• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Sitter och drömmer mig bort lite krimg båt efter en kvällspromenad runt hamnen Det ser ju för rackans trevligt ut det där båtlivet :) men man är ju ganska skrämd av kostnaderna som man tänker finns i anslutning till hobbyn. Men vad bör man räkna med för att kunna driva en daycruiser typ säg en Utter D55 eller Finnmaster 57 alltså något med inköpspris kring 2-300 k?

Svår fråga kanske...

Jag skulle räkna så här. Självklart får du stoppa in egna siffror och så är ju vissa siffror rörliga beroende på utnyttjandegrad, men det här ger dig en fingervisning.

Kostnader per år:
Kapitalkostnad (2 % av 250000): 5000
Värdeminskning båt/motor: 20000
Försäkring: 5000
Service/underhåll: 5000
Båtplats (sommar): 4000
Båtplats (vinter): 4000
Bränsle: 5000
Nya prylar: 2000

Summa: 50000 per år.
 
Iaf bra utsikt från innearbetsplatsen.

image.jpg
 
Tack för bra beskrivning! Skulle tro att båtplats där jag bor är något billigare då det är liten stad så det är ju bra men vad gäller förvaring är det nog dyrt då jag inte har plats själv.

Hur ser der ut med kostnader kring båten i sig annars om man har en vettigt skött med en 10 år på nacken och tex en inombordare på 150 HK kanske (eller vad som är normalt för en mindre DC) är det bättre med inombordare eller sämre egentligen frånsett stöldrisken.

Många och svåra frågor men verkar ju finnas lysande kompetens här i tråden :D
Jag åker en Dc på 6,40 med en stor inombordare och tankar väl för en 10-12 tusen per år ca.
I övrigt ligger kostnaderna ungefär som nämts i tråden.
Inombordare eller utombordare är väl en smaksak.
Lättare att serva en utombordare själv då du kommer åt grejorna på ett annat sätt.

Högre stöldrisk med en något högre premie förstås. Sen blir det en annan tyngd i båten med en inombordare, vilket gör att du behöver mer effekt beroende på skrovform iofs för att komma ur sjön och plana båten så fort som möjligt.
Går nog på ett ut vad man åker skulle jag tro.
Nästa båt blir en utombordare då jag gör det mesta själv vid service.
 
Är det några specifika tillverkare som kan vara lämpliga att kika på om man vill ha en stabil, lättkörd och så säker båt som möjligt. Är det Uttern, Finnmaster och Yamarin som gäller och hur står sig jänkarna i jämförelse, ser man på blocket verkar man få mycket "vräkigare" båt för pengen om man kikar på amerikanska alternativ men det finns kanske skäl för det :)
 
Är det några specifika tillverkare som kan vara lämpliga att kika på om man vill ha en stabil, lättkörd och så säker båt som möjligt. Är det Uttern, Finnmaster och Yamarin som gäller och hur står sig jänkarna i jämförelse, ser man på blocket verkar man få mycket "vräkigare" båt för pengen om man kikar på amerikanska alternativ men det finns kanske skäl för det :)

De du nämner är ju fina båtar som står sig hyggligt på begmarknaden.
Amerikanskt är ju också trevligt och där tycker jag Sea Ray och Regal sticker ut kvalitetsmässigt.
Motorer och drivlina är ju oftast samma men byggkvaliten kan skilja på olika amerikanska märken.
 
Är det några specifika tillverkare som kan vara lämpliga att kika på om man vill ha en stabil, lättkörd och så säker båt som möjligt. Är det Uttern, Finnmaster och Yamarin som gäller och hur står sig jänkarna i jämförelse, ser man på blocket verkar man få mycket "vräkigare" båt för pengen om man kikar på amerikanska alternativ men det finns kanske skäl för det :)
Jag skulle hålla mig borta från amerikanska motorbåtar. Det första som folk slutar köpa när det går lite sämre är just amerikanska motorbåtar... Sen är de inte byggda för svenska vatten (oftast stängd pullpit i fören, konstiga elsystem t.ex.) och innehas sällan av båtmänniskor. Men de har i regel stora sällskapsutrymmen men färre smarta lösningar för t.ex. övernattning och matlagning.

Utöver de du tittat på har du Ryds, Flipper och Bella.
 
Jag skulle hålla mig borta från amerikanska motorbåtar. Det första som folk slutar köpa när det går lite sämre är just amerikanska motorbåtar... Sen är de inte byggda för svenska vatten (oftast stängd pullpit i fören, konstiga elsystem t.ex.) och innehas sällan av båtmänniskor. Men de har i regel stora sällskapsutrymmen men färre smarta lösningar för t.ex. övernattning och matlagning.

Utöver de du tittat på har du Ryds, Flipper och Bella.
Vilka innehar amerikanska båtar då ?
Golfare eller ?
 
Jag håller delvis med er båda två, @MrPlow och @Jonte73. Amerikanska båtar är i regel bestyckade med ganska ocharmiga linjer. Undantag finns givetvis, men nyare amerikanska båtar (läs: efter 70-talet) tycker i varje fall jag är rätt ointressanta.

I min båt är all el snart bytt, den är uppgraderad med nyare motor, hydraulstyrning, skrovförstärkning, etcetera, varför den är riktigt härlig att köra. Båten byggdes givetvis för havet, varför den klarar rätt tuff sjö :)

Kanske dags för en båt-GTG snart!
 
Jag håller delvis med er båda två, @MrPlow och @Jonte73. Amerikanska båtar är i regel bestyckade med ganska ocharmiga linjer. Undantag finns givetvis, men nyare amerikanska båtar (läs: efter 70-talet) tycker i varje fall jag är rätt ointressanta.

I min båt är all el snart bytt, den är uppgraderad med nyare motor, hydraulstyrning, skrovförstärkning, etcetera, varför den är riktigt härlig att köra. Båten byggdes givetvis för havet, varför den klarar rätt tuff sjö :)

Kanske dags för en båt-GTG snart!
Jag tror min teori behöver öl för att redas ut!
 
Senast ändrad:
Värnplikten gjorde jag som båtchef och hade förmånen att få en gedigen utbildning kring sjöfart och hela klabbet. Efter det blev det många somrar med egen båt. Eftersom jag bor i Stockholm blev det uteslutande Stockholms skärgård. En tur till Bullandö och ta en lunch var najs till exempel. Men nu är båten såld och jag hänger mest med familjen på vårt favoritställe på somrarna: Tylösand. Skall dit igen om ca två veckor.
 
Alltid samma skitsnack om amerikanska båtar från de som "minsann äger riktiga båtar". I verkligheten håller de lika bra mekaniskt (är ju oftast samma motorer och drev) och går förträffligt bra i sjön. Halvtaskig interiörkvalitet får man räkna med men så kostar ju de 25-50% av ett norskt eller svenskt bygge också. Sedan ska man tänka på att de flesta 80-90 tals båtar är uppgraderade vid det här laget så de brister som fanns vid leverans kan mycket väl vara åtgärdade. Min egen Nimbus 22 har bjudit på en del sura överraskningar den också. Alla 30 år gamla båtar har problem, det är inget amerikanskt fenomen...
 
Senast ändrad:
Alltid samma skitsnack om amerikanska båtar från de som "minsann äger riktiga båtar". I verkligheten håller de lika bra mekaniskt (är ju oftast samma motorer och drev) och går förträffligt bra i sjön. Halvtaskig interiörkvalitet får man räkna med men så kostar ju de 25-50% av ett norskt eller svenskt bygge också. Sedan ska man tänka på att de flesta 80-90 tals båtar är uppgraderade vid det här laget så de brister som fanns vid leverans kan mycket väl vara åtgärdade. Min egen Nimbus 22 har bjudit på en del sura överraskningar den också. Alla 30 år gamla båtar har problem, det är inget amerikanskt fenomen...
Precis som samma skitsnack från de som "minsann äger riktiga klockor"?

Inte rätt forum för djupare diskussioner om amerikanska motorbåtar. Men nu ställde ju @Tobias Eriksson en fråga. Självklart så finns det inget problemfritt ägande av varken båtar/klockor/bilar/hus/etc... Och visst har man inte pengarna för att köpa kvalitet så måste man ju kompromissa, men jag skulle hellre gå ner i storlek snarare än att gå ner i kvalitet.

Grattis till ett bra val av båt!
 
Tillbaka
Topp