dyrt :)
Finns ju andra saker man kan nyttja såklart, t.ex. hyrbilar som ger många poäng, byta elavtal till fortum, tanka på preem osv osv :)

Vi tankar alla företagsfordonen på Preem/Såifa.
Men vi har ett mycket förmånligt avtal med Såifa, som inga kortutgivare (Inklusive Preem Mastercard) kommer i närheten av.
Men vilket som så blir det inga enorma summor på bränsle i månaden. Sedan skall man hålla på att spara kvitton för egna utlägg och kvitton 5 gånger i veckan.
 

joca

Patek
2-Faktor
Vi tankar alla företagsfordonen på Preem/Såifa.
Men vi har ett mycket förmånligt avtal med Såifa, som inga kortutgivare (Inklusive Preem Mastercard) kommer i närheten av.
Men vilket som så blir det inga enorma summor på bränsle i månaden. Sedan skall man hålla på att spara kvitton för egna utlägg och kvitton 5 gånger i veckan.
Okej :)
Det finns som sagt lite olika erbjudanden man kan nyttja. Just preem har 2 poäng/liter när du tankar där. Inte supermycket men många bäckar små :)

Bjurfors (stockholm) hade ett erbjudande där man får 5000 poäng om de får värdera ditt boende. Lite sånt dyker upp ibland och är bra att hoppa på :)
 
Topp