Johanw
Silver
Testade men läste sen någonstans att First Class platser inte syns här.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Stämmer, business är gränsenTestade men läste sen någonstans att First Class platser inte syns här.
Hade hoppats på en mer "öppen" sida.
Hade gärna velat klicka i att jag åker till t.ex. maldiverna under januari och sedan fått se vilka möjligheter som finns. Nu får jag välja en specifik dag och kan sedan klicka mig framåt eller bakåt en dag i taget, lite "sådär" tycker jag tbh![]()
Det började väl redan i september.
Missade att du hade editerat inlägget.Ja absolut, inga problem i appen.
Får nog halv-backa på det förresten, för fakturor kan man se totalt per kort i appen, men på nuvarande period kan man bara filtrera fram varje individs köp, men då visas inte totalen. (i sas mastercard appen kan man det där i mot)
Någon som utnyttjat Amex reseförsäkring för försenat bagage? Och kan berätta hur man går till väga enklast? Läste villkoren och tolkar det som att man får 2000 kr/pers om väskan är mer än 4h försenad (jag har ett PIR från flygplatsen). Är det bara o shoppa loss o spara kvitton?
Tackar, ingen granskning av vad man köpt eller? (jeans, skjorta, deo, typ)Inte Amex men SHB, som använder Zürich. Jag mailade bara in kvitto. Några dagar senare hade jag pengarna på kontot.
Tackar, ingen granskning av vad man köpt eller? (jeans, skjorta, deo, typ)
Åtminstone med ett Amex kompenseras den faktorn av att det är omöjligt att använda kortet i hälften av Sveriges butiker.När det gäller kreditkort rent generellt brukar jag alltid höja varningens finger till de jag pratar med. Jag är ordningsam ekonomiskt även om jag alltid köper det jag vill ha. Men, jag märker att det är lätt att bara köpa när man har ett kreditkort. Man har inte den här känslan man hade tidigare "har bara 2 500 kr kvar på kontot nu, jag kan ju inte flytta över för att köpa den här dumheten för 5 000 kr". Det är mycket lättare att överkonsumera.
Så, kreditkort är absolut inte för alla.
Åtminstone med ett Amex kompenseras den faktorn av att det är omöjligt att använda kortet i hälften av Sveriges butiker.![]()
ÖoB tar Amex.
Man lägger ju upp sina inköp på det sättet att det passar ens Amex. Köpa saker på ÖoB, Rusta och Biltema går alltså bort...som det även annars gör.
Bra butiker tar Amex. Bilhandlarna är dock lite knepigare.
Får ta ett SAS Mastercard och komplettera.
Men det stämmer ju inte. Det är många många butiker som inte tar amex. Tex Clas Ohlsson (!?) Samma med restauranger. Har haft det i 3 månader nu och är princip omöjligt att endast använda amex. Man måste ha ett Mastercard / visa i back up.
Man lägger ju upp sina inköp på det sättet att det passar ens Amex. Köpa saker på ÖoB, Rusta och Biltema går alltså bort...som det även annars gör.
Bra butiker tar Amex. Bilhandlarna är dock lite knepigare.
Får ta ett SAS Mastercard och komplettera.
Prövar ni ens att använda era kort? Var tvungen att gå genom mitt AMEX kontoutdrag och hittar alla ni säger inte fungerar:
19 dec BILTEMA 118 MALMÖ 191,30 kr
23 nov JULA AB LUND 59,80 kr
28 okt CLAS OHLSON ARLÖV 99,89 kr
27 okt RUSTA BURLOV 56 ARLOV 299,30 kr
05 okt OOB TOFTANAS MALMO 171 MALMO 354,00 kr
Här i Stockholm går det absolut inte att bara använda Amex. Jag som äter ute varje lunch var flera gånger i veckan tvungen att använda ett sekundärt mastercard för att betala. Samma sak på många mindre ställen som caféer och kiosker. Att kunna använda ett kort överallt är för mig det enklaste baskravet, så AMEX fick åka i soptunnan. Kör nu Eurobonus Mastercard Premium som fungerat väldigt bra. Det enda man missar är 2-4-1 (efter att ha spenderat 150k) men det tyckte jag var helt hopplöst att få boka på någorlunda vettiga datum ändå. Jag vägrar låta mitt kreditkort bestämma när jag ska åka på semester...
Förstår inte hur du tänker - om du ens tänker? Jag använder bonuspoängen för att resa reguljärt, precis som alla andra. Eller tror du att man inte får resa om man inte har amex?Förstår inte vad du gnäller över.
Jag gissar på att du ändå har ett kort som du fått från banken. Håller inte det?
Vad ska du överhuvudtaget med ett kreditkort som är kopplat till EB om du ändå inte kan utnyttja bonuspoängen. Det låter ju oerhört korkat.
Satsa på något som ger återbäring på Coop eller Rusta i så fall.
Förstår inte hur du tänker - om du ens tänker? Jag använder bonuspoängen för att resa reguljärt, precis som alla andra. Eller tror du att man inte får resa om man inte har amex?
Finns det inget kort som ger rena pengar tillbaka?
Känns ju som att de mer ”exklusiva” korten endast ger förmåner vid utlandsresa (2-4-1, lounger, försäkringar osv.)
Ber om ursäkt om det har nämnts i tråden tidigare.
Edit:
Snabb googling gav svar. Har folk erfarenheter är de varmt välkommet att kommentera.
Jag skaffade everydaycard nyligen, 1% tillbaka i rena pengar (om du kommer upp i en viss summa, men det gör du garanterat) Ganska ofta kör de kampanjmånader på 2% på vissa områden tex heminredning, matbutiker, drivmedel etc.Finns det inget kort som ger rena pengar tillbaka?
Känns ju som att de mer ”exklusiva” korten endast ger förmåner vid utlandsresa (2-4-1, lounger, försäkringar osv.)
Ber om ursäkt om det har nämnts i tråden tidigare.
Edit:
Snabb googling gav svar. Har folk erfarenheter är de varmt välkommet att kommentera.
Nu har jag kört med mitt Amex och MC under några veckor och har väl handlat upp c:a 30 000 kr på den tiden på ICA, restauranger, julklappsköp osv.
Amex fungerar för mig oväntat bra, bara på 1 ställe (lunchrestaurang i Uppsala) där jag gått på en nit under typ 3 veckor och fick använda MC istället. Till och med min lokala fiskhandlare körde Amex, positivt.
Jag stör mig dock fortfarande på att man via appen inte kan sortera kortköpen (Amex) och få det summerat per kort. Kan inte vara direkt tekniskt utmanande.
Det här med 150 000 kr/år för 2-4-1 känns (tyvärr...) som det minsta problemet.
Jag tror begränsningen i mitt fall rör sig om att samla själva EB-poängen (via kampanjer kanske?) och användandet av dessa. Vad finns för tips och tricks där? Samt finns det någon som kan guida lite hur sedan själva användandet av EB till resor går till.