• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

JB_XII

Rolex
150 000 kr i spend på ett SAS Amex Premium-kort ger dig 22500 poäng (15 poäng per 100 kr). En USA-resa i för två i SAS Go kostar 60k poäng t/r med 2-4-1-voucher. Du behöver alltså komplettera din spend med mer poäng från flygresor eller invites etc. SAS Amex Elite ger 20 poäng per 100 kr istället.

Baspoäng får du ifrån framförallt flygresor du bokat med pengar. Dessa poäng är statusgrundande. Alla poäng du får ifrån värvning, kreditkortsköp etc är "bara" extrapoäng som kan användas för bokning av flygresor - men de ger dig inte en högre statusnivå (det enda sättet du kan omvandla extrapoäng till statuspoäng är att byta 10000 extrapoäng mot 1000 baspoäng, kan vara ett alternativ om du är nära att gå upp en nivå men inte kommer flyga innan din period är slut).

Ok, tack för en bra nivå på förklaring. Känns som en djungel annars att förstå vad som gäller och fördelarna.
Vad är fördelen med att nå en högre "statusnivå"?
Är det 12k poäng i rekryteringsbonus för premium och 15k för elite? För mig att jag läste det.
Men som du säger så är ju flygresorna den stora poängsamlaren kan jag tänka mig :)
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Ok, tack för en bra nivå på förklaring. Känns som en djungel annars att förstå vad som gäller och fördelarna.
Vad är fördelen med att nå en högre "statusnivå"?
Är det 12k poäng i rekryteringsbonus för premium och 15k för elite? För mig att jag läste det.
Men som du säger så är ju flygresorna den stora poängsamlaren kan jag tänka mig :)

12k för Premium och 15k för Elite stämmer avseende värvningsbonus, både för den som värvar och blir värvad.

Skillnaderna på de olika Eurobonusnivåerna hittar du här:
https://www.sas.se/eurobonus/medlemsnivaer/

I korthet ger Guld alltid fasttrak i norden, extra bagage, loungeaccess, prio-boarding, bättre tillgänglighet på flighter etc :)
 

BOTL

Panerai
Ska du flyga tre vändor till USA årligen är ju SAS Amex Elite way to go. Då har du två st 2-4-1 med poäng årligen om du har en spend på 300k. Kombinera med SAS Mastercard Premium och få 1000 statusgrundande poäng i månaden + 20000 statusgrundande poäng från SAS Amex Elite. Då har du ett SAS guldkort inom kort med ditt resemönster dessutom :)
Intjäning på resor är tyvärr inget vidare på de billigaste biljetterna. Så räkna innan du ändrar något för guldkortet är inte alldeles så enkelt.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Tjaa!!
Ramlade över NoWo appen som också erbjuder ett kort, är det någon här som har erfarenhet?
https://www.nowo.se/kort/ eller kan förklara exakt hur det funkar?
Som jag förstår det "betalar" du en viss procentsats extra på allt du handlar med kortet. Denna extra procentsats tillförs ett fondsparande i ditt namn.
Tanken är alltså att göra det lättare att spara för folk genom att dra sparandet direkt på den dagliga konsumtionen. Den bonus du får, eller "sparåterbäring", uppgår till 2 % av allt du sparar under ett år genom kortet. Eftersom kortet från start är inställd på 6 % av det belopp du handlar för blir bonusen alltså 0,12 %, med standardinställningen. Klent.
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Tack för klargörandet, känns som ett klassiskt exempel på ”för bra för att vara sant”.
Som jag förstår det "betalar" du en viss procentsats extra på allt du handlar med kortet. Denna extra procentsats tillförs ett fondsparande i ditt namn.
Tanken är alltså att göra det lättare att spara för folk genom att dra sparandet direkt på den dagliga konsumtionen. Den bonus du får, eller "sparåterbäring", uppgår till 2 % av allt du sparar under ett år genom kortet. Eftersom kortet från start är inställd på 6 % av det belopp du handlar för blir bonusen alltså 0,12 %, med standardinställningen. Klent.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Tack för klargörandet, känns som ett klassiskt exempel på ”för bra för att vara sant”.
Nja, ser man det som ett bra sätt att spara så kan det väl vara okej som verktyg. Särskilt i jämförelse med ett vanligt kredit- eller betalkort där du inte får något alls i bonus, även om det är lätt att hitta kort med högre bonus.
 

Johanw

Cartier
Topp. Reggar premium!

Kampanj med 5000 poäng på det vanliga nu.
https://saseurobonusmastercard.se/sasmc/sasmc/standalone-new-mastercard/

ansok-basic.png
 
Fick mail igår från SAS Mastercard om dubbla poäng helg.

TRE DAGAR MED DUBBLA POÄNG PÅ DITT MASTERCARD
Den 15–17 mars 2019 får du tre dagar med dubbla poäng på alla köp med ditt SAS EuroBonus Mastercard – och alla eventuella tillhörande PointEarner.1 Du får upp till 40 Extrapoäng per 100 kr, normalt upp till 20.
 

Veratio

Cartier
Fick mail igår från SAS Mastercard om dubbla poäng helg.

TRE DAGAR MED DUBBLA POÄNG PÅ DITT MASTERCARD
Den 15–17 mars 2019 får du tre dagar med dubbla poäng på alla köp med ditt SAS EuroBonus Mastercard – och alla eventuella tillhörande PointEarner.1 Du får upp till 40 Extrapoäng per 100 kr, normalt upp till 20.

Du får upp till 50 Extrapoäng per 100 kr, normalt upp till 25 - om man har Premium.
 
Hittills dragit mig från att skaffa ett Amex pga alla de där lapparna i butiker om att de inte accepter Amex. Men sedan många år trogen kreditkortsanvändare sedan det räddade mig vid ett köp hos en bedräglig e-handlare.

Men efter att försökt tugga mig igenom den här tråden börjar jag inse att jag kanske missat ngt.

Kör idag i princip allt på kortet och snittar väl ca 40 k/ mån.
Reser allt mindre, flyger utomlands 1-2 ggr (senaste åren med Norweigan och Thai) per år och inrikes blir ngn enstaka flygning men helst bil eller hoj.
Blir en del hotellnätter, blandade kedjor.
Kul med gratis resor men inte det som lockar mig mest.
Har idag ett SHB platinumkort där bonusen (0,3 % om jag inte minns fel) placeras i ngn fond, vilket ger ngn hundring i månaden.
Betalar 1500 kr för kortet som också ger ett priority pass till lite lounger, vilket ändå uppskattats de få ggr jag reser.
Har 100 k kredit men betalar hela beloppet när fakturan kommer.
Frugan kör kontokort men skulle kunna övertalas till ett kredit så jag får lite invite och extra poäng.

Finns det en lösning där jag slipper flera kort? och bonusen kommer i ngn trevlig form utan att jag måste flyga och smutsa ner.
Vad säger ni experter?
 

korvaza

Omega
Någon annan som har problem med att Amex vouchern försvinner ibland på Sas hemsida när man ska boka bonusresa? Tips för att åtgärda?
 
Topp