• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Bad idag :)

IMG_8396.JPG
 
Är det någon som har koll på hur man installerar en separat tempmätare på en utombordare?
Nu har jag bara en liten symbol som blinkar på ett av instrument om motorn skulle gå varm och det kommer jag garanterat missa eftersom jag aldrig kollar på instrumenten mer än då och då för soppans skull.... skulle alltså vilja ha en tydlig enskild mätare. Tyvärr är inte motorn nmea-kompatibel så jag kan inte jacka in i plottern vilket vore det smidigaste naturligtvis....
805FA262-AA44-4369-8E57-292AE01C765C.jpeg

B8A56F26-8190-4AE3-AAB9-43DA5FE66994.jpeg
 
Är det någon som har koll på hur man installerar en separat tempmätare på en utombordare?
Nu har jag bara en liten symbol som blinkar på ett av instrument om motorn skulle gå varm och det kommer jag garanterat missa eftersom jag aldrig kollar på instrumenten mer än då och då för soppans skull.... skulle alltså vilja ha en tydlig enskild mätare. Tyvärr är inte motorn nmea-kompatibel så jag kan inte jacka in i plottern vilket vore det smidigaste naturligtvis....
805FA262-AA44-4369-8E57-292AE01C765C.jpeg

B8A56F26-8190-4AE3-AAB9-43DA5FE66994.jpeg
Brukar motorn gå varm? Eller vill du bara mäta för att veta? För om den brukar gå varm så bör du nog hitta orsaken till varför den skulle gå varm istället.
 
Är det någon som har koll på hur man installerar en separat tempmätare på en utombordare?
Nu har jag bara en liten symbol som blinkar på ett av instrument om motorn skulle gå varm och det kommer jag garanterat missa eftersom jag aldrig kollar på instrumenten mer än då och då för soppans skull.... skulle alltså vilja ha en tydlig enskild mätare. Tyvärr är inte motorn nmea-kompatibel så jag kan inte jacka in i plottern vilket vore det smidigaste naturligtvis....
805FA262-AA44-4369-8E57-292AE01C765C.jpeg

B8A56F26-8190-4AE3-AAB9-43DA5FE66994.jpeg

Jag hade fram tills i höstas en likadan motor som du, dessvärre en 150hk. Men, den gick varm ett par gånger innan vi bytte impeller osv. men då pep det utav helvete från instrumenten, alltså ingenting man kunde missa. Kanske kan det vara ett alternativ? :)
 
Brukar motorn gå varm? Eller vill du bara mäta för att veta? För om den brukar gå varm så bör du nog hitta orsaken till varför den skulle gå varm istället.

Den gick varm en gång i somras och då märkte jag det genom att det dimmade som i Lützen när jag kollade bakåt. Efter det har jag blivit nojjig och vill ha koll - en ångestdämpande åtgärd

Motorn storservas varje år med impellerbyte etc...
 
Jag hade fram tills i höstas en likadan motor som du, dessvärre en 150hk. Men, den gick varm ett par gånger innan vi bytte impeller osv. men då pep det utav helvete från instrumenten, alltså ingenting man kunde missa. Kanske kan det vara ett alternativ? :)

Pep den när du startade? Har aldrig hört min pipa, funderar på om det är frånkopplat
 
Pep den när du startade? Har aldrig hört min pipa, funderar på om det är frånkopplat

Njae, den gick varm när jag åkte och alltså var uppe i fart, sen pep det tills att motorn nått okej temeperatur igen förutsatt att man inte stängde av den då det blev tyst. Ofta så piper ju båtmotorer när man vrider på tändningen en sekund eller så, men det här ljudet var ett annat och signalerade tydligt att något var galet..:rolleyes:
 
Njae, den gick varm när jag åkte och alltså var uppe i fart, sen pep det tills att motorn nått okej temeperatur igen förutsatt att man inte stängde av den då det blev tyst. Ofta så piper ju båtmotorer när man vrider på tändningen en sekund eller så, men det här ljudet var ett annat och signalerade tydligt att något var galet..:rolleyes:
Precis - min piper inte när jag startar så jag funderar på om buzzern är frånkopplad och då antar jag att det inte kommer tjuta om den går varm heller.
 
Det är möjligt att så är fallet, jag är dock 99,9% säker på att min Vmax INTE pep vid start, men däremot pep den när den blev överhettad:cool:
 
Hehe, nä. Tvärtom faktiskt - hade typ 10 pers i båten och hade tuffat runt i djurgårdskanalen i fem knop i nån timma:)
Men djurgårdsbrunnskanalen är ju som att köra i ett lerigt dike med plastpåsar och annat mög i... Det var inte bara insuget som satt igen?

Minns att man alltid fick rensa sjövattenfiltret på ribben efter en tur där, när jag körde mycket charter i min ungdom.
 
Men djurgårdsbrunnskanalen är ju som att köra i ett lerigt dike med plastpåsar och annat mög i... Det var inte bara insuget som satt igen?

Minns att man alltid fick rensa sjövattenfiltret på ribben efter en tur där, när jag körde mycket charter i min ungdom.
Möjligt, båten ligger dikt an kanalen och båten blir ju rätt grisig bara av att ligga där.
Vad är sjövattenfilter?
 
På inombordare brukar man ha ett filter man kan rensa. Se övre högra hörnet:
282E8592-C0DB-410B-9380-C6AC25EF943F.jpeg
Ah, uppfattat. Jag tror på din teori om att det är ngt ”bös” som kletat igen. La i båten i april och det hände i september. Ska be mecken gå igenom kylsystemet vid vårservicen och installera en extra tempmätare. Orkar inte nojja när jag är ute:)
 
Tillbaka
Topp