• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Niclas

Omega
Liten dum fråga kanske, jag och min sambo har Amex premium kopplat till SAS-eurobonus. Kan vi samtidigt ha ett SAS-Mastercard så vi får poäng även där dem inte tar Amex ?
 

Hutti

Cartier
Håller på att kolla på en resa över atlanten i business, blir jävligt många byten för min del. Skulle ni prioritera mindre byten och längre restid (exempelvis 1 byte mindre men 2h längre total restid) eller vice versa? Verkar bli 2 eller 3 byten för min del med en total restid på 30-35h enkel väg.

Har man tillgång till lounger när man flyger business med Star Alliance? Har ej några statuspoäng i övrigt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Håller på att kolla på en resa över atlanten i business, blir jävligt många byten för min del. Skulle ni prioritera mindre byten och längre restid (exempelvis 1 byte mindre men 2h längre total restid) eller vice versa? Verkar bli 2 eller 3 byten för min del med en total restid på 30-35h enkel väg.

Har man tillgång till lounger när man flyger business med Star Alliance? Har ej några statuspoäng i övrigt.
Googla ”star alliance lounge finder”. Men ja, ska ingå lounge.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Håller på att kolla på en resa över atlanten i business, blir jävligt många byten för min del. Skulle ni prioritera mindre byten och längre restid (exempelvis 1 byte mindre men 2h längre total restid) eller vice versa? Verkar bli 2 eller 3 byten för min del med en total restid på 30-35h enkel väg.

Har man tillgång till lounger när man flyger business med Star Alliance? Har ej några statuspoäng i övrigt.
Jag hade prioriterat flygbolag och max 3 timmar lay over. Beror på tidpunkt på dygnet och flygplatser också. Hur långt är ett snöre?

Ja, du har tillgång till en eller flera business lounger. Beroende på flygplats så klart,.

Ger du lite alternativ, vilka flygplatser från och till, flygbolag etc, så kan flera ge litem er unput.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Håller på att kolla på en resa över atlanten i business, blir jävligt många byten för min del. Skulle ni prioritera mindre byten och längre restid (exempelvis 1 byte mindre men 2h längre total restid) eller vice versa? Verkar bli 2 eller 3 byten för min del med en total restid på 30-35h enkel väg.

Har man tillgång till lounger när man flyger business med Star Alliance? Har ej några statuspoäng i övrigt.

Tar inte en resa till så långt som Los Angeles ungefär hälften så lång tid normalt sett? Låter i mina öron helt knäppt att resa dubbelt så länge som man annars behöver, även om stolarna är skönare.
 

huggix

Omega
Håller på att kolla på en resa över atlanten i business, blir jävligt många byten för min del. Skulle ni prioritera mindre byten och längre restid (exempelvis 1 byte mindre men 2h längre total restid) eller vice versa? Verkar bli 2 eller 3 byten för min del med en total restid på 30-35h enkel väg.

Har man tillgång till lounger när man flyger business med Star Alliance? Har ej några statuspoäng i övrigt.
Varifrån flyger du och vart ska du?
Vilken routing har du kollat på? 30-35h restid för att ta sig från Sverige till USA låter överdrivet länge..
VIlka datum? Kollar man Awardfares så ligger där hur mycket awards som helst från Europa till USA vilket borde göra det rätt lätt att hitta en kortare resa. Möjligt det inte går att hitta awards från Sverige till avrese flygplats men samtidigt borde det finnas billiga biljetter för att ta sig dit.

Jag personligen hade tagit snabbaste vägen dit, även om jag älskar att flyga så tycker jag att flygplatser & lounger är överskattat..
 
Senast ändrad:

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Varifrån flyger du och vart ska du?
Vilken routing har du kollat på? 30-35h restid för att ta sig från Sverige till USA låter överdrivet länge..
VIlka datum? Kollar man Awardfares så ligger där hur mycket awards som helst från Europa till USA vilket borde göra det rätt lätt att hitta en kortare resa. Möjligt det inte går att hitta awards från Sverige till avrese flygplats men samtidigt borde det finnas billiga biljetter för att ta sig dit.

Jag personligen hade tagit snabbaste vägen dit, även om jag älskar att flyga så tycker jag att flygplatser & lounger är överskattat..

Har du varit i Turkish på IST? Skulle kunna bo där.
 

Hutti

Cartier
Har bokat biljetterna nu.

Det är från Köpenhamn till Bolivia över jul och nyår. Ska dubbelkolla ikväll om jag kan hitta en bättre ditresa.

Ditresa Köpenhamn - London - Bogota - Panama - Bolivia. Total tid ca 35h. Denna är lite jobbig.

Hemresa Bolivia - Bogota (16h lay over, turista staden då det är från morgon till kväll) - London Köpenhamn. Total restid ca 36H. Betydligt trevligare med lite tid att besöka Colombia.
 

huggix

Omega
Har bokat biljetterna nu.

Det är från Köpenhamn till Bolivia över jul och nyår. Ska dubbelkolla ikväll om jag kan hitta en bättre ditresa.

Ditresa Köpenhamn - London - Bogota - Panama - Bolivia. Total tid ca 35h. Denna är lite jobbig.

Hemresa Bolivia - Bogota (16h lay over, turista staden då det är från morgon till kväll) - London Köpenhamn. Total restid ca 36H. Betydligt trevligare med lite tid att besöka Colombia.
Oh det var en rejäl resa :D Ska själv försöka ta mig dit inom snar framtid, kanske inte Bolivia specifikt men Sydamerika iaf.
 

_jimmyT_

Cartier
2-Faktor
Innan när vi körde fossilt hemma så hade jag Preemkort, tidigare bra rabatt och dessutom hyfsat bonus dessutom gratis att ha kortet. Men fossilbilen är ersatt av elbil, bonusen har sänkts och dessutom kostar kortet så det skall sägas upp omgående.

Trålat tråden och men lurar på vad jag skall ha, kommit fram till följande:

Vad vill jag få ut:
Möjlighet att flyga 2 vuxna + 2 barn till bra pris, helst riktigt bra pris. Att flyga lite mer bekvämt än ekonomi vore skönt, främst är det väl frugan som vill det, jag är mer flexibel.

Spenderar:
15-20k/mån på mat + övrigt. Mat främst Ica, men har förstått att Coop ger lite mer poäng så kanske får gå över dit..
Har förstått att någon slags gräns finns vid 200k på något av korten, det bör vi hamna över.

Är det någon vänlig själ där ute som vill säga vilken kombo som är bäst. Vad är för/nackdelar?
SAS MC Premium + SAS Amex Classic? Eller SAS Amex Premium + SAS MC ”vanliga”?
(Frugan vill inte ha något extrakort, hon har ett kort på NK som hon värderar högt att få en massa bonuscheckar genom.)

Förstår att man kan få lite invites för korten, vad ger det mig och den som bjuder in? Något att tänka på?

Tack för er hjälp :)
 
Senast ändrad:

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Innan när vi körde fossilt hemma så hade jag Preemkort, tidigare bra rabatt och dessutom hyfsat bonus dessutom gratis att ha kortet. Men fossilbilen är ersatt av elbil, bonusen har sänkts och dessutom kostar kortet så det skall sägas upp omgående.

Trålat tråden och men lurar på vad jag skall ha, kommit fram till följande:

Vad vill jag få ut:
Möjlighet att flyga 2 vuxna + 2 barn till bra pris, helst riktigt bra pris. Att flyga lite mer bekvämt än ekonomi vore skönt, främst är det väl frugan som vill det, jag är mer flexibel.

Spenderar per år:
15-20k på mat + övrigt. Mat främst Ica, men har förstått att Coop ger lite mer poäng så kanske får gå över dit..
Har förstått att någon slags gräns finns vid 200k på något av korten, det bör vi hamna över.

Är det någon vänlig själ där ute som vill säga vilken kombo som är bäst. Vad är för/nackdelar?
SAS MC Premium + SAS Amex Classic? Eller SAS Amex Premium + SAS MC ”vanliga”?
(Frugan vill inte ha något extrakort, hon har ett kort på NK som hon värderar högt att få en massa bonuscheckar genom.)

Förstår att man kan få lite invites för korten, vad ger det mig och den som bjuder in? Något att tänka på?

Tack för er hjälp :)
Kör Amex Premium + SAS Mastercard world. Täcker behovet. Premium är endast värt om du skall utnyttja att flyga med SAS Fly Premium.
Sen är din spend 15-20k om året väääääääldigt lite. Du måste spendera 150k per år föra få en flyg 2-4-1 voucher.
 

_jimmyT_

Cartier
2-Faktor
Kör Amex Premium + SAS Mastercard world. Täcker behovet. Premium är endast värt om du skall utnyttja att flyga med SAS Fly Premium.
Sen är din spend 15-20k om året väääääääldigt lite. Du måste spendera 150k per år föra få en flyg 2-4-1 voucher.

Tack för svar. Om det ändå vore så väl att det bara går 15-20k per år på mat och övrigt :) Menade ju per månad naturligtvis, så 150k bör vara en gräns som går att nå utan att börja konsumera mera.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för svar. Om det ändå vore så väl att det bara går 15-20k per år på mat och övrigt :) Menade ju per månad naturligtvis, så 150k bör vara en gräns som går att nå utan att börja konsumera mera.
Det är nästan 300k med andra ord. Börja med ett Premium. Kommer du upp i 300k eller mer så är det ju Elite som gäller för 2 vouchers. Perfekt då ni är 4 i familjen.
 

FredrikO

Omega
Innan när vi körde fossilt hemma så hade jag Preemkort, tidigare bra rabatt och dessutom hyfsat bonus dessutom gratis att ha kortet. Men fossilbilen är ersatt av elbil, bonusen har sänkts och dessutom kostar kortet så det skall sägas upp omgående.

Trålat tråden och men lurar på vad jag skall ha, kommit fram till följande:

Vad vill jag få ut:
Möjlighet att flyga 2 vuxna + 2 barn till bra pris, helst riktigt bra pris. Att flyga lite mer bekvämt än ekonomi vore skönt, främst är det väl frugan som vill det, jag är mer flexibel.

Spenderar:
15-20k/mån på mat + övrigt. Mat främst Ica, men har förstått att Coop ger lite mer poäng så kanske får gå över dit..
Har förstått att någon slags gräns finns vid 200k på något av korten, det bör vi hamna över.

Är det någon vänlig själ där ute som vill säga vilken kombo som är bäst. Vad är för/nackdelar?
SAS MC Premium + SAS Amex Classic? Eller SAS Amex Premium + SAS MC ”vanliga”?
(Frugan vill inte ha något extrakort, hon har ett kort på NK som hon värderar högt att få en massa bonuscheckar genom.)

Förstår att man kan få lite invites för korten, vad ger det mig och den som bjuder in? Något att tänka på?

Tack för er hjälp :)
Om du använder en invite och tecknar ett AMEX Premium får den som bjuder in dig 15000 poäng, du får 15000 poäng samt 3 månaders gratis avgift.

Med er spend så kommer ni ju ledigt över "magiska" gränsen 150.000 per år, vilket ger en 2-4-1 voucher världen över med premium-kortet. Tar du ett AMEX Classic gäller vouchern bara i Europa.

Ett SAS MC är ju smidigt att ha för dom ställen som inte tar AMEX för att iallafall kunna få lite poäng på dom köpen också. Dessutom brukar det vara kampanjer där man tjänar in dubbla poäng på allt man köper med sitt SAS MC över en helg till exempel.

Att optimera sin poängintjäning finns det ju folk som tagit hur många högskolepoäng som helst i. Finns massor med trix, men där är jag inte tillräckligt påläst.

Vet att det finns lite trix med det här med "extra kort" som du säkert kan söka reda på. Tror det går ut på att du tecknar ett kort, bjuder in frugan som också tecknar ett och efter x antal månader säger hon upp sitt men man slår ihop poängen man fått.

Men ta mig inte på orden där. :)

Edit: som zippan säger här ovan är det ju på gränsen att ett Elite skulle kunna löna sig. Då kan man som sagt få två stycken 2-4-1 vouchers per år, men jag håller med om att det är smart att börja med ett premium.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Innan när vi körde fossilt hemma så hade jag Preemkort, tidigare bra rabatt och dessutom hyfsat bonus dessutom gratis att ha kortet. Men fossilbilen är ersatt av elbil, bonusen har sänkts och dessutom kostar kortet så det skall sägas upp omgående.

Trålat tråden och men lurar på vad jag skall ha, kommit fram till följande:

Vad vill jag få ut:
Möjlighet att flyga 2 vuxna + 2 barn till bra pris, helst riktigt bra pris. Att flyga lite mer bekvämt än ekonomi vore skönt, främst är det väl frugan som vill det, jag är mer flexibel.

Spenderar:
15-20k/mån på mat + övrigt. Mat främst Ica, men har förstått att Coop ger lite mer poäng så kanske får gå över dit..
Har förstått att någon slags gräns finns vid 200k på något av korten, det bör vi hamna över.

Är det någon vänlig själ där ute som vill säga vilken kombo som är bäst. Vad är för/nackdelar?
SAS MC Premium + SAS Amex Classic? Eller SAS Amex Premium + SAS MC ”vanliga”?
(Frugan vill inte ha något extrakort, hon har ett kort på NK som hon värderar högt att få en massa bonuscheckar genom.)

Förstår att man kan få lite invites för korten, vad ger det mig och den som bjuder in? Något att tänka på?

Tack för er hjälp :)
Det blir ju väldigt lite poäng på ett år. Så frågan är hur du definierar "mer bekvämt" och var ni tänkt åka?
 

JB_XII

Rolex
Det är nästan 300k med andra ord. Börja med ett Premium. Kommer du upp i 300k eller mer så är det ju Elite som gäller för 2 vouchers. Perfekt då ni är 4 i familjen.

Värt att notera är att barn under 12 år får 50% rabatt ändå. Så beroende på åldern på barnen så behöver man inte jaga ihjäl sig för den andra vouchern.


Om du använder en invite och tecknar ett AMEX Premium får den som bjuder in dig 15000 poäng, du får 15000 poäng samt 3 månaders gratis avgift.

Med er spend så kommer ni ju ledigt över "magiska" gränsen 150.000 per år, vilket ger en 2-4-1 voucher världen över med premium-kortet. Tar du ett AMEX Classic gäller vouchern bara i Europa.

Ett SAS MC är ju smidigt att ha för dom ställen som inte tar AMEX för att iallafall kunna få lite poäng på dom köpen också. Dessutom brukar det vara kampanjer där man tjänar in dubbla poäng på allt man köper med sitt SAS MC över en helg till exempel.

Att optimera sin poängintjäning finns det ju folk som tagit hur många högskolepoäng som helst i. Finns massor med trix, men där är jag inte tillräckligt påläst.

Vet att det finns lite trix med det här med "extra kort" som du säkert kan söka reda på. Tror det går ut på att du tecknar ett kort, bjuder in frugan som också tecknar ett och efter x antal månader säger hon upp sitt men man slår ihop poängen man fått.

Men ta mig inte på orden där. :)

Edit: som zippan säger här ovan är det ju på gränsen att ett Elite skulle kunna löna sig. Då kan man som sagt få två stycken 2-4-1 vouchers per år, men jag håller med om att det är smart att börja med ett premium.

Edit: fel av mig.
 
Senast ändrad:

zeke_varg

Omega
Värt att notera är att barn under 12 år får 50% rabatt ändå. Så beroende på åldern på barnen så behöver man inte jaga ihjäl sig för den andra vouchern.


Edit: fel av mig.
50% för kids upp till 12 som flyger SAS. Star alliance-flygen är det ingen rabatt för de små.

Första året är det inte lika viktigt att jaga awards då de flesta, som har spend på under 300’, inte lyckas skramla ihop massor av poäng första 1-2 åren. Allt givetvis hur bra man är på att jobba in points på alternativa vägar.


Edit: ”långt” och business är ca 400,000poäng för 4 pers. Sasresa=300,000. 1st 2-4-1 voucher + SAS =200,000p för er 4.. osv

Poängen ramlar inte in av sig själv tyvärr. Bara att mata kortet ger inte någon flygresa långt bort. Hur man ska hitta alternativ har luftats tidigare men är lite meck..
 
Senast ändrad:
Topp