• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Bally

Cartier
Kan vara att blippa som inte fungerar. Som på City gross. Inte uppdaterade terminaler. Alla Willys jag handlat på tar Amex.
En handlare sa till mig att det inte fungerade att blippa för att det kostar extra för dem att aktivera den funktionen för Amex, så de väljer att inte ha det. Samma ställe tar "blipp" med Visa och MC.
 
Körde SAS MC förra året för att utvärdera hur vår spendering såg ut.

Vi kom väldigt lätt över 150k så nu kör vi SAS Amex Premium och behåller MC kortet för de ställen där AMEX inte är välkommet.

Planen är primärt att samla poäng men också att nyttja båda concierge service och försäkringen. VI är nöjda som tusan än så länge.

Kommer dessutom att plocka in hela spend för vouchern innan månaden är slut vilket är kul för då kan vi börja kika på flyg och grejer till bröllopet!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Körde SAS MC förra året för att utvärdera hur vår spendering såg ut.

Vi kom väldigt lätt över 150k så nu kör vi SAS Amex Premium och behåller MC kortet för de ställen där AMEX inte är välkommet.

Planen är primärt att samla poäng men också att nyttja båda concierge service och försäkringen. VI är nöjda som tusan än så länge.

Kommer dessutom att plocka in hela spend för vouchern innan månaden är slut vilket är kul för då kan vi börja kika på flyg och grejer till bröllopet!
Concierge service, på premium?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
En handlare sa till mig att det inte fungerade att blippa för att det kostar extra för dem att aktivera den funktionen för Amex, så de väljer att inte ha det. Samma ställe tar "blipp" med Visa och MC.
Låter rimligt. Betalningsförmedlaren tar väl betalt för alla uppdateringar på terminalen så klart.
 
Nemas. Hur många poäng har du? Om du ska börja planera resa samt är väldigt ny i poängträsket så gissar jag att du har långt kvar tills att boka affärsklass eller första.
Som det ser ut nu blir de väl ingen resa förrän nästa år så vi hinner få ihop poängen då det blev väldigt snålt med flygande förra året. Ligger strax över 60k just nu. Planen är "bara" business så känns inte omöjligt. Har en del resor planerade för året givet att saker öppnar sig samt att vi har lite större inköp på gång också.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Som det ser ut nu blir de väl ingen resa förrän nästa år så vi hinner få ihop poängen då det blev väldigt snålt med flygande förra året. Ligger strax över 60k just nu. Planen är "bara" business så känns inte omöjligt. Har en del resor planerade för året givet att saker öppnar sig samt att vi har lite större inköp på gång också.
Värva din partner när det är kampanjer, spendera allt på hennes kort. Sen säg upp det. Mycket billiga poäng även om det är en gråzon.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Någon här som har erfarenhet av att boka 2-4-1 resa och ha med sig en bebis (ca 9 månader)?
Är det samma regler som för vanliga flyg, dvs att barn upp till två år sitter i knät?
 

Robbie

Omega
Tjena forumet! :)
Jag har idag Amex sas premium. Funderar på att byta upp till Elite.
När jag jämför korten så står det "Nya förmåner och förmåner du förlorar"
Bland annat står där
  • Du förlorar din tidigare intjäning för "Flyg 2 för 1"-rabatten
Vad menas med detta? Kommer min spend under 2021 nollas helt? Då är det brutalt dåligt... Visst, jag får 30k poäng när man byter till elite men om jag haft hög spend under januari-februari går denna då till spillo?
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Tjena forumet! :)
Jag har idag Amex sas premium. Funderar på att byta upp till Elite.
När jag jämför korten så står det "Nya förmåner och förmåner du förlorar"
Bland annat står där
  • Du förlorar din tidigare intjäning för "Flyg 2 för 1"-rabatten
Vad menas med detta? Kommer min spend under 2021 nollas helt? Då är det brutalt dåligt... Visst, jag får 30k poäng när man byter till elite men om jag haft hög spend under januari-februari går denna då till spillo?

Om du inte får svar här så dra igång en chat med supporten direkt i appen. Väldigt smidigt.
 
Tjena forumet! :)
Jag har idag Amex sas premium. Funderar på att byta upp till Elite.
När jag jämför korten så står det "Nya förmåner och förmåner du förlorar"
Bland annat står där
  • Du förlorar din tidigare intjäning för "Flyg 2 för 1"-rabatten
Vad menas med detta? Kommer min spend under 2021 nollas helt? Då är det brutalt dåligt... Visst, jag får 30k poäng när man byter till elite men om jag haft hög spend under januari-februari går denna då till spillo?

Har ingen aning. Men får jag 30k poäng bara för att gå upp till Elite? :O

Det är ju väldigt mycket poäng för väldigt lite arbete.

Speciellt om man som i mitt fall redan har fått sin voucher för det här årets spend.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tjena forumet! :)
Jag har idag Amex sas premium. Funderar på att byta upp till Elite.
När jag jämför korten så står det "Nya förmåner och förmåner du förlorar"
Bland annat står där
  • Du förlorar din tidigare intjäning för "Flyg 2 för 1"-rabatten
Vad menas med detta? Kommer min spend under 2021 nollas helt? Då är det brutalt dåligt... Visst, jag får 30k poäng när man byter till elite men om jag haft hög spend under januari-februari går denna då till spillo?
Det är vad det innebär
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tjena forumet! :)
Jag har idag Amex sas premium. Funderar på att byta upp till Elite.
När jag jämför korten så står det "Nya förmåner och förmåner du förlorar"
Bland annat står där
  • Du förlorar din tidigare intjäning för "Flyg 2 för 1"-rabatten
Vad menas med detta? Kommer min spend under 2021 nollas helt? Då är det brutalt dåligt... Visst, jag får 30k poäng när man byter till elite men om jag haft hög spend under januari-februari går denna då till spillo?
Ja. Din spendering mot en 241 går förlorad, du börjar om på 0.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Suck, jag har ett klockköp idag och det nya Elite-kortet kommer om upp till 10 dagar och inget countas medan jag fortsätter att använda nuvarande. Hoppas handlaren kan tänka sig att jag lägger handpenning och plockar ut klockan senare, annars stor risk att jag går torsk på klockan nu för den är ju en rätt go bonuskicker jag inte vill gå förlorad.
 

Rulle

Audemars
jag har ett större inköp på 200k på g nu frammåt å har fått ok av stället att betala direkt med kort om jag ville...
dom sa dock att dom inte gick med på det om.det var ett amex

har tänkt skaffa ett kreditkort att ha utöver mitt mc från handelsbanken Om ju inte är så himla bra...

vad kör man?
vad tjänar man mest på?
en framtida resa vore ju trevligt som ett exempel
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
jag har ett större inköp på 200k på g nu frammåt å har fått ok av stället att betala direkt med kort om jag ville...
dom sa dock att dom inte gick med på det om.det var ett amex

har tänkt skaffa ett kreditkort att ha utöver mitt mc från handelsbanken Om ju inte är så himla bra...

vad kör man?
vad tjänar man mest på?
en framtida resa vore ju trevligt som ett exempel
 

Rulle

Audemars
rätta mig om jag har fel men det enda man får med ett eurobonus MC är att man kan bli uppgraderad till business istället för ekonomi när man bokar resor?

känner mig som en redig nybörjare här haha

går det att ha ett amex med och handla allt annat på det?

och sen via dom båda uppnå en 2för1 voucher?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
rätta mig om jag har fel men det enda man får med ett eurobonus MC är att man kan bli uppgraderad till business istället för ekonomi när man bokar resor?

känner mig som en redig nybörjare här haha

går det att ha ett amex med och handla allt annat på det?

och sen via dom båda uppnå en 2för1 voucher?

2för1 triggas endast vid spend över 150k med Amex.
Med SAS Mastercard har du fly premium som jag aldrig satt mig in i hur det fungerar.
Använder själv endast Mastercard där Amex ej fungerar.
 

Rulle

Audemars
2för1 triggas endast vid spend över 150k med Amex.
Med SAS Mastercard har du fly premium som jag aldrig satt mig in i hur det fungerar.
Använder själv endast Mastercard där Amex ej fungerar.
tänkte se om man kan hitta nåt bra kreditkort där man kan få tillbaka nåt poaitivt när man har chansen att betala nåt dyrare på helt enkelt
 
Topp