• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Alltså... Mycket hänger ju på ditt samvete. En skatterevision är extremt sällan bolagen råkar ut för. Om du har ett litet AB med revisor så kommer den revisorn troligtvis inte se/säga någonting. Dock betyder det inte att det är okej..

Samlar du poäng hos t.ex. SAS Eurobonus på företagets bekostnad (inköp till företaget) så ska egentligen poängen nyttjas till företagsresor och inte privat.
Vad gäller avgiften till betalo så skulle jag säga att det inte är OK mtp att det är för att du privat ska få fördelar men som sagt, samvetet :)

Anade att det var lite så.
Mycket av det man kan läsa på SKV.se är ju mer riktlinjer än lagar.
Och får man väl en revision så gör dom troligtvis en inviduell bedömning på det.
Men är inte orolig för en revision, sköter bokföringen enligt alla lagar och regler.
Skulle dom tjöta om dom 2,5% så är det fortfarande inga summor att bråka om vid en eventuell återbetalning (inklusive straffskatt)
 

joca

Patek
2-Faktor
Anade att det var lite så.
Mycket av det man kan läsa på SKV.se är ju mer riktlinjer än lagar.
Och får man väl en revision så gör dom troligtvis en inviduell bedömning på det.
Men är inte orolig för en revision, sköter bokföringen enligt alla lagar och regler.
Skulle dom tjöta om dom 2,5% så är det fortfarande inga summor att bråka om vid en eventuell återbetalning (inklusive straffskatt)
Precis :)

Vet många småföretagare med egna AB'n som omsätter 5-15m som använder privata sas amex elite som företagskort där dom har en spend på ca 50k/månad och betalar årsavgiften via bolaget. Självklart nyttjar dom poängen till privat resande och ingen har fått någon tillsägelse av sina revisorer men som sagt. Blir det skatterevision blir det nog annorlunda men den risken.. :)
 
Precis :)

Vet många småföretagare med egna AB'n som omsätter 5-15m som använder privata sas amex elite som företagskort där dom har en spend på ca 50k/månad och betalar årsavgiften via bolaget. Självklart nyttjar dom poängen till privat resande och ingen har fått någon tillsägelse av sina revisorer men som sagt. Blir det skatterevision blir det nog annorlunda men den risken.. :)

Jodå. Har en bekant som fick sitt Centurion / Black i fjol.
Inte igenom att betala räkningar. Men enorma summor på egna utlägg m.m.

Jag börjar förstå mer och mer varför folk är så besatta av kreditkort på vissa forum hehe :)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Okej :)
Det finns som sagt lite olika erbjudanden man kan nyttja. Just preem har 2 poäng/liter när du tankar där. Inte supermycket men många bäckar små :)

Bjurfors (stockholm) hade ett erbjudande där man får 5000 poäng om de får värdera ditt boende. Lite sånt dyker upp ibland och är bra att hoppa på :)
+25 000 till om du tecknar försäljningsuppdrag via dem (Bjurfors) :)
Totalt 30k EBB, kan göras en gång per år.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Jag har varit medlem i 1 år nu. Jag var först lite orolig att jag inte skulle skrapa ihop poäng men som @joca skriver gäller det att hålls utkik efter lite bra tips.

Jag har tyvärr inte lyckats värva någon - alla mina vänner är redan tillfrågade 2 ggr minst :)

Tyvärr höjde SAS poänggränserna så jag hade planerat att boka en 2-4-1 i business till Hong Kong i februari men får vänta till jag skrapat ihop mer poäng.
0BE7CD85-7A80-4892-9DBC-005EA2793D75.jpeg
 
Jag har varit medlem i 1 år nu. Jag var först lite orolig att jag inte skulle skrapa ihop poäng men som @joca skriver gäller det att hålls utkik efter lite bra tips.

Jag har tyvärr inte lyckats värva någon - alla mina vänner är redan tillfrågade 2 ggr minst :)

Tyvärr höjde SAS poänggränserna så jag hade planerat att boka en 2-4-1 i business till Hong Kong i februari men får vänta till jag skrapat ihop mer poäng.
0BE7CD85-7A80-4892-9DBC-005EA2793D75.jpeg


Vad får man för att värva någon?
Hur funkar Eurponus poängsystemet för elite? 20 poäng /100:- spend är det något mer?
Vad betyder ebb?
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Vad får man för att värva någon?
Hur funkar Eurponus poängsystemet för elite? 20 poäng /100:- spend är det något mer?
Vad betyder ebb?
I nuläget 12k poäng för att värva. Innan körde de kampanj så man fick 15k.
EBB = eurobonus

Ja, bland annat ger Elite mer poäng per spenderad krona. Du får även 2st 2-4-1 vouchers. Mitt intryck från tråden, BC-forum och vänner är att de har mer problem att skrapa ihop poängen än 2-4-1-checkarna. Jag uppnådde min 2-4-1 efter 3 månader eller något. Med 20-50k spend kommer du lätt upp i 2 st såna vouchers.
 
Nu har jag kört c:a 1 månad med mina kort, AMEX SAS Premium och SEB MC EB, första kortet har jag gjort rätt stora inköp det senare några få när AMEX inte funkat.

Går jag in på SAS Eurobonus hemsida så ser jag att jag skrapat ihop hela 144 poäng...och på AMEX-sida står det typ 2400 poäng. :D Ett snabbt överslag borde ge 12 000 i inträdesbonus, 9 000 för byte till Fortum som elleverantör, köp av flygresa på SAS för 5000 kr (fyllt i EB-kod) samt normal poängskörd för c:a 50 000 kr på AMEX som skulle ge 7 500 poäng. Totalt borde jag ju ha c:a 30 000 poäng i runda slängar. Är det någon sorts tröghet i systemet?

Och samlas alla poäng på AMEX-sida eller på SAS EB-sida, eller båda?

Tack.
 

joca

Patek
2-Faktor
Nu har jag kört c:a 1 månad med mina kort, AMEX SAS Premium och SEB MC EB, första kortet har jag gjort rätt stora inköp det senare några få när AMEX inte funkat.

Går jag in på SAS Eurobonus hemsida så ser jag att jag skrapat ihop hela 144 poäng...och på AMEX-sida står det typ 2400 poäng. :D Ett snabbt överslag borde ge 12 000 i inträdesbonus, 9 000 för byte till Fortum som elleverantör, köp av flygresa på SAS för 5000 kr (fyllt i EB-kod) samt normal poängskörd för c:a 50 000 kr på AMEX som skulle ge 7 500 poäng. Totalt borde jag ju ha c:a 30 000 poäng i runda slängar. Är det någon sorts tröghet i systemet?

Och samlas alla poäng på AMEX-sida eller på SAS EB-sida, eller båda?

Tack.
Poängen samlas på ditt SAS Eurobonus-konto. Poängen från Amex överförs en gång per månad till Sas Eurobonus :)
Det kan ta lite tid att få sina poäng men ge det till nästa månad så borde allt vara på ditt sas eurobonus-konto/sida :)

EDIT: Poängen samlas alltså på ditt Amex-konto som sedan överförs till SAS Eurobonus en gång per månad, där det sedan "sparas" i 5 år.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Undrar följande @joca, med tanke på din expertis. :)

Hur många ebb poäng "tjänar" man på att gå från ett vanligt Amex till SAS Amex, med säg en spend på 20k/mån?

MR-poängen är ju värdelösa, brukar föra över dessa till EBB vid kampanjer, typ dubbelt antal poäng vid överföring men misstänker att man missar en del ändå?
 

joca

Patek
2-Faktor
Undrar följande @joca, med tanke på din expertis. :)

Hur många ebb poäng "tjänar" man på att gå från ett vanligt Amex till SAS Amex, med säg en spend på 20k/mån?

MR-poängen är ju värdelösa, brukar föra över dessa till EBB vid kampanjer, typ dubbelt antal poäng vid överföring men misstänker att man missar en del ändå?
Tror du missar väldigt mycket men har extremt dålig koll på amex. Kan bara sas en amex :D
Vad är det för konverteringsrate? Med sas ebb amex platinum får du 15 eurobonus poäng per 100kr när du handlar i en "vanlig affär"
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tror du missar väldigt mycket men har extremt dålig koll på amex. Kan bara sas en amex :D
Vad är det för konverteringsrate? Med sas ebb amex platinum får du 15 eurobonus poäng per 100kr när du handlar i en "vanlig affär"

Vanligt Amex är 1p/krona. När du för över till EB får du 1EB/11Amex. Så för 100kr får du 9EB.
Går miste om 1200 EB poäng/månad med andra ord, tackar. :)
 

demondave

Rolex
Har EB Amex och MC. Ska göra ett större inköp i en butik som inte tar Amex, men MC och kan fakturera. Samma poäng på korten, så inga problem så sett, men klart det vore fint med dryga 40k mot 2-4-1 vouchern. Finns det nån fakturabetalningstjänst som tar Amex som vore värd att använda?
 

Johanw

Cartier
Har EB Amex och MC. Ska göra ett större inköp i en butik som inte tar Amex, men MC och kan fakturera. Samma poäng på korten, så inga problem så sett, men klart det vore fint med dryga 40k mot 2-4-1 vouchern. Finns det nån fakturabetalningstjänst som tar Amex som vore värd att använda?

Du har t.ex Betalo men då är det 2,5% avgift.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Nu har jag kört c:a 1 månad med mina kort, AMEX SAS Premium och SEB MC EB, första kortet har jag gjort rätt stora inköp det senare några få när AMEX inte funkat.

Går jag in på SAS Eurobonus hemsida så ser jag att jag skrapat ihop hela 144 poäng...och på AMEX-sida står det typ 2400 poäng. :D Ett snabbt överslag borde ge 12 000 i inträdesbonus, 9 000 för byte till Fortum som elleverantör, köp av flygresa på SAS för 5000 kr (fyllt i EB-kod) samt normal poängskörd för c:a 50 000 kr på AMEX som skulle ge 7 500 poäng. Totalt borde jag ju ha c:a 30 000 poäng i runda slängar. Är det någon sorts tröghet i systemet?

Och samlas alla poäng på AMEX-sida eller på SAS EB-sida, eller båda?

Tack.

Poängen samlas på ditt SAS Eurobonus-konto. Poängen från Amex överförs en gång per månad till Sas Eurobonus :)
Det kan ta lite tid att få sina poäng men ge det till nästa månad så borde allt vara på ditt sas eurobonus-konto/sida :)

EDIT: Poängen samlas alltså på ditt Amex-konto som sedan överförs till SAS Eurobonus en gång per månad, där det sedan "sparas" i 5 år.
Precis, kolla på din faktura, där finns det en sida dedikerat till eurobonus och där står det vilket eurobonus-konto poängen överförs till :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag har varit medlem i 1 år nu. Jag var först lite orolig att jag inte skulle skrapa ihop poäng men som @joca skriver gäller det att hålls utkik efter lite bra tips.

Jag har tyvärr inte lyckats värva någon - alla mina vänner är redan tillfrågade 2 ggr minst :)

Tyvärr höjde SAS poänggränserna så jag hade planerat att boka en 2-4-1 i business till Hong Kong i februari men får vänta till jag skrapat ihop mer poäng.
0BE7CD85-7A80-4892-9DBC-005EA2793D75.jpeg

Väldigt kort hållbarhetstid på dina poäng.
Är du säker på att du varit medlem i ett år?

Nåja, räknade lite dåligt. Okt 2017 är ju faktiskt inom ramarna för ett år.
 
Senast ändrad:

Josa

Omega
2-Faktor
Dudes (och dudettes??), behöver er hjälp, ska ge mig ut i pendlingslivet igen.
Ska som det ser ut nu, börja pendla mellan metropolen Visby till den andra Metropolen Malmö med start om någon vecka, måndag till onsdag, behöver landa i Stockholm, så rimligast är SAS och Flygbra. (Norwegian finns med, men sämre tider). Så alltså 4 flighter i veckan, lite taxi och luncher, inga större andra utgifter så sett, vilket kort???
Avslutade mitt SAS amex Elite i November då det gick ut och jag inte använde det under 2018, har kvar mitt Norwegian kort.
Ska konsulta men kommer inte ha några större utgifter, har boende i Malmö, så inga hotellutgifter heller.
Eftersom jag ska vara borta från familjen en del, så är målet att kunna resa med familjen och använda poängen till en del av det, (Fru och 2 barn, 3 & 4,5år)
Jag tänker på Norwegian då jag flyger en del till Israel, men eftersom jag antagligen mest kommer flyga med SAS är det kanske vettigt att aktivera det igen?
Hur tänker ni?
 

Hutti

Cartier
Dudes (och dudettes??), behöver er hjälp, ska ge mig ut i pendlingslivet igen.
Ska som det ser ut nu, börja pendla mellan metropolen Visby till den andra Metropolen Malmö med start om någon vecka, måndag till onsdag, behöver landa i Stockholm, så rimligast är SAS och Flygbra. (Norwegian finns med, men sämre tider). Så alltså 4 flighter i veckan, lite taxi och luncher, inga större andra utgifter så sett, vilket kort???
Avslutade mitt SAS amex Elite i November då det gick ut och jag inte använde det under 2018, har kvar mitt Norwegian kort.
Ska konsulta men kommer inte ha några större utgifter, har boende i Malmö, så inga hotellutgifter heller.
Eftersom jag ska vara borta från familjen en del, så är målet att kunna resa med familjen och använda poängen till en del av det, (Fru och 2 barn, 3 & 4,5år)
Jag tänker på Norwegian då jag flyger en del till Israel, men eftersom jag antagligen mest kommer flyga med SAS är det kanske vettigt att aktivera det igen?
Hur tänker ni?

Fördelen med sas är ju star alliance.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Dudes (och dudettes??), behöver er hjälp, ska ge mig ut i pendlingslivet igen.
Ska som det ser ut nu, börja pendla mellan metropolen Visby till den andra Metropolen Malmö med start om någon vecka, måndag till onsdag, behöver landa i Stockholm, så rimligast är SAS och Flygbra. (Norwegian finns med, men sämre tider). Så alltså 4 flighter i veckan, lite taxi och luncher, inga större andra utgifter så sett, vilket kort???
Avslutade mitt SAS amex Elite i November då det gick ut och jag inte använde det under 2018, har kvar mitt Norwegian kort.
Ska konsulta men kommer inte ha några större utgifter, har boende i Malmö, så inga hotellutgifter heller.
Eftersom jag ska vara borta från familjen en del, så är målet att kunna resa med familjen och använda poängen till en del av det, (Fru och 2 barn, 3 & 4,5år)
Jag tänker på Norwegian då jag flyger en del till Israel, men eftersom jag antagligen mest kommer flyga med SAS är det kanske vettigt att aktivera det igen?
Hur tänker ni?

Helt klart SAS
Med 4 flighter per vecka så kommer du fort upp i Diamond status och får en del poäng.
Du lär ju inte behöva Elit för att få statusgrundande poäng, så ett vanligt premium duger gott och väl till en början, då du ändå inte lär ha poäng som täcker 2st 2-4-1.
 

alfons

Cartier
Dudes (och dudettes??), behöver er hjälp, ska ge mig ut i pendlingslivet igen.
Ska som det ser ut nu, börja pendla mellan metropolen Visby till den andra Metropolen Malmö med start om någon vecka, måndag till onsdag, behöver landa i Stockholm, så rimligast är SAS och Flygbra. (Norwegian finns med, men sämre tider). Så alltså 4 flighter i veckan, lite taxi och luncher, inga större andra utgifter så sett, vilket kort???
Avslutade mitt SAS amex Elite i November då det gick ut och jag inte använde det under 2018, har kvar mitt Norwegian kort.
Ska konsulta men kommer inte ha några större utgifter, har boende i Malmö, så inga hotellutgifter heller.
Eftersom jag ska vara borta från familjen en del, så är målet att kunna resa med familjen och använda poängen till en del av det, (Fru och 2 barn, 3 & 4,5år)
Jag tänker på Norwegian då jag flyger en del till Israel, men eftersom jag antagligen mest kommer flyga med SAS är det kanske vettigt att aktivera det igen?
Hur tänker ni?

Fördelen med SAS och Star Alliance är också att de har en ljusare framtid. Norwegian har stora svårigheter och vem vet om de överlever våren...

Även så att du får statusfördelar som ex priority boarding osv som kan vara skönt när man pendlar. Eurobonus har ett bättre lojalitetspoäng än Norbaggarna.
 

Hutti

Cartier
Hur lång tid brukar det ta innan man får poäng för exempelvis Avis kampanjer på 5000 ifall man hyr i 3 dagar eller längre?
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Ny till detta med kreditkort men har nyligen skaffat amex premium. Vilken är faktureringsperioden? Är det mellan 1a till sista varje månad och sen nollställs kreditgränsen eller hur funkar det?
 
Topp