Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Brukar motorn gå varm? Eller vill du bara mäta för att veta? För om den brukar gå varm så bör du nog hitta orsaken till varför den skulle gå varm istället.Är det någon som har koll på hur man installerar en separat tempmätare på en utombordare?
Nu har jag bara en liten symbol som blinkar på ett av instrument om motorn skulle gå varm och det kommer jag garanterat missa eftersom jag aldrig kollar på instrumenten mer än då och då för soppans skull.... skulle alltså vilja ha en tydlig enskild mätare. Tyvärr är inte motorn nmea-kompatibel så jag kan inte jacka in i plottern vilket vore det smidigaste naturligtvis....
Är det någon som har koll på hur man installerar en separat tempmätare på en utombordare?
Nu har jag bara en liten symbol som blinkar på ett av instrument om motorn skulle gå varm och det kommer jag garanterat missa eftersom jag aldrig kollar på instrumenten mer än då och då för soppans skull.... skulle alltså vilja ha en tydlig enskild mätare. Tyvärr är inte motorn nmea-kompatibel så jag kan inte jacka in i plottern vilket vore det smidigaste naturligtvis....
Brukar motorn gå varm? Eller vill du bara mäta för att veta? För om den brukar gå varm så bör du nog hitta orsaken till varför den skulle gå varm istället.
Jag hade fram tills i höstas en likadan motor som du, dessvärre en 150hk. Men, den gick varm ett par gånger innan vi bytte impeller osv. men då pep det utav helvete från instrumenten, alltså ingenting man kunde missa. Kanske kan det vara ett alternativ?
Pep den när du startade? Har aldrig hört min pipa, funderar på om det är frånkopplat
Precis - min piper inte när jag startar så jag funderar på om buzzern är frånkopplad och då antar jag att det inte kommer tjuta om den går varm heller.Njae, den gick varm när jag åkte och alltså var uppe i fart, sen pep det tills att motorn nått okej temeperatur igen förutsatt att man inte stängde av den då det blev tyst. Ofta så piper ju båtmotorer när man vrider på tändningen en sekund eller så, men det här ljudet var ett annat och signalerade tydligt att något var galet..
Precis - min piper inte när jag startar så jag funderar på om buzzern är frånkopplad och då antar jag att det inte kommer tjuta om den går varm heller.
Det är möjligt att så är fallet, jag är dock 99,9% säker på att min Vmax INTE pep vid start, men däremot pep den när den blev överhettad
Googlade lite och det verkar som Yamaha enkelmontage inte har pip vid start utan det är enbart dubbelmontage som har det.
Hehe, nä. Tvärtom faktiskt - hade typ 10 pers i båten och hade tuffat runt i djurgårdskanalen i fem knop i nån timmaOkej, så kanske det är. När den gick varm, var det möjligen så att du stått på fullt med rejält hissad motor?
OkejHehe, nä. Tvärtom faktiskt - hade typ 10 pers i båten och hade tuffat runt i djurgårdskanalen i fem knop i nån timma
Men djurgårdsbrunnskanalen är ju som att köra i ett lerigt dike med plastpåsar och annat mög i... Det var inte bara insuget som satt igen?Hehe, nä. Tvärtom faktiskt - hade typ 10 pers i båten och hade tuffat runt i djurgårdskanalen i fem knop i nån timma
Inte kul. Hoppas att ägaren inte väntar till maj med ett besök.En bild på en båtgrannes mindre lyckade täckning. Jobbigt...
En bild på en båtgrannes mindre lyckade täckning. Jobbigt...
Möjligt, båten ligger dikt an kanalen och båten blir ju rätt grisig bara av att ligga där.Men djurgårdsbrunnskanalen är ju som att köra i ett lerigt dike med plastpåsar och annat mög i... Det var inte bara insuget som satt igen?
Minns att man alltid fick rensa sjövattenfiltret på ribben efter en tur där, när jag körde mycket charter i min ungdom.
Varmhall
Därför kör man wrap!
Verkar smidigt, men svårt att göra själv.
Därför kör man wrap!
På inombordare brukar man ha ett filter man kan rensa. Se övre högra hörnet:Möjligt, båten ligger dikt an kanalen och båten blir ju rätt grisig bara av att ligga där.
Vad är sjövattenfilter?
Det är också bra men wrap i kombination med avfuktare är riktigt bra! Det torkar ur på ett helt annat plan än varmhall. Men det är skönare att jobba i varmhall.Varmhall
Har varit sugen på att köpa utrustning men det tar tydligen ett par båtar innan man fått in snitsen...Verkar smidigt, men svårt att göra själv.
Ah, uppfattat. Jag tror på din teori om att det är ngt ”bös” som kletat igen. La i båten i april och det hände i september. Ska be mecken gå igenom kylsystemet vid vårservicen och installera en extra tempmätare. Orkar inte nojja när jag är utePå inombordare brukar man ha ett filter man kan rensa. Se övre högra hörnet:
Skulle lätt ha wrap istället om det inte vore för tuberna som inte mår bra av minusgrader.Det är också bra men wrap i kombination med avfuktare är riktigt bra! Det torkar ur på ett helt annat plan än varmhall. Men det är skönare att jobba i varmhall.
Wrappen sluter inte så bra mot tuberna heller...Skulle lätt ha wrap istället om det inte vore för tuberna som inte mår bra av minusgrader.
Imorgon hämtas hon av de nya ägarna