• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

demondave

Rolex
Innan när vi körde fossilt hemma så hade jag Preemkort, tidigare bra rabatt och dessutom hyfsat bonus dessutom gratis att ha kortet. Men fossilbilen är ersatt av elbil, bonusen har sänkts och dessutom kostar kortet så det skall sägas upp omgående.

Trålat tråden och men lurar på vad jag skall ha, kommit fram till följande:

Vad vill jag få ut:
Möjlighet att flyga 2 vuxna + 2 barn till bra pris, helst riktigt bra pris. Att flyga lite mer bekvämt än ekonomi vore skönt, främst är det väl frugan som vill det, jag är mer flexibel.

Spenderar:
15-20k/mån på mat + övrigt. Mat främst Ica, men har förstått att Coop ger lite mer poäng så kanske får gå över dit..
Har förstått att någon slags gräns finns vid 200k på något av korten, det bör vi hamna över.

Är det någon vänlig själ där ute som vill säga vilken kombo som är bäst. Vad är för/nackdelar?
SAS MC Premium + SAS Amex Classic? Eller SAS Amex Premium + SAS MC ”vanliga”?
(Frugan vill inte ha något extrakort, hon har ett kort på NK som hon värderar högt att få en massa bonuscheckar genom.)

Förstår att man kan få lite invites för korten, vad ger det mig och den som bjuder in? Något att tänka på?

Tack för er hjälp :)

En invite ger ju även en slant till BCF om någon hygglo här ger inviten. En snygg gest för gratispoängen :)
 

huggix

Omega
Värt att tänka på när man signar upp sig för olika kort är att tänka på vilka försäkringar som korten har samt övriga perks som finns kopplade. Man ska inte stirra sig blind på poängen bara alltid :)
 

huggix

Omega
Känns som du har exempel att dra upp?
Både ja och nej.
Men om man tittar på Amexkorten får du automatiskt SAS EBSilver varje år (vilket har sina perks vissa tider på året), Platinumkortet har en stor reseförsäkring + hyrbilsförsäkring & vägassistans, Elite har också rese + hyrbilsförsäkring men i mindre omfattning än Platinum, ingen självrisk på Platinum & Elite, du "får" ett Priority pass med Platinum, lounge access.
Mastercard har sämre försäkringar jämfört med Amex.
Några exempel, men där finns såklart fler :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Både ja och nej.
Men om man tittar på Amexkorten får du automatiskt SAS EBSilver varje år (vilket har sina perks vissa tider på året), Platinumkortet har en stor reseförsäkring + hyrbilsförsäkring & vägassistans, Elite har också rese + hyrbilsförsäkring men i mindre omfattning än Platinum, ingen självrisk på Platinum & Elite, du "får" ett Priority pass med Platinum, lounge access.
Mastercard har sämre försäkringar jämfört med Amex.
Några exempel, men där finns såklart fler :)
Vilka andra kort utöver SAS elite ger Eurobonus silver?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Både ja och nej.
Men om man tittar på Amexkorten får du automatiskt SAS EBSilver varje år (vilket har sina perks vissa tider på året), Platinumkortet har en stor reseförsäkring + hyrbilsförsäkring & vägassistans, Elite har också rese + hyrbilsförsäkring men i mindre omfattning än Platinum, ingen självrisk på Platinum & Elite, du "får" ett Priority pass med Platinum, lounge access.
Mastercard har sämre försäkringar jämfört med Amex.
Några exempel, men där finns såklart fler :)
Räcker väl att shoppa för ca 130 000 kr med Amex Premium för att få Silver, shoppar man inte ens för det på ett år så är Eurobonus helt meningslöst.
 

huggix

Omega
Vilka andra kort utöver SAS elite ger Eurobonus silver?
Inget, förlåt för dålig formulering. Satt på jobbet så hade inte full fokus..
Ah sorry. Fördelarna med Silver är iofs ganska små, svårt att se att det ensamt skulle göra det värt att hosta upp 4800 kr per år för Elite. Detsamma såvitt avser självriskfri försäkring.
Flyger du t.ex. ARN-LAX i Plus Pro eller med en *A partner i busniess (t.ex. TAP, Swiss, Thai, SIngapore eller ANA) med 200% intjäning är du uppe i *A Gold på en resa om året. Då är det, i min värld iaf, värt 400kr/ månad :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Inget, förlåt för dålig formulering. Satt på jobbet så hade inte full fokus..

Flyger du t.ex. ARN-LAX i Plus Pro eller med en *A partner i busniess (t.ex. TAP, Swiss, Thai, SIngapore eller ANA) med 200% intjäning är du uppe i *A Gold på en resa om året. Då är det, i min värld iaf, värt 400kr/ månad :)
Absolut, kanske uttryckte mig klumpigt, det är klart att det kan vara värt det om man faktiskt reser väldigt mycket. Om man ska ha det för att få Silver i Eurobonus, dvs vi pratar om någon som inte reser väldigt mycket varje år och öht annat inte är spekulant på Guld eller Diamant, så är det ju inte värt prislappen om man räknar vad man får för dina pengar. Det finns ju olika behov.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Inget, förlåt för dålig formulering. Satt på jobbet så hade inte full fokus..

Flyger du t.ex. ARN-LAX i Plus Pro eller med en *A partner i busniess (t.ex. TAP, Swiss, Thai, SIngapore eller ANA) med 200% intjäning är du uppe i *A Gold på en resa om året. Då är det, i min värld iaf, värt 400kr/ månad :)
Fast vad ska man med guld till om man bara reser en gång om året? ;)
 

huggix

Omega
Absolut, kanske uttryckte mig klumpigt, det är klart att det kan vara värt det om man faktiskt reser väldigt mycket. Om man ska ha det för att få Silver i Eurobonus, dvs vi pratar om någon som inte reser väldigt mycket varje år och öht annat inte är spekulant på Guld eller Diamant, så är det ju inte värt prislappen om man räknar vad man får för dina pengar. Det finns ju olika behov.
Absolut, köper det att det blir dyrt bara för att nå silver, men det är ett bra sätt att snabbt nå guld och få förmånerna för det om man som du säger reser mycket. Det är värt varenda krona för mig t.ex. :)
Fast vad ska man med guld till om man bara reser en gång om året? ;)
Fast jag skrev inte att man bara skulle flyga en gång om året, men det räcker med en resa för att nå guld om man får boosten från Elitekortet (om man nu har det som mål) ;)
 

Natex

Omega
2-Faktor
Skaffade nyligen ett Amex premium.
Kan jag sedan bjuda in min fru som då använder mitt (vårt) EBB-nr vid registrring varpå hon får +15k som går i på på vårt konto och sen får jag +15k?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tolkar det som att hon då får ett eget konton på Amex. Men förståt det som man kunde ha ett familjekonto på eurobonus och tänkte då rent praktiskt om man kan använda vårt befintliga konto nr hos eurobonus när vi ansöker om hennes kort.

https://insideflyer.se/familjekonto-hos-eurobonus/
Nej, det går inte. Man måste ha ett eget Eurobonusnummer. Men det är ju bara att köra point sharing, skapa en grupp. Som det står i länken. Alltså ett icke-problem.

https://www.sas.se/eurobonus/point-sharing/#/point-sharing
 

Johanw

Cartier
2-4-1 hjälp. Har resa till NY bokad i business med 2-4-1 aktiverad nu i april. Resan bokad förra året med vouchern som också är från förra året för att inte den skulle bränna inne. Kommer antagligen inte komma iväg. Options för att inte bränna den? Kan jag ringa Tallin och jaga en resa i höst och behålla den?
 

Veratio

Cartier
2-4-1 hjälp. Har resa till NY bokad i business med 2-4-1 aktiverad nu i april. Resan bokad förra året med vouchern som också är från förra året för att inte den skulle bränna inne. Kommer antagligen inte komma iväg. Options för att inte bränna den? Kan jag ringa Tallin och jaga en resa i höst och behålla den?

Nej, tyvärr. :-(
 

Johanw

Cartier

Blir osäker när man läser på SAS hemsida.
AMERICAN EXPRESS 2 FÖR 1
Frågor och svar

4. Vilka regler gäller för ändringar och avbokningar?
Du kan ändra eller avboka biljetter upp till 24 timmar före avgång.

Biljettavgiften på 450 SEK per person för Star Alliance bokningar betalas bara tillbaka om avbokningen sker inom 24 timmar från bokningstillfället.

Bokningsavgiften för telefonbokning (375 SEK per person) återbetalas enbart om avbokningen sker inom 24 timmar från bokningstillfället.

Förutsatt att dina poäng är giltiga så kan du ändra biljetten fram till 24 timmar före avgång. Observera att du inte kan återanvända utgångna poäng. Om avbokningen sker mindre än 24 timmar före avresa kommer poängen inte föras tillbaka till ditt EuroBonus-konto. Skatter och avgifter är återbetalningsbara.

Ombokningsavgifter:

  • SEK 150 per person (ej spädbarn). Avgiften gäller för både Star Alliance- och SAS Bonus bokningar.
Namnändring:

  • Om flygningen utförs av SAS kan du ändra namnet fram till 24 timmar före avresa, mot en avgift på 150 SEK/NOK.
  • Namnändring är däremot inte tillåten om flygningen utförs av ett Star Alliance-partnerflygbolag.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
2-4-1 hjälp. Har resa till NY bokad i business med 2-4-1 aktiverad nu i april. Resan bokad förra året med vouchern som också är från förra året för att inte den skulle bränna inne. Kommer antagligen inte komma iväg. Options för att inte bränna den? Kan jag ringa Tallin och jaga en resa i höst och behålla den?
Vouchern måste vara giltlig vid tillfället för ombokning. Avboka, få tillbaka poängen och jaga ny voucher, du kanske får råd med första klass.
 

Veratio

Cartier
Funkar det inte att boka "annan resa" med poäng nu? Tänker Köpenhamn - Washington hem från Miami - Köpenhamn. Har gått att boka förut.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Mycket bra del i Biz till USA med Skyteam nu. BUD-flera städer i USA för 7-9k. Delta, KLM och Air France. Kan göra många stopp.

Hade det varit star alliance hade jag nog bokat bara för flygandet skull.
 
Topp