• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Med det sagt, hade jag aldrig slösat poäng på en resa i ekonomi.

Hade inte heller lagt poängen på economy.

Nej, då kan man lika gärna pynta med vanliga pengar. Det ger ju noll extra värde om du frågar mig.

Det är inte förstahandsvalet, men när två egenföretagare ska planera resor på fritiden är det inte alltid man hinner bränna poängen :D Förstahandsvalet är att boka business, om inte annat för att det gör en halvlång resa mycket bekvämare.

Funderar på att börja samla poäng genom antingen SAS MasterCard eller SAS Amex. Reser inte så mycket, men hade varit kul att kunna boka bonusresa i business class och därför lutar det åt Amex på grund utav 2 4 1 vouchern.
Tänker jag rätt?
Någon som kan tänka sig att bjuda in till Amex Premium?

Funderar på att börja samla poäng genom antingen SAS MasterCard eller SAS Amex. Reser inte så mycket, men hade varit kul att kunna boka bonusresa i business class och därför lutar det åt Amex på grund utav 2 4 1 vouchern.
Tänker jag rätt?

Ja, iaf när du har samlat så mycket poäng så du har tillräckligt för att boka. Amex är också billigare än Mastercard premium. Så länge handlarna i din närhet accepterar Amex är det bästa valet.

• Like
Reactions: Zed
Tänker jag rätt?

gäller att hitta sin grej så man skramlar ihop poäng mer än från vanliga inköp. Jag har kört en månad och börjat gneta på..

Många hittar extrapoäng genom Coop/matinköp. Preem. Cdon osv (vissa butiker erbjuder extra 15-30p/100kr spenderat. Mobilabonnemang, bredband. El.

• Like
Tänker jag rätt?
Coop är ett riktigt bra sätt att tjäna in poäng. Vi handlade redan innan på Coop men nu blir det än mer attraktivt. Detta då man kan byta in sina Coop-poäng mot EB poäng (10 000 Coop -> 1 000 EB) och räknar man då in det faktum att Coop har en poängtrappa så kan det bli ganska många extra EB-poäng i månaden. Dessutom kör de kampanjer lite då och då, där man kan få 20% mer för sina Coop-poäng om man byter in dem till EB.

Utöver det är det alltid värt att kasta ett öga på onlineshopping.flysas.se innan man köper något online - detta då vissa butiker ger extra EB-poäng om man går via den portalen.

Sen är det som @zeke_varg säger: Mobilabonnemang, el-avtal (ex Fortum), etc. kryddar ibland sina avtal med X antal EB-poäng i månaden/per spenderad krona.

EB-poäng finns att hitta både här och där ;)

• Like
Tack alla som PM:at. Herregud vad många ni var som vill bjuda in! Tack för svar på frågorna, får göra lite mer research om hur man kan tjäna poäng.

Hade ingen aning om detta. :)
En inbjudan är värd lite pengar för båda parter. :)
CA8213B4-4E67-441B-B789-D179C6D21C2D.gif

Började med SAS master card nu som inkörsport. Evt trippa över till Amex längre fram om vi märker att kreditkort funkar för oss.

Har inte läst alla 70+ sidor men försökt hänga på med det mesta.

Så den här frågan är kanske dum, men frågar man inte får man inte veta. Finns där någon lösning för att betala räkningar etc med sitt kreditkort utan att det kostar en rejäl extra slant? Det hade av uppenbara skäl resulterat i rätt mycket fler poäng än om "vanliga" inköp.

Började med SAS master card nu som inkörsport. Evt trippa över till Amex längre fram om vi märker att kreditkort funkar för oss.

Så den här frågan är kanske dum, men frågar man inte får man inte veta. Finns där någon lösning för att betala räkningar etc med sitt kreditkort utan att det kostar en rejäl extra slant? Det hade av uppenbara skäl resulterat i rätt mycket fler poäng än om "vanliga" inköp.
Betalo/billhop tar väl betalt för den möjligheten, så vitt jag vet. Några andra alternativ känner jag inte till :)

Däremot finns det ju vissa räkningar som kan betalas med kort, bl.a mitt mobilabonnemang.

Det beror ju på vad du menar med en ”rejäl” extra slant.

Bilhop betalo är det som gäller men tar bort en hel del av värdet med att jobba poäng. Iaf om en stor del av ens poäng kommer därifrån så tror jag man är fel ute. Bättre att skita i att jaga isf. Ligger man hyfsat nära gränsen för en 4-1-2 voucher (halva priset för 1-2 flygbiljetter) så är det givetvis nice. Halvaprisetrabatten ligger ju på 150,000 (spenderat under ett kalenderår) för premiumkortet och elit på 150,000 o 300,000. Mao får man fundera på värdet för en själv. Har man knappt några poäng så är det inte så lönt att jaga vouchern...

Är det någon som har räknat på, och vågar erkänna, hur mycket ”gratis” resorna faktiskt har kostat med kortavgifter, handlat i dyrare butik för att få poäng, hyrt bil som mer eller mindre inte använts, bytt till dyrare elbolag etc. etc.? Utan att skattefuska (tjäna poäng på företagsbetalningar, inte förenligt med KS regler att diskutera det).

Givetvis finns det några som har gjort 100 invites etc men om det bortses från och tänker rent generellt för genomsnittsanvändaren?

Är det någon som har räknat på, och vågar erkänna, hur mycket ”gratis” resorna faktiskt har kostat med kortavgifter, handlat i dyrare butik för att få poäng, hyrt bil som mer eller mindre inte använts, bytt till dyrare elbolag etc. etc.? Utan att skattefuska (tjäna poäng på företagsbetalningar, inte förenligt med KS regler att diskutera det).

Givetvis finns det några som har gjort 100 invites etc men om det bortses från och tänker rent generellt för genomsnittsanvändaren?

Aj, ömt område :D

Tjänar in alla kostnader på tre inrikes resor.

Så, tre inrikes resor gratis per år.

En business till USA per år.

Är runt 80 000 kr i besparing (även om jag inte skulle betala för business annars).

Generellt sett så betalar ju folk inte för business i såna här konversationer?

Tillbaka
Topp