Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Bästa kreditkortet för förmåner?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av mps, 13 december 2015.

1. joca

joca Platina Premium

Från:
    Stockholm
    Din kreditgräns "nollställs" eller "minskar" iom att du gör en betalning.
    Om du har brytgräns 30'e t.ex. och handlar för 20k mellan 1-30'e sedan får en faktura. Så handlar du för 20k igen så kommer du ha utnyttjat 40k tills du betalar in 20k eller vad du nu betalar in :)

Karatekid gillar detta.
  2. Karatekid

Karatekid Platina

Tack. That makes sense. Kan man betala innan faktura för att nollställa kreditgränsen?:)

joca gillar detta.
  3. joca

joca Platina Premium

Från:
    Stockholm
    Ja :)

Karatekid gillar detta.
  4. Karatekid

Karatekid Platina

Perfa. Tack:)

joca gillar detta.
  5. Veratio

Veratio Tantal

Från:
    Malmö
    Finns så mycket kunskap här, så jag frågar:

Amex 2-4-1, har ett vanligt Premium-kort, man kan få en per år. Har en just nu, börjar snart närma mig årets. Kan jag ha två stycken, en som jag fick förra året och går ut nu i slutet på 2019 och en som jag får i år som bör räcka till 2020-12-31?

Skaffade två SAS EB MC, en till mig och en till sambon. Känns onödigt att ha två separata kort med två årsavgifter, så nu när bonusen för inskaffande (10 000 poäng per kort) har kommit in tänkte jag avsluta det ena. Någon som vet om de tar tillbaka poängen i så fall? Om det är så, hur länge måste man ha kvar kortet för att få behålla bonusen?

Sugen på Köpenhamn - Boston - Miami nu i höst. :)

Hutti gillar detta.
  6. joca

joca Platina Premium

Från:
    Stockholm
    Ja du kan ha två och nej poängen dras inte tillbaka (inte enligt min erfarenhet Iaf. Vet fler som bjudit in sambos osv och sedan avslutat kort) :)

Veratio gillar detta.
  7. Klockaren

Klockaren Tantal Premium

Vad är spenden sambon behöver ha för att frigöra invitepoängen?

8. joca

joca Platina Premium

Från:
    Stockholm
    Ingen.
    Har bjudit in folk som sedan ångrat sig och aldrig använt korten. Har ändå fått poäng.
    Du får poäng så fort din sambo blir accepterad som kortinnehavare.

Klockaren gillar detta.
  9. Klockaren

Klockaren Tantal Premium

Trevligt, det hade jag inte en aning om.
    Trodde det var 15k spend inom 3 månader som gällde :)

10. Kompassen

Kompassen Tantal Premium

Jag och min kollega fick bonusen på 12k poäng och den kom direkt när jag spenderat 15k som du nämner. :)

BOTL och Klockaren gillar detta.
  11. joca

joca Platina Premium

Från:
    Stockholm
    Den du bjuder in får sina poäng då. Den som bjuder in får poängen direkt när de som skaffar kort blir godkända

alfons och Klockaren gillar detta.
  12. Moorflax

Moorflax Diamant

Från:
    Norberg
    Ska köpa klocka på Nymans i helgen.
    Är det möjligt att föra över pengar till Coop-kortet och betala med detta(och få poängen dessutom)?

13. alfons

alfons Titan

Är det Mastercard/Visa så inga problem. Har gjort det på Nymans.

14. Moorflax

Moorflax Diamant

Från:
    Norberg
    Perfekt, tack för ultrasnabbt svar :)
    Medmera-kort Mastercard

alfons gillar detta.
  15. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Någon idé att skaffa något bättre kort om vi snackar kanske 3 vändor till USA och 5-10 vändor inom EU årligen till att börja med?

BOTL gillar detta.
  16. johpe

johpe Tantal

Från:
    Sverige
    Ja om du räknar med att Flyga med SAS eller andra Star Alliance så är väl Amex/MasterCard SAS Eurobonus att rekommendera, då får du snart ihop bonusresor skulle jag säga.

ante_77 gillar detta.
  17. vaniljglass

Ja, siktar helt klart på att flyga Star Alliance till 100% - och har ett eurobonuskonto uppsatt.

Men rent pengamässigt blir ju inte tidigare nämnda resor sådär farligt dyra, så frågan är vad som behövs utöver dessa?

18. pnt

pnt Silver

Från:
    Borås
    Ska du flyga tre vändor till USA årligen är ju SAS Amex Elite way to go. Då har du två st 2-4-1 med poäng årligen om du har en spend på 300k. Kombinera med SAS Mastercard Premium och få 1000 statusgrundande poäng i månaden + 20000 statusgrundande poäng från SAS Amex Elite. Då har du ett SAS guldkort inom kort med ditt resemönster dessutom :)

19. joca

joca Platina Premium

Från:
    Stockholm
    Helt klart!

20. vaniljglass

Vet inte om jag har en spend på 300k dock. Beror på hur mkt det blir via jobbet.

Lite halvt komplext detta alltså.

21. pnt

pnt Silver

Från:
    Borås
    Kommer du inte upp i 300k och inte har guldkortsintentioner räcker ett SAS Amex Premium tänker jag. Då har du en 2-4-1 med poäng till USA per år om du når upp i 150k spend.

22. JB_XII

JB_XII Brons

Från:
    Göteborg
    Intressant och bra sammanfattning.
    Jag har följt tråden ett tag, men om jag har förstått det rätt.

Skaffar man SAS Amex Premium och spenderar 150k på ett år så får man:
    - En voucher 2-4-1
    - Poäng som täcker en resa till USA
    - Övriga förmåner som kortet ger.

Innebörden blir alltså att man får en "gratis" flygbiljett till USA för 2 personer per år?

23. pnt

pnt Silver

Från:
    Borås
    150 000 kr i spend på ett SAS Amex Premium-kort ger dig 22500 poäng (15 poäng per 100 kr). En USA-resa i för två i SAS Go kostar 60k poäng t/r med 2-4-1-voucher. Du behöver alltså komplettera din spend med mer poäng från flygresor eller invites etc. SAS Amex Elite ger 20 poäng per 100 kr istället.

JB_XII gillar detta.
  24. vaniljglass

Alright. Hur ska man tänka vid bokning av flyg då? Olika klasser osv.

25. Josa

Josa Titan Premium

Fråga, ni som flyger SAS mycket, hamnar alla era poäng också i poängkolumnen istället för baspoäng? Allt hamnar där hos mig, flyg blandat med amex extra points, står under som basic points men ligger i "fel kolumn". Ser det ut så hos er också?
    När man blir värvad, SAS Amex premium, de 12 000 poängen är de extra eller är de basic?

26. pnt

pnt Silver

Från:
    Borås
    SAS Plus Saver kör jag på inom Europa om jag vill tjäna så mycket poäng som möjligt för minst pengar. Boka alltid flera legs också. Jag åker till London i mars GOT>CPH>LHR och motsvarande tillbaka i SAS Plus och får 4500 poäng för det om jag inte minns fel. Kostade ca 3k t/r.

SAS Go ger löjligt lite poängintjäning nu för tiden är min upplevelse, även longhaul.

27. pnt

pnt Silver

Från:
    Borås
    Baspoäng får du ifrån framförallt flygresor du bokat med pengar. Dessa poäng är statusgrundande. Alla poäng du får ifrån värvning, kreditkortsköp etc är "bara" extrapoäng som kan användas för bokning av flygresor - men de ger dig inte en högre statusnivå (det enda sättet du kan omvandla extrapoäng till statuspoäng är att byta 10000 extrapoäng mot 1000 baspoäng, kan vara ett alternativ om du är nära att gå upp en nivå men inte kommer flyga innan din period är slut).

JB_XII och Josa gillar detta.
  28. Josa

Josa Titan Premium

Tack, hade någonstans fått för mig att Amex värvning och signup också var statusgrundande som på Mastercard.

29. pnt

pnt Silver

Från:
    Borås
    Mastercard Premium ger 1000 baspoäng i månaden, varje månad du använder kortet. Ett vanligt sätt att öka sin statusnivå så snabbt som möjligt är att skaffa ett SAS Amex Elite och ett Mastercard Premium som en duo. Det ger 32000 baspoäng årligen (45000 krävs för att nå guld).

30. Josa

Josa Titan Premium

Ah, så det var bara Elite hos Amex som ger bonusgrundande i signup, hade ett sådant tidigare, men inte spenden på 300' om året. Flyger (tyvärr) så billigt som möjligt men minst 4 legs i veckan så når upp till EBG / EBD hyfsat fort.

pnt gillar detta.