• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Surt, tråkigt och sjukt irriterande att SAS inte kan sköta detta snyggt.

Vi har också haft rätt så kass erfarenhet med SAS EB flyg. Senast så flög vi Gbg - Malaga t.o.r och blev ombokade till att flyga med 9 timmars mellanlandning i Stockholm på hemvägen. Lagom kul med en 10 månaders bebis. Fick slutligen lägga till 30k poäng för att få direktflyget till Göteborg. Detta efter att fått stå i telefonkö i över 2 timmar.

Vi kommer också inom snar framtid hoppa SAS Amex till förmån för något som faktiskt ger ”riktiga” förmåner.
Funderat på vad ni ska gå till över till? Var själv lite orolig för någon månad sen (skrev även i tråden då) om det är värt att fortsätta med AMEX:s SAS-kort. Bådar ej gott om det blir ännu mer problematiskt med flygbokningar i framtiden...
 
Funderat på vad ni ska gå till över till? Var själv lite orolig för någon månad sen (skrev även i tråden då) om det är värt att fortsätta med AMEX:s SAS-kort. Bådar ej gott om det blir ännu mer problematiskt med flygbokningar i framtiden...
Har inte kikat överdrivet mycket på det än men känns spontant som att det inte finns så överdrivet bra alternativ där ute.

Min kollega skaffade NK Mastercard och är nöjd då han kan shoppa lite nya skjortor då och då på poängen. Rätt så kass växlingskurs på poäng / krona på NK poängen dock. Om jag inte minns fel så får du 100kr på 5000 Nk poäng. Utanför Nk får man 0,5 poäng / spenderad krona.
 
Har inte kikat överdrivet mycket på det än men känns spontant som att det inte finns så överdrivet bra alternativ där ute.

Min kollega skaffade NK Mastercard och är nöjd då han kan shoppa lite nya skjortor då och då på poängen. Rätt så kass växlingskurs på poäng / krona på NK poängen dock. Om jag inte minns fel så får du 100kr på 5000 Nk poäng. Utanför Nk får man 0,5 poäng / spenderad krona.
För att tydliggöra.
NK = Nordiska kompaniet

(För mycket förkortningar i denna tråd som kan betyda olika saker 😂)
 
Dom försökte men fanns ingenting inom star alliance inom en vecka åt något håll från någon flygplats i Florida.
Okej, och vad är det då du förväntar dig? Att de ska köpa cahsbiljetter på annan allians för att kompensera dig för inställd resa köpt på poäng+voucher?

Cancellering sköts enl EU261. Du har rätt till ombokning/rerouting till framtida datum eller avbokning/återbetalning. Då du notifierats mer än 2v i förväg finns ingen rätt till extra cashkompensation. Villkoren har inget med SAS eller Amex att göra, detta är branschstandard.
 
Okej, och vad är det då du förväntar dig? Att de ska köpa cahsbiljetter på annan allians för att kompensera dig för inställd resa köpt på poäng+voucher?

Cancellering sköts enl EU261. Du har rätt till ombokning/rerouting till framtida datum eller avbokning/återbetalning. Då du notifierats mer än 2v i förväg finns ingen rätt till extra cashkompensation. Villkoren har inget med SAS eller Amex att göra, detta är branschstandard.

Man borde rimligtvis få sin voucher tillbaka om resan avbokas mot ens vilja och utan möjlighet till ombokning? Annars brinner den ju inne förutsatt att den är från föregående år?
 
Okej, och vad är det då du förväntar dig? Att de ska köpa cahsbiljetter på annan allians för att kompensera dig för inställd resa köpt på poäng+voucher?

Cancellering sköts enl EU261. Du har rätt till ombokning/rerouting till framtida datum eller avbokning/återbetalning. Då du notifierats mer än 2v i förväg finns ingen rätt till extra cashkompensation. Villkoren har inget med SAS eller Amex att göra, detta är branschstandard.

Hade absolut förväntat mig att SAS skulle boka in mig på annan SAS-flight. Förstår att jag inte har rätt till 6000kr/person som man hade haft om det var närmare avresa. Men om jag hade köpt en cykel som skulle inkludera styre och den levererats utan styre har jag ju all rätt att köpa styret separat och få ersättning för mellanskillnad.
Ser inte nödvändigtvis varför dessa konsumentregler skulle se annorlunda ut för flygresor. men upplys mig gärna.
 
Man borde rimligtvis få sin voucher tillbaka om resan avbokas mot ens vilja och utan möjlighet till ombokning? Annars brinner den ju inne förutsatt att den är från föregående år?
I detta fall gäller vouchern året ut och jag utgår från att den återbetalas. Dock tveksamt om jag kommer hinna utnyttja.
 
Du bör redan fått den och poängen tillbaka. Brukar gå på samma dag om man kollar på sas.
Har inte ännu ställt in själva flighten i systemet. den sista jag pratade med föreslog att jag skulle ringa igen om en vecka och hoppas att det dykt upp nya biljetter då. så lever väl på det hoppet en liten stund.
 
Har inte ännu ställt in själva flighten i systemet. den sista jag pratade med föreslog att jag skulle ringa igen om en vecka och hoppas att det dykt upp nya biljetter då. så lever väl på det hoppet en liten stund.
Hur många personer är ni? Ser ut att finnas 2 platser till Köpenhamn 6/6 AE968F6F-8C4B-4CC7-8A0E-68266C0FC634.png
AE968F6F-8C4B-4CC7-8A0E-68266C0FC634.png
 
Man borde rimligtvis få sin voucher tillbaka om resan avbokas mot ens vilja och utan möjlighet till ombokning? Annars brinner den ju inne förutsatt att den är från föregående år?
Är Amex som köper en voucher av SAS. Flygbolaget har ingen beslutsrätt om huruvida vouchern ska förlängas bortom den tid som villkoren anger.
 
Hade absolut förväntat mig att SAS skulle boka in mig på annan SAS-flight. Förstår att jag inte har rätt till 6000kr/person som man hade haft om det var närmare avresa. Men om jag hade köpt en cykel som skulle inkludera styre och den levererats utan styre har jag ju all rätt att köpa styret separat och få ersättning för mellanskillnad.
Ser inte nödvändigtvis varför dessa konsumentregler skulle se annorlunda ut för flygresor. men upplys mig gärna.


Flygresor är inte en konsumentprodukt i vanlig mening. Finns reglerat på EU-nivå och de flesta flygbolag i Europa följer reglerna relativt strikt (förutom när de kan hävda force majeure till sin egen fördel).

Om det finns andra SAS-flighter runt aktuellt datum är det rimligt att de bokar om dig men det kanske handlar om att det ej finns tillgängliga säten på de flygplanen? Isåfall kan de överboka men det är de inte tvungna till att göra.
 
Hur många personer är ni? Ser ut att finnas 2 platser till Köpenhamn 6/6 AE968F6F-8C4B-4CC7-8A0E-68266C0FC634.png
AE968F6F-8C4B-4CC7-8A0E-68266C0FC634.png
Stort tack för ditt engagemang. Vi är dock två vuxna ett barn + ett spädbarn. så behöver åtminstone 3 sittplatser. men det kanske går att hitta någon sådan lösning där man får lägga till en mellanlandning som du är inne på.
Just nu är jag mest inne på att applicera köplagen/avtalslagens regler om hävning inkl. täckningsköp som i sådant fall skulle ge mig ersättning för mellanskillnad. då kan SAS behålla poängen och jag få ersättning för nya biljetter. Men i will keep you posted. det kommer garanterat dra ut på tiden detta. Men rättshaverist har man ju blivit kallat förut så detta ska jag absolut orka driva en stund
 

Flygresor är inte en konsumentprodukt i vanlig mening. Finns reglerat på EU-nivå och de flesta flygbolag i Europa följer reglerna relativt strikt (förutom när de kan hävda force majeure till sin egen fördel).

Om det finns andra SAS-flighter runt aktuellt datum är det rimligt att de bokar om dig men det kanske handlar om att det ej finns tillgängliga säten på de flygplanen? Isåfall kan de överboka men det är de inte tvungna till att göra.
Okej, får kika vad det står i din länk.
Det finns gott om platser. Men inga som är bokningsbara med poäng. Vilket endast är deras interna regelverk som styr.
 
Stort tack för ditt engagemang. Vi är dock två vuxna ett barn + ett spädbarn. så behöver åtminstone 3 sittplatser. men det kanske går att hitta någon sådan lösning där man får lägga till en mellanlandning som du är inne på.
Just nu är jag mest inne på att applicera köplagen/avtalslagens regler om hävning inkl. täckningsköp som i sådant fall skulle ge mig ersättning för mellanskillnad. då kan SAS behålla poängen och jag få ersättning för nya biljetter. Men i will keep you posted. det kommer garanterat dra ut på tiden detta. Men rättshaverist har man ju blivit kallat förut så detta ska jag absolut orka driva en stund
Bli medlem på https://www.businessclass.se/ och ställ frågan där så kommer du garanterat få svar som är riktiga.
 
Stort tack för ditt engagemang. Vi är dock två vuxna ett barn + ett spädbarn. så behöver åtminstone 3 sittplatser. men det kanske går att hitta någon sådan lösning där man får lägga till en mellanlandning som du är inne på.
Just nu är jag mest inne på att applicera köplagen/avtalslagens regler om hävning inkl. täckningsköp som i sådant fall skulle ge mig ersättning för mellanskillnad. då kan SAS behålla poängen och jag få ersättning för nya biljetter. Men i will keep you posted. det kommer garanterat dra ut på tiden detta. Men rättshaverist har man ju blivit kallat förut så detta ska jag absolut orka driva en stund
Skulle hemfärd uppdelade på två avgångar funka? 2 säten på ena + 1 säte med lillfisen i knät på den andra avgången?

Låter som en resa ni skulle vilja ha gjort.
 
Skulle hemfärd uppdelade på två avgångar funka? 2 säten på ena + 1 säte med lillfisen i knät på den andra avgången?

Låter som en resa ni skulle vilja ha gjort.
Jadå! Vi kan också dela upp oss så att vi åker olika flyg. Så tidigare föreslagen trip via kph är inte uteslutet. Vill bränna alla poäng jag kan
 
Okej, får kika vad det står i din länk.
Det finns gott om platser. Men inga som är bokningsbara med poäng. Vilket endast är deras interna regelverk som styr.

Tillgänglighet är tillgänglighet. om det finns öediga platser på omgivande datum, samma routing, och med SAS-flyg så har du rätt till att bli ombokad på lämplig flight. Du har nog bara råkat på en dålig CS-agent isf.


Standardtipset är HUACA (hang up and call again).
 
Intressant strategi, när folk börjar resa igen och covid är "över" så gör man detta:

Nog inte en "strategi". Märker det på allt serviceyrkesrelaterat nu när man reser igen. Tåg, taxi, hotell osv. Ofta fullt, eller ont om platser.
 
Tillgänglighet är tillgänglighet. om det finns öediga platser på omgivande datum, samma routing, och med SAS-flyg så har du rätt till att bli ombokad på lämplig flight. Du har nog bara råkat på en dålig CS-agent isf.


Standardtipset är HUACA (hang up and call again).
Kan uppdatera med att det löste sig helt okej! lyckades nu få biljetter via newark istället. Men denna gång var det inga konstigheter för dom att hitta biljetter att boka in oss på åtminstone. Och jag som hade förberett långa haranger om täckningsköp och alternativa flygrutter via oslo om dom krånglade.
 
Kan uppdatera med att det löste sig helt okej! lyckades nu få biljetter via newark istället. Men denna gång var det inga konstigheter för dom att hitta biljetter att boka in oss på åtminstone. Och jag som hade förberett långa haranger om täckningsköp och alternativa flygrutter via oslo om dom krånglade.
Nice o höra, så HUACA hjälpte? (eller var det ngt annat?)
 
Nice o höra, så HUACA hjälpte? (eller var det ngt annat?)
Jag pratade med två olika första vändan. så jag vet inte om det var HUACA eller att jag faktiskt kollat ordentligt själv och visste vilka flighter jag ville bli inbokad på.

kan va värt att påpeka att uniteds flighter gick att boka "poängplatser" på trots att dessa inte syntes när man sökte på "star alliance-flighter"
 
Men för att gå lite mer OnTopic!
Vilket kreditkort är vettigt för antingen cashback eller annat vettigt? Förutsatt att allt som är kopplat till SAS går bort!
 
Någon som om det går någon kampanj för Amex Platinum just nu? Har haft vanliga SAS Amex tidigare, tror det ibland tar bort vissa erbjudande?
 
Tillbaka
Topp