• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Adro

Panerai
2-Faktor
Ok, var själv ute idag men det va inge vidare i blåsten. Tur att man satt inne. Håller till på Dalarö
 

Bender

Cartier
Åfan, nedanför brovakten?
Japp är en hel del på en av öarna på andra sidan farlede. ;)

Själv då, håller du också till där?
Ja på en ö straxt utanför, ser över farleden från mig vid växlets fyrar.
innan brovakten så var det en ica affär som för länge sedan hade en bensinpump nere vid vattnet. (Lite kuriosa).
Har du bil plats där?
 

snajgel

Panerai
Ja på en ö straxt utanför, ser över farleden från mig vid växlets fyrar.
innan brovakten så var det en ica affär som för länge sedan hade en bensinpump nere vid vattnet. (Lite kuriosa).
Har du bil plats där?

Åfan då är det ju nära! :)
Bil och båtplats efter bron om man kommer från Åkersberga.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har inte haft båt (mer än lillbåten i "min" sjö) på femton år, men i och med att jag ska vara föräldraledig nästa sommar så behövdes ett åkdon. Köpa båt gör man lämpligtvis på hösten, så i fredags kom jag hem till en förvånad fru med en superfräsch (fast superskitig) Ryds Camping. Inte snyggaste (kanske snarare fulaste) båten, men perfekt på den lite större insjön här uppe, alternativt skärgården. Nu ska den in i storverkstaden och få vinterfix! Styra upp campinginredningen, fixa lite med elen samt installera en motor (viktigt!). Har någon av er entusiaster en hyfsad 55-85 hk långriggare som blivit utrangerad så är jag spekulant. En hel del fix helt ok.

Bild på orangea faran:
image.jpeg

Inspirationsbild från lillsjön:
image.jpeg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Pushar här för att jag har en (kanske två) platser kvar på min vinterförvaring. Hälsingland, portarna är 220 höga och 240 breda. 300/mån för en plats, bil eller båt.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Buster XL eller XXL?
Är sugen på en lite större aluminiumbåt, helst vill jag ha en Husky R6 men de ligger nästan en hundring över budget. Allmäna tips om båtar i denna storleksklass mottages gärna.

husky_r6_03_2016_38294_4.jpg
Bumpar den här frågan lite. Har tittat på lite båtar inför sommaren.

Jag är novis på området, är det någon som kan upplysa kring fördelar/nackdelar med en båt i aluminium kontra konventionellt skrov?

En fördel som lockar mig är väl att den ser likadan ut i många år, medan många äldre båtar i kolfiber/plast ser dassiga ut efter en tid?
 

Jonte73

Audemars
Bumpar den här frågan lite. Har tittat på lite båtar inför sommaren.

Jag är novis på området, är det någon som kan upplysa kring fördelar/nackdelar med en båt i aluminium kontra konventionellt skrov?

En fördel som lockar mig är väl att den ser likadan ut i många år, medan många äldre båtar i kolfiber/plast ser dassiga ut efter en tid?
Det där beror ju på hur du underhåller prylarna !
Gäller både plast och annat valfritt skrov.
Min plastbåt från -02 speglar jag mig i varje vår.

image.jpeg
 
Lite knop på verklig hastighet.
Sorry, dåligt skämt.... Man brukar ju säga att kameran lägger på några kilo...
Din log visar 5,7 knop i ett 5 knops område..
Är det inte max 5 knop som gäller där?

Lite knop på verklig hastighet.
Sorry, dåligt skämt.... Man brukar ju säga att kameran lägger på några kilo...
Din log visar 5,7 knop i ett 5 knops område..

Fel fel fel, displayen visar att det är 5,7 m djupt och att båten gör 0,0 knop.
 
Topp