Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ett tips är att köpa presentkort på ställen ni annars handlar. Ica, Coop eller systembolaget typ.Glöm inte använda MC-kortet nu idag och i helgen, dubbla poäng om du anmält dig.
Det är väl inte en giltig routing enligt Tallinn? Var väl ett par år sedan de godkände galna routings som t.ex. Havanna via Kina..
Liten dum fråga kanske, jag och min sambo har Amex premium kopplat till SAS-eurobonus. Kan vi samtidigt ha ett SAS-Mastercard så vi får poäng även där dem inte tar Amex ?
YesLiten dum fråga kanske, jag och min sambo har Amex premium kopplat till SAS-eurobonus. Kan vi samtidigt ha ett SAS-Mastercard så vi får poäng även där dem inte tar Amex ?
Googla ”star alliance lounge finder”. Men ja, ska ingå lounge.Håller på att kolla på en resa över atlanten i business, blir jävligt många byten för min del. Skulle ni prioritera mindre byten och längre restid (exempelvis 1 byte mindre men 2h längre total restid) eller vice versa? Verkar bli 2 eller 3 byten för min del med en total restid på 30-35h enkel väg.
Har man tillgång till lounger när man flyger business med Star Alliance? Har ej några statuspoäng i övrigt.
Jag hade prioriterat flygbolag och max 3 timmar lay over. Beror på tidpunkt på dygnet och flygplatser också. Hur långt är ett snöre?Håller på att kolla på en resa över atlanten i business, blir jävligt många byten för min del. Skulle ni prioritera mindre byten och längre restid (exempelvis 1 byte mindre men 2h längre total restid) eller vice versa? Verkar bli 2 eller 3 byten för min del med en total restid på 30-35h enkel väg.
Har man tillgång till lounger när man flyger business med Star Alliance? Har ej några statuspoäng i övrigt.
Håller på att kolla på en resa över atlanten i business, blir jävligt många byten för min del. Skulle ni prioritera mindre byten och längre restid (exempelvis 1 byte mindre men 2h längre total restid) eller vice versa? Verkar bli 2 eller 3 byten för min del med en total restid på 30-35h enkel väg.
Har man tillgång till lounger när man flyger business med Star Alliance? Har ej några statuspoäng i övrigt.
Varifrån flyger du och vart ska du?Håller på att kolla på en resa över atlanten i business, blir jävligt många byten för min del. Skulle ni prioritera mindre byten och längre restid (exempelvis 1 byte mindre men 2h längre total restid) eller vice versa? Verkar bli 2 eller 3 byten för min del med en total restid på 30-35h enkel väg.
Har man tillgång till lounger när man flyger business med Star Alliance? Har ej några statuspoäng i övrigt.
Varifrån flyger du och vart ska du?
Vilken routing har du kollat på? 30-35h restid för att ta sig från Sverige till USA låter överdrivet länge..
VIlka datum? Kollar man Awardfares så ligger där hur mycket awards som helst från Europa till USA vilket borde göra det rätt lätt att hitta en kortare resa. Möjligt det inte går att hitta awards från Sverige till avrese flygplats men samtidigt borde det finnas billiga biljetter för att ta sig dit.
Jag personligen hade tagit snabbaste vägen dit, även om jag älskar att flyga så tycker jag att flygplatser & lounger är överskattat..
Nej, det har jag visserligen inte men många andra. Åker sällan österut och om jag gör det så är det oftast via SIN och inte IST.Har du varit i Turkish på IST? Skulle kunna bo där.
Oh det var en rejäl resa Ska själv försöka ta mig dit inom snar framtid, kanske inte Bolivia specifikt men Sydamerika iaf.Har bokat biljetterna nu.
Det är från Köpenhamn till Bolivia över jul och nyår. Ska dubbelkolla ikväll om jag kan hitta en bättre ditresa.
Ditresa Köpenhamn - London - Bogota - Panama - Bolivia. Total tid ca 35h. Denna är lite jobbig.
Hemresa Bolivia - Bogota (16h lay over, turista staden då det är från morgon till kväll) - London Köpenhamn. Total restid ca 36H. Betydligt trevligare med lite tid att besöka Colombia.
Vad körde du dig som du inte kunde innan som stack ut?Nu har jag tokmaxat planering av kredikort, eurobonus och awardbokningar. 4h infomöte för nybörjare genomfört. Kan allt nu
sjuk sekt är vad det är!
Jag är jättegrön så allt var av intresse.. Planering av flygrutten, olika webbsidor. Curve o revolutfunktionen. Hur bokningen funkar via tallin. Inte boka resa i dec-15jan... osv. Grymt bra.Vad körde du dig som du inte kunde innan som stack ut?
Jag är jättegrön så allt var av intresse.. Planering av flygrutten, olika webbsidor. Curve o revolutfunktionen. Hur bokningen funkar via tallin. Inte boka resa i dec-15jan... osv. Grymt bra.
Kör Amex Premium + SAS Mastercard world. Täcker behovet. Premium är endast värt om du skall utnyttja att flyga med SAS Fly Premium.Innan när vi körde fossilt hemma så hade jag Preemkort, tidigare bra rabatt och dessutom hyfsat bonus dessutom gratis att ha kortet. Men fossilbilen är ersatt av elbil, bonusen har sänkts och dessutom kostar kortet så det skall sägas upp omgående.
Trålat tråden och men lurar på vad jag skall ha, kommit fram till följande:
Vad vill jag få ut:
Möjlighet att flyga 2 vuxna + 2 barn till bra pris, helst riktigt bra pris. Att flyga lite mer bekvämt än ekonomi vore skönt, främst är det väl frugan som vill det, jag är mer flexibel.
Spenderar per år:
15-20k på mat + övrigt. Mat främst Ica, men har förstått att Coop ger lite mer poäng så kanske får gå över dit..
Har förstått att någon slags gräns finns vid 200k på något av korten, det bör vi hamna över.
Är det någon vänlig själ där ute som vill säga vilken kombo som är bäst. Vad är för/nackdelar?
SAS MC Premium + SAS Amex Classic? Eller SAS Amex Premium + SAS MC ”vanliga”?
(Frugan vill inte ha något extrakort, hon har ett kort på NK som hon värderar högt att få en massa bonuscheckar genom.)
Förstår att man kan få lite invites för korten, vad ger det mig och den som bjuder in? Något att tänka på?
Tack för er hjälp
Kör Amex Premium + SAS Mastercard world. Täcker behovet. Premium är endast värt om du skall utnyttja att flyga med SAS Fly Premium.
Sen är din spend 15-20k om året väääääääldigt lite. Du måste spendera 150k per år föra få en flyg 2-4-1 voucher.
Det är nästan 300k med andra ord. Börja med ett Premium. Kommer du upp i 300k eller mer så är det ju Elite som gäller för 2 vouchers. Perfekt då ni är 4 i familjen.Tack för svar. Om det ändå vore så väl att det bara går 15-20k per år på mat och övrigt Menade ju per månad naturligtvis, så 150k bör vara en gräns som går att nå utan att börja konsumera mera.
Om du använder en invite och tecknar ett AMEX Premium får den som bjuder in dig 15000 poäng, du får 15000 poäng samt 3 månaders gratis avgift.Innan när vi körde fossilt hemma så hade jag Preemkort, tidigare bra rabatt och dessutom hyfsat bonus dessutom gratis att ha kortet. Men fossilbilen är ersatt av elbil, bonusen har sänkts och dessutom kostar kortet så det skall sägas upp omgående.
Trålat tråden och men lurar på vad jag skall ha, kommit fram till följande:
Vad vill jag få ut:
Möjlighet att flyga 2 vuxna + 2 barn till bra pris, helst riktigt bra pris. Att flyga lite mer bekvämt än ekonomi vore skönt, främst är det väl frugan som vill det, jag är mer flexibel.
Spenderar:
15-20k/mån på mat + övrigt. Mat främst Ica, men har förstått att Coop ger lite mer poäng så kanske får gå över dit..
Har förstått att någon slags gräns finns vid 200k på något av korten, det bör vi hamna över.
Är det någon vänlig själ där ute som vill säga vilken kombo som är bäst. Vad är för/nackdelar?
SAS MC Premium + SAS Amex Classic? Eller SAS Amex Premium + SAS MC ”vanliga”?
(Frugan vill inte ha något extrakort, hon har ett kort på NK som hon värderar högt att få en massa bonuscheckar genom.)
Förstår att man kan få lite invites för korten, vad ger det mig och den som bjuder in? Något att tänka på?
Tack för er hjälp
Det blir ju väldigt lite poäng på ett år. Så frågan är hur du definierar "mer bekvämt" och var ni tänkt åka?Innan när vi körde fossilt hemma så hade jag Preemkort, tidigare bra rabatt och dessutom hyfsat bonus dessutom gratis att ha kortet. Men fossilbilen är ersatt av elbil, bonusen har sänkts och dessutom kostar kortet så det skall sägas upp omgående.
Trålat tråden och men lurar på vad jag skall ha, kommit fram till följande:
Vad vill jag få ut:
Möjlighet att flyga 2 vuxna + 2 barn till bra pris, helst riktigt bra pris. Att flyga lite mer bekvämt än ekonomi vore skönt, främst är det väl frugan som vill det, jag är mer flexibel.
Spenderar:
15-20k/mån på mat + övrigt. Mat främst Ica, men har förstått att Coop ger lite mer poäng så kanske får gå över dit..
Har förstått att någon slags gräns finns vid 200k på något av korten, det bör vi hamna över.
Är det någon vänlig själ där ute som vill säga vilken kombo som är bäst. Vad är för/nackdelar?
SAS MC Premium + SAS Amex Classic? Eller SAS Amex Premium + SAS MC ”vanliga”?
(Frugan vill inte ha något extrakort, hon har ett kort på NK som hon värderar högt att få en massa bonuscheckar genom.)
Förstår att man kan få lite invites för korten, vad ger det mig och den som bjuder in? Något att tänka på?
Tack för er hjälp
Det är nästan 300k med andra ord. Börja med ett Premium. Kommer du upp i 300k eller mer så är det ju Elite som gäller för 2 vouchers. Perfekt då ni är 4 i familjen.
Om du använder en invite och tecknar ett AMEX Premium får den som bjuder in dig 15000 poäng, du får 15000 poäng samt 3 månaders gratis avgift.
Med er spend så kommer ni ju ledigt över "magiska" gränsen 150.000 per år, vilket ger en 2-4-1 voucher världen över med premium-kortet. Tar du ett AMEX Classic gäller vouchern bara i Europa.
Ett SAS MC är ju smidigt att ha för dom ställen som inte tar AMEX för att iallafall kunna få lite poäng på dom köpen också. Dessutom brukar det vara kampanjer där man tjänar in dubbla poäng på allt man köper med sitt SAS MC över en helg till exempel.
Att optimera sin poängintjäning finns det ju folk som tagit hur många högskolepoäng som helst i. Finns massor med trix, men där är jag inte tillräckligt påläst.
Vet att det finns lite trix med det här med "extra kort" som du säkert kan söka reda på. Tror det går ut på att du tecknar ett kort, bjuder in frugan som också tecknar ett och efter x antal månader säger hon upp sitt men man slår ihop poängen man fått.
Men ta mig inte på orden där.
Edit: som zippan säger här ovan är det ju på gränsen att ett Elite skulle kunna löna sig. Då kan man som sagt få två stycken 2-4-1 vouchers per år, men jag håller med om att det är smart att börja med ett premium.
Vad menar du?Tänk på att köp under 100:- inte ger några poäng på SAS MC World.
Vad menar du?
50% för kids upp till 12 som flyger SAS. Star alliance-flygen är det ingen rabatt för de små.Värt att notera är att barn under 12 år får 50% rabatt ändå. Så beroende på åldern på barnen så behöver man inte jaga ihjäl sig för den andra vouchern.
Edit: fel av mig.