• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Lutte

Cartier
2-Faktor
Mycket bra del i Biz till USA med Skyteam nu. BUD-flera städer i USA för 7-9k. Delta, KLM och Air France. Kan göra många stopp.

Hade det varit star alliance hade jag nog bokat bara för flygandet skull.

Bra inte inte boka för annat än flygandet med tanke på att du inte vet när du får komma in i USA igen :)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Jag gick in i "prepping-tråden" men gick snabbt ut igen då jag inte är något stort fan av varken proffstyckare eller domedagsprofeter. Men en öppen fråga:

- Vid eventuell konkurs (SAS) vad händer med ens Eurobonuspoäng? Jag har skrapat ihop en rätt ansenlig summa sista två månaderna och har hyfsat antal poäng totalt så det vore rätt surt att gå miste om dem alla.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag gick in i "prepping-tråden" men gick snabbt ut igen då jag inte är något stort fan av varken proffstyckare eller domedagsprofeter. Men en öppen fråga:

- Vid eventuell konkurs (SAS) vad händer med ens Eurobonuspoäng? Jag har skrapat ihop en rätt ansenlig summa sista två månaderna och har hyfsat antal poäng totalt så det vore rätt surt att gå miste om dem alla.
Eurobonus ägs(?) som ett eget bolag. Så gissningsvis säljs Eurobonus alternativt återuppstår. Risken att de försvinner finns ju också så klart.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag gick in i "prepping-tråden" men gick snabbt ut igen då jag inte är något stort fan av varken proffstyckare eller domedagsprofeter. Men en öppen fråga:

- Vid eventuell konkurs (SAS) vad händer med ens Eurobonuspoäng? Jag har skrapat ihop en rätt ansenlig summa sista två månaderna och har hyfsat antal poäng totalt så det vore rätt surt att gå miste om dem alla.

Finns lite mer djupgående diskussioner på BC om ämnet, av att följa diskussionerna där så märker man att ingen vet. Jag har själv en del poäng, ett par vouchers samt hade en lång open jaw poängresa bokad i maj.

Eurobonus ägs(?) som ett eget bolag. Så gissningsvis säljs Eurobonus alternativt återuppstår. Risken att de försvinner finns ju också så klart.
Hade inte räknat med det. Tror inte kundinformationen är värd mer än kostnaderna kopplade till dem.
 
Jag har en resa bokad med poäng i SAS business class till Hong Kong i maj. Flighten är inte inställd. Gör det någon skillnad om jag ställer in själv? Visst får jag tillbaka poäng+voucher+skatter/avgifter om jag avbokar nu? Har jag något att vinna på att flighten blir inställd?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har en resa bokad med poäng i SAS business class till Hong Kong i maj. Flighten är inte inställd. Gör det någon skillnad om jag ställer in själv? Visst får jag tillbaka poäng+voucher+skatter/avgifter om jag avbokar nu? Har jag något att vinna på att flighten blir inställd?
Du får alltid tillbaka poäng och skatter. Voucher endast om den fortfarande är giltig. Dock har jag hört att man kan få den förlängd med rådande situation om den gått ut.

Vinna? Nej. Avboka och boka en ny längre fram.
 

Veratio

Cartier
En annan fråga. Måste åka hem till sjuk mamma under nästa vecka. Bokade idag SAS från Malmö upp till Luleå måndag till torsdag på poäng, fanns biljetter och flighter att boka. Lite orolig att det strular x 100, men man tycker ju att de inte skulle sälja biljetter till flighter de vet att de inte kommer att flyga, men jag kan ha fel. Iom att jag har bokat hyrbil så vill jag gärna kunna boka av senast ett dygn innan om det skulle behövas.

Gäller bonusbiljett, plus-klass (fast plus betyder ju inget nu - inga lounger och ingen servering... :D :D ).

Vet någon om de redan har ställt in de avgångar de ska ställa in eller om det går att boka "döda" flighter?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
En annan fråga. Måste åka hem till sjuk mamma under nästa vecka. Bokade idag SAS från Malmö upp till Luleå måndag till torsdag på poäng, fanns biljetter och flighter att boka. Lite orolig att det strular x 100, men man tycker ju att de inte skulle sälja biljetter till flighter de vet att de inte kommer att flyga, men jag kan ha fel. Iom att jag har bokat hyrbil så vill jag gärna kunna boka av senast ett dygn innan om det skulle behövas.

Gäller bonusbiljett, plus-klass (fast plus betyder ju inget nu - inga lounger och ingen servering... :D :D ).

Vet någon om de redan har ställt in de avgångar de ska ställa in eller om det går att boka "döda" flighter?

Du kan söka vilka avgångar som redan är inställda i länken nedan.
Kommer säkerligen fyllas på med fler under dagarna.
https://www.flysas.com/en/traffic-information/message/canceled-flights/
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Sorry om detta är OT, men vet någon hur det funkar om man behöver avboka en resa man har bokat med bonusvoucher/poäng? SAS/AMEX.

Edit: Såg ut som detta redan diskuterats ovan. Man får alltså tillbaka sin 2 för 1 halva-poängpriset voucher vid avbokning?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor

zeke_varg

Omega
Boom!


Storhandlat på Coop och längtar ut i världen när den nu öppnar igen. När det händer. Om flygbolagen flyger. Om eurobonus finns kvar. Då vill jag dra mig mot varmare breddgrader.

2 300 kr á 5 poäng per krona 11 500 poäng. Håller tummarna att jag kan få ut en flygtur i slutändan och inte vara en brödrost ur coops eget sortiment.

ser ut att nå min första 2-4-1 voucher i nov.
 

supreeme

Omega
Jag och sambon behöver ett ny modell för att hantera våra gemensamma inköp av mat och kläder till junior etc. Jag kör sedan tidigare Preem Mastercard (utan avgift genom jobberbjudande) men vad skall vi skaffa för våra gemensamma inköp? Skall vi skaffa ett Preem till henne också? Eller Coop, ICA, SAS? Jag skulle uppskatta att våra gemensamma inköp ligger runt 10 kkr per månad. För övrigt har vi varsitt vanligt bankkort var hos Handelsbanken kopplade till separata konton.
Några idéer vad som skulle passa oss?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag och sambon behöver ett ny modell för att hantera våra gemensamma inköp av mat och kläder till junior etc. Jag kör sedan tidigare Preem Mastercard (utan avgift genom jobberbjudande) men vad skall vi skaffa för våra gemensamma inköp? Skall vi skaffa ett Preem till henne också? Eller Coop, ICA, SAS? Jag skulle uppskatta att våra gemensamma inköp ligger runt 10 kkr per månad. För övrigt har vi varsitt vanligt bankkort var hos Handelsbanken kopplade till separata konton.
Några idéer vad som skulle passa oss?
Det beror ju på vad ni är ute efter. Vad är målet?
Frågan har ställts i tråden massor av gånger, läs och sen kan ni få specifika förslag när du vet vad ni vill.
 

Veratio

Cartier
Avbokade resor och stora inköp har gjort att vi har MASSA eurobonus poäng (för oss). Hoppas det kommer att gå och använda någon gång i framtiden...
 

supreeme

Omega
Det beror ju på vad ni är ute efter. Vad är målet?
Frågan har ställts i tråden massor av gånger, läs och sen kan ni få specifika förslag när du vet vad ni vill.
I confess, jag är lat och läste bara några sidor bakåt och hittade inget riktigt matnyttigt.
Bonus som kunde omvandlas till resa vore trevligt eller access till lounge etc. Jag reser kanske 5 gånger inom EU (mest) i jobbet och det blir inte mkt bonus på de resorna. Sen blir det nog inte så mycket flyga privat med en 1.5 åring hemma och ett till syskon på väg i höst. Om man inte kan samla bonus över lång tid och lösa in om några år
Så kanske det kort som ger mest cashback till lägst avgift är mest värt för oss? Vilket är det i så fall?
Edit: hos preem har jag 0,5% cashback tror jag och ca 30-40 öre rabatt per liter på drivmedel. Så jag kommer nog behålla det för mina egna inköp och tankning.
 
Senast ändrad:

zeke_varg

Omega
I confess, jag är lat och läste bara några sidor bakåt och hittade inget riktigt matnyttigt.
Bonus som kunde omvandlas till resa vore trevligt eller access till lounge etc. Jag reser kanske 5 gånger inom EU (mest) i jobbet och det blir inte mkt bonus på de resorna. Sen blir det nog inte så mycket flyga privat med en 1.5 åring hemma och ett till syskon på väg i höst. Om man inte kan samla bonus över lång tid och lösa in om några år
Så kanske det kort som ger mest cashback till lägst avgift är mest värt för oss? Vilket är det i så fall?
Edit: hos preem har jag 0,5% cashback tror jag och ca 30-40 öre rabatt per liter på drivmedel. Så jag kommer nog behålla det för mina egna inköp och tankning.

jag började skramla SAS eurobonus vid årsskiftet nu. Poängen ska konsumeras innan dec 2024 så det finns tid att spara. Jag hade dock förmodligen inte börjat idag som läget är tror jag. Coopkort? Kanske finns kort som ger cashback?
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Har en 2 for 1 voucher som går ut dec 2020. Kan man få den förlängd eller är den körd tror ni? Om man bokar en resa 2021 men sen avbokar den 2021, då ryker vouchern gissar jag?
 

nobblan

Omega
Är det dags att växla ner från Amex Elite till Premium, eller vad säger ni? Har samlat på mig en hel del 2-4-1s och det känns tveksamt om man kommer resa lika mycket närmaste åren. Vad har Elite annars för förmåner jag missat?
 

Veratio

Cartier
Samt massa gratismat nu i Coronatider...

Fast jag förstår din tanke, men jag fortsätter nog med det dyrare tills SAS går i kks...
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Vad skulle ni rekommendera om man reser kanske 2 ggr per år (privat), och sannolikt inte kommer bränna 150 k närmaste åren? Har inget kreditkort alls och är ju såklart trevligt om man kan få någon förmån för sitt spenderande. Tacksam för svar!
 
Topp