• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Psykel

Patek
Vad tror sjöbusarna om en segelbåt på 8-10 meter? Kikar man på blocket kan man få en för 20-30.000, vilket är klart överkomligt!
Jag har aldrig seglat, men har alltid varit sugen på att ha en båt nån dag. Vad finns det att tänka på om man ska köpa en beggad, samt vad tillkommer i underhåll och liknande?
 

Edin

Panerai
Vad tror sjöbusarna om en segelbåt på 8-10 meter? Kikar man på blocket kan man få en för 20-30.000, vilket är klart överkomligt!
Jag har aldrig seglat, men har alltid varit sugen på att ha en båt nån dag. Vad finns det att tänka på om man ska köpa en beggad, samt vad tillkommer i underhåll och liknande?

Om du är sugen på att börja segla och kanske har ett landställe vid vattnet skulle jag rekommendera något mer år jolle hållet likt laser eller tre-krona för att lära dig grunden. Dock kostar det nog samma Peng men gillar FU att hålla på och pilla är det säkert roligare med något större. :)
 

Psykel

Patek
Om du är sugen på att börja segla och kanske har ett landställe vid vattnet skulle jag rekommendera något mer år jolle hållet likt laser eller tre-krona för att lära dig grunden. Dock kostar det nog samma Peng men gillar FU att hålla på och pilla är det säkert roligare med något större. :)
Har tyvärr inte landställe vid vatten. Dock finns det båtklubbar i havsvik i närheten av min bostad i nordlig Stockholmskommun, så har ”nära” till skärgården.
Spanat på bland annat Maxi 77, som verkar trevlig och prisvärd för ensamsegling med möjlighet till övernattning, även ifall jag skulle ha sällskap.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Blev att låna svärpäronens lillbåt å köpa glass i kväll:)

9C7B4138-78C3-4AF6-AADF-C777C464362C.jpeg
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Har tyvärr inte landställe vid vatten. Dock finns det båtklubbar i havsvik i närheten av min bostad i nordlig Stockholmskommun, så har ”nära” till skärgården.
Spanat på bland annat Maxi 77, som verkar trevlig och prisvärd för ensamsegling med möjlighet till övernattning, även ifall jag skulle ha sällskap.
Gillar inställningen! Vill man börja segla är det ju lättare om man har en båt men ett tips är att kolla om det överhuvudtaget finns plats på båtklubbarna i närheten inom de 10 närmsta åren...I annat fall krävs kanske flax att kunna överta platsen vid båtköpet? ”Lätt” att köpa båt men tight med bryggplatser är min erfarenhet.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vad tror sjöbusarna om en segelbåt på 8-10 meter? Kikar man på blocket kan man få en för 20-30.000, vilket är klart överkomligt!
Jag har aldrig seglat, men har alltid varit sugen på att ha en båt nån dag. Vad finns det att tänka på om man ska köpa en beggad, samt vad tillkommer i underhåll och liknande?

Kbk!
Värt att tänka på är att ser båten ren och fin ut och har nuvarande ägare ägt den ett längre tag så är det goda tecken. Köp säljaren, det finns gott om billiga segelbåtar och det är köparens marknad. :)

Annars, vilka segel följer med, ålder/slitage på dem?

Kolla så det inte finns några tecken på läckage vid stag/vantfästen, känns plasten på däcket friskt (inte knastrar/sviktar osv)

Kan också vara bra att kolla så inte rodret glappar.
Sedan finns det såklart tusen saker till att kolla efter och löpande underhåll får man alltid räkna med! En båt med 40+ år på nacken kommer även ha sina skönhetsfel :)

Själv köpte jag och en kompis en äldre båt ihop förra sommaren, kul att ha något eget och bara dra ut med istället för att hänga med när tillfälle ges.
Avance 24

IMG_20180708_104537.jpg

IMG_20180716_210523.jpg

Gillar inställningen! Vill man börja segla är det ju lättare om man har en båt men ett tips är att kolla om det överhuvudtaget finns plats på båtklubbarna i närheten inom de 10 närmsta åren...I annat fall krävs kanske flax att kunna överta platsen vid båtköpet? ”Lätt” att köpa båt men tight med bryggplatser är min erfarenhet.
+1
Men maxi77 är väl 25 fot 7,7 meter?

Inte för att det gör att man får en plats vid förfrågan, men iaf lättare än för en båt på 10x3m. :)
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Gillar inställningen! Vill man börja segla är det ju lättare om man har en båt men ett tips är att kolla om det överhuvudtaget finns plats på båtklubbarna i närheten inom de 10 närmsta åren...I annat fall krävs kanske flax att kunna överta platsen vid båtköpet? ”Lätt” att köpa båt men tight med bryggplatser är min erfarenhet.
Kbk!
Värt att tänka på är att ser båten ren och fin ut och har nuvarande ägare ägt den ett längre tag så är det goda tecken. Köp säljaren, det finns gott om billiga segelbåtar och det är köparens marknad. :)

Annars, vilka segel följer med, ålder/slitage på dem?

Kolla så det inte finns några tecken på läckage vid stag/vantfästen, känns plasten på däcket friskt (inte knastrar/sviktar osv)

Kan också vara bra att kolla så inte rodret glappar.
Sedan finns det såklart tusen saker till att kolla efter och löpande underhåll får man alltid räkna med! En båt med 40+ år på nacken kommer även ha sina skönhetsfel :)

Själv köpte jag och en kompis en äldre båt ihop förra sommaren, kul att ha något eget och bara dra ut med istället för att hänga med när tillfälle ges.
Avance 24

IMG_20180708_104537.jpg

IMG_20180716_210523.jpg


+1
Men maxi77 är väl 25 fot 7,7 meter?

Inte för att det gör att man får en plats vid förfrågan, men iaf lättare än för en båt på 10x3m. :)
Tack för tipsen! Men ja, storleken i min kravspec kanske var lite off. En kollega jag pratade med som seglat sen han var 10 (alltså i ca 40 år) snackade om båtar under 13 meter. "Max 10 meter" är väl mer rimligt för min del. Googlat runt lite på Maxi 77, så en sån eller något i den storleken och utformningen vore nog nåt.
 

mega

Rolex
Tack för tipsen! Men ja, storleken i min kravspec kanske var lite off. En kollega jag pratade med som seglat sen han var 10 (alltså i ca 40 år) snackade om båtar under 13 meter. "Max 10 meter" är väl mer rimligt för min del. Googlat runt lite på Maxi 77, så en sån eller något i den storleken och utformningen vore nog nåt.
Maxin är en kanonbåt. En annan "liten" båt jag gillar är RJ85, samma prisklass, kanske billigare. Seglar bra och snabbt. Är väldigt snygg dessutom. Såldes som halvfabrikat så det finns lite olika inredningar då alla snickrade ihop sin egen.
Att tänka på med dessa båtar är att du inte kommer att ha ståhöjd. Toa kan vara bra om man skall vara ute en längre tid.
En lite större båt med "nästan" ståhöjd, som dessutom är ganska billig är Shipman 28. Äldre riggkonstruktion men funkar helt ok och ganska snygg.
Helt klart köparens marknad vad du än väljer.
Höll på att glömma IF förresten, ett säkert kort, även kallad "Havets folkvagn" för att den är så vanlig. Har nog inga direkta nackdelar. Långkölad och supertrygg. Kanske bästa nybörjarbåten?

Edit: Rullfock förenklar livet avsevärt, men inte lika "hard core" om man skall lära sig grunderna.
 

mega

Rolex
Vad tror sjöbusarna om en segelbåt på 8-10 meter? Kikar man på blocket kan man få en för 20-30.000, vilket är klart överkomligt!
Jag har aldrig seglat, men har alltid varit sugen på att ha en båt nån dag. Vad finns det att tänka på om man ska köpa en beggad, samt vad tillkommer i underhåll och liknande?
Och föreslagna båtarna:
RJ85:
RJ.jpg


IF (ser konstigt liten ut på denna bild):
IF.jpg


Shipman 28:
shipman.jpg
 

Psykel

Patek
Maxin är en kanonbåt. En annan "liten" båt jag gillar är RJ85, samma prisklass, kanske billigare. Seglar bra och snabbt. Är väldigt snygg dessutom. Såldes som halvfabrikat så det finns lite olika inredningar då alla snickrade ihop sin egen.
Att tänka på med dessa båtar är att du inte kommer att ha ståhöjd. Toa kan vara bra om man skall vara ute en längre tid.
En lite större båt med "nästan" ståhöjd, som dessutom är ganska billig är Shipman 28. Äldre riggkonstruktion men funkar helt ok och ganska snygg.
Helt klart köparens marknad vad du än väljer.
Höll på att glömma IF förresten, ett säkert kort, även kallad "Havets folkvagn" för att den är så vanlig. Har nog inga direkta nackdelar. Långkölad och supertrygg. Kanske bästa nybörjarbåten?

Edit: Rullfock förenklar livet avsevärt, men inte lika "hard core" om man skall lära sig grunderna.
Och föreslagna båtarna:
RJ85:
RJ.jpg


IF (ser konstigt liten ut på denna bild):
IF.jpg


Shipman 28:
shipman.jpg
Grymma tips, tack! Shipman 28 såg mysig ut, men verkar ligga en bra bit dyrare, generellt. Blir nog inget förrän tidigast nästa år, så jag får se hur ekonomin ser ut då!
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Vad tror sjöbusarna om en segelbåt på 8-10 meter? Kikar man på blocket kan man få en för 20-30.000, vilket är klart överkomligt!
Jag har aldrig seglat, men har alltid varit sugen på att ha en båt nån dag. Vad finns det att tänka på om man ska köpa en beggad, samt vad tillkommer i underhåll och liknande?
Håller med ovanstående om att jag gillar inställningen. Klart att det går att lära sig!
Bra att tänka på är att kolla upp lite löpande kostnader så att du är medveten om dem.
Avgifter för:
-Båtplats
-Vinteruppställningsplats (Om man inte själv har en plats och transporterar båten)
-Kranlyft/sjösättning-upptagning
-Försäkring
-Ev service motor
Sedan tillkommer kostnader för underhåll.
 

Monk

Panerai
2-Faktor
En sak till om försäkringen. Viktigt är att ha en som täcker ansvaret, dvs om du ställer till något för andra. Den delen av försäkringen brukar inte vara så dyr. Sedan kan man ju såklart försäkra det egna värdet på båten för stöld, brand etc. Men ansvarsdelen är viktigast då det annars kan bli riktigt dyrt.
 

The lord

Audemars
Den här låg en bit utanför stranden idag , är stor som en villa ungefär. Kortet är inte det bästa men kanske någon här ser vad det är för modell, pris är också roligt. Själv kan jag inget om båtar men tyckte den var häftig!
IMG_20180725_135517.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vad tror sjöbusarna om en segelbåt på 8-10 meter? Kikar man på blocket kan man få en för 20-30.000, vilket är klart överkomligt!
Jag har aldrig seglat, men har alltid varit sugen på att ha en båt nån dag. Vad finns det att tänka på om man ska köpa en beggad, samt vad tillkommer i underhåll och liknande?
Du har fått bra tips redan, men jag har några till. Jag har ägt en Maxi 77. Från 1975 godkändes den av sjöfartsverket och fick den blå skylten. Kölkonstruktionen förstärktes. Jag hade en 1974 och det är den alla kappseglare är ute efter för den är lättare, men fortfarande samma lystal. Sök efter en med hyfsat nya segel. Är seglen gamla har de svårt att gå upp i vind och kryssa. Det är främst där det märks. Använd gärna en besiktningsman. Det kan vara väl investerade pengar. De kollar också upp eventuell fukt i plasten. Annars är Maxi 77 en riktigt bra båt, men den är gammal nu. Köper du en för 20-30000 kr får du säkert räkna med nya segel, ny motor och en del andra kostnader. Är alla fall nerdragna till sittbrunnen är den lätt att manövrera ensam. Det var inte så från fabrik så det kan vara en grej att kolla efter. Hamnplats och uppställning kostar efter bredd på båten. Albin express eller Comfort 30 kan vara andra alternativ att titta efter. Hyr gärna olika båtar någon vecka för att testa. Gå minst förarintyg på SXK eller liknande. De har också seglarläger för vuxna tror jag. Får du med en spinnaker så är det ett kul segel, men man bör vara två då. Navigare es est. Segling är underbart.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Du har fått bra tips redan, men jag har några till. Jag har ägt en Maxi 77. Från 1975 godkändes den av sjöfartsverket och fick den blå skylten. Kölkonstruktionen förstärktes. Jag hade en 1974 och den är alla kappseglare ute efter för den är lättare, men fortfarande samma lystal. Sök efter en med hyfsat nya segel. Är seglen gamla har de svårt att gå upp i vind och kryssa. Det är främst där det märks. Använd gärna en besiktningsman. Det kan vara väl investerade pengar. De kollar också upp eventuell fukt i plasten. Annars är Maxi 77 en riktigt bra båt, men den är gammal nu. Köper du en för 20-30000 kr får du säkert räkna med nya segel, ny motor och en del andra kostnader. Är alla fall nerdragna till sittbrunnen är den lätt att manövrera ensam. Det var inte så från fabrik så det kan vara en grej att kolla efter. Hamnplats och uppställning kostar efter bredd på båten. Albin express eller Comfort 30 kan vara andra alternativ att titta efter. Hyr gärna olika båtar någon vecka för att testa. Gå minst förarintyg på SKK eller liknande. De har också seglarläger för vuxna tror jag. Får du med en spinnaker så är det ett kul segel, men man bör vara två då. Navigare es est. Segling är underbart.
Grymma tips! Vad menas med hyfsat nya segel? Hittade några på blocket med segel omkring tio år gamla.
Seglarläger kanske vore nåt att sikta på först, för att få lite kött på benen innan jag köper en egen. Mycket bra idé!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Grymma tips! Vad menas med hyfsat nya segel? Hittade några på blocket med segel omkring tio år gamla.
Seglarläger kanske vore nåt att sikta på först, för att få lite kött på benen innan jag köper en egen. Mycket bra idé!
Är de inte äldre än 10 år garanterat tror jag att de fortfarande duger till nöjessegling. Jag kan inte det riktigt för det har hänt så ofantligt mycket på segelfronten de senaste decennierna. Det har kommit nya material och jag vet inte hur de klarar tidens tand? En viss påverkan har skötseln. Har de vikt snyggt och försiktigt håller de längre än om de bara tryckts ner i segelpåsen på måfå. Seglen är ju segelbåtens motor så de har en avgörande betydelse för upplevelsen. Jag är själv ute på spaning efter en båt efter att jag flyttat till Stockholm, men jag har inte köpt någon än. Jag hade min Maxi 77 i slutet av 1980-talet. Då betraktades den som gammal, trots att jag hittade ett mögligt exemplar på Bullandö Marina med riktigt fina segel. Den kappseglades enbart. Den ansågs gammal då och hur upplevs inte en 70-talsbåt idag? Jag vill inte hamna i att bara jobba med den. Jag vill segla också och därför har jag funderat på att låna pengar och köpa en nyare båt. Totalkostnaden behöver inte bli dyrare, men det är ett större steg och därför är jag i en inläsningsfas just nu. Det är annars som det skrivs ovan köparens marknad på äldre segelbåtar. Unga människor satsar inte 100% på den livsstilen som äldre gjorde. Därför finns det fler segelbåtar till salu än det finns köpare. Sen har de många gånger inte uppdaterats med nya segel och motor m.m. som de bör så helt logiskt har de tappat värde eftersom de för över den kostnaden på nästa köpare, precis som med klockor som inte servats när de säljs.
 
Senast ändrad:

Carlspecial

Friends of KS
Hej alla experter!

Har lite frågor gällande motor.
Har tagit över pappas gamla Ryds 425 från sent 70-tal. Är inte superskoj att ro så tänkte skaffa en motor. Båten kommer att ligga i en mindre sjö.
Tanken är att ha den till kräftfiske, åka ut och sätta sig och meta, och kanske någon "kvällstur i solnedgången". Inga långa rundor helt enkelt.
Är jag helt ute och cyklar om jag funderar på en elmotor? Fått för mig att det är skönt att slippa ljudet, tanka etc etc.
Fullt medveten om att jag kommer behöva batterier som väger en del, men känns fortfarande smidigare.
Båten är 4,25 och väger 130 kg. Max 5 pers.

Kikat på en sån här:
https://www.seasea.se/elmotor-minnkota-endura-c2-40

Orkar ovanstående med mina äventyr?
 

Roxen

Cartier
Hej alla experter!

Har lite frågor gällande motor.
Har tagit över pappas gamla Ryds 425 från sent 70-tal. Är inte superskoj att ro så tänkte skaffa en motor. Båten kommer att ligga i en mindre sjö.
Tanken är att ha den till kräftfiske, åka ut och sätta sig och meta, och kanske någon "kvällstur i solnedgången". Inga långa rundor helt enkelt.
Är jag helt ute och cyklar om jag funderar på en elmotor? Fått för mig att det är skönt att slippa ljudet, tanka etc etc.
Fullt medveten om att jag kommer behöva batterier som väger en del, men känns fortfarande smidigare.
Båten är 4,25 och väger 130 kg. Max 5 pers.

Kikat på en sån här:
https://www.seasea.se/elmotor-minnkota-endura-c2-40

Orkar ovanstående med mina äventyr?

Jag hade definitivt gått på elmotoralternativet. Verkar inte som att du kommer använda den för transportändamål utan enbart för ”mys”. Finns inget gossigare än att glida fram på vattnet utan motorbuller.

Märk väl att du bör investera i ett eller två schyssta batterier, dvs inget Biltema-tjafs. Sköt dem väl och underhållsladda under vintern så har du många bekymmersfria år.

Mys på!
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Hej alla experter!

Har lite frågor gällande motor.
Har tagit över pappas gamla Ryds 425 från sent 70-tal. Är inte superskoj att ro så tänkte skaffa en motor. Båten kommer att ligga i en mindre sjö.
Tanken är att ha den till kräftfiske, åka ut och sätta sig och meta, och kanske någon "kvällstur i solnedgången". Inga långa rundor helt enkelt.
Är jag helt ute och cyklar om jag funderar på en elmotor? Fått för mig att det är skönt att slippa ljudet, tanka etc etc.
Fullt medveten om att jag kommer behöva batterier som väger en del, men känns fortfarande smidigare.
Båten är 4,25 och väger 130 kg. Max 5 pers.

Kikat på en sån här:
https://www.seasea.se/elmotor-minnkota-endura-c2-40

Orkar ovanstående med mina äventyr?
Det finns numera Lithium-Ion bilbatterier om du vill investera lite extra. Kostar nog ca 5 papp, men är betydligt lättare och räcker längre. Men det beror på hur långt du tänker dig att åka vad vad du tänker dig att lägga.
 
Senast ändrad:

mega

Rolex
Hej alla experter!

Har lite frågor gällande motor.
Har tagit över pappas gamla Ryds 425 från sent 70-tal. Är inte superskoj att ro så tänkte skaffa en motor. Båten kommer att ligga i en mindre sjö.
Tanken är att ha den till kräftfiske, åka ut och sätta sig och meta, och kanske någon "kvällstur i solnedgången". Inga långa rundor helt enkelt.
Är jag helt ute och cyklar om jag funderar på en elmotor? Fått för mig att det är skönt att slippa ljudet, tanka etc etc.
Fullt medveten om att jag kommer behöva batterier som väger en del, men känns fortfarande smidigare.
Båten är 4,25 och väger 130 kg. Max 5 pers.

Kikat på en sån här:
https://www.seasea.se/elmotor-minnkota-endura-c2-40

Orkar ovanstående med mina äventyr?
Hade också gått på el, och om du kan sträcka budgeten hade jag gjort som @Monk föreslår och gått på LiOn för hanteringens skull, om det inte är så att du kan ladda utan att ta ur dom ur båten förstås.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
SMR - Smögen Poker Run närmar sig med stormsteg.
Några chaufförer (Piloter) härinne? :D

Ej min båt på biden
Nej, men jag följde med startfältet tills de drog iväg mellan Tången och Bohus-Malmön.
Jag blev sen nerskvätt av en idiot på vattenskoter som körde om mig så pass nära att jag lika gärna kunde ha hoppat i och badat med kläderna på. Jag höll väl 20 knop med familjen i båten och han det dubbla med madame bakpå.

Lite antiklimax att de puttrade så pass länge för att sen bara dra iväg faktiskt. Jag tyckte lite synd om alla som stod på kajen på Smögen som inte fick se nåt mer än hundratals båtar puttra bort mot Tången.
 
Jag var en av personerna på skoter.
Det var för mycket sjö och framförallt för stökigt kölvatten runt båtarna för att vi skulle kunna genomföra det med vår lilla skuta.
Men jag håller med dig till 100% om vissa av skotrarna, det var dessutom en kille på skoter som stötte emot en Goldfish ribb i Hovennäset.
Inga personskador, men ändå...

Jag och tjejen hakade på till Lysekil där dom ställde upp på bredd och startade "tävlingen" och körde mot Malmön.
Åkte in till Malmön, men där var jag bra blöt och trött ;) och lunginflammation på det.

Men riktigt roligt var det.


Nej, men jag följde med startfältet tills de drog iväg mellan Tången och Bohus-Malmön.
Jag blev sen nerskvätt av en idiot på vattenskoter som körde om mig så pass nära att jag lika gärna kunde ha hoppat i och badat med kläderna på. Jag höll väl 20 knop med familjen i båten och han det dubbla med madame bakpå.

Lite antiklimax att de puttrade så pass länge för att sen bara dra iväg faktiskt. Jag tyckte lite synd om alla som stod på kajen på Smögen som inte fick se nåt mer än hundratals båtar puttra bort mot Tången.
 
Topp